Fuel E85 tot 85% bio-ethanol (ETBE?) Om 2007

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 09/10/06, 21:26

Even een opmerking over de vraag Ethanol of ETBE: in de persmap van juni 2006 over het levensgrote experiment in de Marne bestaat geen twijfel, E85 is inderdaad ethanol, niet 'ETBE.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 10/10/06, 09:20

1) Voui Houthakker :) Dit is ook wat een "contactpersoon" van het IFP me vertelde op basis van hetzelfde document.... Dit verhindert niet dat E85 met ethanol de brandstofnormen respecteert (sorry maar ik sta erop)... Volgens dit contact zal er voor eind 2007 niets concreets gebeuren...

2) Gisteren werd in Parijs de allereerste E85-pomp ingehuldigd...in een Total-station (wat precies in tegenspraak is met het mergeldocument)...Mister Désmarest kon tanken voor de camera's om het imago van Total te herstellen...

Hoogtepunt van het spektakel: de pomp wordt een jaar onder zout gelegd...totdat de verkoopvergunning is verkregen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 11/10/06, 21:52

0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
bob_isat
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 290
Inschrijving: 26/08/05, 18:07




par bob_isat » 12/10/06, 10:56

om wat water naar de molen te brengen, hier is een document over de normen van de e85. het is bedoeld voor het bedrijf dat het zal opslaan en distribueren:

http://e85fuel.com/pdf/e85_technical_booklet.pdf

we hebben op pagina 10 de dampdrukwaarden van verschillende brandstoffen.

voor E85 is de door de fabrikant opgegeven dampdruk "tussen 6 en 12 psi bij 37°C, d.w.z. tussen 41 en 83 kpa"

ofwel onder de noodlottige 90 kpa...


Maar waarom komt dit niet overeen met Christophe's zwaartepuntberekening (gewogen gemiddelde van de ethanol-benzinedampdrukken)?

de uitleg van deze waardes vind je hier

http://virtual.vtt.fi/inf/julkaisut/muu ... 100_03.pdf

(onderzoeksrapport biobrandstoffen)
(document dat ik je heb gestuurd christopher)

in tabel 10, pagina 63, hebben we alleen de eigenschappen van ethanol en een klein sterretje (d):

(d): "Dampdruk verandert onlineair wanneer ethanol aan benzine wordt toegevoegd"

: de dampspanning van het ethanol-benzinemengsel is geen lineaire functie...

dit is wat we kunnen lezen op pagina 37:

"Tot 10% ethanol bijgemengd in benzine verhoogt de dampdruk (RVP), maar bij hogere concentraties neemt het effect geleidelijk af"

In mengsels tot 10% verhoogt ethanol de dampspanning, maar bij hogere concentraties neemt dit effect geleidelijk af.


Ik hoop dat dit de controverse en de vermoedens van ETBE zal sluiten...

anders zie ik niet wat ik anders kan doen, behalve mezelf in brand steken met bio-ethanol :|
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 12/10/06, 11:11

Zeer goed onderzoek :)

Alles is nu duidelijk :)

Dus niet lineair met ethanol maar met andere mengsels wel lineair...vreemd toch maar des te beter...
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 15/10/06, 15:05

Ik zou willen wijzen op een tussenkomst van Dominique Voynet op het nieuws van 13 uur op France 2 op woensdag 11 oktober op:

Controverse: biobrandstoffen niet zo groen

link: http://jt.france2.fr/13h/index-fr.php?jt=4
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 15/10/06, 15:12

Ja, dat komt overeen met de toespraak van Lepage...ok, het is niet zo groen, maar het is groener dan olie, nietwaar?
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 03/11/06, 22:43

Een artikel van Caradisiac op bio-ethanol.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 03/11/06, 23:07

Ik vind dat dit artikel een zeer goede synthese is zonder demagogie en een realistische visie op het onderwerp mogelijk maakt... het is zeldzaam genoeg om dat te zeggen!

Goed gedaan Caradisiac!
0 x
tijger
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 05/11/06, 15:50
x 1

E 85 ethanolkits in Frankrijk voor aftermarket




par tijger » 05/11/06, 16:10

Christophe schreef:Ik vind dat dit artikel een zeer goede synthese is zonder demagogie en een realistische visie op het onderwerp mogelijk maakt... het is zeldzaam genoeg om dat te zeggen!

Goed gedaan Caradisiac!


om erop te wijzen dat dit bedrijf aftermarket-ethanolkits voor alle benzinemotoren verkoopt.

Het is gegarandeerd voor een jaar.

Iemand had in de post gevraagd waar kits in Frankrijk te vinden zijn, maar ik kan de post niet vinden.

Code: kiezen

http://desolépasdepub


Ik heb veel dingen van hem gekocht en de man is aardig en altijd bereid om te helpen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 102-gasten