Elektrische bussen

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Elektrische bussen




par moinsdewatt » 31/01/20, 22:47

[Beeld van de dag] In Straatsburg levert Alstom zijn allereerste 100% elektrische bus af

SIMON CHODORGE Fabriek Nieuw 31/01/2020

AFBEELDINGEN Alstom leverde op 31 januari zijn eerste Aptis-bus af. Dit model, 100% elektrisch, moet in de toekomst meerdere grote Franse steden uitrusten.


Goed nieuws voor Alstom. Op vrijdag 31 januari leverde de Franse groep voor het eerst een van zijn 100% elektrische Aptis-bussen af. Het voertuig werd ontvangen door de Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) in Bas-Rhin. Uiteindelijk moeten 12 Aptis-bussen het vervoersnetwerk van de Elzasser hoofdstad uitrusten.

De eerste elektrische bus in het netwerk van Straatsburg

"Dit is een belangrijke nieuwe stap voor Alstom, dat ernaar streeft de meest innovatieve wereldspeler te zijn op het gebied van duurzame en intelligente mobiliteit", aldus het Franse bedrijf in een persbericht. Het Aptis-model vertegenwoordigt ook de eerste elektrische bus in het netwerk van Straatsburg. De bestelling werd aangekondigd in maart 2019. De CTS, gecontacteerd door L'Usine Nouvelle, wilde het bedrag van het contract niet bekendmaken.

Met een lengte van 12 meter onderscheidt de bus zich door afgeronde lijnen en grote erkers. Volgens Alstom biedt het model "een beglaasd oppervlak dat 25% groter is dan dat van een standaardbus, evenals een lounge aan de achterzijde met een panoramisch uitzicht over de stad".

Beeld

Aan de technologische kant hebben de CTS-bussen een langzaam laadsysteem. Ze kunnen 's nachts op het depot worden geladen. "Aptis is ook beschikbaar voor incidenteel opladen aan het eindpunt met laadoplossingen op de grond of pantograaf", zegt Alstom.

Bij het ontwerp en de bouw zijn zeven fabrieken betrokken

Aptis-bussen worden niet ver van Straatsburg geproduceerd. Ontwerp, productie en testen vinden plaats op de locatie van Alstom Aptis in Hangenbieten (Bas-Rhin). Zes andere industriële sites dragen bij aan het ontwerp en de fabricage: Ornans (Doubs) voor de motoren, Reichshoffen (Bas-Rhin) voor de zijkanten, Saint-Ouen (Hauts-de-Seine) voor systeemintegratie, Tarbes (Hautes-Pyrénées) voor tractie, Villeurbanne (Rhône) voor de elektronische componenten van de ketting en tot slot Vitrolles (Bouches-du-Rhône) dat een van de oplaadoplossingen ontwikkelt.

De Aptis-bus zal in andere steden in Frankrijk verschijnen. Alstom heeft orders ontvangen van RATP, Grenoble (Isère), La Rochelle (Charente-Maritime) en Toulon (Var).


https://www.usinenouvelle.com/article/l ... ue.N925044
1 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Elektrische bussen




par moinsdewatt » 02/02/20, 22:45

Hoe Marseille 100% van zijn bussen zal ombouwen naar elektrisch

Door Hugo LAR 30 januari 2020

Marseille, de eerste Franse stad die in 100 een 2016% elektrische buslijn lanceerde, werkt nu aan de ombouw van haar volledige vloot tegen 2035. Een ambitieus doel gezien het enorme wagenpark en de technische beperkingen.

Binnen vijftien jaar rijden er geen dieselbussen meer door de straten van Marseille. Netwerkbeheerder, de Régie des transports métropolitains (RTM), heeft de omschakeling naar elektrisch aangekondigd van zijn vloot van 630 stadsbussen tegen 2035. Een overgang die al in 2016 is begonnen, met de inhuldiging van de eerste lijn in Frankrijk die uitsluitend wordt aangedreven door elektrische bussen op batterijen. De zes Irizar i2e, die nog steeds in omloop zijn en zijn uitgerust met een natrium-nikkelbatterij van 376 kWh, vervoeren stadsbewoners dagelijks tussen de oude haven en het station van Saint-Charles. Maar voordat de elektrische versie wordt uitgebreid naar al zijn lijnen, wil de RTM andere modellen testen.

Beeld
Irizar elektrische bus in dienst in Marseille, de Irizar i2e

Elk jaar 50 bussen ombouwen

Naast de Irizar i2e lanceert de exploitant dit jaar Safra Businova, Mercedes E-Citaro, Volvo 7900 en Heuliez GX 337, allemaal 100% elektrisch. De RTM zal ook hybride-diesel Mercedes Citaro testen om de overgang te verzekeren. Eind 80 zullen in totaal 20 hybride en 2020 elektrische modellen op de weg zijn voor een investering van 12 miljoen euro. Een envelop die ook de studie omvat van geschikte laadoplossingen en de mogelijkheid om pantograafbussen van ABB en Irizar te gebruiken. Door gemiddeld 50 voertuigen per jaar te vernieuwen, hoopt de beheerder in 2035 de emissievrije vlootdoelstelling te halen.



https://www.automobile-propre.com/comme ... rique/amp/
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Elektrische bussen




par moinsdewatt » 02/05/20, 15:16

Voortzetting van dit bericht van 31 december 2013 http://www.oleocene.org/phpBB3/viewtopi ... 16#p355916

Nieuwe lijn elektrische bussen in Londen, lijn 94.

Daarmee komt het aantal elektrische dubbeldekkerbussen in Londen op 280.

Londen opent volledig elektrische dubbeldeks buslijn 94

Februari 20, 2020

Beeld
BYD-ADLDUBBELDECKERELEKTRISCHE BUSSLONDONFLUK

Londen heeft nu zijn derde volledig elektrische dubbeldeksbuslijn op lijn 94, die loopt tussen Acton Green en Piccadilly Circus. De elektrificatie van lijn 94 brengt het huidige totaal aantal elektrische dubbeldeksbussen in de hoofdstad op 280.

De centrale route wordt geëxploiteerd door RATP Dev die dinsdag 29 elektrische dubbeldekkers van het type BYD ADL Enviro400EV had toegevoegd. De e-bus haalt tot 160 kilometer op een enkele lading en het vermogen komt van BYD's puur elektrische aandrijflijn, bestaande uit de elektromotor en 382 kWh ijzerfosfaatbatterijen.

Het nieuwe voertuig is ook uitgerust met het Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) dat geluid genereert bij snelheden onder 12 km/u om voetgangers en kwetsbare weggebruikers te waarschuwen. Met deze laatste levering stijgt het totale aantal elektrische bussen van BYD ADL dat in dienst is tot 269, inclusief 200 enkele dekken.

De elektrificatie van lijn 94 volgt de 43 en 134 routes in 2019 en Londen heeft nu een indrukwekkende 280 volledig elektrische dubbeldeksbussen. Bovendien zullen naar verwachting in de loop van 2020 nog eens twaalf routes volledig elektrisch worden. De C3, die tussen West Cromwell Road en Clapham Junction rijdt, en de 23, die tussen Westbourne Park en Hammersmith rijdt, zijn de volgende in de rij om te worden geëlektrificeerd.

Claire Mann, Director of Bus Operations van TfL, beschouwt dit als "een belangrijk moment op weg naar een volledig emissievrije vloot". Ze voegde eraan toe dat "nu er nog meer elektrische dubbeldeksvliegtuigen zullen volgen en alle nieuwe enkeldeksvliegtuigen vanaf volgend jaar emissievrij moeten zijn, helpen straalbuizen om de lucht in de hoofdstad binnen de wettelijke grenzen te brengen".

https://www.electrive.com/2020/02/20/lo ... -route-94/
0 x
Taam
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 187
Inschrijving: 26/09/16, 21:57
x 10

Re: Elektrische bussen




par Taam » 02/05/20, 16:18

Hallo Minusdewatt, ik ontdekte dit onderwerp. Werken elektrische bussen goed in Grenoble?
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Elektrische bussen




par moinsdewatt » 03/05/20, 00:04

taam schrijft:Hallo Minusdewatt, ik ontdekte dit onderwerp. Werken elektrische bussen goed in Grenoble?


Ik weet niet of die er zijn.

Er rijden nogal wat bussen in Gaz.
En tram, elec noodzakelijkerwijs.

Beeld
Dernière édition par moinsdewatt de 03 / 05 / 20, 00: 19, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Elektrische bussen




par GuyGadebois » 03/05/20, 00:05

taam schrijft:Hallo Minusdewatt, ik ontdekte dit onderwerp. Werken elektrische bussen goed in Grenoble?

Over het algemeen werken alle elektrische voertuigen vrij goed.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Taam
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 187
Inschrijving: 26/09/16, 21:57
x 10

Re: Elektrische bussen




par Taam » 03/05/20, 14:09

Ja, in het algemeen en mijn fiets rijdt erg goed.

Maar aangezien LessdeWatt vanuit Isère dit onderwerp leidt, vraag ik hem of hij weet wat ze van hun elektrische bussen vinden bij TAG (ik heb het over werknemers, eh,...)
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Elektrische bussen




par moinsdewatt » 03/05/20, 15:14

taam schrijft:Ja, in het algemeen en mijn fiets rijdt erg goed.

Maar aangezien LessdeWatt vanuit Isère dit onderwerp leidt, vraag ik hem of hij weet wat ze van hun elektrische bussen vinden bij TAG (ik heb het over werknemers, eh,...)


Zoals ik al zei, is er nog geen elektrische bus in de metro van Grenoble.

de eerste investeringsbeslissing werd echter genomen in 2019:
Het tweede besluit betreft de aankoop door SEMITAG (gemachtigde) van 7 elektrische bussen. De SMTC koos voor het Aptis-model van de fabrikant Alstom Aptis, een dochteronderneming van Alstom.

https://www.transbus.org/actualite/actu ... icite.html

Wanneer ze geleverd worden weet ik niet.
0 x
Taam
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 187
Inschrijving: 26/09/16, 21:57
x 10

Re: Elektrische bussen




par Taam » 03/05/20, 22:46

Sorry, ik had het eerste antwoord niet gezien.
Persoonlijk begreep ik dat deze bussen op proef waren en autonomieproblemen opleverden.
Om te bevestigen.
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Elektrische bussen




par moinsdewatt » 27/06/20, 23:50

Zou Mercedes de eerste zijn met een solide accu?

di 23/06/2020 Moteurnature — Maar niet op een auto.

We beginnen de huidige lithium-ionbatterijen te leren kennen, ook hun limieten, en sinds een paar jaar horen we dat een nieuwe technologie ze binnenkort zou kunnen opvolgen: de zogenaamde vaste batterijen. Het is niet helemaal nieuw. De Bolloré Bluecar LMP-accu's waren al degelijke accu's, maar hadden het nadeel van een zeer hoge bedrijfstemperatuur. We verwachten een nieuwe generatie die zou werken bij de klassieke lithium-ion-temperaturen, en het zou Mercedes kunnen zijn die de eerste fabrikant zou zijn die ze in serie aanbiedt. Maar vanwege de beperkingen van deze technologie is het op een bus dat de Duitse fabrikant de nieuwigheid zou introduceren. Een gigantische, gelede bus die 146 passagiers kan vervoeren. De normale batterij is een lithium-ion met een capaciteit van 292 kWh. Over enkele maanden brengt Mercedes een nieuwe generatie op de markt met een vermogen dat duidelijk vooruitgang boekt, naar 396 kWh. Tegelijkertijd zouden solid-state batterijen verschijnen, ze hebben het voordeel dat ze vrij zijn van dure metalen, zoals nikkel of kobalt, zelfs zonder mangaan. Maar hun capaciteit zou verder toenemen, tot 441 kWh.

Beeld

Mercedes is van plan om de 2 technologieën aan zijn klanten aan te bieden, lithium-ion of vaste batterij, want als de tweede een betere energiedichtheid heeft, heeft deze het nadeel dat hij minder flexibel in gebruik is. We kunnen met geen enkele stroom opladen, en ook niet zo vaak als we zouden willen, voor kleine extra oplaadbeurten gedurende de dag. Om deze redenen zal solid-state batterijtechnologie worden gereserveerd voor bussen. Maar niets is definitief.



https://www.moteurnature.com/30446-merc ... rie-solide
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 137-gasten