Rockrider 6.0 Btwin elektrische mountainbike + remschijven + versterkte voorvork en tweezitter!

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Rockrider 6.0 Btwin elektrische mountainbike + remschijven + versterkte voorvork en tweezitter!




par Christophe » 28/10/19, 11:59

Een paar maanden geleden heb ik een oude MTB Decathlon Rockrider 6.0 elektrisch (dit model kwam uit in 2004)...Ik had hem tweedehands goedkoop gevonden maar hij was echt niet goed onderhouden (alle kabels moesten vervangen worden, achterwiellager defect. ..)

Het is een volledig geveerd model, dat is wat ik als basis wilde, maar ik merk dat de kwaliteit beperkt is als je hem eenmaal op elektrisch overschakelt...een Decathlon-verkoper vertelde me zelfs dat het een echte shit was...Cool! : Cheesy:

Het is helemaal "zelfgemaakt", ik heb een motor + regelaar met een "zelfgemaakte" batterij (stuk voor stuk in elkaar gezet aub!) in een stomme fietstas geassembleerd... wiel door een dubbelwandig schijfwiel.

Ook heb ik een balk aan de zadelpen gelast om er een tweezitter van te maken :) genoeg om tweezitswandelingen in het bos leuk te maken!

Kleine algemene foto (verf nog niet klaar, noch achterlicht, ik moet de achterbalk ook een beetje verlengen omdat het zadel niet voldoende traagheid heeft...korte prototype-look!):

VTT_rockrider_electric.jpg
VTT_rockrider_electrique.jpg (454.1 KiB) 11194 keer bekeken


Het is onvermijdelijk dat hij "iets" minder stijlvol is dan de Trek-mountainbike die ik deze zomer in Chamonix huurde... is nog niet klaar! n.v.t.! : Mrgreen:

MTB_Trek.jpg


Dat was voor de positieve!

Eerste negatieve punt het leeggewicht is 34 kg! Het volstaat te zeggen dat we met 2 meer dan 150 kg wegen...

Maar wat me het meeste zorgen baart is de voorvork...

Inderdaad, noch het frame, noch de vork zijn ontworpen voor schijven, dus als het goed gaat aan de achterkant, lijkt de vork vrij zwak als ik rem, ik ben bang dat een grote noodremming hem doet buigen en dat is de puinhoop! Logisch: het remkoppel is verschoven naar de naaf, de vork is hier niet voor ontworpen.

Decathlon vertelt me ​​dat een nieuwe vork niet gemonteerd kan worden omdat het een oud systeem is (en een goede nieuwe vork kost 200€...zo verdomd!)

Ik zou daarom de mogelijkheid willen bestuderen om het te versterken... maar hoe?

Ik kan er elk gewenst profiel of vorm op lassen, dus ik dacht erover om een ​​2e remklauw aan de achterkant (driehoek) te plaatsen en/of de voorste remklauw te versterken... maar ik ben bang dat dat niet zal helpen. zijn de binnenste vorkbuizen die vervormen tijdens het remmen (ik schat de doorbuiging op ongeveer 10-15 mm bij de naaf...).

Dan mogen er geen vervormingen of thermische verbrossingen ontstaan... wat de zaken alleen maar erger zou maken...

Enkele foto's van zwakke vork.

U zult de algemene slechte staat opmerken, er ontbrak bijvoorbeeld een vorkdop toen ik de fiets kocht!

20191026_153543.jpg
20191026_153543.jpg (121.37 KB) keer bekeken 11194


20191026_153550.jpg
20191026_153550.jpg (135.95 KB) keer bekeken 11194


20191026_153616.jpg
20191026_153616.jpg (122.8 KB) keer bekeken 11194


Aan de kant van het achterwielchassis is het ok, zelfs niet te roestig ondanks de wandelingen in het bos!

achterrem.jpg
brake_rear.jpg (328.91 KiB) 11194 keer bekeken


Bewerken in 2021, de mountainbike ziet er zo uit, hydraulische remmen, tweezitter, verf, 3D geprinte dozen... etc etc... : elektrisch-transport / mountainbike-decathlon-electric-rockrider-3d-geprinte-accubak-t16832.html

Beeld
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par Christophe » 28/10/19, 12:06

Ah, een oplossing zou kunnen zijn om 2 buizen aan de achterkant van de vork te lassen...buizen die in elkaar zouden passen!

Ik denk aan een 12/8 vierkant dat in een 16/12 zou passen...de zorgen zijn smering...en corrosie! : Cheesy:

Nou, de fiets had al een Harlock-look, dus daar komt nog bij... :schok: : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par GuyGadebois » 28/10/19, 13:19

Het is een erg goedkope fiets, je kunt er al het verband op doen dat je wilt, het zal niet veel veranderen. De basis zuigt. : Mrgreen:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par Christophe » 28/10/19, 13:36

Niet zo goedkoop, het werd in 500 verkocht voor € 600-2004, lijkt mij?

Maar ja het is geen topkwaliteit, ja dank je wel ik wist het en zelfs Decathlon zegt het...(wat een beetje makkelijk is als je er miljoenen hebt verkocht...kortom...) maar dat is nog steeds genoeg correct voor mountainbiken. ..voor mijn niveau!

Ik heb er al aan gedacht om het chassis te veranderen, maar een tweedehands mountainbike met volledige vering (anders dan dit model), ik heb in mijn omgeving geen tweedehands gevonden onder de €300...de prijs van een nieuwe middenklasse Decathlon voorvering 2019...

Dus voorlopig behoud ik deze basis en ik wil graag het einde van de aanpassingservaring bereiken, omdat ik daar al behoorlijk wat tijd heb doorgebracht. Dus ik wil gewoon de vork versterken, wat het grote zwakke punt blijft!

Merk op dat de originele onderdelen behouden zijn:
een vork
b) stuur
c) kader
d) achterbrug
e) crankstel + derailleur

Maat:
a) Dubbelwandig voor-/achterwiel
b) Alle leidingen/kabels
c) Handgrepen
d) Schokdemper
e) Tweezitsbalk : Mrgreen:

Dus een opmerking dat de rockrider 6.0 slechte remmen heeft of dat de wielen breken, is niet meer van toepassing op deze versie! : Cheesy:

Achteraf ja het blijft zwaar... maar hey daar is hulp van de elektriciteitsfee voor! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par GuyGadebois » 28/10/19, 13:46

Als je wilt, kan ik je goedkoop deze vork verkopen die op een Orbea zat (bovenbuis diameter 28 mm, lengte 19.5 cm):
Vork .jpg
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par Christophe » 28/10/19, 14:01

O ja, dat zou kunnen!

Is het compatibel met mijn stuurpen?

Is er een houder voor de schijfremklauw?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par GuyGadebois » 28/10/19, 14:09

Christophe schreef:O ja, dat zou kunnen!

Is het compatibel met mijn stuurpen?

Is er een houder voor de schijfremklauw?

Er zijn de klemmen voor de remklauw en de diameter van de stuurpenbuis is 19.5 mm (ongeveer).
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par Christophe » 28/10/19, 20:28

Koel voor de stijgbeugel!

Aan de andere kant weet ik helemaal niet zeker of de stuurpen goed komt... Weet je zeker dat het "maar" 19,5 mm is voor de stuurpenbuis?

Op de rockrider 6.0 meet ik 38 mm in diameter van de stuurpen (externe meting)...Ik zal hem uit elkaar halen om te zien hoe hij vastzit (het is 25 jaar geleden dat ik een stuurpen uit elkaar heb gehaald)...

Ik ben niet genaaid om precieze technische informatie over deze fiets te vinden.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9832
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par sicetaitsimple » 28/10/19, 20:41

Ik heb een oplossing! Plaats het wiel terug en de originele rem.....
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Versterk de vork van een Rockrider 6.0 ATV geconverteerd naar elektrisch en schijven?




par Christophe » 28/10/19, 20:46

Het is niet alleen het remmen dat het probleem is...

Ze is ook zwak door de kuilen en het overgewicht van de elektrificatie...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 167-gasten