Lithium Lipo + LifePo4-batterijen parallel

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Re: Lithium Lipo + LifePo4-batterijen parallel




par Christophe » 12/11/19, 13:26

Ik zou ook een paar foto's maken met een IR-camera: we kunnen zien dat wanneer opgeladen (4A dus zelfs 1 / 2 C) de elementen helemaal niet dezelfde temperaturen hebben, wat wijst op differentiële slijtage (IR-precisie bij 0,1 ° C).

Deze LifePo4-elementen zijn niet nieuw gekocht maar gebruikt, ik weet het aantal cycli niet. Ik denk dat ze tussen 5 en 10 jaar oud zijn. De man had me elementen in RAB gegeven die HS (0.0V) zijn. Goed voor de emmer of de molen om te zien hoe het werd gedaan (als dat je interesseert?)?
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Lithium Lipo + LifePo4-batterijen parallel




par izentrop » 12/11/19, 14:20

Hallo,
Christophe schreef: dit zijn LifePo4 10Ah-elementen in 32650
De gevonden datasheets komen overeen met een capaciteit van 5 Ah http://www.devon-company.com/spec/32650 ... 20Spec.pdf https://www.batteryspace.com/prod-specs ... 20Spec.pdf

Dezelfde krommen als hierboven en een interne weerstand per element ≤ 20 mΩ.

In dit document wordt de rol van het BMS duidelijk uitgelegd https://www.victronenergy.fr/upload/doc ... 200-FR.pdf

Kortom, er stroomt geen stroom meer door een volledig opgeladen LiFe-cel. Het BMS zal de stroom omleiden om die te laden die, in serie verbonden, nog niet zijn aangesloten, terwijl het beschermt tegen overbelasting.

Het verklaart ook dat het feit dat het parallel aan de lipo wordt geplaatst, geen stroom meer nodig heeft en pas begint te ontladen nadat de lipo volledig is (onder 3.2 V per element), tenzij uw circuit eerder is onderbroken dat dit niet gebeurt.

Ze zijn nu vervangen door 32700 http://budgetlightforum.com/node/65598
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Re: Lithium Lipo + LifePo4-batterijen parallel




par Christophe » 12/11/19, 16:38

De container heeft geen unieke capaciteit!

Het is net als AA LR6 oplaadbare batterijen, er zijn 800 mAh, 1200, 1500, 2300 ...
idem voor lithium 18650 ...

De mijne zijn 10Ah ... ik zal een foto voor je maken als je wilt ...

Let op: het opladen gebeurt in serie met mijn BMS. de balansdraden laten geen stroom van meerdere ampères toe. De balans wordt gedaan in 50 mA met dit GBS
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Re: Lithium Lipo + LifePo4-batterijen parallel




par Christophe » 12/11/19, 17:28

Mea Culpa, dit zijn ze 38120 (Ik was niet thuis toen ik de foto plaatste!)

Referentie fabrikant: B38120 LID 05

Helaas geen redundantie op Google: "Geen enkel document komt overeen met de opgegeven zoektermen (B38120 LID05)."
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Lithium Lipo + LifePo4-batterijen parallel




par izentrop » 14/11/19, 08:38

Christophe schreef:Let op: het opladen gebeurt in serie met mijn BMS. de balansdraden laten geen stroom van meerdere ampères toe. De balans wordt gedaan in 50 mA met dit GBS
Het is genoeg. Het verschil is vaak klein als het bij elke vulling wordt ingehaald. Loodzuurbatterijen worden aan het einde van de lading gecompenseerd door een stroom van C / 30, wat resulteert in een lichte afgifte van gas, volgens Lithium niet mogelijk.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Re: Lithium Lipo + LifePo4-batterijen parallel




par Christophe » 14/11/19, 13:10

Er zijn dus zeldzame BMS met een sterke balansstroom (tot 5A), de andere BMS hebben een balansstroom tussen 50 en 250 mA ... ongeacht de capaciteit van de batterij waarop deze is gemonteerd . Er is nog steeds een kleine correspondentie omdat een BMS wordt gegeven voor een maximale stroom. in mijn geval 50A ... wat dus overeenkomt met een bepaald bereik van batterijen: we zullen geen batterij van 1 Ah monteren op een GBS van 50A ...

Met de Lifepo4-batterij heb ik daarom een ​​balansstroom van 50 / 10 000 = C / 200 ... 200h is daarom noodzakelijk om 2-cellen volledig uit balans te brengen.

Ik denk dat een iets sterkere stroom toch interessanter zou zijn, want als we de 1-cyclus per dag willen doen, heeft de balans geen tijd om te doen. Een balansstroom bij C / 10 zou efficiënter zijn AMHA (voor elektromobiliteit)

De balans kan statisch zijn (de hele tijd behalve tijdens het opladen) of alleen tijdens het opladen (niet erg handig gezien de zwakke balansstromen). 99% van GBS is geconfigureerd als statisch.

Op de Lipo heb ik een BMS met bluethooth-module, hier is hoe het eruit ziet, het is momenteel ook open voor het jaaroverzicht : Cheesy:

Lipo_BMS_Bluetooth.JPG
Lipo_BMS_Bluetooth.JPG (287.85 Kio) 3625 keer bekeken


Nee nee nee het is geen bom! De 4 zwarte draden zijn temperatuursensoren (3 wordt tussen de Lipo- en 1-elementen op het GBS geplaatst).

Er zijn 20-lipo's van 12Ah in serie. Nominale spanning 20 * 3.7 = 74V. Theoretische capaciteit *: 74 * 12 = 888 Wh. Gewicht alles inbegrepen: 5,3 kg. Werkelijke massacapaciteit: 888 / 5,3 = 170 Wh / kg.

De batterij maakt gebruik van cellen die dateren uit het einde van 2016, 3 jaar al, ik gebruikte hem op grote schaal om propellermotortests uit te voeren op mijn paramotorproject.

Het duurde continue ontlaadstromen (= + 10 seconden op rij) van 140A dus 140 / 12 = 11,7C.

Hoewel er 2-dozen nodig waren om een ​​Lifepo4 van 768 Wh te maken, is er maar één (en zelfs niet gevuld) nodig om een ​​Lipo van 888 Wh te maken.

Het voordeel van Lipo is ook in gewicht! LifePo4 = 9,8 kg ... werkelijke massacapaciteit = 80 Wh / kg, de helft van de Lipo.

Op het BMS Bluetooth XiaoXiang-niveau zijn hier 2-schermafbeeldingen:

BMS_Lipo.png
BMS_Lipo.png (91.8 Kio) 3625 keer bekeken


Evenwicht is eerlijk gezegd niet slecht voor een Lipo die 3 jaar oud is! Merk op dat dit kan worden gedaan in de buurt van 0.001V! (configureerbare waarde). Bij benadering van 0,01V zouden alle elementen 3,82V zijn geweest

BMS_courbe_lipo.png
BMS_courbe_lipo.png (96.52 Kio) 3625 keer bekeken


Je hebt gezien: we hebben stroom / spanningscurves voor elke cel!

De enige kritiek die op dit BMS kan worden gemaakt, is dat de module geen eigen geheugen heeft: de curven zijn alleen beschikbaar wanneer de telefoon is aangesloten. Het is duidelijk niet 24 / 24!

Een klein geheugen van enkele KB en een paar duizend metingen zou welkom zijn geweest met een download en reset op elke verbinding ...

Anders is het bedraden van een BMS echt heel pijnlijk, maar goed als je duurzame batterijen wilt ... geen keuze!

* de massacapaciteiten zijn theoretisch en indien verkregen is het met lage ontlaadstromen (<1C), in de praktijk merkte ik in mijn stroombereiken (pieken op 50A max dus) dat we een goede 20 kunnen verwijderen % in beide gevallen ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Re: Lithium Lipo + LifePo4-batterijen parallel




par Christophe » 14/11/19, 13:13

izentrop schreef:als het bij elke oplaadbeurt vastloopt.


Ja als ... en zo niet, een sterkere stroom GBS zou binnen een paar uur kunnen oplossen ... iets niet mogelijk met lage stromen als de laad / ontlaadcycli snel zijn ... en vooral diep!

Het hangt allemaal af van de toepassing van de batterij!
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 199-gasten