Biobrandstoffen: goed idee?

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 04/06/07, 18:20

Nikolian schreef:Bedrijven die over de nodige technische bekwaamheid en ethiek beschikken, moeten zich in deze landen vestigen om te voorkomen dat ze worden beschadigd.


welkom
Afgezien van bricolo's zoals mijn vrienden en ik; vind me een groot bedrijf dat, zelfs een beetje pit, ethisch is.

wanneer de grote dozen de derde wereld in tuimelen, is het alleen om middelen te plunderen.

@+

PS: olie heeft mada, het is een legende !!!!!
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Nikolian
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 72
Inschrijving: 22/02/07, 09:13
Plaats: Frankrijk




par Nikolian » 04/06/07, 20:38

zac schreef:Afgezien van bricolo's zoals mijn vrienden en ik; vind me een groot bedrijf dat, zelfs een beetje pit, ethisch is.



2 komt voor de geest

Danone en zijn investeringsfonds in arme landen.
Dit is voor de Zest

En nog een die je misschien vreemd vindt, gezien de branche waarin ze werkt en haar meedogenloze tegenstander.
Maar ik denk aan E. Leclerc die op het gebied van milieu en eerlijke handel nog een pioniersplek heeft.
Zonder de oprichting en renovatie van scholen in India, drinkwaterpunten, vakantiecentra te vergeten.
2 miljoen euro aan donaties voor de slachtoffers van de tsunami.
Dit is het vruchtvlees.

En wat doen jij en je vrienden dan in termen van ethiek of ten gunste van arme landen die ons ideeën kunnen geven.
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 05/06/07, 00:31

Nikolian schreef:
zac schreef:Afgezien van bricolo's zoals mijn vrienden en ik; vind me een groot bedrijf dat, zelfs een beetje pit, ethisch is.



2 komt voor de geest

Danone (...) E.Leclerc


Laat je niet misleiden, Nikolian, als deze bedrijven dat doen, is dat alleen omdat het ze veel goedkoper kost dan een spot om 20 uur op TF1 en het doet veel goeds voor hun imago.
Toegegeven, er zitten magere resultaten achter (er zijn afbeeldingen nodig voor het marketingdossier "Ethics") maar vergeleken met de middelen van deze bedrijven en hun overlast op andere gebieden, is het een spreeuwende roepie.
Terwijl we extatisch zijn over de verwisselbare tassen, kijkt niemand naar de arbeidsomstandigheden van de werknemers, noch naar de toeleveringsketens ... :onheil:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 05/06/07, 04:16

Nikolian schreef:En wat doen jij en je vrienden dan in termen van ethiek of ten gunste van arme landen die ons ideeën kunnen geven.


welkom

we gaan er al heen; het stelt je ECHT in staat de echte problemen te kennen en het maakt een goede transfer naar het noorden naar het noorden.

dan in bulk:
we leren zonneovens bouwen, 2000m² om bos te winnen per jaar en per gezin en de kinderen die naar school gaan in plaats van naar het bos.

lokale soorten worden herplant; het voorkomt erosie en het geeft je een snack.

we geven pillen, het vermijdt families van 12 die verhongeren.

we monteren pantones op groepen etc ...............

En bovenal nemen we de tijd om mensen te begrijpen zodat we ze kunnen leren zichzelf te helpen.

Nikolian niet dromen als de bediende zijn plastic tassen stopt, mikt hij maar op 2 doelen; zorg goedkoop voor zijn imago en verkoop zijn "herbruikbare" dozen en tassen. Het is je niet opgevallen dat sinds er geen zak meer was, er ook niet meer het traditionele karton van herstel bij het verlaten van de kratten is.

@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)

Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Nikolian
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 72
Inschrijving: 22/02/07, 09:13
Plaats: Frankrijk




par Nikolian » 05/06/07, 11:08

Jullie doen echt geweldig werk.
Gefeliciteerd.

E. Leclerc heeft niet zo lovenswaardige bedoelingen als die van u.
Het belangrijkste doel van elk bedrijf is om geld te verdienen.
Maar het is nog steeds merkbaar om niet zoveel plastic tasjes in de natuur te zien.
Ik herinner me niet dat ik dozen zag die beschikbaar waren bij E. Leclerc, maar ik herinner me dat toen ze de plastic zakken verwijderden, het niet unaniem was, dat er mensen waren die schreeuwden "Omdat het is zo, ik zou naar Inter gaan "
Ik denk niet dat ze hun plastic tassen hebben verwijderd omwille van de winstgevendheid, anders zou Carrefour direct gevolgd zijn, Hors Carrefour had er 10 jaar over gedaan, het verwijderen van de plastic tas is veel gemakkelijker vandaag of Groene mentaliteit is nog meer aanwezig.
Het is dus mogelijk dat scholen bouwen, stranden schoonmaken en eerlijke handel maken een goede manier is om te adverteren.
Maar ik hou van deze manier van adverteren
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 16/10/07, 23:52

Een klein artikel gevonden op bourseorama.com, waarvan ik de bron niet weet; het is overduidelijk dat er al een onderlinge afhankelijkheid bestaat tussen olie en granen via biobrandstof ==>

De prijs van tarwe gedreven door olie
[14 / 06 / 07]
De graanschuren zijn voor een generatie leeg als nooit tevoren, de prijzen zijn al meer dan tien jaar hoog: tarwe ontsnapt niet langer aan de waanzin die al meer dan vijf jaar de grondstoffen vasthoudt. Dit is natuurlijk allereerst het gevolg van de grillen van de lucht. De winter van vorig jaar was te koud in Oekraïne en de herfst te droog in Australië. De wereldproductie daalde met 5% (- 4% in Frankrijk). Dit jaar waren de regens in Europa in maart-april te zeldzaam. Ze zijn nu te talrijk in de Verenigde Staten (derde grootste producent ter wereld), wat de oogst vertraagt ​​en de opbrengst verlaagt. Als de weersomstandigheden op dit moment niet uitzonderlijk zijn, wekken ze niettemin de angst op voor een onomkeerbare weersverandering, die de productie zou drukken. Europa heeft de meeste van zijn interventievoorraden al verkocht en heeft sinds afgelopen herfst meer dan drie miljoen ton verkocht. De wereldreserves voor tarwe worden geschat op ongeveer twee en een halve maand consumptie, een maand onder het langjarig gemiddelde. En ze zullen verder dalen, volgens de prognoses van het Amerikaanse ministerie van landbouw.

Als het aanbod niveau is, is de vraagdruk groot. Vorig jaar kocht India in het buitenland zes miljoen ton (1% van de wereldproductie), terwijl het in voorgaande jaren niet op de wereldmarkt was gebleven. Dit jaar is China weer gaan winkelen. Maar een andere kracht duwt de prijzen omhoog: de toename van de macht ... van biobrandstoffen, zelf veroorzaakt door hogere olieprijzen. Tarwe heeft natuurlijk een lage energieopbrengst. Om het equivalent van de Franse consumptie van zwart goud uit de gouden korrel te produceren, zou het nodig zijn om velden te bewerken die zo groot zijn als driemaal het land, inclusief stranden en bergen! Het wordt daarom heel weinig gedestilleerd in ethanol. Maïs is (iets) winstgevender voor het maken van groene brandstof. In de Verenigde Staten heeft de regering-Bush met enorme subsidies de vector gemaakt om de energie-onafhankelijkheid van het land te herwinnen.

Nu wordt bijna een tiende van de wereldproductie gedistilleerd, en dit aandeel zou binnen twee tot drie jaar kunnen verdubbelen.. Bijna een kwart van de wereldproductie wordt echter gebruikt om vee te voeren. Omdat Amerikaanse boeren hun oren steeds vaker naar de fabriek brengen dan naar de boerderij, wenden fokkers zich tot tarwe om de feeders te vullen. Vroeger waren volledig onafhankelijke markten - olie en granen - nu verbonden. Het is niet alleen een marginale nieuwsgierigheid. Als de prijs van brood momenteel stabiel blijft in Frankrijk (+ 0,1% in één jaar), is het in de Verenigde Staten met 4,5% gestegen in één jaar, wat 2% meer is dan de gemiddelde prijs voor consumptie. Voorheen "drinken of rijden, je moest kiezen". Morgen moet je kiezen ... tussen eten en autorijden
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
de alcoolo1
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 29/06/07, 15:41




par de alcoolo1 » 31/10/07, 10:46

hallo dit is de eerste keer dat ik post over econologie en ik heb niet de tijd genomen om dit allemaal te lezen forum(veel werk) dus misschien is wat ik ga schrijven al geweest.

Wat biobrandstoffen betreft, stond in een INRA-rapport dat de energieopbrengst simpelweg negatief was, namelijk planten, oogsten en in de handel brengen schadelijker zijn dan het verbruik van conventionele fossiele brandstoffen zoals aardolie.

Om een ​​beetje te ontwikkelen over hernieuwbare energiebronnen die ik onlangs heb geleerd door een bezoek te brengen aan de LSO (een onderzoekslaboratorium in Nantes) met betrekking tot de energie die ze gebruiken, is het mogelijk om de hele planeet te voorzien van hernieuwbare energie zoals eoliene en zonne-energie en daarom de nodige energie creëren, hetzij in de vorm van H2 (hoewel de logistiek enkele gevaren met zich meebrengt) of batterijen (hoewel het nodig zal zijn om oplossingen te vinden om ze te recyclen) om de auto's.

Dat gezegd hebbende, het probleem komt bij mij meer van de groepen die voor dit onderzoek hebben betaald en deze hebben de patenten in hun bezit. Ze willen ze zeker niet gebruiken om financiële redenen.

Dat is alles wat ik te zeggen had, bedankt voor je zorgvuldige lezing en vergeef mijn vreselijke hortograaf, maar dit is me van nature dierbaar.
0 x
"Het doel van het onderzoek is niet langer de natuur op zich, maar de natuur overgelaten aan de menselijke vraag, wordt de mate man hier die zichzelf te ontmoeten." Werner Heisenberg
de alcoolo1
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 29/06/07, 15:41




par de alcoolo1 » 31/10/07, 11:27

het is remoi Ik vergat dat het feit dat het gebruik van gewassen om brandstof te maken duidelijk een vector is van een stijging van de prijs van granen om het zaad te breken en dus een hongersnood in de armste landen die dat niet doen waren in staat om het te betalen.
0 x
"Het doel van het onderzoek is niet langer de natuur op zich, maar de natuur overgelaten aan de menselijke vraag, wordt de mate man hier die zichzelf te ontmoeten." Werner Heisenberg
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 11/11/07, 06:11

Dag
de alcoolo1 schreef:het is remoi Ik vergat dat het feit dat het gebruik van gewassen om brandstof te maken duidelijk een vector is van een stijging van de prijs van granen om het zaad te breken en dus een hongersnood in de armste landen die dat niet doen waren in staat om het te betalen.


dit is het geval in Brazilië, waar de massale teelt van suikerriet ter vervanging van die van maïs, het hoofdvoedsel van de arme bevolking.
De teelt van maïs is de laatste tijd versterkt sinds de VS besloten om hun energieafhankelijkheid van olie te verminderen. maar het is een van de planten die de meeste kunstmest nodig heeft en die de grond ruïneert (een tank van een auto in Ethanol heeft een hoeveelheid maïs nodig, maar die zou een man jaarlijks kunnen voeden ..
Wil je autorijden voordat degenen die verhongeren?
Om methanol te maken, moeten we oneetbare planten, bosresten gebruiken en toch kost het productieproces zoveel energie dat ik niet op een positieve balans sta.
Maïs of suikerriet heeft een hogere opbrengst dan kruidachtige resten.

Andre
0 x
Sargeb
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 02/07/07, 14:56




par Sargeb » 13/11/07, 17:01

Ik denk niet dat biobrandstoffen een ecologische oplossing zijn, ik geloof zelfs dat ze slechter zijn dan conventionele olie. Met name vanwege de stijging van de voedselprijs die de exploitatie ervan met zich meebrengt.

Bekijk dit artikel:

http://www.economiesolidaire.com/2007/04/03/le-biocarburant-est-il-veritablement-viable/
0 x
Bezoek mijn blog: Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 179-gasten