Hay vs live moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Hay vs live moestuin




par Paul72 » 23/02/20, 10:56

Hallo,

Ik groei al heel lang, inclusief het gebruik van hooi als een bron van voedzame mulch (minstens 8 jaar is echt beter dan stro ...).
Ik heb het geluk om grond te hebben, deels met een zeer goede rijke en diepe grond, maar aan de noordkant van de gebouwen (6 maanden koud, warm en vochtig in de zomer omdat veel bomen niet ver weg en beschut tegen slingert). Een ander deel in de natuurlijke weide (rijk aan meer dan 50 plantensoorten) met meer middelmatige, zure en steenachtige grond, rots tussen 0 en 40 cm diep (gemiddeld 25 cm). maar tamelijk productief (tot 2 m hoog voordat op bepaalde plaatsen wordt gemaaid). Deze plot is zeer zonnige, zacht glooiende zuidhelling en de klei-kiezelhoudende aarde warmt behoorlijk goed op.
Ik heb ongeveer 150m² moestuin aan elke kant.
De problemen nu (want als ik niet echt lui ben, wil ik mijn tijd niet verspillen aan onnodige inspanningen en daarom efficiënt zijn. Dat is nogal een goede definitie ...):
Ik kan genoeg hooi per jaar maken om theoretisch tot 400 of zelfs 500m² moestuin te bedekken (volgens gegevens van did67) maar in de praktijk, omdat het vermoeiend is om lange afstanden af ​​te leggen, gebruik ik het nu liever in de directe omgeving. (zelfs als het betekent dat de moestuin op de "slechte" grond moet worden vergroot)
Dus van de kant ver van alles, naar het noorden maar met goede grond, zou het idee zijn om mij te inspireren om gewassen te telen op permanente dekking, met behulp van "groenbemesters", alleen of gemengd. Hier zou ik vooral advies nodig hebben, het is geen methode die ik nog moet experimenteren. En het doel is natuurlijk niet om ze te begraven zoals aanbevolen in de handleidingen van de "goede biologische tuinman", maar om dit werk over te laten aan de kleine bewoners van de grond.

dit noordelijke land zal voornamelijk bedoeld zijn voor het kweken van wortelen, prei, selderij, bonen, erwten, pompoen, aardappelen, aardbeien, salades enz ... die een kort seizoen ondersteunen, de omgevingsvochtigheid, zoals het diepe terrein. Het ideaal zou daarom a priori zijn om in het vroege najaar een groene mest te zaaien om het land te bezetten, maar een mengsel dat een grote biomassa tot een goede voorjaarsbedekking maakt en ongewenste opkomst voorkomt (rogge, mosterd, andere? ). interlining en bezettingscultuur in de zomer met boekweit en klaverachtige dingen (andere?)
En dit land ontvangt al het geproduceerde brf wanneer er (voornamelijk aardbeien) is

En aan de zuidkant is het daarom al (min of meer, niet dik genoeg afgelopen zomer) vol hooi. Geproduceerd op locatie, omdat hier nooit een baal verloren gaat met alle boerderijen (tekort dit jaar, ze voeden zich momenteel met kuilvoer)
het zal geen verrassing zijn, maar de verbetering van het land is na een paar jaar behoorlijk spectaculair. Inclusief in het midden van het veld waar ik ongeveer de helft van het hooi achterlaat om de rijen jonge fruitbomen te mulchen (ah ja, ik plantte en entte een beetje honderd lol).

Het blijft alleen om foto's te plaatsen ... in de volgende aflevering

Laatste tip: ik kreeg het boek van Didier aangeboden met Kerstmis (met wie ik een paar jaar geleden hooikwesties op een ander had besproken forum), Ik heb het met veel plezier gelezen! : Wink:
1 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Adrien (voormalig nico239) » 10/03/20, 00:32

We zullen beter met de foto's visualiseren : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 13/03/20, 21:13

Hallo,

Ja, het zou beter zijn, maar ik weet nog steeds niet hoe ik het hier moet doen (is hier een fotohost?)
Ik kan je de moestuin in het midden van de weide laten zien. als de rapen niet in bloei stonden, zou hij moeilijk in het midden van het gras te vinden zijn : Cheesy:
Voorlopig laat ik de kruiden gewoon groeien (gebrek aan vers hooi), en zodra ik iets moet planten (te kleine uien van vorig jaar bijvoorbeeld sjalotten), een goede bosmaaieropname dicht bij de grond en een flinke laag rogge en grasstro (dat heb ik voorlopig alleen, het hooi zal nog een maand moeten wachten voordat het begint te maken).
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Adrien (voormalig nico239) » 14/03/20, 00:30

Voor foto's is het supereenvoudig, sleep het gewoon naar je berichtvenster

Kijk hieronder, er is een tabblad met bijlagen
De foto zal daar "verschijnen"
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Christophe » 14/03/20, 12:04

Adrien (ex-nico239) schreef:Voor foto's is het supereenvoudig, sleep het gewoon naar je berichtvenster


Nou dan! :schok:

Je hebt me net geleerd dat slepen en neerzetten mogelijk was op de forum! : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Adrien (voormalig nico239) » 14/03/20, 14:27

Christophe schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:Voor foto's is het supereenvoudig, sleep het gewoon naar je berichtvenster


Nou dan! :schok:

Je hebt me net geleerd dat slepen en neerzetten mogelijk was op de forum! : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:


ah ja :? :? :?

Ik gebruik dit alleen voor alle "reizen" waar mogelijk.

Maar ik werk altijd met de paddle bekleed met een muis, dus het is misschien gemakkelijker dan met de muis alleen

Ik geef toe dat ik het zonder nadenken heb gedaan.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Christophe » 14/03/20, 14:53

Naar mijn mening is dit een functie die recente versies van browsers toestaan ​​... omdat er geen melding van is forum sprak nooit over deze functie!

Kortom, des te beter! 8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Adrien (voormalig nico239) » 14/03/20, 14:59

Christophe schreef:Naar mijn mening is dit een functie die recente versies van browsers toestaan ​​... omdat er geen melding van is forum sprak nooit over deze functie!

Kortom, des te beter! 8)


Navigator? IE, Chrome et cie?

Persoonlijk gebruik ik Palemoon voor ..... dat Firefox onmogelijk is aan te passen, dus er is een leaseovereenkomst
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 25/03/20, 09:37

Voorlopig is, gezien de temperaturen van de komende 10 dagen (winter ...), alles aan de hand in de kas: de sperziebonen (eindelijk paars) zijn uit, de wortels ook, salades in overvloed en BF15-aardappelen die goed beginnen ( ook buiten, die vergeten). de tomaten profiteren van de daghitte en harden uit van de nachtversheid. Aan de andere kant zijn paprika's, meloenen en komkommers nog steeds warm in huis ...

Kleine zorg voor gelei: amandelen, abrikozen en perziken kunnen eronder lijden. voorlopig is het beperkt tot -1 ° C, maar als het zou dalen tot -3 ° C zouden de jonge embryo's daar kunnen passeren.

buiten heb ik het perceel gemalen dat de aardappelgewassen binnen een paar maanden (of twee weken) zal bedekken onder de dekking van hooi (dat zal een beetje groen zijn)
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par izentrop » 25/03/20, 10:15

Ik begon in de kas te zaaien na een voorraad compost, 40 liter gezuiverde urine, een grelinette en slagtand.

Kunnen we daar al bonen planten? Ik had er niet over nagedacht, ik ga het nu doen. Tegen de tijd dat ze uitstappen, is de koude periode voorbij.
Ik heb een temperatuur test gedaan van een paar cm diep, meer dan 15 °. Hoe diep is deze test in principe?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 362-gasten