De Potager du Sloth: het boek

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 24/05/18, 09:08

Ik plaats hier een kopie van deze opmerking die vandaag op Amazon is gepubliceerd. De auteur heeft de moeite genomen om een ​​argument te ontwikkelen en niet alleen een gevoel uit te drukken!

Door Titus
le 24 mai 2018
Reactie van een lid van de Testers Club
De slogan op de omslag "Werk minder om meer te verzamelen" doet denken aan een voormalige president van de republiek. Het onthult de humor van Didier Helmstetter maar ook zijn filosofie: slachtoffer van hartfalen werd hij door omstandigheden een luie tuinman. Daarvoor leidde deze landbouwingenieur programma's voor actieonderzoek in Frankrijk en Afrika om de productiesystemen van boeren te verbeteren.

Op een heel eenvoudige en duidelijke manier legt de auteur uit hoe de natuur werkt, neemt als voorbeeld het bos dat vanzelf gedijt, beschrijft de sleutelrol van bacteriën, schimmels en regenwormen, voordat hij uitkomt bij het basisconcept: de grond moet altijd bedekt zijn , en met hooi (*).

Door deze instructie nauwgezet toe te passen in de herfst, voor een werkende tuin in de volgende lente, zijn de voordelen: geen grondbewerking, geen spitten (zelfs geen grelinette), geen kunstmest, geen behandeling.

Het boek heeft slechts 8 pagina's met kleurenfoto's; het maakt niet uit qua inhoud, en het drukte 300 pagina's met veel inhoud af tegen een afgemeten prijs.

Didier Helmstetter legt een globale methode van tuinieren bloot, dat wil zeggen de manier om de bedrijfsomstandigheden van een succesvolle moestuin te creëren en te behouden, ondersteund door wetenschappelijke rechtvaardigingen die veel gedetailleerder zijn dan wat men gewoonlijk in andere werken aantreft. Aan de andere kant is er bijna niets over de praktijk van tuinieren: wat te planten, bij welke blootstelling, wanneer, om zijn zaden te maken, om stekken te nemen, in het algemeen alle trucs om te slagen en om de variëteiten te laten slagen die zijn aangepast aan uw context.

Ervaren tuinders zullen hun praktijken kunnen verbeteren met slechts dit ene boek. Beginners zullen de essentiële kennis elders moeten zoeken, bijvoorbeeld in Ik begin mijn biologische moestuin van Jean-Paul Thorez.

Door op YouTube "potager du paresseux" in te typen, kun je een vijftigtal video's van Didier Helmstetter bekijken. Het is niet gemakkelijk om te weten waar te beginnen. Ik geef je de onderstaande link in commentaar.
.

(*) Ik vestig de aandacht van de lezers op een belangrijk punt: hooi vinden tegen een betaalbare prijs kan moeilijk zijn. Ik woon in Normandië, op een nogal graanplaats. Ik heb het geluk in een dorp te wonen waar nog 2 of 3 boeren over zijn. Degenen die ik in 2015 en vervolgens in 2016 heb gecontacteerd, hebben me balen stro geleverd tegen de marktprijs, dat wil zeggen heel weinig. Hun motivatie was uiteraard niet financieel: ze maakten er een erezaak van om bevriend te zijn met een originele en onbekende buurman. Als bedankje vertrokken ze met een cadeautje van mij, als vergoeding voor hun bezorgkosten. Niemand had hooi om te verkopen. En verwacht niet dat je naar een boer gaat om hooi of stro in je kofferbak te laden: een baal van 1,20 m (hij is al erg omvangrijk) weegt 200 kg, een baal van 1,8 m is 300 bij 400 kg.
.
____________________________________
Toevoeging aan commentaar:

Ik heb gemerkt dat dit boek tot controverse heeft geleid: is Didier Helmstetter een totale vernieuwer, heeft hij geavanceerde geavanceerde benaderingen, wat al goed is, of is hij gewoon een vulgaire plagiaat, vooral die van Dominique Soltner? Ik zal hier mijn bijdrage leveren.

De meeste ideeën van Didier Helmstetter zijn al heel lang bekend. Het principe van bodembedekking is bij mijn weten na de 2e wereldoorlog ingevoerd door Gertrud Franck, wiens naslagwerk gepubliceerd in 1980 Een gezonde tuin dankzij bijbehorende gewassen verscheen in 2013 opnieuw. De grote rol van bacteriën, schimmels en regenwormen is zeker al heel lang bekend bij agronomen. Deze aspecten ontdekte ik met name in het beroemde populaire werk Le sol, la terre et les champs - To find healthy farming van Claude en Lydia Bourguignon uit 1989.

De agronoom Dominique Soltner publiceert al eeuwenlang boeken voor het landbouwonderwijs. Zijn naslagwerk Planting Hedges dateert uit 1973 en de 10e druk verscheen in 2015.

Voor particulieren werd zijn Guide to New Gardening voor het eerst gepubliceerd in 2009. Soltner raadt aan om mulch (hooi, stro, dode bladeren, toppen, geplette takken) te verspreiden om de grondbewerking volledig te vervangen door die van zijn fauna. Soltner blijft de enige die het belang aanhaalt van groencompost (niet te verwarren met plantenbedekkers die bekend staan ​​als "groenbemesters"), die in 2002 verschenen met de wettelijke verplichting die aan lokale autoriteiten werd opgelegd om composteringsplatforms te creëren. Op dit boek vind je mijn Amazon-recensie, verbannen naar de onderkant van de lijst.

In het verleden had ik al geprobeerd om hooi te krijgen, maar ik kan me niet herinneren of ik was beïnvloed door een lezing, of dat ik spontaan wantrouwend was over de residuen van fungiciden die bijna onvermijdelijk in het stro zullen worden aangetroffen.
.

Dus, is Didier Helmstetter gewoon een plagiaat?

Ik beschouw hem in de eerste plaats als een toppopularisator en heeft waarschijnlijk de beste benaderingen geperfectioneerd:

- Ik werd getroffen door de helderheid en kwaliteit van zijn toespraak, zowel in zijn video's als in zijn boek. Het eerder genoemde werk van Soltner is meer gericht op Praktijk, wat een kwaliteit zou moeten zijn. Maar de presentatie van ideeën is rommeliger en Soltner geeft veel aanwijzingen (mulch, groenbemesters, groencompost, BRF, varianten), wat de lezer misleidt. Het is beter om eenvoudig of zelfs simplistisch te zijn, omdat een enkele perfect beheerste techniek beter is dan meerdere slecht toegepaste. Voor de BRF hebben andere auteurs al aanbevolen om takken te gebruiken die net hun blad hebben verloren; maar Helmstetter legt als eerste uit waarom.

- Voor zover ik weet, is Helmstetter de eerste die hooi boven alle andere mulches plaatst. Wat compost betreft, had Jean-Marie Lespinasse in The Natural Garden al aanbevolen om compostering te vervangen door het direct verspreiden van organisch afval, maar hij had de redenen daarvoor niet toegelicht en hij hechtte er misschien nog te veel belang aan.

Dominique Soltner had de legitimiteit om de paus van het nieuwe tuinieren voor particulieren te worden, vooral omdat hij een van degenen is die de boeren veel hebben gebracht. Maar hij heeft last van een minder communicatief gevoel, onder andere door het feit dat hij voor eigen rekening publiceert, in een visueel verouderde vorm en met een beperkte verspreiding. Het is misschien oneerlijk en betekent pech, maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn geluk, en de geschiedenis herinnert zich alleen degenen die het hebben. We zullen later zien wat er met Didier Helmstetter gebeurt.



[PS: ik weet wat er met Didier Helmstetter zal gebeuren; het zal eindigen als voedsel voor regenwormen, schimmels, bacteriën... En misschien heb je het geluk om een ​​van zijn C-atomen terug te vinden in je groenten!!!]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Adrien (voormalig nico239) » 24/05/18, 11:40

Zeer interessant historisch perspectief...

Wel vergeet hij een beetje dat Didier ook niet alleen is.

Initiatieven die meer gericht zijn op de pro, zoals MSV (in het bijzonder) mogen ook niet worden verwaarloosd bij het onthullen van ideeën over niet-ploegen....

Wel is duidelijk dat op het gebied van het bijzonder het speerpunt het goed is dat Didier net als MSV tot de profs behoort
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Julienmos » 24/05/18, 12:06

door een bepaald aantal antwoorden of andere tussenkomsten van Didier in deze draad en andere, hier over econologie, samen te brengen, zou er materiaal zijn voor nog meer gedetailleerde en "scherpe" boeken, met al zijn persoonlijke observaties in zijn tuin, serre, zijn experimenten, zijn onderzoek en verlangen om meer te leren, zijn constante vragen, zijn "kennis" gaat veel verder dan de inhoud van dit eerste boek, dus zeker een vervolg! :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 24/05/18, 12:46

Ik schreef het, lijkt me, naar aanleiding van een opmerking op Youtube: ik verzin natuurlijk niets of niet veel. Want Soltner verzint niets of niet veel. Of Schreiber. Of Gatineau. Of Domenech... Bourguignon heeft de bodemmicrobiologie niet uitgevonden, ook al gaf hij zichzelf in zijn laboratorium de middelen om het beter te "meten".

Dus we "populariseren" allemaal, met min of meer vooringenomenheid omdat de kwestie complex is.

We hebben allemaal een "zekere" kennis van wat er zich in de grond afspeelt en van daaruit "borduren" we ons eigen kostuum...

De rhizosfeer werd benadrukt door Hirschner, hoogleraar bodemmicrobiologie aan de Universiteit van München. Zonder te begrijpen waar het voor was. Wie heeft de "groenbemesters" uitgevonden? Humus stoffen?

Pasteur zelf heeft micro-organismen en hun rol niet ontdekt! Een Nederlander die ik in de voetnoot citeer had al lang daarvoor "insecten" gezien in zijn voorvader van de microscoop...

Bodembedekking is altijd toegepast in bepaalde agrarische systemen.

De hooideken zoals ik elders heb geschreven, heb ik niet uitgevonden, want al in de jaren vijftig deed Ruth Stout, over wie ik elders heb gesproken, het. Intuïtief, zonder enige notie van agronomie. Ik heb het alleen opnieuw uitgevonden, gebaseerd op een agronomische berekening.

Weet je dat de (vliegtuig)reactor vrij onafhankelijk is uitgevonden door een Duitser bij Messerschmitt (volgens mij uit het hoofd) en door een Engelsman. Aan weerszijden van het Kanaal vlogen twee straalvliegtuigen. Gelukkig eindigde of was de oorlog voorbij. Geen enkel gefundeerd historisch onderzoek heeft enig spoor van spionage of kennis kunnen vinden dat het ene werk van het andere zou hebben gehad!!! A priori, twee mannen, die het principe van reactie kenden (iets triviaal in de natuurkunde) namen het in hun hoofd om een ​​vliegtuigmotor te maken!!!

Dus ik geef niet om dit argument dat naar voren is gebracht door een recensie op Amazon. Voor mij heeft deze "fan" van Soltner waarschijnlijk mijn boek niet gelezen. Of hij begreep er niets van!

Voor mij zit Soltner in het oude paradigma: de mens moet het doen... Zelfs al is het met groene compost, mulch, enz... Hij gaat niet in op de kwestie van voedingsenergie voor bodemorganismen. Hij komt voorbij. Als hij kan claimen dat hij 30 jaar boeken heeft gepubliceerd over agronomie, zoötechniek, enz... is de overgrote meerderheid extreem conventioneel. Het was de bijbel van landbouwschoolleraren die jonge boeren het productivistische model leerden, met een "recept": grondbewerking - irrigatie - kunstmest! Dit is geen verwijt. Ik schreef over mezelf: "Wat een eikel, wat een bewonderenswaardige eikel!".

Jammer dat lezers deze paradigmaverschuiving niet beter waarnemen, ondanks mijn conclusie die dat wilde benadrukken. Dit zou een hoop nutteloze discussies voorkomen [volgens Larousse: "Wat nutteloos is, wat zinloos is, zonder interesse: zinloze discussie." !
3 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par guibnd » 24/05/18, 15:45

nutteloze overwegingen ... gefeliciteerd Didier, ik plussoie

het is alsof je aan een kind vraagt ​​of hij zijn vader of zijn moeder verkiest, zijn linkerhersenhelft of zijn rechterhersenhelft, of hij Martinique of Guadeloupe verkiest,... wat is dat voor manie om het tegen elkaar op te nemen!

wat mij betreft, ik las een paar jaar geleden graag soltner, ik zal niet ontkennen dat ik destijds een boek heb gelezen, toen las ik graag domenech (alleen de suggestieve titel had een klik in mijn hoofd gemaakt: "toen regenwormen vervang de schop"
maar geen van deze twee auteurs, die ik enorm bewonder en respecteer, had me zoveel van schuldgevoelens verlost en bevrijd als Didier...
Didier, het is niet zomaar een boek, het is een geheel; zijn video's, deze thread, zijn conferenties, de bezoeken aan zijn huis in zijn experimentele moestuin voor degenen die het geluk hebben daarheen te gaan...
hij is een toegankelijk persoon, hij verdiept zich in de praktijk die hij met ons deelt via verschillende communicatiemiddelen...
zoals ik ergens zei, het is alsof we de minitel vergelijken met internet!

en dan beweert Didier, voor zover ik weet, niet dat hij het beter doet dan de anderen, gewoon om het net zo goed te doen en minder moe te worden!
deze man heeft de wijsheid om ons een andere manier van kijken naar en begrijpen van ons LAND, de ondersteuning van onze groenten- en fruitgewassen, over te brengen.
en er is een tweede boodschap tussen de regels voor wie het wil horen: zorg voor de aarde en ook voor ons omdat hij de ziekte heeft doorgemaakt... en ik, ik dank hem voor zijn vriendelijkheid en bezorgdheid, voor een keer wil iemand ons beter!!!
3 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 24/05/18, 18:02

Aangeraakt stroomde!

[Eerder waren we een laatste stukje hooi aan het uitrollen, ik had het idee dat ik gek ging schrijven maar nee, een puntreflectie: ik vergat helemaal te vermelden dat het een levende moestuin is met levende grond... Door levende moestuin Ik bedoel dat het de hele tijd "beweegt"... Vandaag doe ik het niet zoals vorig jaar! Ik ben hier niet om te doen wat mij gezegd wordt, maar wat ik wil!

Ook ik heb "conventionele" cursussen gevolgd op basis van Soltner. Zelfs als mijn provocerende kant me er al toe had gebracht om in een Algerijns Instituut voor Landbouwtechnologie praktijken in "zelfbeheerde gebieden" te bekritiseren... Ik ontweek, omdat ik toen flexibel was, ik spreek fysiek , niet op het niveau van ideeën, een stoel die een beledigde en fanatieke jonge student in mijn richting had gegooid... Ik heb gegraven tot 2006.]
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Ahmed » 24/05/18, 21:08

Wie veel graaft, zal veel vergeven worden!
Maar let op! Als fouten maken menselijk is, is volharden in fouten duivels!* :onheil:

*Ja, ik weet het, in het Latijn heeft het meer "gezicht"! :D
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 24/05/18, 21:50

... bard je bedoelde, nietwaar?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Adrien (voormalig nico239) » 24/05/18, 23:12

Did67 schreef:Aangeraakt stroomde!

[Eerder waren we een laatste stukje hooi aan het uitrollen, ik had het idee dat ik gek ging schrijven maar nee, een puntreflectie: ik vergat helemaal te vermelden dat het een levende moestuin is met levende grond... Door levende moestuin Ik bedoel dat het de hele tijd "beweegt"... Vandaag doe ik het niet zoals vorig jaar! Ik ben hier niet om te doen wat mij gezegd wordt, maar wat ik wil!

Ook ik heb "conventionele" cursussen gevolgd op basis van Soltner. Zelfs als mijn provocerende kant me er al toe had gebracht om in een Algerijns Instituut voor Landbouwtechnologie praktijken in "zelfbeheerde gebieden" te bekritiseren... Ik ontweek, omdat ik toen flexibel was, ik spreek fysiek , niet op het niveau van ideeën, een stoel die een beledigde en fanatieke jonge student in mijn richting had gegooid... Ik heb gegraven tot 2006.]


Met woorden willen spelen

Je bent hier niet om te doen wat Didier zegt, maar om te doen wat je wilt... Beeld
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par stortvloed » 27/05/18, 09:33

Hallo,
Ik hoorde over de volle zaal in Kutzenhausen met een 2e sessie gepland. Wie geloofde het 6 maanden geleden.

Ik zal moeten stoppen met het overtuigen van mensen, anders zal ik echt moeite hebben om hooi te vinden met al deze nieuwe concurrentie die plaatsvindt. : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 341-gasten