Rockrider 6.0 Btwin elektrische mountainbike + remschijven + versterkte voorvork en tweezitter!

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par Flytox » 04/11/19, 00:07

https://www.sobenracing.com/reglages-amortisseurs-soben.html



Flytox schreef:voertuig dynamiek


De verschillende fenomenen die worden waargenomen in de voertuigdynamiek
De afstelling van de Soben-schokdempers van het blauwe assortiment
De verschillende verticale snelheden van het wiel
De verschillende verticale posities van het wiel

Lage snelheden (zone 1) liggen tussen 0 en 0.2 m/s. Op dit gebied kunnen we optreden op:

geldverwerking
tractie
de precisie van het traject en de stabiliteit van de auto
trilcomfort


De helling van de dempingswet moet identiek zijn tussen compressie en rebound om goed comfort te hebben zonder te bezinken of af te vallen in de stoel. Aan de andere kant moet de uitgaande demping verder stijgen dan deze zone, terwijl deze zich moet stabiliseren in compressie. De verandering in helling wordt gemaakt bij inspanningen die over het algemeen 3 keer groter zijn bij rebound dan bij compressie (zone 4).


Hoge snelheden liggen tussen 0.7 en 2 m/s. Op dit gebied kunnen we optreden op:

comfort bij schokken en vallen
wiel stuiteren

Pompen

diagnose:


Na een hobbel slingert uw auto eindeloos. De ontvangst is correct gedaan (geen bumperkleven), hoe dan ook oscillaties volgen, het is het fenomeen van pompen.


oplossingen:


Om dit fenomeen te voorkomen, moet de trekker bij lage snelheden worden verstevigd. Hiervoor is het bijvoorbeeld mogelijk om op de stapel van de zuiger over te schakelen van een lekventiel met 6 sleuven naar een ventiel met 2 sleuven.

Om ervoor te zorgen dat de ophanging het obstakel opslokt en het wiel wordt gewist, moet er een breuk in de helling in de compressiedempingswetten zijn om geen overmatige compressiekrachten te genereren (zone 2). Aan de andere kant moet bij het terugveren (zone 3) de demping voldoende zijn om het klapperen van het wiel te vertragen of om het vallen van het wiel tegen te gaan bij het afdalen van een trede. Het mag ook niet te hoog zijn, omdat dit trillingen in de auto veroorzaakt.


Op oude en of goedkope motoren vind je vaak alleen uitgaande demping en geen compressiedemping.
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par Christophe » 04/11/19, 11:31

Dank u voor de koppeling :) Ik denk niet dat ik ooit een curve van de dempingswet heb gezien...het zal me enorm helpen om de vork van de mountainbike af te stellen!

Hier zijn we echt in de fijne voorbereiding, nietwaar?

Ik heb nog niet alles begrepen, maar het lijkt me dat deze grafiek laat zien dat de asymmetrie vooral specifiek is voor de Soben-technologie:

typische-inspanning-verplaatsing-wetten.jpg
lois-effort_deplacement-typiques.jpg (32.86 KiB) 4412 keer geraadpleegd
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par Christophe » 04/11/19, 11:48

Flytox schreef:duplicaat


Sorry?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par Christophe » 04/11/19, 11:52

Flytox schreef:Op oude en of goedkope motoren vind je vaak alleen uitgaande demping en geen compressiedemping.


Gek dat, ik had het tegenovergestelde kunnen zweren! Zeker op een motor! (vork die dipt en die zo snel mogelijk weer aan de weg moet kleven...)

We spreken goed in het referentiekader "schokdemper", d.w.z. ontspanning = de schokdemper wordt langer....

??

Omdat een enkele vork, alleen met enkele spiraalveren, zowel de compressie als de rebound dempt...

???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par Flytox » 04/11/19, 22:11

Christophe schreef:
Flytox schreef:Op oude en of goedkope motoren vind je vaak alleen uitgaande demping en geen compressiedemping.


Gek dat, ik had het tegenovergestelde kunnen zweren! Zeker op een motor! (vork die dipt en die zo snel mogelijk weer aan de weg moet kleven...)

We spreken goed in het referentiekader "schokdemper", d.w.z. ontspanning = de schokdemper wordt langer....

??


Ja, rebound wanneer de schok langer wordt.
Het diagram van Soben laat ook zien dat de andere concurrenten asymmetrische compressie-relaxatiecurven hebben. Natuurlijk verheerlijkt iedereen zijn eigen curve : Mrgreen:

Omdat een enkele vork, alleen met enkele spiraalveren, zowel de compressie als de rebound dempt...


De oude / eenvoudige vorken kunnen symmetrisch dempen, degenen die een beetje geavanceerd zijn, gebruiken verschillende doorgangen / jets / kleppen enz ... voor compressie en ontspanning. Voor de voorgespannen veer, ik veronderstel dat het net zo moeilijk gaat als dat het terugkomt, het is slechts een beginpunt-offset, erg handig onder andere op crossmotoren waar het wiel vaak de grond verlaat. ..
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par GuyGadebois » 04/11/19, 22:32

Je hebt gelijk, maar gezien de mountainbike van onze collega hebben we het over doe-het-zelf (pardon Christophe)! De schokdempers van de wasmachine die ik op de "vork" van mijn 103 had gemonteerd, hadden een "lichte verbetering" gevoeld in het gebruik en geenszins een gevorkt nirvana! Tussen vindingrijkheid, herstel en Öhlins gaapt een kloof.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par Flytox » 04/11/19, 22:42

GuyGadebois schreef:Je hebt gelijk, maar gezien de mountainbike van onze collega hebben we het over doe-het-zelf (pardon Christophe)! De schokdempers van de wasmachine die ik op de "vork" van mijn 103 had gemonteerd, hadden een "lichte verbetering" gevoeld in het gebruik en geenszins een gevorkt nirvana! Tussen vindingrijkheid, herstel en Öhlins gaapt een kloof.


+ 1; : Mrgreen: Het is waar dat een mooie Öhlins-vork prachtig is, licht, stijf, efficiënt, alles of bijna alles is verstelbaar in een goede fabricagekwaliteit enz...
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par Christophe » 05/11/19, 10:56

Na Bob de Bouwer, Chris de Bouwer! : Cheesy: Hé, je maakt een grapje, maar mijn "vork"-budget was +/- 50€...en bij gebrek aan compatibele apparatuur is alleen het beste mogelijk!! Het doel is ook didactisch in vergelijking met andere mensen in dezelfde casus! Dat wil zeggen een vork hebben die niet meer of nauwelijks verkrijgbaar is!

Ja, ik had voor €300 een mountainbike kunnen kopen...dan was het minder prutsen geweest, en dan? Nul economisch belang!

En mijn madmax-vork, ik weet zeker dat het heel goed zal gaan als de schokdemper met dubbele luchtkamer is geïnstalleerd en goed is afgesteld!

Ik wil het je graag bewijzen/tonen, maar hoe? Ik heb niet echt een schokbreker bank...

Ik heb echter dit: https://appcenter.bosch.com/details/-/app/iNVH

Enig idee van het protocol?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par Christophe » 05/11/19, 10:58

Flytox schreef: + 1; : Mrgreen: Het is waar dat een mooie Öhlins-vork prachtig is, licht, stijf, efficiënt, alles of bijna alles is verstelbaar in een goede fabricagekwaliteit enz...


Ja en de pracht wordt duur betaald! Hoe hoog zijn de eerste prijzen? 1250€!! https://www.bike-components.de/fr/OeHLINS/

Sorry, ik ben te arm om dit te betalen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par GuyGadebois » 05/11/19, 12:22

Christophe schreef:
Flytox schreef: + 1; : Mrgreen: Het is waar dat een mooie Öhlins-vork prachtig is, licht, stijf, efficiënt, alles of bijna alles is verstelbaar in een goede fabricagekwaliteit enz...


Ja en de pracht wordt duur betaald! Hoe hoog zijn de eerste prijzen? 1250€!! https://www.bike-components.de/fr/OeHLINS/

Sorry, ik ben te arm om dit te betalen!

Ik nam als referentie de Rolls of schokdemperproducten. Er zijn andere merken die veel goedkoper en net zo geldig zijn, vooral voor mountainbiken.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 183 gasten