Egel moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
steenbok
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 22/11/17, 09:18
x 11

Egel moestuin




par steenbok » 26/11/18, 09:48

Gisteren dacht ik aan Didier en zijn egelhoek: tijdens het verplanten van frambozenstekken doodde ik bijna een egel die lag te slapen onder een hoopje kreupelhout!
Ik heb een schuilplaats voor hem gemaakt met 3 boomstammen, stukken planken en een flinke bundel dode bladeren, ik ben net begonnen met de moestuin en ik heb al hulp!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Egel moestuin




par Did67 » 26/11/18, 09:59

We zijn niet gelijk... als het om egels gaat!!!

Maar het is een heel goed teken!
0 x
steenbok
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 22/11/17, 09:18
x 11

Re: Egel moestuin




par steenbok » 10/12/18, 10:52

Na de droogte van deze zomer heb ik moeite om hooi te vinden voor de moestuin, dus besloot ik een afbraakstap toe te voegen en het hooi te gebruiken dat door onze paarden werd opgegeten en in de vorm van mest werd afgekeurd. Ik verzamel regelmatig in de weilanden en ik strooi in een dikke laag, minimaal 15 cm op de oude weide.
Het is inderdaad mest, geen mest, ook al zijn er wat kruiden door de mest gemengd.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Egel moestuin




par Did67 » 10/12/18, 11:51

Ja, het is een zeer goede "vervanger" !!!
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Egel moestuin




par ENERC » 10/12/18, 14:15

Je hebt geluk dat je een egel hebt. : Cheesy:
Sinds de maand mei heb ik geen egels of hazelwormen meer gezien - alleen een paar regenwormen sinds het eindelijk begon te regenen.
Meestal zijn de mollen uit zichzelf vol activiteit en dit jaar tot nu toe nog niets.
Dit jaar is er een grote leegte aan dieren in de tuin (afgezien van de preiworm - als iemand een idee heeft.... - maar niet zo erg want de prei herstelt zich aan het einde van de winter)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Egel moestuin




par Did67 » 10/12/18, 14:36

Weet je zeker dat het moedervlekken zijn???

Molratten (landwoelmuizen) maken blijkbaar dezelfde molshopen van buitenaf... Ze zijn momenteel erg actief om hun winterverblijf te bereiken: de omgeving van heggen, bomen, struiken en enkele knolgewassen die mogelijk nog buiten staan ​​( Jeruzalem artichokken). Kijk om de assen van de uitlijning van "molshopen" te zien, als het in deze richting gaat: pas op!
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Egel moestuin




par ENERC » 10/12/18, 15:18

Weet je zeker dat het moedervlekken zijn???

Ja. Eerst hield ik ze voor ongedierte en verbrandde ik zwavel in de galerij om ze eruit te krijgen. Ik herinner me dat mijn grootvader met zijn schop achter mollen aan ging.
Er zijn twee tunnels bij elke kluit, niets richting de artisjokken van Jeruzalem en ze bevinden zich bij voorkeur in natte gebieden (gras onder de bomen).
Het is een beetje vervelend als ze in een zaailing gaan om een ​​natte plek te zoeken, maar het vernietigt de zaailing niet volledig.

Nu laat ik ze in vrede leven.

De woelmuizen, het is ingewikkelder: ik had een wezel op zolder en ik was stil tot de dag dat een buurman hem een ​​salvo lood stuurde (hij fokt eenden). Ik heb een vijver met een paar slangen die ik af en toe zie. het zou moeten helpen. Anders de katten van de buren, maar gezien hun gewicht is het niet gewonnen : Cheesy:
0 x
steenbok
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 22/11/17, 09:18
x 11

Re: Egel moestuin




par steenbok » 12/12/18, 10:38

Katten zijn niet erg effectief tegen woelmuizen die ondergronds leven, sommige honden zijn formidabel omdat ze graven om beestjes te vangen, een methode die niet wordt aanbevolen in een moestuin!
Heel wat roofvogels voeden zich met woelmuizen, althans gedeeltelijk: buizerds, bosuilen en kerkuilen.
Voor de buizerds heb ik zitstokken neergezet en voor de uilen ga ik nestkasten neerzetten.
De top is de hermelijn die in de winter door de galerijen zwerft, foto's hier http://www.faune-jura.com/reportage_hermine.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Egel moestuin




par Did67 » 12/12/18, 11:12

Mijn ervaring gaat in dezelfde richting: ik heb katten die door het huis 'cirkelen'; ze vangen knaagdieren aan het oppervlak, geen probleem; molratten zijn een ander verhaal.
De hond, toen ik er een had, gegraven gegraven... Het was Verdun. Kom op, over een paar jaar moet hij er twee of drie hebben gepakt!
Ik heb een roofvogelbaars. Er zijn koppels torenvalken in nabijgelegen dennenbomen: ze staan ​​op de elektriciteitsdraad en wachten tot knaagdieren aan de oppervlakte kronkelen, om erop te "duiken"... Geen waarneembaar effect op mijn populatie molratten.
Ik heb per ongeluk een grote slang in een net gevangen (we hebben hem bevrijd), dus ik denk dat deze knaagdieren ze aantrekken...
Ik heb geen fretten of wezels in mijn huis waargenomen (te veel vossen in de omgeving???). Maar ik vind het de beste!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Egel moestuin




par Moindreffor » 12/12/18, 11:14

ibex schreef:Katten zijn niet erg effectief tegen woelmuizen die ondergronds leven, sommige honden zijn formidabel omdat ze graven om beestjes te vangen, een methode die niet wordt aanbevolen in een moestuin!
Heel wat roofvogels voeden zich met woelmuizen, althans gedeeltelijk: buizerds, bosuilen en kerkuilen.
Voor de buizerds heb ik zitstokken neergezet en voor de uilen ga ik nestkasten neerzetten.
De top is de hermelijn die in de winter door de galerijen zwerft, foto's hier http://www.faune-jura.com/reportage_hermine.html

een uittreksel van de tekst waarnaar de link leidt

In de zomer waardeert de hermelijn vooral steenslag, murgers of eenvoudige stapels stenen. Deze bieden hem veel toevluchtsoorden met meerdere in- en uitgangen. Het was toen dat ik een stapel stenen op de bodem van de tuin legde, met als doel de hermelijn aan te trekken zodat deze ouder is dan de woelmuizen die hun intrek hebben genomen in mijn moestuin... De volgende zomer had ik dus de plezier om dame hermelijn elke avond in het midden van de tuin te observeren, en zo een oogst van groenten te verzekeren!

Didier voor jou om na te spelen, de moestuin van de egel, gooi je in een puinhoop, wie weet heb je misschien meer geluk : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 352-gasten