schone vliegtuigbrandstof

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 14/12/07, 17:28

Andre schreef:Dag
Voor Chatman

Ik weet ook een beetje van vliegtuigen, ik zit er al 45 jaar in.


Als je momenteel op luchthavens op diesel vliegt, draag je ofwel je diesel en tank je met een blikje, ofwel neem je kerosine als die er is, niet zeker of je het op alle kleine tracks zult vinden,
Werkt al op 100LL niet altijd beschikbaar.


De motoren waar ik het over had, draaien allemaal op kero, wat weliswaar zelden beschikbaar is op kleine vliegvelden, natuurlijk op een diesel die uit een auto komt zonder aanpassing, met kero moet je 2-takt synthetische olie toevoegen om de pomp en injectoren te smeren, anders piep ... voor HDI en consors, de kero moet vergeten ...
Meestal is niet de beschikbaarheid van de 100LL een probleem, maar eerder het vinden van SP95 of 98, omdat de voorsprong, de 912, er niet zo van houdt, mijn portemonnee ook, niet meer dan dat ik het leuk vind om in de lucht te slingeren 4x meer lood dan in de oude super... :?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 14/12/07, 17:32

Ik had ook gehoord dat wegbrandstof veel minder "gefilterd" was dan vliegtuigbrandstof.

Met andere woorden: zet SP95 of SP98 in een vliegtuig, dan raken de filters sneller verstopt...

Maar misschien was het onzin?
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 14/12/07, 19:41

Dag
De motoren waar ik het over had, draaien allemaal op kero, wat weliswaar zelden beschikbaar is op kleine vliegvelden, natuurlijk op een diesel die uit een auto komt zonder aanpassing, met kero moet je 2-takt synthetische olie toevoegen om de pomp en injectoren te smeren, anders piep ... voor HDI en consors, de kero moet vergeten ...


Als je in Frankrijk op kerosine rijdt, is dat omdat het kunstmatig goedkoper is dan diesel (in Amerika kerosine en tegen dezelfde prijs als de 100LL voor kleine helikopters, Citation, King Air, (uiteraard geldt voor de 747 een andere prijs. Voor auto diesel motoren ze werken met kerosine mits je er een smeermiddel 10% raapzaadolie of andere plantaardige olie in doet, de luxe is ricinusolie klootz hiermee kun je zelfs de brandstof opwarmen tot 50c..

Een bediende van een tankstation in het zuiden van Frankrijk werd betrapt op het verkopen van kerosine voor auto's, verloren aan belastingen, de dwaas als hij een mix van 50% met diesel had gemaakt, zou niemand een probleem hebben gehad..

Voor autobrandstof in een vliegtuig, mijn buurman met een Piper super cub 150pk rijdt al meer dan 20 jaar uitsluitend op gewone autobrandstof.
De 100LL is een brandstof die de 80/87 en gedeeltelijk de 100/130 heeft vervangen, dus het bedient alleen de 100LL die beperkt is op sommige Lycoming
het bevat lood, het heeft de bijzonderheid om te verouderen met behoud van zijn octaangetal, om niet te verdampen lolock in de circuits die op grote hoogte worden gepompt 10000 voet is meer, het produceert minder rubber in de carburateurs en vooral in de ontluchtingspomp
De 100LL in de motoren, sommige lycomings zijn erg gevoelig voor het vastlopen van de bougies, ze vullen zich met pellets (in mijn geval elke 25 uur) Ik moet ze schoonmaken

Met de nieuwe natriumkleppen en stoelgeleider op de opnieuw gemonteerde motoren is er minder te vrezen met autobrandstof, alleen om te zien of de leidingen en vlotter van de naaldcarburateur ect bestand zijn tegen alcohol en benzolbrandstof.
Al kies ik indien mogelijk altijd voor brandstof zonder ethanol.
kwestie van inwendige corrosie.. (een auto die elke dag rijdt, een vliegtuig dat soms 15 dagen stil blijft staan, het weer)
In de winter loop ik meestal op autobrandstof
In het noorden is de enige beschikbaarheid sneeuwscooterbrandstof in de relais.

Hoe dan ook, de 100LL is voorbestemd om te verdwijnen of in ieder geval erg duur te worden gezien de lage productie in Europa..

Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 14/12/07, 20:41

Chatham schreef:Deze motor zorgde voor een brandstofbesparing van 20 tot 30% in vergelijking met een conventionele motor, maar bracht helaas onoplosbare problemen met trillingen en geluid in de cabine aan het licht, wat de stopzetting ervan verklaart.


De melig is indrukwekkend, er was gewoon geluid als obstakel voor civiel gebruik, toch? Ik meen dat ik dat een paar jaar geleden las op Air and Cosmos. : Cry:

Een winst van 20 of 30% doet dromen als motorfabrikanten blij zijn met een verbetering van 2 of 3% in het brandstofverbruik. Alle verbetering is te danken aan de Propfan of is de rest van de motor anders? Het is inderdaad een motor met dubbele carrosserie, maar met de LP-trappen (lage druk) die veel sneller draaien dan normaal?

A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 15/12/07, 10:32

Flytox schreef:

De melig is indrukwekkend, er was gewoon geluid als obstakel voor civiel gebruik, toch? Ik meen dat ik dat een paar jaar geleden las op Air and Cosmos. : Cry:

Een winst van 20 of 30% doet dromen als motorfabrikanten blij zijn met een verbetering van 2 of 3% in het brandstofverbruik. Alle verbetering is te danken aan de Propfan of is de rest van de motor anders? Het is inderdaad een motor met dubbele carrosserie, maar met de LP-trappen (lage druk) die veel sneller draaien dan normaal?

A+


Het geluid van de popfan op de grond was iets hoger dan bij een moderne turbofanmotor, maar het was nog steeds oké, het belangrijkste obstakel was het geluid en de trillingen in de cabine, tot op het punt dat de helft van de passagiers ziek werd (waarschijnlijk infrageluid. ..)

Het hete deel van de NK-93-motor is niets nieuws, het is een klassieke krachtige turboprop (het wordt erg moeilijk om op dit niveau efficiëntie te behalen vanwege de fysieke limieten van de materialen), alleen de efficiëntie van de stuwkrachttransmissie is verbeterd en zou 98% moeten bereiken, het uitzonderlijke niveau dat al werd bereikt met de enorme propellers van de TU95 die slechts 700 tpm draaien...
30% winst is waarschijnlijk sowieso een beetje optimistisch, ~ 20% lijkt mij realistischer in vergelijking met moderne bypass-reactoren met hoge verdunning...
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 15/12/07, 11:08

Andre schreef:
Als je in Frankrijk op kerosine rijdt, is dat omdat het kunstmatig goedkoper is dan diesel (in Amerika kerosine en tegen dezelfde prijs als de 100LL voor kleine helikopters, Citation, King Air, (uiteraard geldt voor de 747 een andere prijs. Voor auto diesel motoren ze werken met kerosine mits je er een smeermiddel 10% raapzaadolie of andere plantaardige olie in doet, de luxe is ricinusolie klootz hiermee kun je zelfs de brandstof opwarmen tot 50c..

Voor autobrandstof in een vliegtuig, mijn buurman met een Piper super cub 150pk rijdt al meer dan 20 jaar uitsluitend op gewone autobrandstof.
De 100LL is een brandstof die de 80/87 en gedeeltelijk de 100/130 heeft vervangen, dus het bedient alleen de 100LL die beperkt is op sommige Lycoming
het bevat lood, het heeft de bijzonderheid om te verouderen met behoud van zijn octaangetal, om niet te verdampen lolock in de circuits die op grote hoogte worden gepompt 10000 voet is meer, het produceert minder rubber in de carburateurs en vooral in de ontluchtingspomp

Met de nieuwe natriumkleppen en stoelgeleider op de opnieuw gemonteerde motoren is er minder te vrezen met autobrandstof, alleen om te zien of de leidingen en vlotter van de naaldcarburateur ect bestand zijn tegen alcohol en benzolbrandstof.
Al kies ik indien mogelijk altijd voor brandstof zonder ethanol.


Hoe dan ook, de 100LL is voorbestemd om te verdwijnen of in ieder geval erg duur te worden gezien de lage productie in Europa..

Andre


Welnu, in Europa is kerosine belastingvrij en kost het meer dan twee keer zoveel als diesel...maar het gebruik ervan op de weg is ten strengste verboden Wat betreft de 2LL in Frankrijk, deze kost 100% meer dan de SP40: wanneer mogelijk, de keuze is snel gemaakt, vooral met vliegtuigmotoren met oudere technologie die 95 l/u produceren bij 25% vermogen voor een 75 pk...(100 l/u bij 18% voor een 75S 912 pk)
Aan de andere kant is het in Europa onmogelijk om een ​​autobenzine met alcohol te onderscheiden van een auto zonder alcohol, het alcoholgehalte is variabel afhankelijk van beschikbaarheid, maar over het algemeen lager (maximaal 5% lijkt mij) dan de alcoholische brandstoffen die in Amerika verkrijgbaar zijn. Bepaalde vliegtuigmotoren met lage compressie en klepzittingen van speciaal staal (en niet van gietijzer) accepteren zonder al te veel problemen autobenzine, op voorwaarde echter dat alle polymeren (met name leidingen) die "smelten" onder invloed van oplosmiddelen (benzeen en andere) en alcoholen in loodvrije benzine: bij de luchtvaartclub, na een incident (motorstilstand tijdens de vlucht van een ULM door vervuiling van de carburateur door rubberafzettingen van de slangen), om te bewijzen dat het echt uit de agressiviteit van benzine, ik heb wat experimenten uitgevoerd met stukken van verschillende brandstofslangen: met de 100LL is elke slang, zelfs natuurlijk rubber, perfect bestand, maar met de "loodvrije" losten sommige enigszins oude leidingen snel op of vielen ze zelfs uiteen... om zeg dat sommige roekeloze mensen transparante pvc-buizen gebruikten (verhard en breeknet) ... daarna verwisselde iedereen hun buizen : Mrgreen:
Inderdaad, de 100LL voldoet aan zeer specifieke normen en ik zou ook een watergehalte van bijna nul willen toevoegen (om ijsvorming te voorkomen), de "loodvrije" daarentegen heeft een stabiele duur van slechts 6 maanden!...
Er waren ook problemen met het verdwijnen van de 115/145, niet vervangen door de 110LL: in de jaren tachtig moest de overdracht, via de VS, van de laatste Neptunes van de Franse marine naar Tahiti gebeuren met een speciale afwijking tegen lage kosten. hoogte, kan de 80e compressortrap die nodig is voor vluchten op grote hoogte niet meer worden geactiveerd met deze brandstof... : Cheesy:
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 17/12/07, 10:30

filtratie zonder druk door zwaartekracht op stof van 5 µm is voor de 1.9TD Bosch-pomp, waarvan het filter op 5 µm zit.

maar laten we stoppen met praten over de fijnheid van filtratie, want die is gekoppeld aan een essentiële parameter: de T°C van de vloeistof!

voor bewijs bij 10°C is het moeilijk te filteren, bij 5°C stopt het, door de zwaartekracht.
goede decantatie vermijdt wachten op filtratie.

om te rijden ja stookolie is geel gekleurd, maar geen vliegtuigbrandstof ;-)

in ieder geval een voordeel van olie voor water: ze zijn noodzakelijkerwijs gescheiden : Cheesy:
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 17/12/07, 14:30

jonule schreef:l
in ieder geval een voordeel van olie voor water: ze zijn noodzakelijkerwijs gescheiden : Cheesy:


Denk nog eens na, met de agitatie worden de microscopisch kleine waterdruppeltjes zelfs in de olie gesuspendeerd en als er wat verzadiging zijn, geeft het ... mayonaise : Mrgreen:
Nou, het is zeker dat als het lang gedecanteerd is, het scheidt...
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 17/12/07, 15:20

nou, laten we het weten, mayonaise brandt heel goed!
eindelijk gemakkelijker in Afrika dan in Alaska zeker, maar het brandt!
als het door het dieselfilter gaat, wat nog gedemonstreerd moet worden, ben ik er een tijdje geleden aan gehecht geraakt toen ik water bij de olie wilde doen: alles wordt tegengehouden door het filter dat verstopt raakt... Kan net zo goed het filter verwijderen .

anders had ik het natuurlijk over een decantatie, in een tank of op de bodem van het filter.

maar microscopisch klein water ouhla ouhla! het ruikt naar invasie : Lol:

tot slot, gezien wat een vliegtuig verbruikt, anti-econologisme, kun je net zo goed de olie vermijden en bewaren voor degenen die kunnen...
0 x
gaya
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 11/12/07, 13:20
Plaats: lille

Maar alles wat je zegt, brengt me in de war




par gaya » 19/12/07, 08:19

Kun je me helpen, want ik heb je berichten gelezen en ik weet niet hoe ik ze moet synthetiseren omdat de complexiteit van je uitleg me gek maakt !!! Ik blijf erbij dat er geen vervangende brandstoffen voor het vliegtuig zijn, maar dat de turbocompressor een middel is om de belangrijkste schade te verminderen is correct ??
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 134-gasten