Miscanthus in de Elzas, pellets en fotovoltaïek!

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/01/08, 22:29

Christophe schreef:
Deze bossen zouden heel goed akkerland kunnen worden... of vice versa, deze bossen hadden heel goed jaren geleden landbouwgrond kunnen vervangen... Ik weet zeker dat het bestaat, ook al is het over het algemeen het tegenovergestelde dat gebeurt ...


Niet altijd !

In de middeleeuwen was een groot deel van Frankrijk bedekt met bossen. Dan waren er de kapmonniken, de toename van de bevolking, enz... Het bos ging achteruit ten gunste van gewassen... Het was een echt bloedbad. Gelukkig waren er destijds geen milieuactivisten, anders hadden er veldslagen moeten worden uitgevochten! We lijken vandaag klaar om Brazilië of Indonesië te bekritiseren! Het resterende bos, zoals het er tegen het einde van de 19e eeuw nog uitzag, was ofwel van strategische waarde (eikenbos voor de marine, hout voor de spoorwegen, sommige industrieën: mijnen, glasfabrieken, enz.), ofwel voor de valorisatie van gebieden die moeilijk te cultiveren; slecht land, glooiend terrein, wetlands, enz. Zelfs vandaag de dag beslaat de overgrote meerderheid van de Franse bossen gebieden die moeilijk te cultiveren zijn of die worden bedreigd door erosie of die zeer onvruchtbaar zijn...

Christophe schreef:Ik herinner u ook aan een onmiskenbaar feit: het PROGRESSE-bos in Frankrijk... dus als het om energiegebruik gaat, is miscanthus beter dan hout...


Voor de voortgang van het bos is dit absoluut correct. De minst winstgevende gebieden in de ‘conventionele landbouw’ (gemechaniseerde, bemeste, enz.) blijven verlaten en worden herbebost – vaak zijn het meer struikgewas of bossen van weinig waarde (berken, enz...). Vóór de mondialisering, na de Tijdens de oorlog was er sprake van ‘francisering’ (elke productie waar deze het meest winstgevend was), gevolgd door ‘europeanisering’ (fruit uit Spanje, Franse tarwe, Nederlandse en Deense melk, enz...)

Ik vrees dat miscanthus vanwege de mechanisatie voornamelijk zal worden verbouwd in plaats van traditionele gewassen - en niet in de moeilijkere gebieden van het middengebergte, waar mechanisatie moeilijk (of duur - zie Zwitserland) is en waar de bush wint... Gewoon een kwestie van productiekosten!

Maar ik herhaal: in de toekomst zullen er geen eenvoudige oplossingen meer zijn. Het zal er waarschijnlijk niet één zijn ou de andere, maar beide: bos in de bergen of op steile hellingen, steenachtig terrein; miscanthus in de vlakte... Het is niet nodig om voor de een tegen de ander te vechten: het zullen mijn beide generaals zijn, elk waar het relevant is.

Dus nee, miscanthus is niet “beter dan hout”: het hangt ervan af!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 28/01/08, 22:32

Eh, klein foutje in het citaat, ik was het die dat allemaal zei, ik corrigeer het...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 22/03/08, 15:09

Miscanthus is in de mode, maar dat weerhoudt je er niet van om voorzichtig te zijn. Ik zou graag enkele verduidelijkingen willen geven.
Voor Christine: de gigantische miscanthus is een natuurlijke hybride steriel, dus maak je hier geen zorgen over
...nogal invasieve buitenlandse plant...

Het grote voordeel van deze plant is dat het bovengrondse deel in de herfst verdort en vervolgens aan de wijnstok opdroogt: het is dus mogelijk om biomassa te oogsten zonder deze te hoeven uitdrogen, wat een groot voordeel is.
Ik kom niet terug op de reeds geuite bezwaren, maar op drie opmerkingen:
1- Houdt van redelijk vochtige grond en moet in de winter geoogst worden, het blijft hopen op bevroren grond (misschien in de Elzas, maar het gebeurt ook in Bretagne...).
2- De verbrandingstesten tonen een zeer ontmoedigende productie van klinker aan (het blokkeert alles als we het niet voortdurend opruimen).
3- Hoewel ik zeer terughoudend ben over een intensief gebruik van bosbiomassa, heb ik twijfels over het economische belang van het planten van deze beroemde miscanthus als het bos al aanwezig is en veel langer dan 20 jaar meegaat... De boeren lopen nog steeds het risico de prijs te betalen voor deze slechte plannen...
PS: Ik heb een miscanthus gigantéus geadopteerd om te kijken hoe hij eruit ziet: het kan immers wel ergens nuttig voor zijn :? : Cheesy:
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 25/03/08, 14:59

Ahmed schreef:Voor Christine: de gigantische miscanthus is een steriele natuurlijke hybride

Welnee :
http://www.lille.inra.fr/lille_eng/layout/set/print/science_pour_tous/dossiers_thematiques/miscanthus_un_encouragement_pour_les_bioenergies/questions_reponses_pour_tous__1/comment_la_reconnaitre

Het lijkt niet zelfbevruchtend, maar het is niet steriel.

Aan de andere kant kunnen wortelstokken voldoende zijn om een ​​plant invasief te maken.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 25/03/08, 15:56

Het is steriel omdat het zich voortplant door middel van rizomen...

In feite zijn het allemaal klonen als je erover nadenkt, toch?
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 25/03/08, 16:15

Christophe schreef:Het is steriel omdat het zich voortplant door middel van rizomen...

Nee. Het lijkt niet zelfbevruchtend te zijn, dat wil zeggen dat het mannelijk sperma nodig heeft van een autre individueel zodat bevruchting kan plaatsvinden.

Ik kopieer en plak voor de luie mensen die de links niet openen:
"Miscanthus reproduceert door allogamie, dat wil zeggen dat de bevruchting van een vrouwelijke gameet wordt verzekerd door een mannelijke gameet van een ander individu. Volgens een studie van Deuter et al., die alleen op Miscanthus sinensis is uitgevoerd, lijkt zelfbevruchting bij deze soort uitgesloten te zijn vanwege de implementatie van een mechanisme van zelfincompatibiliteit."
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 25/03/08, 16:18

Christine schreef:Ik kopieer en plak voor de luie mensen die de links niet openen en die uit principe tegenspreken


Belijden ze me? : Mrgreen:
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 25/03/08, 16:23

Klonken je oren?
Ik heb mezelf diplomatiek gecensureerd voordat jij iets postte : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 25/03/08, 16:45

Les van de dag: citeer altijd interessante passages en citeer daarna de link :)
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 25/03/08, 17:09

Vandaar de Elzasser uitdrukking:

“Ontdek alle offertes voordat u beslist”

Beeld
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 88-gasten