Mixoil van Ecogras: recycling van bakolie en olie

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79294
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Mixoil van Ecogras: recycling van bakolie en olie




par Christophe » 23/04/08, 11:17

Hier is een fragment (de rest heb ik niet) uit een krantenknipsel uitOktober 2003 die ik in mijn "papieren" vond (eindelijk in mijn bordeel wat :D...) Ik heb de interessantste passages onderstreept.

Frituuroliën en stookolie, een gevalideerde associatie.

Deze brandstof zorgt voor een hoog ketelrendement, beperkt vervuiling en reduceert vervuilende emissies.


Het agro-bio-industriële platform van Nancy, Prabil, een universitaire onderzoeksorganisatie, valideerde dit voorjaar de thermische recycling van gebruikte frituurolie: Mixoil van het bedrijf Ecogras.

Met technische hulp van Dalkia werd de brandstof aangepast aan een oliegestookte ketel. Een voorbehandeling van de olie was nodig om de "verpompbaarheid" ervan te verbeteren. De olie werd gefilterd om deeltjes te verwijderen die het voorfilter zouden kunnen verstoppen of de branderpomp zouden kunnen beschadigen. Uit 3 liter ruwe olie werd 5000 kg deeltjes verwijderd.

De meting van de viscositeit van de olie als functie van de temperatuur maakte het mogelijk de voorverwarmingstemperatuur van de gefilterde olie te kiezen. Olie/brandstofmengsels zijn na verloop van tijd stabiel als ze boven 40°C worden bewaard. Hieronder bestaat het risico van gedeeltelijke kristallisatie. De brander is ook aangepast om zich aan te passen aan biobrandstof: montage van oliebestendige afdichtingen, afdichting van de aansluitingen vernieuwd met voegmassa voor hoge temperaturen, toevoeging van een verwarming tussen de pomp en de sproeikoppen in de vuurhaard.


Het artikel dateert van eind 2003, bijna 5 jaar na deze ervaring, hoe zit het met Mixoil?
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 23/04/08, 16:00

anders is er de Dosoil:

Code: kiezen

http://www.hypnow.fr/actions/dosoil---proportionneur-78.php

http://www.hypnow.fr/app/15,@hypnow%20dosoil.pdf

http://www.hypnow.fr/app/35,proportionneur%20dosoil.pdf


anders, zoals iedereen weet, "30% zonder wijziging" : Cheesy:
0 x
jc-Tergal
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 98
Inschrijving: 12/03/07, 00:53




par jc-Tergal » 23/04/08, 17:31

Persoonlijk zal ik stookolie vermijden om één reden: de geur. Ik rij inderdaad met frituurolie in mijn auto's (50% de een en 30% de ander)
en natuurlijk ruikt het naar frituur (olie gefilterd tot 1 micron natuurlijk) en mijn olie is zelfs vóór het filteren erg schoon omdat mijn restaurateur een goede is die zijn olie niet grondig gebruikt.

en om elk probleem met mijn buren te vermijden, zal ik dit soort dingen vermijden, zelfs als ik mezelf verwarm met hout. Natuurlijk kan de schoorsteen behoorlijk hoog zijn, maar er zal altijd een hint zijn...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79294
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 23/04/08, 18:05

jonule schreef:anders is er de Dosoil


Eh ja...behalve dat het artikel gaat over...ketels...
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 24/04/08, 09:37

Welnu, de meegeleverde doseerolie voor de magneetklep van de auto moet ook heel goed werken op de magneetklep van de ketel!-)

wat de geur betreft, ik geef de voorkeur aan duizend keer de geur van frituren dan die van rode stookolie!
Ik maak van deze gelegenheid gebruik om te praten over het door Capt Maloche ontwikkelde systeem dat de prestaties van een brander verbetert door het verminderen van onverbrande materie, en dus de geur!

Het is een kwestie van branderinstellingen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79294
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 24/04/08, 10:08

Ja, maar wat dan ook...mijn belangrijkste vraag is: waar is dit project? Het komt zelfs vrij zelden voor dat fabrikanten geïnteresseerd zijn in "directe recycling" van de olie, dat wil zeggen zonder transformatie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
ZELFS
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 43
Inschrijving: 11/06/08, 10:25




par ZELFS » 11/06/08, 12:45

Ik vraag me net als Christophe af waarom we niet meer geïnteresseerd zijn in het recyclen van frituuroliën als onderdeel van een dieselsupplement? Voor de geur moeten er oplossingen zijn
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79294
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 11/06/08, 12:55

Bij 10% moet de geur erg zwak zijn...
En dan heeft olie ook nog een geur...
0 x
Christophe Oudelin
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 22/06/08, 10:39




par Christophe Oudelin » 23/06/08, 12:14

Hallo,

Ketelbranders kunnen zo worden aangepast dat ze een zeer substantieel deel olie bevatten of zelfs 100% bij multi-fuel branders.

We hebben er een geïnstalleerd in het pand van Roule Ma Frite en het heeft de hele winter gewerkt.

Christophe
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79294
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 23/06/08, 12:31

Met welke prestaties en afwijzingen?
0 x

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 107-gasten