Laten we industriële hennep revalideren!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Laten we industriële hennep revalideren!




par GuyGadebois » 02/03/20, 15:02

Hennep is een wonderbaarlijke plant die in de jaren 30 in de VS werd gedemoniseerd door lobby's in de katoen-, papier- en chemische industrie (Dupont, alweer ...) die deugdcompetities (opzettelijk samenvoegen van recreatieve en industriële cannabis) instrumentaliseren, waardoor de Marihuana Tax Act wordt ingevoerd die de belastingheffing voor alle spelers in de hennepsector zal introduceren.

Nylon zal zichzelf dan opleggen (Dupont, altijd) totdat het leger dit materiaal ongeschikt acht voor zijn behoeften (het creëert allergieën, bevordert huidziekten, is razendsnel en niet zo solide als verwacht).
Het Amerikaanse ministerie van Landbouw sponsorde toen een film "Hennep voor de overwinning" die in 1942 werd uitgebracht en die boeren aanmoedigde om textielhennep te planten om deel te nemen aan de oorlogsinspanning, een grote verbruiker van stof en touw.

Vergeet niet dat hennep een rotvrije vezel is, bestand tegen insecten en UV-stralen, 8 keer beter bestand dan katoen in tractie, waarmee we stoffen kunnen maken die zo fijn zijn als zijde, sluiers, touwen, papier. Het gebruik ervan is bijna onbeperkt.
De verbetering zal van korte duur zijn en hennep zal na de oorlog worden verboden.
Dit voor de vezel.

Maar laten we de kwaliteiten van deze plant bekijken:

-Het produceert eetbare zaden (zonder psychotroop effect), met een hoge voedingswaarde, evenals een olie die omega 3 en omega 6 bevat.
-Na het persen blijft er een zeer rijk eiwitmeel over.
-Het belucht de grond zonder deze uit te putten.
- Het cheleert zware metalen.
-Het kan worden gebruikt als groene mest en heeft geen pesticiden nodig omdat het van nature zeer resistent en weinig biologische vijanden is.
-Het kan worden gebruikt als een adjuvans in hars dat met voordeel glasvezel kan vervangen.
-Het werd gebruikt in Tsjernobyl om cesium 137, strontium 90 en plutonium te neutraliseren.
-Het heeft een onverslaanbare vezelopbrengst (liber): van 900 tot 2700 kg per hectare, meer dan elke andere vezelplant.
-Het heeft slechts een beetje water nodig en kan katoen voordelig vervangen door alle voordelen die van een gewas worden verwacht in een steeds meer vervuilde toekomst.
-Het leent zich voor elke vorm van gebruik: na het verwijderen van de liber, kan de pulp van de plant worden omgezet in een breed scala aan materialen (gips, stucwerk, vezelplaat, betonblokken en thermische isolatie).
-Het kan een biokunststof voor 3D-afdrukken geven. Ford had in 1941 een hennepbioplastische auto uitgebracht die 500 kilo minder wegen dan zijn vergelijkbare stalen model. Project verlaten natuurlijk!
De lijst is niet volledig.
Dit is alleen industriële hennep. Medicinale hennep is ook veelbelovend, omdat toepassingen en eigenschappen voor de verschillende componenten van deze plant voortdurend worden gevonden. Ik zal er hier niet over praten.

https://lvsl.fr/le-chanvre-industriel-c ... e-miracle/
https://www.nuntisunya.com/chanvre-textile/?lang=fr
https://www.nuntisunya.com/histoire-chanvre/?lang=fr
1 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par GuyGadebois » 02/03/20, 17:21

Hennepplastic

Hennepplastic heeft alles van een toekomstig materiaal, licht en biologisch afbreekbaar.

Zodra de hennepstengels van hun vezels zijn ontdaan, blijft 77% cellulose over, een materiaal waaruit bomen en planten worden gemaakt en waarvan biologisch afbreekbare kunststoffen kunnen worden gemaakt. Hennep groeit snel en is daarom erg interessant voor dit soort duurzame kunststoffen, bekend als "bioplastics". Ze zijn lichtgewicht en biologisch afbreekbaar en kunnen vele soorten kunststoffen uit de petrochemische industrie (en daarom van aardolie) vervangen.

Verminder de opwarming van de aarde

Vanwege hun vermogen om koolstof vast te zetten, kunnen hennepplastic en andere hennepproducten de opwarming van de aarde verminderen. Tijdens hun groei absorberen hennepgewassen koolstofdioxide (CO2) die het milieu vervuilt, waarbij koolstof (fundamenteel element van het leven van planten en dieren) uit de atmosfeer wordt vastgehouden en zuurstof vrijkomt. Wanneer hennep wordt gebruikt om materialen te maken die lang meegaan, voorkomt dit dat deze koolstof opnieuw in de atmosfeer terechtkomt als CO2. Deze capaciteit draagt ​​bij aan het bestrijden van de opwarming van de aarde, terwijl de productie van kunststoffen uit petrochemicaliën aanzienlijke CO2-emissies uitstoot en giftige bijproducten genereert.

https://hashmuseum.com/fr/la-plante/cha ... de-chanvre
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par dede2002 » 02/03/20, 18:05

Bedoel je dat we nylon kunnen maken van hennep?

Ik geef de voorkeur aan henneptouwen :P

Voor de anekdote: toen ik bij de civiele bescherming was (niet om het leger te maken) hadden we getraind om brancards neer te halen bij het raam, met henneptouwen die bestand zijn tegen 300 kg. Ik had gevraagd waarom we geen nylon touwen gebruikten die meer dan een ton voor dezelfde diameter doorstonden, het antwoord was dat ze veel minder bestand zijn tegen slijtage en ook tegen vuur. De brandweerlieden gebruiken nog steeds henneptouwen en worden nog steeds in veldgewassen geteeld, althans in Zwitserland (ik heb het niet over CBD-gewassen) :)
1 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par GuyGadebois » 02/03/20, 18:18

dede2002 schreef:Bedoel je dat we nylon kunnen maken van hennep?

Nee ...
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par Christophe » 03/03/20, 09:09

dede2002 schreef:Ik had gevraagd waarom we geen nylon touwen gebruikten die meer dan een ton voor dezelfde diameter kunnen weerstaan, het antwoord was dat ze veel minder bestand zijn tegen slijtage en ook tegen vuur.


Ik denk dat hennep ook veel duurzamer is tegen UV- en andere fysisch-chemische aanvallen ...

Ik wist niet dat hennep werd gebruikt door brandweerlieden!
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par GuyGadebois » 03/03/20, 12:55

We zien ze niet vaak als voorstanders van "realistische ecologie" die hun stront BT-katoen prijzen ... Zou de term "hennep" een slecht woord zijn?
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par Christophe » 03/03/20, 12:59

Nee, het is geen slecht woord, maar sommigen associëren het snel met schmitt-rokers! Trouwens, ik aarzelde om een ​​"rook als een brandweerman" te plaatsen ... maar ik vond de inspiratie en de link met een touw niet : Mrgreen:

Maken we katoenen touw? : Cheesy:

Anders lijkt het mij dat de Elzas ooit een belangrijke producent van hennep was ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par GuyGadebois » 03/03/20, 13:08

Christophe schreef:Nee, het is geen slecht woord, maar sommigen associëren het snel met schmitt-rokers! Trouwens, ik aarzelde om een ​​"rook als een brandweerman" te plaatsen ... maar ik vond de inspiratie en de link met een touw niet : Mrgreen:

Maken we katoenen touw? : Cheesy: <<< Ja, voor decoratief gebruik

Anders lijkt het mij dat de Elzas ooit een belangrijke producent van hennep was ... <<< Overal in Frankrijk ... 176 ha verbouwd in het midden van de 000e eeuw

In vergelijking met industriële hennep ziet katoen eruit als een ecologische ramp en een oninteressante stof. Bovendien is het gebruik ervan zeer beperkt, zijn de eigenschappen en prestaties veel minder.
Helaas heeft katoen vanaf het begin van de XNUMXe eeuw geleidelijk hennep vervangen.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Chanvre
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par Christophe » 03/03/20, 13:32

We maken dus geen katoenen snaren! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par GuyGadebois » 03/03/20, 13:55

Christophe schreef:We maken dus geen katoenen snaren! : Cheesy:

Niet sterk genoeg.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 327-gasten