Gazelle, een Franse minimalistische "2 cv" elektrische auto (Bordeaux)

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79318
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Gazelle, een Franse minimalistische "2 cv" elektrische auto (Bordeaux)




par Christophe » 16/02/22, 13:07



Het gelinkte artikel:

Automotive: het lanceert de "2 CV" van de 21e eeuw, een low-tech en zeer energiezuinige elektrische auto

Het is een goudklompje geboren in Bordeaux in de Gironde. De Gazelle wordt in een mum van tijd in microfabrieken gemaakt van composietmateriaal. Hij is erg licht en verbruikt bijna de helft minder dan zijn concurrenten. De ontwerper wil een nieuw industrieel model lanceren.

Is Gaël Lavaud een visionair? Hij denkt al jaren na over het veranderen van productiemethoden in de auto-industrie. Hij is nu heel dicht bij het doel.

Een zelfgemaakte auto
Voormalig van de prestigieuze Ecole Centrale de Lyon, ex van de richting van de ontwikkeling van de Renault-groep, hij is ervan overtuigd dat de toekomst in "low tech" zal liggen, precies het tegenovergestelde van hightech.

Ofwel een technologie gebaseerd op eenvoud, duurzaamheid, lokaal gemaakt en op een ambachtelijke in plaats van industriële manier.

Dit model heeft hij acht jaar nodig gehad om te ontwikkelen.

Micro fabrieken

Deze maandagochtend verwelkomt hij ons in de allereerste "fabriek" die hij ontwierp, geïnstalleerd in de gebouwen van de startup-incubator Bordeaux Technowest in Blanquefort, in de metropool Bordeaux.

Vier containers zijn samengevoegd, geen grote machine, geen robot erin...

"Het is echt ultra basic met drie containers voor montage en één aan de onderkant voor het opslaan van reserveonderdelen. Je hebt een concept in de logica van low-tech waarbij we de montage en het onderhoud van voertuigen zo eenvoudig mogelijk gaan maken. eenvoudig mogelijk" .

In werkelijkheid. Het chassis van de Gazelle is in een uur gemonteerd, als een lego. En met een goede reden: er zijn slechts 10 elementen om te monteren vergeleken met ongeveer 300 voor een klassieke auto.

Het geheim ? Dit is het gebruikte materiaal. Geen staal, geen dure apparatuur.

"Het is een chassistechnologie die volledig is gemaakt van composietmateriaal. Met glasvezel in combinatie met andere goedkope materialen die een buitengewoon mechanisch gedrag mogelijk maken op het gebied van energieabsorptie en stijfheid", legt Gaël Lavaud uit, die de maximale crashtestscore behaalde.

De technologie is gepatenteerd en wordt angstvallig bewaard geheim.

Ultra licht, super zuinig
Naast de eenvoudige montage maakt het composietmateriaal de auto aanzienlijk lichter.

"Hij weegt ongeveer 900 kg, we kunnen nog naar 800 zakken", verzekert de Girondin-ontwerper. Terwijl een klassieke stadsauto maar liefst 1,2 ton weegt.

"Lichtheid betekent minder brandstofverbruik, aangezien driekwart van het brandstofverbruik van een voertuig het gewicht is. ".

"En dan is een van de belangrijkste kosten van het elektrische voertuig de batterij. Daar krijgen we, door de batterij te verkleinen, dezelfde autonomie als de anderen. Het is dankzij dit dat we erin slagen om een ​​concurrerend voertuig in prijs te hebben. Het komt ongeveer 20 euro uit".

De batterij kan 180 kilometer afleggen. Hij laadt op in 4 uur op een standaard stopcontact. "Het is een auto die niet sneller gaat dan 100 km/u. Het idee is om echt een eenvoudig en efficiënt voertuig te hebben voor alle dagelijkse ritten, het is een beetje zoals de 2 CV van de 21e eeuw", legt Gael uit.

Uitrusting van gemeenschappen en bedrijven
Het eerste doel is om lokale overheden en bedrijven uit te rusten die de komende jaren hun wagenpark moeten ombouwen naar volledig elektrisch.

Maar snel, het zijn deze microfabrieken die hij op de markt wil brengen. Verkoop ze, verkoop reserveonderdelen en geef trainingen aan dealers of anderen.

"Ze gaan naast verkoop en onderhoud ook voor de montage zorgen. De initiële investering kost hen weinig. Een microfabriek kost zo'n 250 euro".

Gaël Lavaud wil dus bedrijvigheid creëren in alle delen van het grondgebied.

Alvorens de "Gazelle" te zien rollen, moet er nog een belangrijke stap worden gezet: het verkrijgen van officiële homologatie. Die staat gepland voor najaar 2022.


https://france3-regions.francetvinfo.fr ... 57796.html

Het concept van kant-en-klare microfabrieken doet me vaag denken aan iets en iemand... het liep niet goed af... : Mrgreen:

Ik wens ze veel succes met het behalen van de certificering... ze praten over de herfst in de video, maar ze zeggen niet welk jaar! : Lol:
2 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Gazelle, een Franse minimalistische elektrische "2 cv" auto (Bordeaux)




par phil59 » 16/02/22, 14:30

Als hij op een normaal stopcontact in 4 uur is opgeladen, is dat ongeveer 8 kWh batterij.

Op een groen stopcontact moet dit 14-15 kWh batterij zijn.

De ion, de C0, de Imiev zijn ongeveer 1250 kg, allemaal op hun plaats, met een batterij in Frankrijk van 14.5 of 16 kWh.

Aanvankelijk werd aangekondigd 140-160 km autonomie.

In feite was het eigenlijk een goede echte 100 km.

10 jaar later is de kona veel "zuiniger", met een grotere massa, en ik ga van 65 pk naar 204 pk ....

20 €, het is misschien een beetje duur, om te zien of het rekening houdt met de 000 € aan hulp of niet, maar we komen uit op de prijs van de lente...

De interesse kan zijn om te zien of het "open source" is of dat alles is vergrendeld. In ieder geval ontgrendeld, zou het inderdaad duurzaam zijn.

Ik heb nog niet alles gezien, maar je moet het ook leuk vinden, en dat is het probleem.

Voor mij zou de "truc", om de meerderheid te kunnen verleiden, zijn dat de kostprijs duidelijk de mijne is op €10.

De bonus van 6000€ zal normaal gesproken niet duren.

Mijn eerste VE, ik had in totaal € 10 aan hulp, de tweede 000-8000, lijkt mij, en de laatste, ik had € 8500 "dankzij covid", anders was het € 9500.

Ik hoop dat ze een snellaadsysteem hebben geplaatst, zoals minder dan een uur, om een ​​langere route te maken, voor het geval gekke mensen zoals ik besluiten om veel meer km te doen dan de autonomie . Al 400 km in de dag gedaan met een ion (100 km autonomie en weinig laadplannen B).

Nu afwachten, als het model zich ontwikkelt, wat de werkelijke kostprijs is, of er een rage is voor deze EV.

L'Ami, met minder dan € 7000, had niet het verwachte succes, hoewel het erg goed was voor de stad. Maar het komt altijd op dezelfde pb terug, als je in de stad bent, heb je niet per se een stopcontact om op te laden. Daar is de grootste pb.
Als ik geen onzin praat, vriend, bijvoorbeeld, de linker- en rechterdeur zijn hetzelfde, de voor- en achterkant praktisch. Minder verschillende voorraad onderdelen...
Pb die deels wordt gewist met grote batterijen, maar ik geef toe dat de Kona thuis meer dan 320 dagen per jaar oplaadt!

De pb van het stopcontact zorgt ervoor dat we meer EV's hebben op het "platteland" dan in de stad!
1 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6514
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637

Re: Gazelle, een Franse minimalistische elektrische "2 cv" auto (Bordeaux)




par Macro » 16/02/22, 14:47

phil59 schreef:
De ion, de C0, de Imiev zijn ongeveer 1250 kg, allemaal op hun plaats, met een batterij in Frankrijk van 14.5 of 16 kWh.

Aanvankelijk werd aangekondigd 140-160 km autonomie.

In feite was het eigenlijk een goede echte 100 km.



Het is nooit gelukt om meer dan 90 te doen zonder naar huis te gaan met alles knipperend... : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Gazelle, een Franse minimalistische elektrische "2 cv" auto (Bordeaux)




par phil59 » 16/02/22, 14:54

Een ding uit 2018 over de gazelle

https://www.cargo.rent/blog/gazelle-tec ... francaise/

Maar wat we daarmee ook vergeten is de MIA.

Hier zou het concept zijn dat het niet langer "de arbeider" is die naar de fabriek gaat, maar de fabriek die naar de arbeider komt.

Stel je voor genoeg om 4 mensen tewerk te stellen in een klein dorp, waar je zonder problemen te voet werkt!

We vergeten een beetje de opslag van gefabriceerde auto's, maar het kan vrij eenvoudig worden gedaan.

Om het "geluk" te zien dat het kan genereren.

Het spaargeld om in zijn dorp te voet te gaan werken.

Als ik het goed heb gezien, zijn er 2 mensen nodig om de auto te maken. Je kunt bijna a la carte werken, mits je "afspreekt" met je collega!

In deze tijden waarin veel mensen opgesloten zitten, is dit een extra troef.

Er blijven de kosten van het opslaan van de onderdelen, voor een echte productie, en hun levering overal...
1 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 174-gasten