Een gebouw produceert microalgen energie in Hamburg!

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Een gebouw produceert microalgen energie in Hamburg!




par Christophe » 04/10/13, 16:49

Mooi voorbeeld van intelligente architectuur!
Laten we proberen meer te weten te komen, want de video is een beetje licht...

Hamburg, Duitsland. Bio-adaptieve gevels, bestaande uit micro-algen geïntegreerd in de muren, zorgen ervoor dat een gebouw een zekere energie-autonomie kan bereiken.

Hoe ? Dankzij fotosynthese en recycling van zonne-energie. De algen worden continu voorzien van vloeibare voedingsstoffen en kooldioxide via een onafhankelijk watercircuit dat door de gevel circuleert. Het is een geïntegreerde bioreactor die warmte levert aan de vijftien appartementen in het gebouw.

“De warmte wordt op deze gevel geproduceerd door bioreactoren en vervolgens naar een energiecentrale gestuurd. De warmte wordt opgeslagen en vervolgens opnieuw verdeeld en gebruikt in een verwarmingscircuit om het gebouw en het drinkwater te verwarmen”, legt projectmanager Martin Kerner uit.

Dit algengebouw produceert dus zijn eigen verwarming. Laura is een van de huurders. Het balkon ziet eruit als een aquarium gevuld met zich regelmatig voortplantende algen. Dit gebouw is een zogenaamd “passief” gebouw, dat wil zeggen een constructie die zonder verwarmingsinstallatie een comfortabel binnenklimaat garandeert, waardoor ook geld wordt bespaard.

“Ik schat dat deze energiebesparing zo’n 1000 euro per jaar oplevert, omdat we momenteel vrijwel niets betalen omdat het een passief en zeer goed geïsoleerd gebouw is”, zegt Laura.

Ter voorbereiding op de winter houdt het gebouw de warmte die in de zomer wordt geproduceerd zelfs ondergronds. Deze warmte kan dus enkele maanden later hergebruikt worden. Dit innovatieve concept is een alternatief voor de bouw van ecologische woningen van de toekomst.

“Het is een visie op de toekomst en een antwoord op de vragen die we ons 30 jaar geleden al stelden”, legt architect Dietmar Walbert uit.

Dit gebouw is speciaal ontworpen voor de Internationale Bouwtentoonstelling die tot en met 3 november in Hamburg wordt gehouden.


Video: http://fr.euronews.com/2013/10/03/dans- ... es-algues/

Zie ook: https://www.econologie.com/forums/microalgue ... 10514.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 05/10/13, 01:38

Ze leggen het principe van het proces niet uit...

Dit lijkt anders dan wat het Franse bedrijf doet ENNESYS.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 05/10/13, 10:29

Er is bijna geen technische informatie in de video over de conversie...

Ik neem aan dat dit een klassieke extractie van oliehoudende olie is, die een deel van de stookolie zal vervangen... zie voor meer details: https://www.econologie.com/forums/microalgue ... 10514.html

Hoe dan ook, het is zo lelijk als een gebouw : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 05/10/13, 16:05

Het werd uitgezonden op France 2, op het avondjournaal, maar ik lag in slaap. Weet het niet meer.

Als ik het goed heb begrepen [gezien de toestand die ik beschrijf, is dat niet zeker!] wordt het niet gewaardeerd als een “aardolieproduct”.

Ik herinner me beelden van een gasfabriek in de kelder, met bufferopslag onder het gebouw...

Moeilijk om iets uit de warmtebalansen te halen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 05/10/13, 16:25

Hier is het antwoord (in het Engels):


Microalgen – een slimme energieoplossing

De algen bloeien en vermenigvuldigen zich in een regelmatige cyclus totdat ze kunnen worden geoogst. Vervolgens worden ze gescheiden van de rest van de algen en als dikke pulp overgebracht naar de technische ruimte van de BIQ. Vervolgens worden de plantjes in een externe biogasinstallatie vergist, zodat ze weer gebruikt kunnen worden voor de opwekking van biogas. Algen zijn hiervoor bijzonder geschikt, omdat ze per hectare tot vijf keer zoveel biomassa produceren als terrestrische planten en veel oliën bevatten die voor energie kunnen worden gebruikt.


In: http://www.iba-hamburg.de/en/themes-pro ... t/biq.html


Voor degenen die niet goed Engels lezen: ...de microalgen worden verzameld, gefermenteerd in een methanisator buiten...


Deze buizen dienen in de zomer tevens als warmtecollector, met bufferopslag onder het gebouw.



de gevel verzamelt energie door het licht te absorberen dat niet door de algen wordt gebruikt en warmte te genereren, zoals in een thermische zonne-energie-eenheid, die vervolgens rechtstreeks wordt gebruikt voor warm water en verwarming, of in de grond kan worden opgeslagen met behulp van boorgatwarmtewisselaars — 80 meter diepe gaten gevuld met pekel. Dit opmerkelijk duurzame energieconcept is daarom in staat een cyclus te creëren van thermische zonne-energie, geothermische energie, een condensatieketel, lokale warmte en het opvangen van biomassa met behulp van de bioreactorfaçade.


Laten we tenslotte niet vergeten dat het "passief" is! Het is dus een kwestie van integreren:

a) extreme isolatie

b) de zonne-energie die door deze "buizen" wordt opgevangen, wordt opgeslagen in de kelder

c) het kweken van algen als biomassa die wordt omgezet in biogas

d) biogas verbrand in een condensatieketel

[Kosten: 3,4 miljoen euro; voor een woonoppervlakte van 1 m²; Dit lijkt mij redelijk; laten zien dat dichte woningen, ook al houden we er niet van om in gebouwen te wonen, OOK een economische oplossing zijn vanwege de dichtheid en de gezamenlijke gevels, die niets verliezen; afschrijving van complexe oplossingen die tot eenheid zouden leiden, zou onbetaalbaar zijn; een individuele verwarmingsoplossing op basis van biomassa kost minimaal 350 euro; op 15-jarige leeftijd is dat bijna 000 euro om een ​​‘gasfabriek’ te bouwen!]
0 x

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 290-gasten