Fuel E85 tot 85% bio-ethanol (ETBE?) Om 2007

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Avatar de l'utilisateur
Willaupuis
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 83
Inschrijving: 02/08/05, 22:03
Plaats: regio Doornik

Fuel E85 tot 85% bio-ethanol (ETBE?) Om 2007




par Willaupuis » 27/09/06, 07:23

deze dinsdagochtend tijdens het kijken naar het telematin-programma op france2, vertellen deze ons dat in 2007 een nieuwe bio-ethanolbrandstof beschikbaar zal zijn voor +-80 cent euro, het zou 85% van plantaardige oorsprong zijn,,,, het zijn de boeren die zullen zijn gelukkig, na Brazilië begint Frankrijk....
0 x
als iedereen het erover eens is dat mensen dachten
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 27/09/06, 08:47

Belangrijke vraag: is het bio-ethanol of ETBE?

Vanuit "econologisch" oogpunt kan het verschil tussen bio-ethanol en ETBE worden vergeleken met het verschil tussen pure oliën en diester...
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6982
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2907




par gegyx » 27/09/06, 11:06

Ja, bestaande motoren zullen moeten worden getransformeerd, auto's met gemengde brandstof zullen volgend jaar worden uitgebracht (Saab, enz.), Zonder financieel overschot.
Op France Info kondigden ze een prijs aan van rond de €0.
Als de auto meer verbruikt, zal de prijswinst niet duidelijk zijn…
Zeker als er geen staatssteun is voor het aanpassen van de carburatie.
En aangezien het het deeg is dat als eerste gedrag verandert, vooral in tijden van crisis...
0 x
Avatar de l'utilisateur
bob_isat
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 290
Inschrijving: 26/08/05, 18:07




par bob_isat » 27/09/06, 18:38

Christophe schreef:Belangrijke vraag: is het bio-ethanol of ETBE?



Dat is het hele punt!
vooral omdat om 100 L etbe te produceren je maar 47 L ethanol nodig hebt, de rest is erg smerig fossiel...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 27/09/06, 19:05

Naar mijn mening is het ETBE (aangezien ethanol "verboden" is in Frankrijk...tenminste bij de laatste info...)...voor het "grootste plezier" van onze lieve oliemannen...

Ik heb het gevoel dat we binnenkort hetzelfde debat zullen meemaken als tussen oliën en diester... :|
0 x
Avatar de l'utilisateur
bob_isat
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 290
Inschrijving: 26/08/05, 18:07




par bob_isat » 27/09/06, 19:12

ja...

het probleem met mengsels van ethanol en benzine is dat ze gemakkelijk bezinken, vooral als er vocht is.

2 oplossing: omzetting van ethanol in etbe of additieven.

de comm. van de overheid spreekt niet van enige chemische modificatie van de ethanol in de e85:

http://www.industrie.gouv.fr/energie/re ... se/e85.htm


dat is het dat ik beter vond, een uitstekend bestand dat rond de e85 gaat, experimenten in Frankrijk en brandstofflex:

Pandrecht

we leren dat de oliemaatschappijen helemaal niet geïnteresseerd zijn in de distributie van e85 en dat de staat bijgevolg zal moeten vertrouwen op massadistributie.

we concluderen ... geen ETBE in de E85!

en nog beter, bio-ethanol wordt goedgekeurd om plantaardige oliën te veresteren en het op de markt brengen van een echte biobrandstof voor diesels zonder petroleum-methanol mogelijk te maken!
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6982
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2907




par gegyx » 27/09/06, 21:51

Op FR2, 20u, spraken we erover.
Het is 85% ethanol, 15% benzine.
Ethanol kan afkomstig zijn van bieten, maïs, tarwe.
Een bietenteler vertelde dat het prima te doen was en dat het goed was voor de agrarische sector.
De gehakte bieten worden gefermenteerd, er wordt een zoet sap uit getrokken, er wordt wijn van gemaakt, die wordt gedistilleerd...
Alleen dat! Ik vind ook dat de transformaties energie-intensief moeten zijn.
+Dus voor mij, als je 1,5 liter ethanol nodig hebt voor een liter benzine, voor € 0,86 per liter, moet je € 1,29 betalen om gelijk te zijn aan een liter benzine voor € 1,24.
Als het nodig is om aanvullende, niet-gesubsidieerde aanpassingen aan oude voertuigen aan te brengen...
Het is window dressing voor de gemiddelde Fransman, want "de zaak is goed ingelijst", door de strategen.
We zullen verzuchten dat het goed is voor de planeet! Maar laten we eens kijken naar de volgorde van de gebeurtenissen...

-----
Je ziet dat deze forums zijn handig !
Spionnen van de ministeries doen daar interessante lezingen, zien de mentaliteit van jong en oud, de mening van mensen die al een beetje hebben nagedacht, en die redelijke woorden hebben, en ook de acties en ondergrondse bewegingen van "marginalen" oncontroleerbaar.
En we besluiten een klap uit te delen, net voor de verkiezingen...
(Ik denk dat de huidige, zeer late erkenning van Afrikaanse strijders die vanuit de koloniën zijn aangeworven om het moederland te verdedigen, deel uitmaakt van hetzelfde proces.
Misschien zijn ze niet zo zeker van hun voordeel bij de volgende presidentsverkiezingen...
Ik geef de voorkeur aan deze late hervormingen, boven de "veronderstelde agressie afkomstig van stadsschurken", die in Orléans werden opgevoerd, aan de vooravond van de laatste presidentsverkiezingen, die het mogelijk maakten om twee rechtse kandidaten op kop te zetten. :onheil: )
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 27/09/06, 22:18

bob_isat schreef:we concluderen ... geen ETBE in de E85!


Uh, ik zou niet zo categorisch zijn... volgens het zeer goede document dat je vond, pagina 14 en 15, wordt de transformatie naar ETBE goed genoemd en het is goed gezegd dat EU-regelgeving alleen pure ethanol toestaat tot 5% ( E5) en Total is aanwezig in de sector...

Op het schema op pagina 13 wordt de ETBE echter niet genoemd...

.... kortom, deze zaak is niet duidelijk! : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 27/09/06, 22:34

Na enig onderzoek in meer detail, lijkt het mij dat het nodig is om af te sluiten met ETBE...

1e argument in "voordeel" van ETBE

In deze videoconferentie van de CNAM wordt goed gezegd dat ethanol verboden is in Frankrijk vanwege de regelgeving en dat de omzetting in ETBE verplicht is:
https://www.econologie.com/video-confere ... -2991.html
Het relevante document is dit: https://www.econologie.com/valorisation- ... -2985.html

2e argument

a) Pagina 26 van het Marne-document (bijlage) geeft de dampspanningsnorm (vluchtigheid) voor E85, dwz: 35 min en 90 kpa max.

b) Maar ik citeer de .pdf van de CNAM: "Inbouw van 5% EtOH (ethanol) leidt tot een toename van 50 tot 80 mb dampdruk: toename verdampingsemissies van 30 tot 50%"

Volgens hetzelfde document is de dampdruk van ethanol echter 140, die van super van 45 tot 90.

c) Het is daarom moeilijk om een ​​E85 te verkrijgen met 15% benzine en 85% ethanol onder 90 kpa max...aangezien de berekening van de gemiddelde vluchtigheid een eenvoudig zwaartepunt is volgens b)

Dus in het "beste" geval met 85% ethanol bij 140 kpa en 15% benzine bij 45 kpa, krijgen we een E85 bij 125,75 kpa...ver verwijderd van de 90 kpa max...
Dernière édition par Christophe de 21 / 06 / 07, 16: 28, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6982
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2907




par gegyx » 27/09/06, 23:31

Deze zinnen lijken in de richting te gaan die op FR 2 is ontwikkeld, ook al lijkt dit niet de beste oplossing:

Het gebruik van mengsels die rijk zijn aan ethanol (bijvoorbeeld 85% of E85) gebeurt in Brazilië waar meer dan 4,5 miljoen lichte voertuigen op ethanol rijden. Het voertuig vereist echter specifieke aanpassingen.
http://www.industrie.gouv.fr/energie/re ... urants.htm
-------
Wat is E85?
Het is een brandstof die 85% ethanol en 15% benzine bevat. Een minimum aan benzine is nodig om de koude werking van het voertuig te garanderen.De ethanol die in de samenstelling van E85 zit, is een alcohol die voornamelijk wordt geproduceerd door de fermentatie van suiker- of zetmeelrijke granen, dat wil zeggen van suikerbieten of granen.
Waar kun je E85 vinden?
E85 is momenteel geen algemeen toegestane brandstof in Frankrijk en er is geen consumentenpomp die het distribueert. Het heeft echter net toestemming gekregen voor experimenten die vanaf 2006 zijn uitgevoerd op gesloten vloten met behulp van privépompen.
Om het gebruik ervan te veralgemenen, is het de bedoeling van de regering om deze brandstof vanaf 1 januari 2007 volledig toe te laten en de ontwikkeling van een netwerk van groene pompen aan te moedigen voor de distributie ervan in heel Frankrijk.

http://www.industrie.gouv.fr/energie/re ... se/e85.htm
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 269-gasten