WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
RIAZ
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 391
Inschrijving: 04/10/08, 10:21
Plaats: Cholet
x 2

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par RIAZ » 13/12/18, 18:12

yves35 schreef:Het rendement van de thermische centrale die deze kWh produceerde, of het nu kernenergie, steenkool of stookolie is, is 1/3

dit geldt niet voor kernenergie, een energie waarvan we de stroom opvangen (het is geen voorraadenergie zoals fossiele brandstoffen), zoals wind- of zonne-energie, of in mindere mate waterkracht (die op dat moment stroomt, maar die wordt opgeslagen). Dus het rendement van 1/3 voor kernenergie heeft geen zin, anders moet je bij het rendement van een windturbine alle wind meerekenen die voorbij komt en die niet wordt gebruikt. : Cheesy: .

Kernenergie begint in de mijn, dan bereiden we de brandstof voor zodat deze bruikbaar is, laden we deze in de reactor en lossen we de "verbrandingsresiduen" op, zoals steenkool tot aan de technologie... De opbrengst van 1/3 is bovendien perfect zichtbaar in de vorm van de stoompluim die uit de koeltorens ontsnapt en laat zien waar de verloren 2/3e naartoe gaat...

De efficiëntie van windturbines heeft een theoretische limiet die bekend is Betz-limiet wat aangeeft dat we maximaal 16/27 van de energie uit de onderschepte luchtstroom kunnen "halen". En we kunnen er niet van uitgaan dat de 11 september die niet gevangen zijn genomen, verloren zijn. Wat als verloren kan worden beschouwd, is de warmte die wordt geproduceerd door de wrijving van de lucht op de bladen.

Een thermische elektriciteitscentrale, steenkool, stookolie of uranium 235 "onderwerpt" het principe van Carnot en heeft niets te maken met een windturbine...

Michel
0 x
In termen van de toekomst, het is niet te voorspellen, maar om het mogelijk te maken (Antoine de Saint Exupery)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par Christophe » 13/12/18, 18:23

Het lijkt mij (ik heb het nog steeds niet in detail gelezen) dat we de berekeningen die al lang geleden zijn gedaan hier opnieuw uitvoeren: Transport-elektrisch / elektrische-auto-and-warmte-balance-goed-a-la-wheel-t10080.html

Beeld
0 x
RIAZ
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 391
Inschrijving: 04/10/08, 10:21
Plaats: Cholet
x 2

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par RIAZ » 13/12/18, 18:28

bardal schreef:Het essentiële doel is om de uitstoot van broeikasgassen drastisch te verminderen door af te stappen van koolstofbrandstoffen; als je je geen zorgen maakt, heb je er alle belang bij om verder te gaan (er is de aandelenmarkt om te speculeren, en allerlei andere middelen)...


Als u zorgvuldig leest wat ik heb geschreven, kunt u niet concluderen dat het mij niet gaat om het terugdringen van de broeikasgassen.
En als je echt probeert te begrijpen wat er werkelijk zou gebeuren als een verandering in het autopark zou leiden tot een toename van het elektriciteitsverbruik, in het kernenergierijke Frankrijk maar verbonden met zijn buurlanden, zou je zien dat dit geen overwinning is voor CO2. En het huidige EV-aanbod van het type, om redelijk te zijn, van de ZOE met 20 kWh/100 km helpt daar niet bij.

We willen EV’s voordat we:
1 / vermindert de energiebehoefte voor individuele mobiliteit (behalve Christophe met zijn weg ULM : Lol: ) met technische en maatschappelijk organisatorische middelen.
2/ wijzigde de energiemix door het aandeel hernieuwbare energiebronnen enorm te vergroten.

En daarmee botsten we tegen de muur.

Michel
0 x
In termen van de toekomst, het is niet te voorspellen, maar om het mogelijk te maken (Antoine de Saint Exupery)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par Did67 » 13/12/18, 18:30

In deze tabel gaan we uit van de stroom die wordt geproduceerd in thermische energiecentrales...

Wat gas betreft, denk ik dat we het met de nieuwste turbines veel beter doen dan een efficiëntie van 0,41. Zie deze informatie gemaakt door EdF:

“De CCG-energiecentrale, uitgerust met de nieuwste technologie van General Electric, biedt recordprestaties op technisch en milieugebied:
- rendement van bijna 62% vergeleken met 58% voor een conventionele CCG en 37% voor een conventionele kolencentrale


Ik denk nog steeds niet dat ze op basis van feitelijke gegevens liegen. Ik had al iets van ongeveer 60% gelezen over Siemens-centrales...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par Christophe » 13/12/18, 18:39

Did67 schreef:Even een verduidelijking: bij de VW e-up zit de batterij met een garantie van 8 jaar inbegrepen in het tarief [17 tot 600 euro inclusief belasting, bonus of superbonus afgetrokken]


a) Voor welke prijs van een gelijkwaardig thermisch model (bewoonbaarheid, comfort...laten we de autonomie uiteraard terzijde schuiven)? Dit is wat je moet vergelijken...

b) Je weet dat ik dat ben, historisch gezien is het tegen hulp of subsidies die de marktprijzen manipuleren en in de zakken van verkopers of industriëlen terechtkomen gewoonweg een omgekeerde belasting!

Om nog maar te zwijgen van het feit dat deze hulp wordt gegeven "naar goeddunken van de industrieel" (sommige apparatuur wordt meer gesubsidieerd dan andere)...

Ik herinner me nog goed dat u zelf de in Duitsland verkochte ökofen-ketels "X €" goedkoper noemde dan in Frankrijk, waarbij X het bedrag van de Franse subsidie ​​​​is (of belastingkrediet of ik weet niet precies welke steun). : Cheesy:

De PV-markt is een flagrant voorbeeld: toen de steun stopte, daalde de prijs van zonnepanelen "op wonderbaarlijke wijze"...

In december 2018 vonden we prijzen van 1 €/Wp, waardoor PV momenteel winstgevend is ZONDER enige subsidie ​​of hulp!

Berekening tafelhoek:

- 3000€ geïnvesteerd = 3000Wp
- 160Wp/m2
- Oppervlakte: 3000/160 = 18,8 m²
- Gemiddelde productie in Frankrijk: laten we uitgaan van 1300 kWh/m².jaar https://www.econologie.com/carte-france ... -gisement/
- Opbrengst: 16%
- Productie 1300 * 0,16 * 18,8 = 3900 kWh
- kWh-kosten: € 0.15 in Frankrijk, d.w.z. een winst van 3900 * 0.15 = € 585 besparing

Terugkeer ZONDER ENIGE HULP: 5 jaar terwijl voorheen zonder hulp of subsidie ​​een systeem NOOIT rendabel was...plus we produceren SCHONERE energie...we betalen veel meer voor biologische, waarom niet voor biologische 'groene energie'?

Je moet de prijs van de omvormer (+/- 1000€) en de installatie (voor niet-DIY-liefhebbers) erbij optellen...om de berekening te perfectioneren en we zullen terugvallen naar 7 jaar eenvoudige ROI (zonder rekening te houden met toekomstige en verplichte verhogingen) en "natuurlijk" niet pipo-gesubsidieerd!

In België bedraagt ​​de kWh 28 cent (ja!!!)... wat de installatie dubbel zo interessant maakt!

Nou, ik denk dat hetzelfde zal gebeuren met elektrische auto's: het stoppen van bonussen zal uiteraard de prijzen verlagen... : Cheesy:
0 x
RIAZ
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 391
Inschrijving: 04/10/08, 10:21
Plaats: Cholet
x 2

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par RIAZ » 13/12/18, 18:40

Did67 schreef:Even een verduidelijking: bij de VW e-up zit de batterij met een garantie van 8 jaar inbegrepen in het tarief [17 tot 600 euro inclusief belasting, bonus of superbonus afgetrokken]

Alleen al voor het brandstofitem heb ik de vergelijking gemaakt door QUE CHOISIR tussen de CLIO en de ZOE. De rest van de berekeningen zijn zo ingewikkeld dat we de kinderen niet kunnen vinden. En voor de ZOE en 15000 km/jaar is dat € 99,- per maand!

Als we het onderwerp volgen, zelfs van een afstand, weten we dat er geen economisch voordeel is en dat het tegenovergestelde bekend en zichtbaar zou zijn in de verkoop. Maar de fabrikanten hebben misschien begrepen dat dit een doodlopende weg is en maken een marge op ultrasolvente klanten...

En aangezien er onder de huidige omstandigheden, die niet klaar zijn voor verandering, geen enkel milieuvoordeel bestaat...

Michel
0 x
In termen van de toekomst, het is niet te voorspellen, maar om het mogelijk te maken (Antoine de Saint Exupery)
RIAZ
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 391
Inschrijving: 04/10/08, 10:21
Plaats: Cholet
x 2

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par RIAZ » 13/12/18, 18:46

Did67 schreef:In deze tabel gaan we uit van de stroom die wordt geproduceerd in thermische energiecentrales...

Wat gas betreft, denk ik dat we het met de nieuwste turbines veel beter doen dan een efficiëntie van 0,41. Zie deze informatie gemaakt door EdF:

“De CCG-energiecentrale, uitgerust met de nieuwste technologie van General Electric, biedt recordprestaties op technisch en milieugebied:
- rendement van bijna 62% vergeleken met 58% voor een conventionele CCG en 37% voor een conventionele kolencentrale


Ik denk nog steeds niet dat ze op basis van feitelijke gegevens liegen. Ik had al iets van ongeveer 60% gelezen over Siemens-centrales...


Ja, er bestaan ​​gascentrales met gecombineerde cyclus, maar net als vliegende vissen zijn ze (helaas) niet kenmerkend voor de soort!
Hoeveel procent van de wereldproductie staat op hun naam? En welke CCG EDF wordt geïnstalleerd?

Michel
0 x
In termen van de toekomst, het is niet te voorspellen, maar om het mogelijk te maken (Antoine de Saint Exupery)
RIAZ
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 391
Inschrijving: 04/10/08, 10:21
Plaats: Cholet
x 2

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par RIAZ » 13/12/18, 18:48

Christophe schreef:Het lijkt mij (ik heb het nog steeds niet in detail gelezen) dat we de berekeningen die al lang geleden zijn gedaan hier opnieuw uitvoeren: Transport-elektrisch / elektrische-auto-and-warmte-balance-goed-a-la-wheel-t10080.html]


Ja Christophe, en ik ken dit schilderij goed : Lol: : Lol: : Lol: : Lol: : Lol: : Lol: : Lol: : Lol:
0 x
In termen van de toekomst, het is niet te voorspellen, maar om het mogelijk te maken (Antoine de Saint Exupery)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par Did67 » 13/12/18, 18:52

We kunnen hier geen eenvoudige vergelijking maken zonder dat ‘kastanjebomen’ terugkomen: ik heb zojuist een ‘berekening’ op de achterkant van de envelop geschetst om erachter te komen of de EV al dan niet de Franse CO²-balans fataal belast.

Ik antwoord dat als je de EV ziet als een pakket met een fotovoltaïsche installatie, dit geen invloed heeft op de ecologische voetafdruk. EN het is niet zo'n slechte berekening (in tegenstelling tot wat tot nu toe in dit draadje is gezegd). En vooropgesteld dat je zo’n 30 euro op tafel kunt leggen (of kunt laten financieren)…

En boem, nu zijn de subsidies de ramp. We moeten er dus tegen zijn vanwege de subsidies... En achteraf zijn we verbaasd dat er nooit iets verandert. En het is beter om af te breken dan om te bouwen...

Ik laat de keuze.

En ik blijf erbij dat, tenzij er bewijs is dat mijn berekening onjuist is, ik van mening ben dat de aankoop van een elektrische auto (zo gesubsidieerd sinds ik de gesubsidieerde prijs heb aangenomen) en een bijbehorende PV-installatie iets is dat niet mag worden uitgesloten (zelfs als ik dat heb gedaan) om de loterij te winnen en de 30 euro contant te krijgen).

En ik laat anderen tegen alles en voor alles zijn, zonder ooit iets voor te stellen dat verandert concreet - gegeven het feit dat het in ieder geval niet perfect zal zijn, kapitalisten ten goede zal komen, de auto-industrie zal redden, niet toegankelijk is voor de armen, enz.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par Christophe » 13/12/18, 18:58

Did67 schreef:En vooropgesteld dat je zo’n 30 euro op tafel kunt leggen (of kunt laten financieren)...


1) Mijn opmerking "al degenen die thuis duurzame elektriciteitsproductie hebben, moeten overstappen op elektrische auto's", waar u commentaar op gaf, impliceerde "reeds hernieuwbare elektriciteitsproductie"... dus dat kan niet worden begroot bij het kiezen van een EV

2) Ik heb zojuist laten zien dat de PV-prijzen zijn ingestort: ​​voor € 4000 heb je een installatie van 3 kWp...

Ikea (gratis reclame) doet het zelfs!

Hoeveel kWp heb je nodig om een ​​elektrische auto van stroom te voorzien? Bij 20 kWh/100 km “van het stuur gehaald” hebben we voor 15 km:

15 km per jaar = 000 * 15 / 000 = 20 kWh

Het is minder dan de simulatie die ik net heb gedaan...2.5 kWp zou genoeg zijn...dus 2500 + 1000 € = 3500 € investering...

Dus 3500 euro voor wegenergie-autonomie gedurende meer dan 20 jaar is niet veel!! Zelfs al zou het €5000 zijn, dan zou het niet duur zijn...dat zou €250 per jaar zijn, of 4 of 5 vol! En geen ‘CO2’-problemen meer op afstand (de CO2-ROI van de productie van zonne-PV bedraagt ​​maximaal 3 jaar, op zijn best 1,5 jaar in Frankrijk...)...

Oeps, ik ben de wegenbelasting vergeten!!! : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 173-gasten