Laigret project: documentatie

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 14/08/09, 16:41

Ja er is een analysefout, bij 500°C zijn het zeker geen bacteriën...

Het is eerder pyrolyse, vooral omdat 3 pagina's hierboven spreken van 37°C voor Perfringens...

Anders een domme vraag: in het eerste rapport noemen ze een "indirect" proces van petroleumsynthese dat gemakkelijker zou zijn dan bacteriële fermentatie of andere pyrolyse ("direct" proces)... wat is dit of dit soort processen? ??
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16170
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5261




par Remundo » 14/08/09, 16:50

Ik denk dat het de I-POD is: de internationale benzine op aanvraag : Cheesy:
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 14/08/09, 16:53

Hé, ik ben serieus! Ga je je Recy daar niet doen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16170
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5261




par Remundo » 14/08/09, 16:56

Ik doe "Recy" goed gespeld, het is beter 8)

Anders ken ik Christophe niet, en ja, het overkomt mij. Je moet de Kitties vragen wie de tekst heeft geschreven :P
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16170
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5261




par Remundo » 14/08/09, 17:02

De productie van CH3OH, direct brandbare methanol in benzinemotoren en vloeibaar bij kamertemperatuur, is een "oud proces" uit CO/H2.

Het waren de Duitsers van BASF die de voorlopers waren en er is een andere manier om methanol uit methaan te maken...

We zouden ook de serialisatie van methanogene bacteriën kunnen overwegen met dit proces...

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar directe CO + 2 H2 synthese.

Hier zijn 2 links:
Geschiedenis/CH3OH processen + katalysatoren

en de wiki
http://fr.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9thanol
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 14/08/09, 17:32

A) Google Book is nog steeds erg overdreven om hele boeken te kopiëren/plakken... nou...

Welnu, ik heb naar de 2e doc gekeken, hoewel het Laigret maar heel weinig raakt, het is zeer complementair aan de 1e: het is meer geïnteresseerd in de chemie en het procesaspect van biogas, terwijl de 1e meer geïnteresseerd is in procestypeniveau.

Het is goed dat geeft zeer goede basiskennis over biogas.

B) Trouwens, over methanisering gesproken, dat is goed, want ik heb opnieuw getekend voor de Roberval-competitie en dit jaar zal ik dit moeten analyseren:

Beeld

Van wat ik heb gezien is het "zwaar" (de prijs geeft een idee van de kwaliteit van de inhoud)!
Op deze link staat een samenvatting: http://www.lavoisier.fr/notice/fr2743010360.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16170
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5261




par Remundo » 14/08/09, 17:51

Moué, misschien moet Google Book iets betalen... Het voordeel van dit soort boeken is dat ze erg duur zijn en niet wijd verspreid (hyperpointus). het lijkt me een leuk boek : Idee:

Perfringens produceert trouwens methaan?
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 03/09/09, 07:39

A) Geen Google Book betaalt niets: hun beleid is het volgende "we kopiëren alles wat we willen totdat iemand ons kwaad maakt"... met andere woorden, de kleine uitgevers hebben het erg diep... en de anderen ook... .althans de Fransen. In de VS kan het een beetje anders zijn.

Youtube en Daily et Cie baseren hun "winstgevendheid" ook op hetzelfde principe: 60 tot 70% van de inhoud respecteert het auteursrecht niet...

B) Perfringens produceert aan het begin (van de reactie) een mengsel van methaan en zeer zuivere H2.

Samenvatting van het artikel:
- Precieze datum van het Laigret-experiment: 15 juni 1947
- Een nieuwe naam verschijnt: de heer Laugrier, rector van de Academie van Algiers.
- Strain is hetzelfde als andere items
- Biomethaan is niet noodzakelijkerwijs van cellulose afkomstig! (belangrijk)
- Er zit geen CO in Laigret methaan (in tegenstelling tot conventioneel biogas)
- Oliezuur geeft de beste resultaten
- Analyses gemaakt door de Mijnbouwdienst in juli 1947! Documentatie om naar te zoeken!
- 1 g zeep = 1 cm3 olie (in een ander artikel hadden we 4 gram voor 3 cm3)
- Tijdsaspect: de transformatie is erg snel (in tegenstelling tot minerale olie waaruit het valse populaire geloof voortkomt dat het miljoenen jaren duurt voor olie...!). Sommige oliën kunnen daarom heel snel worden gesynthetiseerd!
- En tot slot, en dit is wat veel hoop geeft aan het project: Laigret was om economische redenen op veel punten discreet met betrekking tot de pers (dus informatiebronnen die we momenteel hebben). Wat waarschijnlijk betekent dat sommige resultaten (de meest interessante?) nooit zijn gepubliceerd.


https://www.econologie.com/documentation ... -3942.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 16/09/09, 09:32

Een artikel gepubliceerd in Biodiesel magazine van maart 2009.

Ecofasa, een Spaans bedrijf, produceert biodiesel door bacteriële werking uit afval. "Ecofa"-proces

Blijkbaar produceren bacteriën vetzuren uit huishoudelijk afval, dus het zou een stap stroomopwaarts van het Laigret-proces kunnen zijn!

Beeld
Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16170
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5261




par Remundo » 16/09/09, 10:02

Interessant ...

Er is nog een ander proces, het direct vloeibaar maken van biomassa. Ook nog erg experimenteel.

Hierbij wordt voorzichtig verhit (circa 350°) onder hoge druk (200 Bar), eventueel in een waterig medium.

Het resultaat is een zware olie en verschillende gassen (CO2, CO, H2O).

uitzicht dit onderzoek

In feite is op dit moment vergassing gevolgd door een Fischer-Tropsch-synthese of methanol de meest "geavanceerde", om zo te zeggen... :|

@+
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 183-gasten