Alternatieve brandstof: het Mongé-systeem met acetyleen

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Alternatieve brandstof: het Mongé-systeem met acetyleen




par Christophe » 30/09/08, 20:57

Uittreksel uit de collectie van Casimir Cépède, bioloog. Het artikel dateert uit 1940! Het mist technische details, maar blijkbaar zou het een systeem zijn dat acetyleen (C2H2) in het voertuig zou genereren om het vervolgens om te zetten in een ander gas (?). Alcohol gebruiken ... Een kamersysteem voor het uur?

Het artikel zegt niet hoe acetyleen wordt gegenereerd ...

Wat is de km.cheval-eenheid? Ik vind het moeilijk om te bevatten ... een auto met een onmiddellijk vermogen van 20 pk die 2 km lang is en dus 20 * 2 = 40 km.cv verbruikt?


Beeld

Beeld

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 30/09/08, 21:49

Hallo, bij mijn weten werd acetyleen in die tijd veel gebruikt voor voertuigverlichting! Dus verkochten we carbide, dat we ondergedompeld hebben in water, dat we vochtig maakten?

Bij de gebruiker reageert het carbide met water om acetyleen te produceren.

CaC2 + 2 H2O → C2H2 + Ca (OH) 2 + 31 calorieën
Ik zag het branden in straatlantaarns (in India) 30 jaar geleden, het licht op een ongelooflijke manier op ...

Ik weet niet waar we het kunnen krijgen, maar ik weet dat we het nog steeds gebruiken voor speleologie ...


:P
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 01/10/08, 11:14

Hallo,
De productie van calciumcarbide is extreem energie-intensief, het is noodzakelijk om het smeltpunt van de twee componenten te bereiken.
http://usan.free.fr/spip/article.php3?id_article=53
@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 01/10/08, 11:28

Bravo Lietseu je zag goed, in dit artikel, dat ik net terug ben bij dezelfde persoon, hij spreekt goed van een reactie met calciumcarbide om acetyleen te maken. Beeld

Volgens Bibi's link (hoewel er geen detail is van de energiekosten per ton CaC2) komen we daarom terug op hetzelfde probleem als een natriummotor of die H2 maakt met aluminium ...

Beeld

Beeld

Geen toekomst maar toch interessant :) Ik ben nog steeds verbaasd over de zeer lage bedrijfskosten die de uitvinder heeft aangekondigd ... aangezien CaC2 energetisch is en daarom de volledige energiekring minder interessant (en dus duurder) is dan olie ... a priori.

Ik ben verkeerd?
0 x
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 01/10/08, 13:07

Hallo,
Er zijn nauwelijks hardmetaalproductielocaties meer, we moeten al haan maken om het te kunnen produceren, ecologische voetafdruk Beeld
@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 01/10/08, 16:15

:pijl: Calciumcarbide werd inderdaad algemeen gebruikt voor verlichting. Acetyleenapparaten worden nog steeds vaak aangetroffen op rommelmarkten en garageverkopen en werken daarom op calciumcarbide.
De meest voorkomende zijn draagbare lampen voor verlichting (in boerderijen), fakkels en ook kanonnen voor het afschrikken van vogels, zoals hieronder.
Beeld
Het hardmetaal en het water zijn opgesloten in een afgesloten container maar gescheiden in 2 aparte containers. Het water stroomt door de zwaartekracht over het carbide, ofwel door een "meetkraan" of (in het geval van het vat hierboven) door een "lont" die het water opzuigt in het reservoir dat zich boven de carbidetank bevindt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 01/10/08, 16:41

Ja, dat is hoe ik het me had voorgesteld, bedankt citro, dat is info Beeld

Dus ik heb ook geen idee wat het hardmetaal kost? noch waar je het kunt vinden ...

Maar het ziet er een beetje uit op internet, we zouden het moeten vinden, denk ik 8)

Ik heb niet veel verdiensten, eh, Christophe, ik ben toch geboren in 1958 en mijn vader in 1915 dus ...
Omdat we allebei gek waren op mechanica (ik meer dan hij trouwens), maken we geen remake : Mrgreen:


Groeten aan heel Lietseu :P
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu

"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?

Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 01/10/08, 17:00

:pijl: Door de loop te herstellen, heb ik de hardmetalen doos niet teruggevonden omdat deze allemaal roestig was ...
Mijn grootvader kocht het van de landbouwcoöperatie ... maar dat was meer dan 20 jaar geleden ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 08/10/08, 17:06

:schok: Verdomme, waar werden de enger kanonnen voor gebruikt? Grote vogelverschrikkers?
Dernière édition par Christophe de 08 / 10 / 08, 17: 37, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 08/10/08, 17:27

Ja, het is slim :D

het was om weg te jagen (dachten we) de vogels die aten en nog steeds eten, de granen :D

Het probleem is dat het ook insectenetende vogels afschrikte :?
Maar maak je geen zorgen, ze gingen niet lang weg!
Zijn niet allemaal zo stom als je denkt : Lol:

Hallo van Lietseu, de vriend van vogels, van alle levenden, zolang ze niet "dom" of "slecht" zijn :P

ps: gisteren zag ik een document over de herintroductie van nachtzwaluwen, vogels van weiden en velden, gejaagd, bijna uitgeroeid vanwege hun schade aan granen, terwijl de menu's van zijn mooie kleine dieren ... in feite de krekels en ander graan zijn ongedierte insecten
Dernière édition par Lietseu de 08 / 10 / 08, 17: 29, 1 keer bewerkt.
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu

"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?

Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 138-gasten