Elektrische fiets: diagnose van een lithium-ionbatterij 24V

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Elektrische fiets: diagnose van een lithium-ionbatterij 24V




par Christophe » 17/05/11, 15:01

Naar aanleiding van het probleem dat hier wordt genoemd https://www.econologie.com/forums/experience ... t7946.html over de bezuinigingen op de hoge stroomvraag van de lithium-ionbatterij van onze VAE, hier is de demontage en diagnose van de batterij volgens het voorstel van een onjuist geladen element door Dirk Pitt hier: https://www.econologie.com/forums/post202726.html#202726

Operatiekamer:

Beeld

4-uitgangspolen: 2 * 28 V (?)
Beeld

2 * 0V (rechts) en 2 * 28V (links) (ik weet niet waar de + 4V vandaan komt in relatie tot de batterij, zie hieronder), bedrading:

| | | |

+ 28V + 28V 0V 0V

Beeld

Algemene straal:

Beeld

Geïntegreerde 30A automatische zekering:

Beeld

Geïntegreerde thermische? (wat als hij het probleem was?)

Ik weet niet hoe het is bedraad omdat de motor meer trekt dan 5A:

Beeld

Batterij elementen:
Beeld

Het is zo bedraad

Hier zijn de metingen vergeleken met 0V (rode draad):

| | | | | | |

0V + 4V + 8V + 12V + 16V + 20V + 24V

Meting tussen elk element N, N + 1 geeft: 4.02 tot 4.04 V (daarom zeer constant).

Ik weet niet waar de extra 4V vandaan komt als deze uit de batterij komt.

Remarque: de batterij is OPGELADEN!
Erratum bewerken: nee eigenlijk had de accu al zo'n 15 km afgelegd (dus ongeveer half ontladen). Maar de indicatie leds waren nog "vol" (vandaar de gemeten spanningen)

Details van de batterijelementen; er zijn platen op de elementen gedrukt (laad- of ontlaadregeling?):

Beeld

Dus wat moet ik doen? Ik ontlaad en herhaal de spanningsmetingen van elke elementen?

Ik herinner me het probleem kort: de fiets wordt uitgeschakeld (alsof hij UIT staat, de batterij moet worden afgesneden en weer worden ingeschakeld om de assistentie opnieuw te starten) tijdens te grote beklimmingen (te steil of te lang) EN onder een bepaalde snelheid (als u meer trapt sterk, het snijdt niet).

De fiets en de batterij zijn slechts 2 jaar oud (4 / 2009)

Dit ongeacht de laadstatus van de batterij. Dit kan gebeuren na 1 km na een volledige lading. Niets tijdens 15km (vlak) en UIT aan de kust van 1ere. Het is duidelijk dat dit vaker voorkomt wanneer de batterij ontladen raakt.
Dernière édition par Christophe de 17 / 05 / 11, 18: 51, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 17/05/11, 15:08

Sluit een belasting aan om een ​​paar ampère op te laden (2-autolamplampen in serie kunnen voor starters werken) en herhaal de spanningsmetingen (tijdens ontlading) om te zien of ze nog steeds in balans zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6515
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637




par Macro » 17/05/11, 15:13

5A onder 250V maakt het 1250W toelaatbaar door de genoemde warmte onder 24v 1250W maakt het 52A ...
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 17/05/11, 15:37

Hi Christopher!

De batterijspanning kan goed zijn als deze leeg is en nog steeds sterk dalen als u bergop gaat!

U moet de spanning aflezen tijdens het stijgen van een helling!

Heb je een batterijmeter met meerdere LED's op de fiets?

Zo ja, merkt u een abnormale afname?

De batterij kan zijn capaciteit in stroomsterkte verliezen en u een goede aflezing van de nullastspanning geven, waarna de controller om de batterij niet volledig te ontladen in bescherming valt!

Wat is het model van de controller?
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 17/05/11, 15:39

Om deze info te zien, geeft deze batterij een krachtige emax van 28V x 5A = 140W max !!
Met thermische zekering voor 5A is dit feit zeker !!
Of een goede heuvel beklimmen, terwijl ik opa gelukkig zonder hulp berijd, vraagt ​​200W soms en meer en daarom raakt de batterij oververhit (meer dan ik) en stopt hij voor de veiligheid tot de volgende poging !!

Dit laat me zien dat ik dit soort elektrische assistentie niet voldoende voor mij nodig heb !!!

De batterij is normaal waarschijnlijk !!

Om het te testen, voor de zekerheid, tijdens ontlading door de spanningen van elk element te meten met nog meer 5A om de thermische zekering voor de veiligheid te zien afsnijden en te zien dat alles normaal is !!

Meerdere 220V-verwarmingen parallel van meerdere KW kunnen worden gebruikt als testweerstand !!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stipe
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 224
Inschrijving: 07/01/11, 14:36
Plaats: Oise (60)




par Stipe » 17/05/11, 15:46

Dede, het motor / accupaar komt je te hulp, dus naast je 200W, dus in je beoordeling in plaats van 200W, geef je alleen 120 en ontbreekt de motor 80 enz ...

Dus uw redenering is hier niet van toepassing, vooral omdat dit gedrag niet werd gezien aan het begin van het leven van de fiets (vóór de winter).

Edit: Dede, dit zegt eigenlijk dat als je al alles doet wat je wilt met een normale fiets, je geen assistentie nodig hebt;), de assistentie zou zijn om "meer" te doen : Lol:
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 17/05/11, 16:14

Oké, nou, om minder te sterven op de heuvel !!

Maar de rest van het argument blijft geldig, omdat een thermische lont van 5A (vaak een bimetaalstrip (niets van de transistor) veer wordt verwarmd door de huidige leeftijden met de tijd en de zwakkere veer, triggers met een zwakkere stroom) ???? ? Heel, heel klassiek.
goedkope thermische zekering
http://thermostats.en.alibaba.com/produ ... ector.html
http://sanmenfeida.en.made-in-china.com ... 9700-.html

De T van afzonderlijke batterijen meten, omdat deze boven 65 ° C kunnen verwarmen en de thermische bimetaalzekering kunnen activeren, vooral voor batterijen die ouder worden door meer te verwarmen?
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 17/05/11, 17:36

Dede

Dit is de reden waarom ik Christophe vroeg om de spanning te meten in echte bedrijfstoestand. Als hij een duidelijke verlaging van de spanning ziet, betekent dit dat de batterijbescherming HS is of dat de controller / motorconstructie meer trekt amperage!
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 17/05/11, 18:11

Alain G schreef:Dede

Dit is de reden waarom ik Christophe vroeg om de spanning te meten in echte bedrijfstoestand. Als hij een duidelijke verlaging van de spanning ziet, betekent dit dat de batterijbescherming HS is of dat de controller / motorconstructie meer trekt amperage!
Het is veel gemakkelijker om de spanningen van de verschillende elementen op een tafel te meten dan onder een rollend fietszadel, daarom heb ik voorgesteld het te meten met een belasting die het verbruik simuleert (idealiter van 250W, maar twee koplamplampen in serie al 110W vertegenwoordigen, wat het gezochte element al kan verzwakken).
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 17/05/11, 18:35

Hallo Gaston!

Ik had het niet over het afzonderlijk meten van de cellen, maar over de hele batterij om te zien of het probleem echt uit de batterij komt!

Dit maakt het gemakkelijker om het probleem te identificeren in plaats van links en rechts te schieten, het is het advies van een technicus die gewend is het probleem te diagnosticeren!
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 165-gasten