Lithium Lipo + LifePo4-batterijen parallel

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Lithium Lipo + LifePo4-batterijen parallel




par Christophe » 09/11/19, 10:57

Onderwerp sindsdien verdeeld zonne-fotovoltaïsche / assistent voor-mijn-installatie-solar-t16166.html

Het betreft het plaatsen van Lifepo4- en Lipo-lithiumbatterijen. Het werkt niet en hier is waarom ...

izentrop schreef:Als u een 275 Ah-pakket parallel aan uw bestaande 150 Ah-pakket plaatst, vernietigt u snel uw pakket met lagere capaciteit.


Exact, gebruik nooit verschillende batterijen! Zowel parallel als in serie!

Ik heb een van mijn prototypes voor elektro-wegen geprobeerd van Lipo 12 Ah met LifePo4 10 Ah parallel... capaciteiten vrij dichtbij dus ik was zelfverzekerd, maar in feite niet!

LifePo4 heeft gewoon helemaal niet ontladen of bijna niet, 99% van de stroom werd getrokken op de Lipo!

Ik weet niet de exacte fysieke reden, maar het moet zeker worden gekoppeld aan hun ontladingscapaciteit, 30C voor lipo's, 3C voor Lifepo4 ...

Het is alsof het gedeelte van de "elektronenklep" van de lipo 10 keer groter is en de lipo-elektronen de lifepo4-elektronen in de lifepo4-batterij duwen. : Cheesy:
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Hulp voor de installatie van mijn zonnebatterij




par dede2002 » 09/11/19, 12:13

Christophe schreef:
izentrop schreef:Als u een 275 Ah-pakket parallel aan uw bestaande 150 Ah-pakket plaatst, vernietigt u snel uw pakket met lagere capaciteit.


Exact, gebruik nooit verschillende batterijen! Zowel parallel als in serie!

Ik heb een van mijn prototypes voor elektro-wegen geprobeerd van Lipo 12 Ah met LifePo4 10 Ah parallel... capaciteiten vrij dichtbij dus ik was zelfverzekerd, maar in feite niet!

...


Hallo,

Theoretisch kunnen we parallelle batterijen van verschillende capaciteiten plaatsen, zolang ze dezelfde spanning hebben en dus dezelfde technologie.

In de praktijk geldt dat hoe meer batterijen er zijn, hoe meer problemen er zijn, in serie of parallel.Een defecte batterij leidt tot de vernietiging van de andere.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Hulp voor de installatie van mijn zonnebatterij




par izentrop » 09/11/19, 21:10

Christophe schreef:
izentrop schreef:Als u een 275 Ah-pakket parallel aan uw bestaande 150 Ah-pakket plaatst, vernietigt u snel uw pakket met lagere capaciteit.
Exact, gebruik nooit verschillende batterijen! Zowel parallel als in serie!

Ik heb een van mijn prototypes voor elektro-wegen geprobeerd van Lipo 12 Ah met LifePo4 10 Ah parallel... capaciteiten vrij dichtbij dus ik was zelfverzekerd, maar in feite niet!
LifePo4 heeft gewoon helemaal niet ontladen of bijna niet, 99% van de stroom werd getrokken op de Lipo!

Ik weet niet de exacte fysieke reden, maar het moet zeker worden gekoppeld aan hun ontladingscapaciteit, 30C voor lipo's, 3C voor Lifepo4 ...

Ik weet er niets van, maar het zijn niet dezelfde technologieën
LIPO Nominale spanning 3,7V: laadspanning 4,2 Volt per cel. http://www.ni-cd.net/accusphp/theorie/l ... charge.php
Li Fe Po 4 Nominale celspanning: 3,3V Laadspanning: 3,6V http://www.ni-cd.net/accusphp/theorie/lifepo4/index.php

Wanneer de LIPO wordt ontladen, wordt de LIFE slechts gedeeltelijk ontladen of niet. Anderzijds, als de lader is geconfigureerd voor de LIPO, is de LIFE overladen ... te vermijden met lithium (brand). Je hebt geluk gehad als de Li Fe niet is gezwollen. :schok:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Hulp voor de installatie van mijn zonnebatterij




par Christophe » 10/11/19, 00:45

Bedankt, ik weet dat allemaal en ik dacht natuurlijk dat gebalanceerde spanningen ... anders zou een van de 2-batterijen volledig ondenkbaar zijn geweest ...

24S in lifepo4 en 20S in lipo.

2 zijn aangesloten op een speciale bms en een onafhankelijke

de ervaring duurde niet lang
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Hulp voor de installatie van mijn zonnebatterij




par Christophe » 10/11/19, 00:59

dede2002 schreef:
Hallo,

Theoretisch kunnen we parallelle batterijen van verschillende capaciteiten plaatsen, zolang ze dezelfde spanning hebben en dus dezelfde technologie.

In de praktijk geldt dat hoe meer batterijen er zijn, hoe meer problemen er zijn, in serie of parallel.Een defecte batterij leidt tot de vernietiging van de andere.


Theoretisch en om problemen op te lossen ja ... praktisch en voor fietsen wordt het volledig afgeraden.

Mijn ervaring met gemengde drums was vooral educatief ...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Hulp voor de installatie van mijn zonnebatterij




par izentrop » 10/11/19, 09:49

Christophe schreef:Bedankt, ik weet dat allemaal en ik dacht natuurlijk dat gebalanceerde spanningen ... anders zou een van de 2-batterijen volledig ondenkbaar zijn geweest ...
24S in lifepo4 en 20S in lipo.
2 zijn aangesloten op een speciale bms en een onafhankelijke
de ervaring duurde niet lang
20's, BMS zijn Chinees voor mij. U spreekt over gebalanceerde spanningen, het doet me denken dat het opladen van een computerbatterij onafhankelijk wordt gedaan door elementen. In dit geval geen oplaadprobleem, maar als u de batterijen parallel plaatst en de 4,2 V-batterij gebruikt, wordt deze onmiddellijk ontladen in de batterij die is opgeladen bij 3.7 V.
matenjo schreef:Alleen de 4-batterij of misschien 8 van 275amp en niets anders.
Natuurlijk nieuwe batterijen.
Het is waar dat we ons in een verspillende samenleving bevinden :schok:maar aan de andere kant, als ze mishandeld zijn, moeten ze niet langer hun oorspronkelijke bekwaamheid hebben, en ze parallel aan nieuwe stellen zou ook niet in evenwicht zijn geweest.

Omdat u verschillende opladers hebt, kunt u uw 150 Ah-pack onafhankelijk opladen en handmatig schakelen wanneer uw andere batterijen leeg zijn. Het kan ook automatisch worden gedaan met een PLC.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Hulp voor de installatie van mijn zonnebatterij




par Christophe » 10/11/19, 13:21

izentrop schreef:20's, BMS zijn Chinees voor mij. U spreekt over gebalanceerde spanningen, het doet me denken dat het opladen van een computerbatterij onafhankelijk wordt gedaan door elementen. In dit geval geen oplaadprobleem, maar als u de batterijen parallel plaatst en de 4,2 V-batterij gebruikt, wordt deze onmiddellijk ontladen in de batterij die is opgeladen bij 3.7 V.


Dus het is helemaal HS maar ik zal antwoorden.

Dit zijn 2-batterijen die ik zelf heb bedraad vanaf elk element.

a) BMS = Battery Manager System, 3 hoofdfuncties
- dit balanceert de spanning van elk element van de batterij.
- dit beperkt de ontladings- en laadstromen.
- dit verlaagt de spanning om te beschermen tegen overbelasting en overbelasting

b) 20s = 20 elementen in serie .... xs = x element in serie ...

Een BMS is gemaakt om aan X-elementen in serie te werken.

Dus ik had:

Lipo

Nominale spanning: 20 * 3,7 = 74 V
Max spanning 20 * 4,2 = 84 V
Minimale spanning (uitschakeling door configureerbaar GBS) 20 * 3.2 = 64 V

LifePo4

Nominale spanning: 24 * 3,2 = 76,8 V (het gemonteerde BMS wordt verkocht voor een 72V)
Max voltage 24 * 3,6 = 86,4 V (u kunt oplopen tot 3,65V)
Min spanning 24 * 2,8 = 67,2 V

2 werden geladen in 84V met dezelfde lader maar niet tegelijkertijd

De LifePo4 werkte daarom minder hoog in zelfspanning dan de Lipo ... maar dat verklaart niet waarom het helemaal niet werkte op een stortplaats. Het is een verhaal van differentiële elektromotorische kracht op hetzelfde circuit! Een beetje alsof we het 1-persluchtcircuit met de 2-compressor, 1 naar 10-balken en de andere met 1-balk op een gemeenschappelijke uitgang hebben verbonden: het zijn de 10-balken die werken.

Toen ik de Lipo loskoppelde, werkte de Lifepo4.

Trouwens, ik heb een mysterieus element op de LifePo4 (niet op de batterij gemonteerd) waarvan de spanning oscilleert (?!?) Ik zal er een onderwerp van maken!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Hulp voor de installatie van mijn zonnebatterij




par sicetaitsimple » 10/11/19, 14:29

Christophe schreef:De LifePo4 werkte daarom minder hoog in zelfspanning dan de Lipo ... maar dat verklaart niet waarom het helemaal niet werkte op een stortplaats.


Onder voorbehoud van alle reserves is de interne weerstand van een LifePo4-batterij ongeveer 10 maal groter dan die van een Lipo. Bij een parallelle installatie lijkt het me niet abnormaal dat de LifePo4 niets oplaadt of bijna zodra we beginnen met fotograferen.
Nogmaals met alle voorbehoud ... Ik heb geen zekerheden in de elektrotechniek!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Hulp voor de installatie van mijn zonnebatterij




par Christophe » 10/11/19, 14:54

Ja, dat is precies dat soort verklaring ... vandaar mijn analogie met een waterklep of luchtdruk.

Ik heb een "pro" lader die de interne weerstanden cel voor cel van lipobatterijen geeft (berekend via een belastingsalgo aangezien we ze natuurlijk niet rechtstreeks kunnen meten).

Sommige, uitgewassen, kunnen oplopen tot 400-500 Ohm, maar een gezonde cel heeft een interne weerstand tegen de belasting van 0 Ohm.

Bij ontlading negeer ik deze waarden, ik stel me voor dat hoe meer we schieten hoe meer het verwarmt en hoe hoger ze zijn.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Hulp voor de installatie van mijn zonnebatterij




par sicetaitsimple » 10/11/19, 15:57

Christophe schreef:Ja, dat is precies dat soort verklaring ... vandaar mijn analogie met een waterklep of luchtdruk.


De analogie zou eerder twee compressoren zijn bij 10 bar in //, waarvan de ene levert door een leiding van 1/4 "en de andere door een leiding van 3". Maar we gaan niet kibbelen!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 221 gasten