Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 10/01/19, 19:35

Did67 schreef:Ik zou minder streng zijn: zoals gezegd "forceren", bijvoorbeeld tomaten + tussen een paar wortels + een paar eerste slasoorten, een rij erwten, een of twee rijen bonen... dit vind ik praktisch.

En omdat mijn huis iets verder weg is, is het ook een schuilplaats tegen de regen, een plek waar de eerste lentezonnetjes aangenaam zijn (terwijl buiten de wind koud blijft...)... Enz...

Ik denk dat beide beter zijn!


Voor groenten denk ik dat je hetzelfde kunt doen met frames waarop je heel gemakkelijk extra bescherming kunt aanbrengen als dat nodig is.

In de professionele kassen van de vallei hebben ze een heel systeem van kabels en touwen om de kassen te beschermen en het hanteren niet te duur te maken....

Wij... Mevrouw moet P30 uitspreiden, het is lang en niet praktisch.

Met frames gooi je stro voor de nacht, of oude dekens of wat dan ook, het kost je 30 seconden en je bent gemakkelijk.

Voor jonge scheuten die bedoeld zijn om te groeien, kunt u uw tomaten eronder zetten en de deksel dichtklappen als de planten voldoende gegroeid zijn, op een moment dat ze over het algemeen nergens meer bang voor zijn.

En als het klote is, dan gebruik je een frame van 40 in plaats van een frame van 20 cm hoog en op 40 cm daar voor je tomaten is het zeker juni...

Een ander belang is bescherming tegen vliegen...
Je kunt heel goed overwegen (ik overweeg het in toekomstige prototypes) om de twee lagen kasdek verwijderbaar te maken MAAR om de P30 te behouden die dag en regen doorlaat, maar bijvoorbeeld de pijlers zal vertragen (of niet).

Wordt vervolgd....



Voor de rest: comfort, regen, zoetheid van het leven... daar ben ik het mee eens, en zelfs meer Beeld want ook in de winter is het goed werken in de kas.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 10/01/19, 20:30

de dubbele laag ligt dicht bij dubbele beglazing, een kleine laag warmere lucht die de 1 of 2°C kan besparen waar Didier over spreekt
Daarna houdt het eigenlijk niet veel meer vast, om 's nachts warmte af te geven, zou deze warmte overdag ergens in moeten worden opgeslagen, vandaar de plannen om water in de kassen te reserveren als accumulator, in kale grond, het is de grond die deze rol speelt, zou, zoals Didier zegt, kale grond in de winter niet beter kunnen beschermen tegen vorst?

Hier zijn je lijsten volledig van canvas, we kunnen een houten frame zoals dat van Didier overwegen, behalve wat geef je de jouwe Didier de schuld?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 10/01/19, 21:28

Niets. Wat zijn ze leeg!!!!

[Ik beheer het heel slecht!!!!]
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 10/01/19, 23:37

Het is dus best interessant om met bergmensen te praten, omdat ik begrijp dat je niet op laagjes moet bezuinigen. Ik vermoedde dit zo erg dat ik vandaag een laag P30 zeilen onder mijn tunnels ben gaan aanbrengen. Nou hier, ik weet niet hoeveel het is gedaald, misschien -2 gisteravond, niet enorm omdat de bonen aan het einde van de middag al hun kop terugkregen, maar ja, vanavond is het weer...

Ik vraag me af of het plastic zeildoek belangrijk is in verband met de zeilen, het houdt natuurlijk de regen tegen, maar in verband met de kou en de vorst: is het echt nodig, bespaart het echt de temperatuur (vooral 's nachts)?

Als ik het over tunnels heb, bedoel ik plastic hoepels die buigen. Het zeildoek of de sluier wordt aan beide uiteinden opgespannen met klauwen en aan de zijkanten met clips en haringen in mijn geval. De grootste hoogte is ongeveer 80 cm, dus ik zie niet hoe het chassis de voorkeur zou hebben vanwege warmteverlies. Aan de andere kant houd ik vast aan het idee van de opeenvolging van lagen, en ik merk dat op je chassis de binnensluier oordeelkundig moet voorkomen dat de vegetatie de plastic omhulling raakt.

Ik herinner me ook het idee om de gewassen zoveel mogelijk strakker te maken, voor bepaalde rijen bonen had ik mijn hoepels wat dieper kunnen duwen.

Vergeleken met kale/bedekte grond heb ik ergens gelezen dat mulchen (een beetje) kan beschermen tegen vorst...wat denk jij?

Wat de bloemen betreft, hebben we hier hetzelfde probleem als bij de voorjaarsvorst waar je het over had, want hoe vreemd het ook mag lijken: de bonen staan ​​in bloei! Ik heb het hier over de eerste genoemde zaailingen die nu hun eerste bloemen produceren (hoogte 50-60cm).
Ik neem aan dat de bonen onder het frame ook behoorlijk hoog/in bloei moeten zijn?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 11/01/19, 16:20

Ik voeg een laag toe op het onderwerp na die op de bonen.
Gisteren kocht ik een thermostaat die max/min registreert. Vanochtend heb ik een -2.9 gemeten voor de minuut van de nacht onder de tunnel.
Maar het meest verrassend zijn de weinige temperatuurmetingen die rond 11 uur zijn gedaan: de temperatuur was 4,5 graden Inférieure onder tunnel (plastic op hoepels gespannen + P30-sluier op de gewassen) tot dat gemeten onder eenvoudige P30 op de gewassen op minder dan een meter afstand! De beste metingen vonden plaats onder een tunnel met dubbele P30 over de hoepels gespannen. De metingen moeten worden gecontroleerd omdat ik de indruk heb dat ze veel en snel variëren (ik zou een tweede thermo-indicator moeten kopen, wat voor weerapparatuur heb je?).

Het begin van een plausibele verklaring: plastic, als het dankzij het broeikaseffect het interieur verwarmt met zonneschijn, houdt ook de nachttemperaturen langer vast (de lucht onder het plastic wordt niet geventileerd en blijft langer in contact met de koude of zelfs bevroren grond ). Is de luchttemperatuur ('s nachts) lager dan de bodemtemperatuur dan beschermt het plastic tegen de kou, in het tegenovergestelde geval (overdag) dan kun je het absoluut beter verwijderen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 11/01/19, 16:22

chafoin zijn schreef:Ik voeg een laag toe op het onderwerp na die op de bonen.
Gisteren kocht ik een thermostaat die max/min registreert. Vanochtend heb ik een -2.9 gemeten voor de minuut van de nacht onder de tunnel.
Maar het meest verrassend zijn de weinige temperatuurmetingen die rond 11 uur zijn gedaan: de temperatuur was 4,5 graden Inférieure onder tunnel (plastic op hoepels gespannen + P30-sluier op de gewassen) tot dat gemeten onder eenvoudige P30 op de gewassen op minder dan een meter afstand! De beste metingen vonden plaats onder een tunnel met dubbele P30 over de hoepels gespannen. De metingen moeten worden gecontroleerd omdat ik de indruk heb dat ze veel en snel variëren (ik zou een tweede thermo-indicator moeten kopen, wat voor weerapparatuur heb je?).

Het begin van een plausibele verklaring: plastic, als het dankzij het broeikaseffect het interieur verwarmt met zonneschijn, houdt ook de nachttemperaturen langer vast (de lucht onder het plastic wordt niet geventileerd en blijft langer in contact met de koude of zelfs bevroren grond ). Is de luchttemperatuur ('s nachts) lager dan de bodemtemperatuur dan beschermt het plastic tegen de kou, in het tegenovergestelde geval (overdag) dan kun je het absoluut beter verwijderen. Dus is plastic of sluier beter, of beide?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 11/01/19, 16:36

chafoin zijn schreef:
Het begin van een plausibele verklaring: plastic, als het dankzij het broeikaseffect het interieur verwarmt met zonneschijn, houdt ook de nachttemperaturen langer vast (de lucht onder het plastic wordt niet geventileerd en blijft langer in contact met de koude of zelfs bevroren grond ). Is de luchttemperatuur ('s nachts) lager dan de bodemtemperatuur dan beschermt het plastic tegen de kou, in het tegenovergestelde geval (overdag) dan kun je het absoluut beter verwijderen.


Bij gebrek aan zonneschijn is dit aannemelijk.

Op hoogte is de lucht warmer - een van de technieken om vorst tegen te gaan is het installeren van grote ventilatoren - een soort windturbine die draait door stroom te injecteren!

https://www.leprogres.fr/economie/2016/ ... rer-le-gel

Dus ja, het luchtmengsel helpt de onderste lagen op te warmen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 11/01/19, 16:40

chafoin zijn schreef:
Vergeleken met kale/bedekte grond heb ik ergens gelezen dat mulchen (een beetje) kan beschermen tegen vorst...wat denk jij?




Het kan beschermen wat eronder zit en dat we afdekken! Dus ja, we kunnen veldsla, sla... afdekken om ze na de vorst bloot te leggen. We kunnen ook snijbiet, artisjokken inpakken...

Maar verder is het het tegenovergestelde: mulchen voorkomt dat de hitte van de grond uitstraalt en de lagere lagen van de atmosfeer opwarmt! Wat onvermijdelijk kouder zal zijn! Bodembedekking verhoogt de kans op vorst. Ik had in een eerste versie van mijn boek een paragraaf met een zeer veelzeggende opname. Ik heb het moeten afknippen, omdat het te lang was!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 11/01/19, 17:32

Did67 schreef:Op hoogte is de lucht warmer - een van de technieken om vorst tegen te gaan is het installeren van grote ventilatoren - een soort windturbine die draait door stroom te injecteren!

https://www.leprogres.fr/economie/2016/ ... rer-le-gel

Dus ja, het luchtmengsel helpt de onderste lagen op te warmen!
Ja dat had ik gezien. Noot bij het artikel: ze zeggen dat de machine 5 ha verwarmt, dat lijkt mij een beetje overdreven -wat een schar-!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 13/01/19, 14:41

Nieuwe temperatuurmetingen rond 13 uur:

12° onder P30 winterafdekking op de bonen + kleine tunnel met plastic zeildoek
13° omgevingslucht
15° onder tunnel met 2 lagen winterzeil gespannen (P17+P30)

Zoals iemand anders zou zeggen: verrassend toch?

Wordt vervolgd: ik zal proberen te zien of er een verschil is tussen de geïnstalleerde zeilen en de gespannen zeilen op de tunnel...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 371 gasten