Kas met automatische passieve regenbewatering

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025

Kas met automatische passieve regenbewatering




par Christophe » 10/01/22, 13:49

Ik presenteer u mijn kas met automatische regenwaterirrigatie die sinds 2019 goed werkt.

Het is een heel eenvoudig idee, maar het is zeer effectief ... als het regent ... : Mrgreen:

Het idee is om een ​​van regenwater voorziene goot met een lichte helling te plaatsen en deze regelmatig ter hoogte van het waterpeil te boren (bij de eerste vulling te doen). Zo zitten de gaten niet op gelijke hoogte in de lengte van de goot en stroomt het water (min of meer) regelmatig door de kas.

irrigatie_serre_2.jpg
irrigatie_serre_2.jpg (243.71 KiB) 5517 keer bekeken


Ik had eenvoudiger kunnen doen met een horizontale goot en gaten op dezelfde hoogte, zie een overloopsysteem, maar dat zou de jaarlijkse reiniging wat moeilijker hebben gemaakt en de PVC-goot heeft de neiging te vervormen (warm, koud ...), dus een helling is beter ...

Als uw kas groter is, kunt u meerdere goten gebruiken.

Op de foto's is er geen water omdat ik net de jaarlijkse schoonmaak had gedaan.

Gebruikt dakdeel (1/2):

irrigatie_serre_0.jpg
irrigatie_serre_0.jpg (240.33 KiB) 5517 keer bekeken


Collector op de verticale goot:

irrigatie_serre.jpg
irrigatie_serre.jpg (420.75 KiB) 5517 keer bekeken


Aangekomen in de kas:

irrigatie_serre_6.jpg


Het voeden van de goot: in het begin gebruikte ik een buffertank en de goot werd gevoed door de overloop, maar hydraulisch in mijn configuratie was het niet erg, de tank had moeite met overlopen (te weinig hoogte met de opvangbak regenwater) dus uiteindelijk een leven voer werkt beter!

Een buffertank is natuurlijk interessant tijdens het droge seizoen!

irrigatie_serre_3.jpg


Voorbeelden van gaten:

irrigatie_serre_5.jpg
irrigatie_serre_5.jpg (421.19 KiB) 5517 keer bekeken


irrigatie_serre_4.jpg
irrigatie_serre_4.jpg (424.95 KiB) 5517 keer bekeken


Uitlaat (verwijderbaar voor reiniging of vorstbescherming, niet nodig...):

irrigatie_serre_7.jpg
irrigatie_serre_7.jpg (478.96 KiB) 5517 keer bekeken


Hier is het!

De enige voorwaarde is om een ​​groot deel van het dak in de buurt te hebben om een ​​goede irrigatie van de kas te hebben, hoewel het heel goed mogelijk is om het dak van de kas te gebruiken om het hygrometrische equivalent voor hetzelfde oppervlak "zonder kas" te verzamelen en te hebben.. .

Maar gezien de broei van een kas is het beter om op een groter perceel te verzamelen. Uiteraard is het ook nodig dat de kas "onder de pan" staat in huis is deze beperkt (minder dan 1m) maar in directe aanvoer werkt het goed.

Als je behoorlijk wat hoogte hebt tussen de collector en de kas, kun je ook poreuze beregeningsbuizen gebruiken. Werkt niet direct thuis: afhankelijk van de leiding duurt het denk ik 0.2 tot 0.3 bar...
0 x
Milien61
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 05/11/22, 16:57
x 1

Re: passieve automatische bewatering kas




par Milien61 » 07/11/22, 16:49

Hallo,

Christophe, heb je feedback over je passieve regenwaterirrigatiesysteem?

Ik wil een enigszins gelijkwaardig systeem maken door regenwater dat op de kas valt (6,5 x 18m) op te vangen en direct naar de bodem van de kas te leiden (alsof het daadwerkelijk door het zeil heen regent). Het doel is om de grond voldoende waterreserve te geven om aan het begin van de zomer goed van start te gaan en de eerste bewatering van de planten zo veel mogelijk uit te stellen, wetende dat ik strooi om de verdamping te beperken.

Het systeem dat ik overweeg is iets anders:
- twee goten aan weerszijden van mijn tunnelkas, elk met een regenpijp,
- we gaan onder het zeil door en leveren twee geperforeerde PVC-buizen die meer naar het midden van de kas zijn geplaatst (omdat de grond aan de randen nog steeds profiteert van de regen door schuine diffusie van het water),
- de twee geperforeerde buizen worden op vlakke tegels over de lengte van de kas geplaatst met gaten die zo nodig zijn aangepast zodat het water over de hele lengte wordt verdeeld.

En als ik midden/nazomer/begin herfst zie dat de planten water nodig hebben, heb ik extra watertanks en het zal genoeg zijn om in diezelfde goten te lopen. Dit systeem maakt het alleen mogelijk om niet al het water dat nodig is voor het besproeien op te slaan en op zijn minst een deel ervan in de grond op te slaan.

Milien61
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: passieve automatische bewatering kas




par sicetaitsimple » 07/11/22, 18:41

De moeilijkheid is (als ik het goed heb begrepen) dat je heel weinig waterhoogte zult hebben tussen je goten, ik stel me voor dat ze op de grond rond je kas zijn geplaatst, en de binnenleidingen, vooral over een lengte van 18 meter. Het kan een beetje moeite hebben met stromen, min of meer onregelmatig. Behalve om de binnenbuizen lager te plaatsen in een soort "greppel" in het midden van de kas.
1 x
Milien61
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 05/11/22, 16:57
x 1

Re: passieve automatische bewatering kas




par Milien61 » 07/11/22, 18:58

Nee, de dakgoten komen op een hoogte van ongeveer 90 cm, omdat ik in de zomer luiken heb om te openen. De dakgoten zullen dus ook in de zomer in bedrijf zijn om niet te worden verstoken van stormachtige regens.

Tussen de goten en de geperforeerde buizen zal dus een verval van 90cm ontstaan. Maar zoals je zegt, de moeilijkheid zal nog steeds zijn om ervoor te zorgen dat het water goed langs de pijp wordt verdeeld. We zullen moeten spelen met de hellingen, de hoogte van de holes zoals Christophe zei, misschien zelfs de afstand tussen de holes.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: passieve automatische bewatering kas




par sicetaitsimple » 07/11/22, 19:07

Milien61 schreef:Nee de goten komen op een hoogte van ongeveer 90 cm


Oké, ik heb niets gezegd! Dat gezegd hebbende, zal het niet eenvoudig zijn om te zorgen voor een zekere afdichting tussen de goten en het deksel van uw kas zodat het water goed wordt teruggewonnen.
0 x
Milien61
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 05/11/22, 16:57
x 1

Re: passieve automatische bewatering kas




par Milien61 » 07/11/22, 19:15

Ik had gedacht aan een strook gesneden uit gerecycled zeildoek en deze strook zou hangend in de goot met dubbelzijdig tape op het kaszeil worden geplakt. Dit is wat op sommige sites wordt verkocht (maar met een ander middel dan het dubbele gezicht). In de loop van de tijd te testen of het zo is.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025

Re: passieve automatische bewatering kas




par Christophe » 07/11/22, 19:24

Milien61 schreef:Hallo,

Christophe, heb je feedback over je passieve regenwaterirrigatiesysteem?


Welkom en bedankt voor je interesse!

Als het regent is de grond in de kas nat en staat er nog water in de stortkoker...dus ja na een paar maanden werkt het...

Het werkte deze zomer niet zo goed door gebrek aan regen... maar het is niet de schuld van de montage! : Mrgreen:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: passieve automatische bewatering kas




par sicetaitsimple » 07/11/22, 19:41

Milien61 schreef:Ik had gedacht aan een strook gesneden uit gerecycled zeildoek en deze strook zou hangend in de goot met dubbelzijdig tape op het kaszeil worden geplakt. Dit is wat op sommige sites wordt verkocht (maar met een ander middel dan het dubbele gezicht). In de loop van de tijd te testen of het zo is.


Yapluska proberen! In principe is het goed, nu moet je echt zien hoe het zich in de tijd houdt.
Veel geluk. Jij verteld ons.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: passieve automatische bewatering kas




par Ahmed » 07/11/22, 20:12

De kunststof afdekking van de kassen is eenvoudig te heatsealen en maakt het (met name) mogelijk om een ​​flap te bevestigen om het water veel steviger en duurzamer op te vangen dan met dubbelzijdig plakband, bovendien zeer ongeschikt voor dit gebruik . Ik heb een metalen wiel gemaakt om deze bewerking uit te voeren: zodra het wiel op de juiste temperatuur is gebracht, breng je het gewoon aan op de twee te verbinden diktes, tussen perkamentpapier (gebruikt bij het koken) om te voorkomen dat het plastic aan het metaal blijft plakken ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Milien61
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 05/11/22, 16:57
x 1

Re: passieve automatische bewatering kas




par Milien61 » 07/11/22, 20:25

Nou bedankt, dat is bemoedigend. Ik plan een geboorde horizontale pijp in plaats van een goot, om vuil van mulch, aarde, dode insecten te vermijden... Maar voor nu is het ingewikkelder om gaten op de juiste plaats te maken, zodat het overal tegelijk morst. Daar moet ik aan denken!

Dank je Ahmed, ik had inderdaad aan warmlijmen gedacht. Plat op de grond is waarschijnlijk makkelijker. In plaats daarvan zou ik het misschien eens kunnen proberen. Ik wil het zeil niet verbranden. Slim in ieder geval de opname van het verwarmde wiel.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten