Luie moestuin in de Cotentin! Uw mening is vereist.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Bobinsana
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 05/08/21, 17:29
x 1

Luie moestuin in de Cotentin! Uw mening is vereist.




par Bobinsana » 08/09/21, 19:56

Hallo iedereen,

Mijn naam is Gilles, en na het boek "Le potager du laesseux" te hebben gekocht en gelezen, ben ik van plan om op een perceel van ongeveer 200 m2 een moestuin aan te leggen.
Ik denk dat ik veel dingen heb begrepen, maar ik heb nog steeds veel praktische vragen, en uw advies zou erg nuttig voor mij zijn!
1) Dit perceel is vandaag bedekt met gras. Ik denk dat ik begreep dat de 1e fase zou zijn om de aarde te voeden door deze te bedekken met een laag van minimaal 20 cm hooi. En ik denk dat ik begreep dat het juiste moment om te hooien november zou zijn.

Heb ik het goed begrepen of niet?

2) Ik denk dat ik begreep dat het nodig zou zijn om deze laag de grond ongeveer 6 maanden te laten voeden om de grond goed te voeden.
Ben ik goed of niet?

3) Zodra deze fase is voltooid, is het een kwestie van planten. Moet ik op dit moment hooi geven?
Wat moet ik doen met het "aanvankelijke" hooi dat het land voedde? Moet ik het verwijderen? Laat het ?
(Ik stel deze vraag omdat ik me moeilijk kan voorstellen dat men opeenvolgende hooilagen over elkaar heen legt zonder ze geleidelijk te verwijderen)?

4) Gelijkaardige vraag na het uitvoeren van de eerste culturen: moet men het hooi dat de grond voedde, verwijderen en vervangen?

5) Slotvraag: hoe vaak moeten we in een “normaal” jaar uiteindelijk (opnieuw) hooi op de grond leggen? (Dit om de totale hoeveelheid hooi te berekenen die ik elk jaar moet vinden).

Dank je voor je hulp. Mijn vragen zijn waarschijnlijk voor de hand liggend, mijn excuses.

Gilles
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Luie moestuin in de Cotentin! Uw mening is vereist.




par Doris » 08/09/21, 20:53

Bobinsana schreef:5) Slotvraag: hoe vaak moeten we in een “normaal” jaar uiteindelijk (opnieuw) hooi op de grond leggen? (Dit om de totale hoeveelheid hooi te berekenen die ik elk jaar moet vinden).

Dank je voor je hulp. Mijn vragen zijn waarschijnlijk voor de hand liggend, mijn excuses.

Gilles

Hallo, ik zal je heel snel antwoorden en alleen op je laatste punt, niet te veel tijd, ik kom later terug, maar daar moet ik: mijn man is geboren in de Cotentin, dus het is een oogje. Voor de frequentie van het hooien: je moet van geval tot geval bekijken dat ik een zeer zanderige grond heb en een zeer mild klimaat, dus het mineraliseert en "verdwijnt" heel snel in mij. De dikke laag, die ik er vanaf mei in heb gedaan, die al een toevoeging was, is vandaag zo goed als verdwenen. Ik zal het binnenkort weer gebruiken, en van de herfst profiteren, om ander organisch materiaal met een hoger koolstofgehalte (gemalen materiaal, dennennaalden, enz.) En duurzamer toe te voegen, afgewisseld met het hooi. Sterker nog, na een jaar ervaring zie je het al duidelijker.
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Luie moestuin in de Cotentin! Uw mening is vereist.




par Rajqawee » 09/09/21, 10:04

Welkom Gilles!

1) Dit perceel is vandaag bedekt met gras. Ik denk dat ik begreep dat de 1e fase zou zijn om de aarde te voeden door deze te bedekken met een laag van minimaal 20 cm hooi. En ik denk dat ik begreep dat het juiste moment om te hooien november zou zijn.

Je kunt bijna wanneer je maar wilt poseren, de beste tijd is in de herfst. 20cm is een goede basis.

2) Ik denk dat ik begreep dat het nodig zou zijn om deze laag de grond ongeveer 6 maanden te laten voeden om de grond goed te voeden.
Het maakt niet uit, je kunt er direct in kweken. Maar na verloop van tijd ja, het hooi degradeert en voedt je grond, naast het vervullen van andere functies.

3) Zodra deze fase is voltooid, is het een kwestie van planten. Moet ik op dit moment hooi geven?
Wat moet ik doen met het "aanvankelijke" hooi dat het land voedde? Moet ik het verwijderen? Laat het ?
(Ik stel deze vraag omdat ik me moeilijk kan voorstellen dat men opeenvolgende hooilagen over elkaar heen legt zonder ze geleidelijk te verwijderen)?
Als dat zo is, is het doel om het hooi te verlaten! Je zult zien, het gaat gewoon weg. In feite blijft het hooi altijd aan de oppervlakte, maar er is geen probleem om erin te planten: of het zijn planten, en je maakt een klein gaatje om te planten, dan zet je het eromheen, of je maakt voren om te zaaien. Het doel is juist dat de bodem altijd bedekt is met iets om de biologische activiteit te bevorderen en de grasbedekking te beheren.

4) Gelijkaardige vraag na het uitvoeren van de eerste culturen: moet men het hooi dat de grond voedde, verwijderen en vervangen?
Nee!

5) Slotvraag: hoe vaak moeten we in een “normaal” jaar uiteindelijk (opnieuw) hooi op de grond leggen? (Dit om de totale hoeveelheid hooi te berekenen die ik elk jaar moet vinden).

Het hangt af van je weer. Als het te koud is, stopt de biologische activiteit en gaat het hooi dus langer mee. Als het te droog is, hetzelfde. In de Cotentin zal je hooi dus waarschijnlijk relatief snel verslechteren, zeg tussen de 4 en 6 maanden voor 20cm? Het is verdacht.
1 x
Bobinsana
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 05/08/21, 17:29
x 1

Re: Luie moestuin in de Cotentin! Uw mening is vereist.




par Bobinsana » 10/09/21, 11:23

Bedankt voor je antwoorden, het is echt leuk.

Dit roept nog 3 vragen op:

1) Wat betreft uw hooivoorraad: koopt u wanneer en wanneer nodig? Zo ja, hoe gemakkelijk vindt u hooi, zelfs als het hoogseizoen voorbij is?
Zo niet, koopt u vooraf hooivoorraad voor een langere periode? En hoe bewaar je het?

2) Ik zag het antwoord op mijn vraag over de 6 maanden voorbereiding die niet nodig zou zijn. Maar ik heb de indruk niet genoeg te hebben aangedrongen op de hardheid van de grond die (a priori) niet erg vruchtbaar lijkt. Voorbereiding met hooi voor langere of kortere tijd niet nodig?

3) Het perceel wordt omzoomd door bomen en hagen. Is er een minimale afstand tussen de plantages en de omringende hagen?

Nogmaals bedankt voor je hulp, het is super fijn.
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Luie moestuin in de Cotentin! Uw mening is vereist.




par Rajqawee » 10/09/21, 11:51

Geen probleem, het is leuk.

1) Wat betreft uw hooivoorraad: koopt u wanneer en wanneer nodig? Zo ja, hoe gemakkelijk vindt u hooi, zelfs als het hoogseizoen voorbij is?
Zo niet, koopt u vooraf hooivoorraad voor een langere periode? En hoe bewaar je het?
Daar gaan we de persoonlijke specificaties in! Sommigen kopen als ze gaan, sommigen produceren het gedeeltelijk zelf, sommigen gebruiken hergroei (tweede voer aan het einde van het seizoen), sommigen niet ... bewaren, het neemt vrij snel ruimte in beslag. Ik zal adviseren, vooral in het begin, niet op te slaan en te doen zoals je gaat. Bovendien kan het handig zijn om uw oppervlakken te ontwerpen volgens de dekking die kan worden geboden, in plaats van te zoeken naar de dekking volgens de vooraf gekozen oppervlakken ....

2) Ik zag het antwoord op mijn vraag over de 6 maanden voorbereiding die niet nodig zou zijn. Maar ik heb de indruk niet genoeg te hebben aangedrongen op de hardheid van de grond die (a priori) niet erg vruchtbaar lijkt. Voorbereiding met hooi voor langere of kortere tijd niet nodig?
Oké, de hardheid van de aarde heeft niets te maken met haar vruchtbaarheid. Elke grond die wordt blootgesteld aan stoten, zal hard zijn. Na een paar weken onder dekking zal er al een verschil zichtbaar zijn qua "kneedbaarheid". Na enkele maanden, en een beetje regen, is het zacht! Een bodemonderzoek zou meer zeggen voor de vruchtbaarheid, maar kijken naar wat daar al groeit geeft goede informatie. Weiden, woestenijen, bossen, ze groeien vanzelf! Er is dus niets dat je ervan weerhoudt om proeven te doen terwijl je bezig bent, zeker niet bij gewassen die niet erg gulzig zijn (momenteel bijvoorbeeld prei...)

3) Het perceel wordt omzoomd door bomen en hagen. Is er een minimale afstand tussen de plantages en de omringende hagen?
Ja .... en nee, het hangt af van de plantages. Sommige plantages houden van halfschaduw, andere niet. Over het algemeen is het echter vrij eenvoudig door de velden (granen, oliezaden ...) te observeren om te zien dat dichter bij de bomen het minder goed groeit. Het is ongetwijfeld een opeenstapeling van factor "zon / water". Rond de hagen en bomen kunt u kleine rode vruchten planten (aardbeien, frambozen, aalbessen, enz.) die van deze schaduwrijke omgeving houden. Sommige pompoenen kunnen daar in de zomer ook een reddende schaduw vinden. Nogmaals: om te testen!

Ik sluit af met te zeggen dat als het perceel wordt begrensd door bomen en heggen, het ongetwijfeld een beetje een weiland is of in ieder geval geen kaal land. In dit geval is het geen probleem om planten te planten, en ze zullen groeien!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Luie moestuin in de Cotentin! Uw mening is vereist.




par Doris » 10/09/21, 12:58

Bobinsana schreef:Bedankt voor je antwoorden, het is echt leuk.

Dit roept nog 3 vragen op:

1) Wat betreft uw hooivoorraad: koopt u wanneer en wanneer nodig? Zo ja, hoe gemakkelijk vindt u hooi, zelfs als het hoogseizoen voorbij is?
Zo niet, koopt u vooraf hooivoorraad voor een langere periode? En hoe bewaar je het?


Persoonlijk beheer ik het zo goed als ik kan, over het algemeen koop ik wanneer ik het nodig heb. Maar anderhalf jaar geleden kon ik goed werk leveren met hooi dat te oud was voor de dieren, en bovendien, de man stopte met zijn activiteit, hij gaf me veel meer dan ik had gevraagd, voor hetzelfde prijs. Opeens heb ik twee jaar hooi voor me. Anders, aangezien ik op deze manier tuin en een groot perceel heb met veel organische stofbronnen, zie ik overal in mijn huis organische stof, dus er is een deel van persoonlijke productie.
Voor de vruchtbaarheid of hardheid van je grond en de voorbereidingstijd: ik denk dat je dit veel progressiever en langduriger ziet. Je zult na een paar maanden wat zichtbare resultaten hebben, maar dat blijft lang daarna veranderen. Voor mij is dit de tweede zomer in de hooiteelt, en er zijn nog steeds dingen die evolueren.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Luie moestuin in de Cotentin! Uw mening is vereist.




par Doris » 18/09/21, 14:11

Bobinsana schreef:3) Het perceel wordt omzoomd door bomen en hagen. Is er een minimale afstand tussen de plantages en de omringende hagen?

Nogmaals bedankt voor je hulp, het is super fijn.

Het hangt sterk af van de schaduw die het je kan brengen, maar ook van de grootte van je plantages rond de moestuin. Op enkele meters van bijvoorbeeld een grote boom met een goed ingeburgerd wortelstelsel hebben onze eenjarige planten weinig kans, de boom domineert. En als het op licht aankomt, spreekt deze foto voor zich:
IMG_20210918_135151_1.jpg

Het is een rij tarbaisbonen, rechts staat een grote eik, die enorm is gegroeid sinds ze de dennen erachter hebben gekapt. Links staan ​​de bonen vanaf 11 uur in de volle zon, rechts is het meer rond 14 uur, dus links zijn ze 2,50m, en aan de andere kant 1,20m
2 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Yves3008
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 29/05/22, 10:20
x 3

Re: Luie moestuin in de Cotentin! Uw mening is vereist.




par Yves3008 » 06/11/22, 10:05

Het is een rij tarbaisbonen, rechts staat een grote eik, die enorm is gegroeid sinds ze de dennen erachter hebben gekapt. Links staan ​​de bonen vanaf 11 uur in de volle zon, rechts is het meer rond 14 uur, dus links zijn ze 2,50m, en aan de andere kant 1,20m
Bravo, het is heel goed waargenomen. We zijn hier op aarde om ons hele leven te leren. Ik ben geboren in Cuves (manche) Canton de Brécey Arrondissement d'Avranche en ik woon in Duitsland in Göppingen.
Met ervaring lossen problemen zeer snel op. Veel geluk !
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 240-gasten