Bio-ethanol - wat het kost en wat het oplevert

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Bio-ethanol - wat het kost en wat het oplevert




par Christophe » 28/07/08, 19:29

Er is iets meer dan één liter olie-equivalent nodig om één liter bio-ethanol te produceren.

Deze cijfers zijn van het ploegen tot de laatste destillatie.

Er is 1,600 liter ethanol nodig om dezelfde hoeveelheid energie te leveren als één liter petroleumequivalent.

Waar is de goede deal?

Het is niet omdat de hele wereld onzin is dat we elke poging tot reflectie moeten weigeren, ongeacht de sociale of politieke positie.


Tekst per e-mail ontvangen.
Meer informatie gebruiksaanwijzing: ecobalans van bio-ethanol
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 28/07/08, 19:52

De goede zaak? voor de Brazilianen misschien (financieel, maar niet ecologisch :D)
Dominique Bussereau kondigt aan dat biobrandstoffen "bijdragen aan het versterken van onze energie-autonomie". De energiebalans van ethanol in Frankrijk is echter niet bevredigend, aangezien er bijna evenveel energie nodig is om het te produceren als om het te herstellen: er is het equivalent van 0,8 tot 1,2 liter benzine nodig om 1 liter ethanol uit bieten of granen te produceren. dat er minder dan 0,25 liter nodig is in het geval van ethanol uit suikerriet in Brazilië

Maar waarom, er is maar 0.25 liter nodig in Brazilië?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 28/07/08, 19:59

Goede vraag :)

a) de plant is niet hetzelfde en de opbrengsten verschillen sterk van plant tot plant.

b) het groeit kan (waarschijnlijk) sneller/gemakkelijker in Brazilië: dus minder kunstmest nodig...olie.

c) Tot slot: de productie is zeker minder gemechaniseerd dan hier...de studie zegt niet of er rekening wordt gehouden met "menselijke" energie en CO2 :D Hé ja, de arbeiders moeten ze voeren en verplaatsen ... het verbruikt ook.

Hier is een document met de vergelijking van alle biobrandstoffen van het moment.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 28/07/08, 20:23

Er wordt rekening gehouden met "menselijk" Ja, de arbeiders moeten gevoed en verplaatst worden...het verbruikt ook.

Misschien drinken ze ook in Brazilië minder alcohol : Cheesy:
Het deel van de engelen : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Hasardine
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 350
Inschrijving: 26/07/08, 22:01
Plaats: Elzas




par Hasardine » 28/07/08, 21:02

Iets meer dan 2 jaar geleden dachten we er goed aan te doen door te investeren in een bio-ethanolhaard!

de verkoper bood ons 2 blikken "bio-ethanol" aan
Ik dacht dat het een vreemde geur had, dat was het eigenlijk niet!
we ontdekten toen de echte ecologische en menselijke impact van dit "wonderproduct"

we walgen ervan.

Het lijkt erop dat de 2e generatie bio-ethanol, gemaakt van gewasresten, ethischer is dan de vorige, heeft iemand enige informatie?
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 29/07/08, 06:29

Hasardine schreef:
Het lijkt erop dat de 2e generatie bio-ethanol, gemaakt van gewasresten, ethischer is dan de vorige, heeft iemand enige informatie?


In feite zijn de aangekondigde cijfers onzin: bio-ethanol is zeker geen wondermiddel, maar de energiebalans is toch duidelijk positief (Duitse bron), ongeveer het niveau van Canadese olie uit oliezanden...
De nieuwe methode begint in Duitsland te worden gebruikt: tot nu toe werden alleen de vruchten van de planten gebruikt, nu is het de hele plant, bijvoorbeeld stro, olifantsgras, enz...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Hasardine
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 350
Inschrijving: 26/07/08, 22:01
Plaats: Elzas




par Hasardine » 29/07/08, 08:29

opnieuw hebben de Duitsers een ecologische trein voor op de Fransen!
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 29/07/08, 11:42

bio-ethanol is zeker geen wondermiddel maar de energiebalans is toch duidelijk positief (Duitse bron), ongeveer het niveau van Canadese olie uit teerzanden...


je zou je Duitse bron kunnen posten. Ik ben benieuwd om dat te lezen?
want het verdedigen van de balans van ethanol en teerzand begrijp ik niet echt.

In Brazilië maken ze ethanol (noodzakelijkerwijs biologisch uit biomassa, anders is het petroleum mineraal methanol) met de restanten van de destillatie van suikerriet!
in feite is wat overblijft vergistbaar om alcohol te maken.
dus recyclen ze afval tot brandstof, een beetje zoals gebruikte olie en friet!
wetende dat rietsuiker superlekker is, maar toch...

In Frankrijk is er geen suikerriet dat kan groeien: dus voor het zogenaamd "respecteren" van de Europese richtlijnen die lidstaten (inclusief Frankrijk) verplichten om het percentage biobrandstoffen in brandstoffen te respecteren, willen ze koste wat kost de ethanol kiezen, wanneer ze konden accepteer de olie op de biobrandstoflijst, waar Frankrijk niet voor heeft gekozen, dus betaal ik voor de staat, dat wil zeggen voor ons ... dus gebruiken ze veel water en pesticiden, kunstmest, insecticiden enz. om tarwe en maïs te verbouwen.

waarom dit "zielige" scenario terwijl iedereen al zei dat ethanol niet levensvatbaar en winstgevend was, en een stap terug (de benzinemotor is uitgevonden om op alcohol te lopen zoals de dieselmotor op 'plantaardige olie') ?
Men kan zich afvragen:
- om de prijs van tarwe en maïs te verhogen en zo een agrovoedingswapen te gebruiken tegen de zwakste landen?
- om de prijs van koolzaad te verhogen en het oninteressant te maken voor boeren die olie willen maken (die, zoals iedereen weet, bovendien koek geeft voor veevoer)?
- met alle transformaties van maïstarwe in alcohol ze erin slagen om een ​​belasting over de toegevoegde waarde te berekenen?

...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 29/07/08, 11:49

De bron interesseert me ook omdat de Duitsers mogelijk dezelfde (grove) fout hebben gemaakt als het Waterhouse Office, hier te lezen:

https://www.econologie.com/ecobilan-de-l ... -3593.html

Er komt een nieuwe studie naar de energiebalans van de bio-ethanolsectoren bieten, maïs en tarwe, omdat een aantal experts vraagtekens hebben gezet bij de berekeningsmethodes van de studie van Price Waterhouse Coopers Ademe-Direm uit 2002, die niettemin diende als een basis voor het opzetten van bio-ethanolsectoren.

De energiebalansen van bio-ethanol, bieten, maïs en tarwe biobrandstoffen worden uitgedaagd door een aantal experts. Ze hadden kritiek op de studie van Price Waterhouse Coopers Ademe-Direm uit 2002, die als basis diende voor het opzetten van de bio-ethanolsector, omdat er geen rekening was gehouden met alle energiekosten die kunnen worden toegeschreven aan de productie van deze biobrandstoffen. Een nieuwe, meer tegenstrijdige analyse is gepland. De verschillende twistpunten hebben ook betrekking op belastingen en dus de kosten voor de openbare financiën en het lot van nevenproducten, in wezen diervoederproteïnen.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 29/07/08, 12:29

Brazilië...
Ik doorkruiste Brazilië met de bus...48u00; Ik had benen als watermeloenen
Wat ik zag, laten we zeggen 8 jaar geleden, is net als Thailand (dat ik +-25 jaar geleden ook bezocht!!!) ONTBOSSING; land zover het oog reikt die gelamineerd zijn, deze gronden zijn niet gemaakt om te worden bebouwd, ze hebben bomen nodig... pcq, of de aardlaag is dun, of het terrein is glooiend.
Ik zag op dat moment (in Brazilië) hectares suikerriet in brand staan...
In Thailand ? dood land, (zover het oog reikt) en tonnen boomstammen met nummers... :?
Voor slash and burn in Brazilië?
Het was gewenst; het maakt het gemakkelijker om het suikerriet te oogsten (maakte het gemakkelijker)
Nu hebben managers of grote eigenaren begrepen dat "verbranden" een nutteloze verspilling van energie is (ze hebben mensen vervangen door machines, en afval wordt gebruikt als brandstof...)
Brazilianen hebben nu begrepen dat alles goed is in de stok, zoals het varken.
Vergeleken met olie, economisch, de suikerriet in Brazilië is zeer winstgevend en is al tientallen jaren...
Maar... ze hebben nog niet begrepen dat deze economie op de lange termijn destructief is (dood van het substraat)
Je moet zien om te begrijpen...Toen ik deze twee landen bezocht, was er geen sprake van het "einde van de wereld", en toch zag ik elke keer dat deze stukken land RASED, Ik was doodsbang...
En ik deed niets, behalve om op te merken...
Niet goed .... :?
Fout beleden is half hersteld... :?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 137-gasten