Arte, de plastic vloek

Milieu-impact van afgedankte producten: plastics, chemicaliën, voertuigen, agri-food marketing. directe recycling en hergebruik (upcycling of upcycling) en hergebruik van goede items voor de prullenbak!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79289
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025

Arte, de plastic vloek




par Christophe » 12/01/10, 19:45

Hoe om te gaan met de ecologische bedreiging van plastic afval?

Dinsdag, 12 Januari 2010 naar 20: 35

herhaalt:
14.01.2010 om 10: 15
De vloek van plastic
(Duitsland, 2007, 85mn)

Een gekke en goed gedocumenteerde wereldtournee.

Steden en platteland, bergen en woestijnen, rivieren en zeebodems: plastic afval is overal binnengedrongen. Hoewel dit materiaal maar een eeuw bestaat, zal het ons milieu in enkele duizenden jaren nog steeds vervuilen. De situatie is alarmerend, maar op wereldschaal begint er een bewustzijn te ontstaan. Het is niet alleen nodig om minder plastic voorwerpen, containers en verpakkingen te produceren, maar de recycling ervan kan worden verbeterd. Bedrijven bieden nu alternatieve oplossingen. De stylisten beginnen en bieden decoratieve artikelen, jurken en accessoires in gerecycled plastic! Het zou ook mogelijk zijn om materialen te maken met dezelfde deugden als plastic, maar biologisch afbreekbaar, met behulp van planten. Bioplastic, in zekere zin. Een spannende reis waarbij afwisselende schokbeelden verschijnen (de vuilnisbelt in de Stille Oceaan, de Indische vuilnisbelt, de stranden van Hawaï ...) en woorden van experts.


http://www.arte.tv/fr/semaine/244,broad ... =2010.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 13/01/10, 09:24

In principe is dit allemaal logisch: met het plastic leek de mogelijkheid om een ​​object in serie te produceren in een paar seconden werk van een automatische machine, of minder.

Als we het vergelijken met de vroege '60'

Mam stond bij de slager opgesteld, pakte papier in en stal in de vuilnis om te verbranden, of zelfs in de kachel (we hadden een enorme kolenkachel)
Voor de lunch op school, nam ik een kalebas gevuld met grenadine, mijn vader had zijn koffie thermos
De enige elektronische aanwezigheid in het huis was een enorme radio in de woonkamer (met alle schijven echter) en de telefoon van 1939 duurde tot 1970.
De brouwer passeerde met zijn slee paard en nam de lege flessen (porseleinen hendelkappen) terug

nu:
- 3 minuten naar de slagerij om plastic trays te kopen. (waardoor we hoe dan ook exacte hoeveelheden kunnen kopen)
- de studenten van mijn vrouw komen met blikjes van een halve liter of PE-flessen (gelukkig staan ​​de scholen in de PMC-sortering erg wijdbeens)
- zeer zeldzaam is het jaar waarin u geen vijf of zes "goed verpakte" technologische of decoratieve objecten koopt
enz.

kortom, het is niet gewonnen ...
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79289
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 13/01/10, 10:39

olifant, plastic zijn niet alleen verpakkingen, ook al zijn het de meest "wegwerpbare" vormen van plastic! Ik denk dat ze qua tonnage grotendeels in de minderheid zijn (20% max, zou ik zeggen inclusief de verpakkingsduiker), LeJuste zal ons meer vertellen aangezien het zijn taak is!

Het was niet slecht, vooral de "alternatieve oplossingen dwz bioplastics".
Onder de indruk van het plastic "dat smelt" in het water!

Maar het is net als bij biobrandstoffen: hoe komt het dat fabrikanten een proces gebruiken dat ze X keer duurder is voor 'hetzelfde resultaat'? Aangezien 99.99% van de consumenten er vandaag nog steeds last van heeft?

Als de vraag van de consument naar "biologisch" plastic een bepaald stadium is gepasseerd, dan zal dat echt veranderen ... maar niet eerder! Behalve enkele "sporadische" acties zoals deze: https://www.econologie.com/bioplastique- ... -4203.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 13/01/10, 12:55

... en waarom willen we de Co2 begraven in plaats van dit geld te besteden aan het streven om niet te produceren ...?

Omdat er natuurlijk geld te winnen is ...

Wat jammer is, is dat er ook genoeg is om te leven in economische R&D. Het hangt allemaal af van de keuze van prioriteiten: de aandelenmarkt of het leven ...? : Cheesy:

Trouwens, waren deze twee shows waard om in de videotheek van de fo-fo te verschijnen?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79289
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 13/01/10, 13:08

Ik weet niet wat een fo-fo is maar ja ze waren goed (een beetje lang op de "vervuiling") ik keek pas aan het begin van de 2e.

In het 1e doc. Sprak hij over een behandeling van plastic zakken door "stoom" (dampkraken?) Die afval en plastic zakken omvormden tot "compost" van zeer goede kwaliteit ... Grappig ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 13/01/10, 13:29

... ja en het tweede deel laat zien dat dingen in beweging zijn (Utopia in Duitsland, etc.)

NB: fo-fo is een verkleinwoord van "forum", Neen?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79289
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 03/02/10, 15:49

Blijkbaar beweegt het, althans in Frankrijk:

Bioplastics in Frankrijk: de grote distributie is vastgelegd

De november 19 2009, op de Salon van burgemeesters, een overeenkomst werd ondertekend door de Federatie van handel en distributie (FCD), industriële bioplastics (Club Bioplastics, Plastics Europe en Elipso), Vereniging Burgemeesters van Frankrijk (AMF) en het Ministerie van Ecologie, Energie, Duurzame Ontwikkeling en de Zee.

Overeenkomst waarmee ze zich ertoe verbinden de verkoop van bioplastic vuilniszakken te promoten. De belangrijkste retailers "zullen een gevarieerd en redelijk geprijsd aanbod ontwikkelen" van bioplastic vuilniszakken. Deze overeenkomst moet het mogelijk maken om de zichtbaarheid van het aanbod te vergroten, de consumenten bewust te maken en de ontwikkeling van organische terugwinningskanalen (door compostering of anaerobe vergisting) van vergistbaar afval te bevorderen.

Suite: https://www.econologie.com/bioplastiques ... -4230.html

Tekst van de conventie: https://www.econologie.com/convention-po ... -4231.html

fragment:

Werk om het aandeel plantaardige grondstoffen in bioklastic afvalzakken te vergroten door hun belangen op het vlak van
vermindering van de milieueffecten en de gelijkwaardigheid van de technische prestaties:
- 2009 minimumtarief 40%
- 2011 minimumtarief 50% doelstelling 60%
- 2018 minimumtarief 70% doelstelling 90%


Het vordert, het vordert ... maar ik ben nog steeds verbaasd over bioplastics sinds de mislukte biologische afbreekbaarheidstest die ik heb gedaan (of was mijn monster "verkeerd"?): https://www.econologie.com/forums/amidon-de- ... t6726.html
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 03/02/10, 17:25

Maak je geen zorgen, je moet pellets maken en ze gebruiken in energie, omdat er geen gevaarlijke producten meer zijn ...
0 x
Tot ziens!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79289
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 14/12/12, 23:11

0 x

Terug naar "afval, recycling en hergebruik van oude voorwerpen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 47-gasten