Miscanthus in de Elzas, pellets en fotovoltaïek!

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 23/01/08, 14:06

Ja looping maar er is erger: ze zijn economisch rendabel simpelweg omdat hun energie wordt gesubsidieerd...dus eindelijk (wat wind betreft) is het indirect nucleair ...

Behalve natuurlijk, wat ik hoop maar wat ik betwijfel zie het artikel, als dit project NIET via EDF gaat maar via EnerCoop (bijvoorbeeld), lees ik helaas dat de buy-outs door EnerCoop minder interessant waren dan die door EdF...:onheil:

Zonde want bij Enercoop betaalt de klant eigenlijk de groene kwh de echte prijs!! Kortom, alles is bevooroordeeld om de stabiliteit van het energie "systeem" op zijn plaats te houden...

ps: om je vraag precies te beantwoorden, ik heb nooit volledige documentatie gevonden over de LCA van PV-panelen...maar we kunnen altijd samen zoeken...Ik heb zelfs een onderwerp aangemaakt: Milieu-impact van fotovoltaïsche zonne-energie: levenscyclusanalyse maar het heeft tot nu toe niet gewerkt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 23/01/08, 14:14

lus schreef:Zoals ik al zei in een bericht over een ander onderwerp, zal fotovoltaïsche energie groen zijn wanneer de energie die wordt gebruikt voor de productie, het transport, de installatie, het onderhoud en de recycling zelf fotovoltaïsche energie is. Volgens mij is het niet voor morgen :frons:

A+


Ik denk dat je moet vermijden ultra te zijn! Steek jij jezelf aan bij kaarslicht? Gekocht in een supermarkt en geïmporteerd uit Bangladesh? Of zelf geproduceerd uit schapenvet - wie at wat? - verzeept met soda verkregen door de verbranding van planten - ugh de uitstoot en het biologische leven vernietigd door al deze branden!

Ik maak een grapje. Ik heb het elders geschreven: leven is niet alleen gevaarlijk (want het eindigt in de dood), het is ook dodelijk schadelijk voor het milieu...

Ik had eraan kunnen toevoegen dat het zoeken naar de oplossing die alleen maar voordelen en geen nadelen heeft, een beetje hetzelfde is als tiener blijven en geloven in een ideale wereld. We riskeren lang te dromen, misschien verdampend in een rookgordijn???

Aan de andere kant: zorg ervoor dat de balans tussen voor- en nadelen zo positief mogelijk is en dat de "schadelijkheid van het leven" verenigbaar is met regeneratiecapaciteiten, ja, het moet natuurlijk gebeuren...

De zonnepanelen kunnen uit China komen, zoals sommige boilers... Ik weet niet zeker of de resultaten na 15 jaar slecht zijn!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 23/01/08, 14:26

Didier je bent hard, ik denk dat zijn vraag meer dan legitiem is en het is geen extremisme!

Het is precies hetzelfde als het ontwikkelen van een agrobrandstof waarvan de energiebalans kleiner is dan 1 (wat het geval lijkt te zijn met bio-ethanol uit maïs): rente is gewoon NEGATIEF voor planetaire hulpbronnen.

Het is dus beter om onmiddellijk te stoppen dan door te gaan met deze biobrandstof, tenzij het doel niet is om planetaire hulpbronnen te behouden, maar om een ​​"imago" te verkopen (bijvoorbeeld)...

Zie het nieuws: ecobalans van ethanol...

Het probleem met de PV is dat het zo is extreem moeilijk om informatie te vinden over zijn belichaamde energie en zijn levenscyclus... kortom over zijn algehele impact
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 23/01/08, 15:26

Did67 schreef:- miscanthus vervangt wat? Weiden? Granen? Woestenij? In elk geval zullen er nadelen zijn... Wat niet betekent dat je daar niet heen moet gaan! Als het om duurzame ontwikkeling gaat, moeten de resultaten op lange termijn positief zijn!

Dat zeg ik, maar niemand luistert naar mij! Beeld

christophe schreef:zijn vraag is meer dan legitiem en het is geen extremisme

voor fotovoltaïsche cellen :pijl: het is legitiem
voor het kweken van miscanthus :pijl: het is niet legitiem

:pijl: Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 23/01/08, 15:31

Ik kom terug op het artikel omdat ik het vanmorgen snel heb gelezen. Wat ze met fotovoltaïsche elektriciteit gaan doen, wordt niet gespecificeerd;
- zullen ze grote elektrische weerstanden leveren aan droog plantenafval?

-want wat dat betreft hadden ze het ook kunnen doen met thermische zonnecollectoren, voor minstens een half jaar of ze hadden het drogen ook kunnen doen met een goede oude biomassaketel, aangezien ze die al biomassa hebben.

- zou daar niet het idee achter zitten om een ​​grote lokale elektriciteitsleverancier te worden door maximaal te profiteren van nationale of zelfs Europese subsidies (die niet genoemd worden)?
We zullen proberen een rondleiding te organiseren als deze fabriek draait?

Ik ga weg, ik woon niet ver.
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 23/01/08, 15:43

ja, dat is de indruk die dit artikel wekt: alles inzetten op maximale energieproductie om door te verkopen als er veel andere manieren zijn om een ​​boerderij te verbeteren.

Maak nu geen proef van opzet (het is misschien het artikel dat "verstoort") en probeer een bezoek te organiseren zoals het was voorgesteld.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 23/01/08, 15:49

Toen Jean-Luc Westphal afgelopen juli zijn aanvraagbrief voor aansluiting op de Elektriciteit van Straatsburg stuurde voor zijn fotovoltaïsch project met een vermogen van 4,5 megawatt, belde de ÉS na ontvangst van de brief terug om "de fout recht te zetten. Omdat je waarschijnlijk 4,5 kilowatt wilde schrijven, nietwaar? »


Voor mij is het duidelijk: 100% van de elektriciteit wordt doorverkocht aan ES...Electricité de Strasbourg niet te verwarren met ES Eboueurs de Strasbourg (sorry dat het een flauwe Straatsburgse grap is, maar ik kon er niets aan doen...).

In feite wordt de activiteit van pellets in deze context anekdotisch...
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 23/01/08, 16:23

Christophe schreef:In feite wordt de activiteit van pellets in deze context anekdotisch...


Hun project lijkt 2 verschillende componenten te hebben:
1) fotovoltaïsche doorverkocht
2) brandstof verkocht

Dus geen warmtekrachtkoppeling of iets anders om biomassa terug te winnen in elektriciteit en die dan weer te verkopen.
Maar zoals gezegd, waar van "afwijking" sprake kan zijn, is dat als de biomassa uitsluitend wordt geproduceerd met het oog op verkoop als brandstof en niet meer als "aanvullende" productie bij de voedselproductie. Maar dat is wat het artikel zegt:
Het is ook van plan om gewassen te ontwikkelen waarvan bekend is dat ze energiek zijn: miscanthus bijvoorbeeld,[...] of wilg,...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 23/01/08, 16:34

Christine schreef:Maar zoals gezegd, waar van "afwijking" sprake kan zijn, is dat als de biomassa uitsluitend wordt geproduceerd met het oog op verkoop als brandstof en niet meer als "aanvullende" productie bij de voedselproductie. Maar dat staat in het artikel.


Ja en zo? Sorry dat ik erop sta, maar...

We cultiveren veel bossen met een 100% energiedoelstelling met veel minder interessante energieopbrengsten dan miscanthus en niemand is beledigd...

Deze bossen zouden heel goed akkerland kunnen worden... of vice versa, deze bossen hadden heel goed jaren geleden landbouwgrond kunnen vervangen... Ik weet zeker dat het bestaat, ook al is het over het algemeen het tegenovergestelde dat gebeurt ...

Ik herinner u ook aan een onmiskenbaar feit: het PROGRESSE-bos in Frankrijk... dus als het om energiegebruik gaat, is miscanthus beter dan hout...

Wat miscanthus zorgen baart, als het zich verspreidt, is eerder monocultuur en veroorzaakte risico's (vooral achteruitgang van de biodiversiteit) en onmogelijk om te braak omdat miscanthus een vaste plant is: als het wordt geplant, is het 20 jaar. ..
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 23/01/08, 16:48

Christophe schreef:Ik herinner u ook aan een onmiskenbaar feit: het PROGRESSE-bos in Frankrijk... dus als het om energiegebruik gaat, is miscanthus beter dan hout...


Nou nee en je geeft jezelf de reden:

Christophe schreef:Wat miscanthus zorgen baart, als het zich verspreidt, is eerder monocultuur en veroorzaakte risico's (vooral achteruitgang van de biodiversiteit) en onmogelijk om te braak omdat miscanthus een vaste plant is: als het wordt geplant, is het 20 jaar. ..


Wie had kritiek op de spychorigiditeit van de ingenieurs? Verdorie, het ontgaat me, maar ik weet zeker dat het bij me terugkomt.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 132-gasten