Elektrische fiets: diagnose van een lithium-ionbatterij 24V

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 13/07/11, 19:04

dedeleco schreef:en niet de Ba ba van vermogensweerstanden en hun meting???


Ik zei dat ik een knikker was toen we ingingen op de details van de drums ... (maar dat was niet mijn bedoeling om zo te blijven :D)

Op de technische school leer je niet echt veel... :D

Geen cursus over batterijen en nog minder over lithium... Ik weet niet eens zeker of we het over lithium voor het grote publiek hadden toen ik daar was...

Anders heb ik jarenlang loodaccu's parallel aangesloten die niet dezelfde spanning hebben (soms hebben sommige een spanning van 11 V, andere een spanning van 14 V) en ik heb nog nooit gemerkt dat er een grote stroomsterkte van de ene naar de andere gaat...

Dirk Pitt schreef:aan de andere kant voor de diagnose van uw probleem, sta ik erop: zoek uit hoe u de spanningen van elk element kunt meten wanneer u stroom trekt. dat is wat je zal vertellen welk element zwak is. de onbelaste spanning is slechts in geringe mate representatief.


Het is gevonden (zie mijn vorige bericht) en het is klaar (methode niet erg professioneel maar het werkt, wees voorzichtig genoeg om geen kort sapje te maken met de krokodillenklem):

Beeld

In het echt is hij kleiner dan hij op de foto lijkt...

Nullast- en belastingsresultaten voor elk element vanaf de rode draad (die uiteindelijk gelijk is aan de uitgangsspanning, eindelijk een beetje logica!). Deze maatregelen annuleren en vervangen de vorige.

volgorde: | ​ ​ ​ ​ ​ ​ ten opzichte van de algemene output 0V. Ik rond af op 1/10 omdat hij bewoog (de batterij is niet opgeladen), de batterij sneed zichzelf zelfs automatisch uit tijdens de test...

Leeg / 80W

27.1V / 25.7V verschil: 1.4V
23.5V / 22.7V verschil: 0.8V
19.6V / 18.9V verschil: 0.7V
15.7V / 15.0V verschil: 0.7V
11.7 / 11.1V verschil: 0.6V
7.7V / 7.1V verschil: 0.6V
3.8V / 3.3V verschil: 0.5V

Verschil N+1 - N onder 80W belasting:

3.0 V
3.8 V
3.9 V
3.9 V
4.0 V
3.8 V
3.3 V

Het eerste element lijkt uiteindelijk degene te zijn die het grootste probleem vormt, de andere lijken goed in balans... en nog a priori in goede staat...
Behalve de laatste die ook een beetje zwak lijkt.

Wat zal ik doen? Ik probeer een gedeeltelijke lading gestabiliseerd op 4.1 V met de labvoeding op deze 2 elementen?

Ruim daarvoor ga ik al meten wat er gebeurt als de netlader in het stopcontact zit nu ik de juiste metingen kan doen met de blootliggende draden!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 13/07/11, 19:54

Maatregelen voor opladen via het lichtnet:

| ​ ​ ​ ​ ​ ​

Omdat het (noodzakelijk) varieert, heb ik 2 reeksen metingen gedaan (interval? Nou eh, de tijd om de 1e reeks metingen te doen... laten we zeggen 3-4 minuten?) + verschil dat geeft:

28.54 / 28.78 / 0.24 V
24.32 / 24.46 / 0.14 V
20.32 / 20.40 / 0.08 V
16.30 / 16.33 / 0.03 V
12.22 / 12.26 / 0.04 V
8.13 / 8.20 / 0.07 V
4.04 / 4.08 / 0.04 V

Verschillen N+1 - N:
4.22 / 4.32
4.00 / 4.06
4.02 / 4.07
4.08 / 4.07
4.09 / 4.06
4.09 / 4.12

De storing in cellen 1 en 6 is bevestigd...deze mag niet hoger worden dan 4.1 of 4.2 V!

Dit soort maatregelen had ik vanaf het begin moeten nemen! We zouden niet in het ongewisse zijn gebleven over het gebrek aan logica in de eerste maten... Roh vertel de batterijprofessionals, niemand had op het idee van strippen kunnen komen, hè? Hé deed? Je ziet dat de monteurs nog (een beetje) gewend zijn...: Cheesy: : Cheesy:

Laatste ding: na een paar minuten opladen knippert de LED van de netlader groen / rood (groen = opladen voltooid / rood = opladen) frequentie 0.5 tot 1 Hz ongeveer ... waarschijnlijk omdat 5 van de elementen nog steeds goed zijn opgeladen (het BMS stopt noodzakelijkerwijs niet met snijden, dus er is geen tijd om ze te ontladen) ...

Kortom, nu weten we het (bijna) zeker:
- dat het BMS alle elementen in serie oplaadt, maar dat vermoedden we voor een fietsaccu!
- dat een element sterk uit balans is (HS?)
- dat een ander wat minder is (binnenkort HS?)

Ik heb de stekker uit het stopcontact gehaald om het niet erger te maken.

Dus wat is het volgende? Ik sluit de netlader weer aan die dus impulsief oplaadt (bla bla, ik vind het niet zo leuk) of ik zet de gestabiliseerde voeding op element 1?
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 13/07/11, 20:08

(soms zijn sommige op 11 V, andere op 14 V)


Ik nodig je uit om na te denken, waarom werkt het schots en scheef op gelode exemplaren en veel minder op Li!!!

De 14V-batterij ontlaadt zwaar in de 11V-batterij, die oplaadt, totdat de spanningen gelijk zijn.
Die met Pb zijn aardig en die met Li recalcitrant.
Zie de krommespanning, lading, volgens het niveau van zwakte!!
Als de vereffening niet wordt uitgevoerd, is er een zekere dood, tenminste één, zo niet twee!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 13/07/11, 20:35

Ik heb er precies over nagedacht: wat zijn de problemen bij de hybridisatie van lithiumbatterijen met lood?

a) batterijduur: meer problematisch in de richting van lood naar lithium dan omgekeerd? (behalve sterke stroming, zie b) )

b) zoals Remundo opmerkte, de overdrachtsstroom. Dus al, nu ik een idee heb van de interne weerstanden, als iemand de formule heeft voor de huidige overdracht (initiële max dus)?

Batterij A, Va, Ra
Batterij V, Vb, Rb

Intensiteit = (Va - Vb) / (Ra - Rb)?

Toepassing in mijn geval met vooraf gemeten interne R-waarden:

Batterij A-Lithium
Va = 28V
Ra = 0.75 ohm.

Accu B - 2 loodaccu's in serie van bijvoorbeeld elk 12.5 V
Vb = 25V
Rb = 0.13 Ohm (moet deze waarde verdubbeld worden?? waar een enkele 24V batterij wordt beschouwd)

Maximale overdrachtsstroom spanningsbalancering = (28 - 26) / (0.75 - 0.13) = 4.84 A?

Als we de Rb moeten verdubbelen, hebben we 6.12 A.

Dat is het?

Dus controleer gewoon de extreme gevallen (batterijen vol en 100% ontladen in beide gevallen, ervan uitgaande dat de interne weerstand niet verandert in de tijd) en gaan dames!

Ten slotte denk ik dat de BMS van het lithium de stroomterugvoer door de uitgang verhindert, dus het probleem zou zich alleen voordoen in de richting: Lithium naar lood... Te controleren...
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 13/07/11, 21:01

(0.75 - 0.13)

waarom minder???
Weerstanden tellen op in een circuit, omdat een negatieve weerstand een soort generator is, vaak een oscillator!!
Dus teken +!!
Startstroom iets lager, maar het probleem is hoe lang duurt het???
Als de spanning van de kabel niet voldoende stijgt, bij volledige lading, neemt de stroom af maar stopt nooit en de Li degradeert en sterft door de kabel te verwarmen totdat deze degradeert !!


De daadwerkelijke curven, spanning, lading versus tijd en stroom zijn essentieel en zeer complex!!
En met kauri's, zelfs in een enkel element, waarvan een deel degradeert en dat twee parallelle batterijen worden, een goede en een gedegradeerde (dendrieten).
Dat is genoeg om het vuur aan te steken, als je geen geluk hebt!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 13/07/11, 21:14

Uh, daarom vraag ik of dit de juiste formule is...
Een batterij is een generator...

Laten we wachten op de mening van Remundo, Citro of Dirk Pitt de batterij-experts!

Maar er gaat niets boven oefenen, zodra ik hun mening heb, test ik!
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 14/07/11, 13:05

Christophe schreef:Dus wat is het volgende? Ik sluit de netlader weer aan die dus impulsief oplaadt (bla bla, ik vind het niet zo leuk) of ik zet de gestabiliseerde voeding op element 1?

Je moet beginnen met het goed balanceren van je elementen. Aangezien je nu toegang hebt tot elk van hen, laad ze op met je gestabiliseerde voeding (zorg ervoor dat je niet te veel intensiteit gebruikt)
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 14/07/11, 13:19

Nou, het balanceren, ik had het al geprobeerd (connector waar ik gisteren ontkoppeld was) op alle elementen tot 4.10 V en het had de zaken erger gemaakt (???)...misschien juist omdat de connector was losgekoppeld?

Ik ga het opnieuw proberen, connector aangesloten op elementen 1 en 6...
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 14/07/11, 15:29

Als een element verzwakt is, met een andere interne weerstand en andere kauri's (dendrieten), zal de schijnbare herbalancering niet lang duren, aangezien het fragiele element snel weer opvalt, lagere spanning, lagere capaciteit, etc.!!

Het is noodzakelijk om dit element te regenereren met al zijn interne kenmerken die vergelijkbaar zijn met die van de goede elementen tussen volledige lading en ontlading (spanning, interne weerstand, afhankelijk van de ontladingssnelheid en de stroom).

Zeer moeilijk op Li (dendrieten), minder op Pb.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 15/07/11, 20:24

Christophe schreef:Ik heb er precies over nagedacht: wat zijn de problemen bij de hybridisatie van lithiumbatterijen met lood?

a) batterijduur: meer problematisch in de richting van lood naar lithium dan omgekeerd? (behalve sterke stroming, zie b) )

b) zoals Remundo opmerkte, de overdrachtsstroom. Dus al, nu ik een idee heb van de interne weerstanden, als iemand de formule heeft voor de huidige overdracht (initiële max dus)?

Batterij A, Va, Ra
Batterij V, Vb, Rb

Intensiteit = (Va - Vb) / (Ra - Rb)?..

Hallo Christopher,

Pas op, de weerstanden cumuleren (en het is gunstig om de stroom te begrenzen)

De juiste formule is I = | Va - Vb | / (Ra + Rb)

Opmerking 1: geldig door de "+" samen en de "-" samen te verbinden (parallelle associatie van de batterijen)

Opmerking 2: Dit is een Wet van Pouillet, bekend in de CPGE-elektrokinetiek. : Idee:
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot], Majestic-12 [Bot] en 305 gasten