Lampen met laag verbruik en Led-lampen

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 20/12/09, 15:44

bernardd schreef:Maar het was al een laag verbruik neonlampen ... de LED's doen het ook beter omdat ze direct in lage continue spanning staan, dus we besparen de hoogspanningstrap en flikkeren ...



Nee, klassieke LCD-buizen verbruiken meer dan 260w voor dezelfde helderheid (nog steeds voor een 117cm) of ~ 60% meer...
Er is geen flikkering in een LCD, alleen nagloeiing die onscherpte veroorzaakt tijdens reizen en snelle bewegingen, die wordt gecompenseerd met een 200hz en zelfs 400hz sweep op een Neo PDP plasma...
maar dit heeft niets te maken met de achtergrondverlichting...
De lage spanning (minder dan 230v) zorgt voor energieverlies door de transformatoren...de hoge spanning uiteraard ook...
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 20/12/09, 16:05

oiseautempete schreef:Niet de klassieke LCD buizen


LCD buizen? Weet niet, het waren neonbuizen...

hier uitgelegd: http://www.01net.com/editorial/355467/les-ecrans-lcd-boostes-par-larrivee-des-led/

oiseautempete schreef:Er is geen flikkering in een LCD,


Ik had het niet over LCD maar backlight neon versus backlight LED.

Een neon flikkert altijd, omdat de anode en de kathode constant verwisseld zijn. Voor een neonverlichting is het 100 Hz en je kunt het zien...

oiseautempete schreef:De lage spanning (minder dan 230v) zorgt voor energieverlies door de transformatoren...de hoge spanning uiteraard ook...


Een neon heeft tussen de 500V en 1000V nodig of zelfs meer: http://www.pavouk.org/hw/lamp/en_index.html
Er is dus sprake van warmteverlies, overgewicht en een slechte betrouwbaarheid.

De LED's werken tussen 1V en 5V, dus op dezelfde spanning als de rest van de LCD-besturingselektronica: geen extra circuits nodig en een beter rendement...
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 20/12/09, 17:14

Niet boos worden: de een spreekt "TV", de ander "verlichting"...

PS: Oiseautempete: het onderwerp is "Spaarlamp en LED-lampen"... Wie "lampen" zegt, zegt verlichting...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 20/12/09, 17:22

fthanron schreef:
Onmiddellijke en krachtige verlichting.

...


Eindelijk, ja, maar 13 W. Dus zoveel als een mooie compacte tl...

Bij hetzelfde stroomverbruik had je een flucompact bullet, voor tien euro en ik weet niet, 1 lumen...

Je hebt dus flink betaald, je spaart niks en ik betwijfel (maar moet even nagekeken worden) of je dezelfde lichtintensiteit hebt...

PS: ik heb niets tegen LED's, ik heb zelf een twintigtal spots + een tiental lampen waar ik geen stroom nodig heb... In het geval van unieke "armaturen" (zoals "lamp in het midden van de kamer"), heb ik was niet overtuigd, integendeel... Daar verblijf ik in compacte tl (behalve de toiletten heb ik geen gloeilampen meer).
0 x
fthanron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 292
Inschrijving: 13/10/07, 17:56
Plaats: Loir et Cher




par fthanron » 20/12/09, 17:35

Je hebt gelijk Did67, voor 13 W LED kondigt de fabrikant 1075 lm aan, levensduur 50 Kh.

In hoofdverlichting voor een keuken als de onze (ongeveer 9m²) is dit redelijk acceptabel (gevalideerd door de gastvrouw).

Wat de kosten betreft, mijn investering is inderdaad een investering met alle gevolgen van dien.

@+
0 x
Frederic
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 20/12/09, 17:48

fthanron schreef:
levensduur 50Kh.



Zie wat ik hierboven schreef (ongeveer tien led-lampen, één al dood na slechts 2 of 3 maanden): dat is de vraag.
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV45
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 89
Inschrijving: 05/03/06, 09:10
Plaats: 45 Orleans FRANKRIJK
x 1




par RV45 » 20/12/09, 18:07

Bonsoir,

Ik ben al met veel succes overgestapt op Led, ik heb geen onaangename verrassingen gehad zoals spaarlampen die niet lang meegaan.

Ik vond ook zeer krachtige 10 en 7 W LED-spots en 3,5 en 5 W-spots:

u kunt hier voorbeelden van bekijken:
http://www.chaleurterre.com/forum/viewt ... ght=#92940
0 x
Met vriendelijke groet RV45 : Lol:
Mijn Zonne-installatie
Mijn PAC faciliteit
fthanron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 292
Inschrijving: 13/10/07, 17:56
Plaats: Loir et Cher




par fthanron » 20/12/09, 18:19

Misschien is de regio Centre een plaats die bevorderlijk is voor het gebruik van LED-lampen ... een soort spatio-LEDiaans continuüm? o)

Bedankt voor je waarschuwing Did67, degene waar ik het over heb heeft 2 jaar fabrieksgarantie, dus in het slechtste geval als hij binnen twee maanden stuk gaat... hij zit er nu al 4 maanden op, wat een geluk ;o)

@+
0 x
Frederic
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 20/12/09, 18:51

[quote="Did67"]Niet boos worden: de een spreekt "TV", de ander "verlichting"...

Ik werd niet boos, legde ik uit, omdat ik te veel impliciet had gelaten. Ik had het in het begin eigenlijk over de verlichting en zei dat de verlichtingsdiodes zouden profiteren van het productieschaaleffect van de verlichtingsdiodes achter de LCD's.

Anders kunnen diodebetrouwbaarheidsproblemen het gevolg zijn van een te hoge temperatuur, en ook van de 230CAC->1-5VDC-conversietrap, afhankelijk van het type en de montage.

Zoals ik in een andere post al zei, zul je moeten nadenken om 12V rechtstreeks op het elektriciteitsnet van een huis te zetten, met een sternetwerk van de voeding. Men zou zich de injectie van 230V pas kunnen voorstellen na een onderhandeling die moet worden gedefinieerd met de apparaten die meer vermogen nodig hebben...

Het zou zuiniger zijn in stand-by en in het aantal 230V->12VDC omvormers voor 3w per keer.... en minder gevaarlijk met lege stopcontacten.
0 x
Tot ziens!
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 20/12/09, 20:02

bernardd schreef:
oiseautempete schreef:Niet de klassieke LCD buizen


LCD buizen? Weet niet, het waren neonbuizen...

Een neon flikkert altijd, omdat de anode en de kathode constant verwisseld zijn. Voor een neonverlichting is het 100 Hz en je kunt het zien...



Een neon heeft tussen de 500V en 1000V nodig of zelfs meer: http://www.pavouk.org/hw/lamp/en_index.html
Er is dus sprake van warmteverlies, overgewicht en een slechte betrouwbaarheid.

De LED's werken tussen 1V en 5V, dus op dezelfde spanning als de rest van de LCD-besturingselektronica: geen extra circuits nodig en een beter rendement...


Je knipt graag je haar in 4, lijkt het ... mislukt omdat neon een verkeerde benaming is omdat er geen neon in standaardbuizen zit (de kleur van een echte neonbuis is oranjerood) ... j schreef LCD-buizen om de onderscheid, niets meer...
U bent vast niet bekend met tl-buizen: in mijn bedrijf hebben we opritten van meer dan 1200 strekkende meter tl-buizen en ik verzeker u dat deze buizen, die 24 uur per dag, 365 dagen per jaar in bedrijf zijn, fenomenaal betrouwbaar zijn (levensduur van 5 jaar en meer) en uitstekende prestaties...
Het beroemde twinkelen van de buizen is niet waarneembaar als er meerdere...
0 x

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 91-gasten