Brandstofcel Aluminum-Air Phinergy-Alcoa

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Brandstofcel Aluminum-Air Phinergy-Alcoa




par Christophe » 03/06/14, 20:56

Bonjour à tous

Ik keer terug naar de Al-air brandstofcel (PAC) van Phinergy-Alcoa om antwoord te geven op twee van de drie vragen die ik in mijn laatste e-mail stelde.

Een of meer vertegenwoordigers van AVÉQ waren vanmorgen aanwezig op de persconferentie in Montreal en de antwoorden op hun vragen zijn te vinden in een zeer interessante post die hier op de AVÉQ-website is gepubliceerd.

http://www.aveq.ca/actualiteacutes/pres ... ergi-alcoa

Ik kan me voorstellen dat het van Simon-Pierre Rioux, de president, is die vandaag op Île Notre-Dame zou zijn. Het is moeilijk te zeggen omdat de tickets niet zijn ondertekend. Ik had de auteur van dit bericht graag de eer willen geven, maar de uitdrukking "wij" wordt nog steeds gebruikt zonder dat ik formeel kan zeggen wie het is.

Kortom, in deze post leren we dat er antivries in het water zit en dat er in de winter dus in principe geen probleem is.

Daarnaast leren we ook dat de aluminium platen 1 cm dik zijn. Volgens de afbeeldingen van de volgende YouTube-video

http://www.youtube.com/watch?v=FwxX2A041w0#t=47




we zien dat de aluminium platen ongeveer 15 cm x 15 cm zijn, wat een inhoud geeft van 225 cc / plaat. De 50 platen vertegenwoordigen dus 11,25 liter aluminium. Wetende dat de densiteit van aluminium 2,7 kg / liter is, zit er ongeveer 30 kg aluminium in de Al-air warmtepomp van Phinergy.

Nu was de marktprijs voor aluminium in april 1800 $ 2014 per ton ($ 1,8 per kg). zien

http://www.indexmundi.com/commodities/? ... y=aluminum

De marktprijs van een volledige aluminium tank (30 kg) is daarom $ 54. Bij deze prijs moeten de kosten van herstel en herverdeling naar benzinestations worden opgeteld, plus een redelijke winst. We kunnen daarom een ​​volle tank aluminium verwachten die waarschijnlijk tussen $ 80 en $ 100 zou kosten om 1600 km af te leggen, plus 5 vol water (één per 300 km), waarvan de hoeveelheid en zuiverheid niet niet gespecificeerd. Kortom, het is moeilijk voor te stellen dat we wegkomen met minder dan $ 100 voor water en aluminium.

Ter vergelijking: een Chevrolet Volt verbruikt 6,3 liter benzine per 100 km in brandstofmodus (wanneer de accu het onderhoudsniveau heeft bereikt). Om 1600 km af te leggen op zijn thermische bereikvergroter, verbruikt deze plug-in hybride dus 100 liter benzine, wat $ 140 tot $ 1,40 / liter kost.

Daarom wordt verwacht dat de Al-air warmtepomp van Phinergy-Alcoa ongeveer 30% minder "brandstof" kost dan de benzinemotor van de Volt. Maar het moet gezegd worden dat de prijs van benzine zal blijven stijgen.

Aangezien we slechts 3 à 4 keer per jaar aluminium tanken als de Al-air warmtepomp wordt gebruikt als range extender voor een elektrische auto, is het feit dat er weinig tankstations zijn voor aluminium is in het begin minder een probleem dan wanneer je elke week aluminium moet tanken. Een Li-ion accu met een bereik van 80 km zou zeer geschikt zijn om 80% van de km af te leggen met elektriciteit van het netwerk, via laadpalen.

Wat ik leuk vind aan deze oplossing, is dat we zonder petroleum kunnen rijden en onze overvloedige en schone elektriciteit kunnen gebruiken om een ​​Li-ion-batterij bij te tanken voor de dagelijkse kilometers en toch onze elektriciteit gebruiken om het hydroxide weer om te zetten. van aluminium naar aluminium en regenereer zo het aluminium dat door de Al-air warmtepomp wordt gebruikt.

Deze technologie lijkt bijzonder geschikt voor Quebec. In landen waar elektriciteit wordt geproduceerd met kolen is dit echter veel minder voordelig.

De vraag naar de efficiëntie van de aluminiumcyclus, die meer dan ongeveer 50% zou moeten zijn om deze technologie echt interessant te maken, vanuit milieuoogpunt en duurzame ontwikkeling, moet nog worden opgehelderd.


Oprecht

Pierre Langlois, Ph.D., fysicus
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 03/06/14, 21:00

Bonjour à tous

U kunt deze e-mail beschouwen als een postscript op de vorige.

Ik heb wat dieper in de prijs van aluminium gedoken en de gegevens laten zien dat het de afgelopen jaren behoorlijk volatiel is geweest.

Ik vertelde je een prijs van $ 1800 per ton in april 2014, maar de prijs was $ 2600 / ton in 2011 en $ 3000 / ton in 2008. Bekijk hier de prijsgrafiek van de afgelopen 10 jaar

http://www.indexmundi.com/commodities/? ... months=120



Al met al zou je een volledige aluminium tank (30 kg) van de Al-air warmtepomp van Phinergy verwachten tegen een brutoprijs die zou kunnen oplopen tot $ 90 tot $ 3000 per ton in plaats van $ 54 die overeenkomt met de prijs in april. 2014 ($ 1800 / ton). Dit alles om te zeggen dat de nettokosten van aluminium en water (inclusief terugwinnings- en distributiekosten plus winst) hoger kunnen zijn dan die van benzine als de prijs van aluminium stijgt ...


Oprecht

Pierre Langlois, Ph.D., fysicus
0 x
jean.caissepas
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 01/12/09, 00:20
Plaats: R.alpes
x 423




par jean.caissepas » 04/06/14, 11:04

Christophe schreef:...
Al met al zou je voor een volledig aluminium (30 kg) van de Al-air warmtepomp van Phinergy verwachten
...


Een actieradius van 1600 km voor 30 kg zou het de ideale range-extender kunnen maken voor incidentele lange reizen (vakanties, skiën, enz.), Vooral als de warmtepomp kan worden verwijderd (om te voorkomen dat je hem elke dag moet dragen)
.
Het lijkt mij veel beter dan het toevoegen van een warmtemotor in een EV.
0 x
Verleden gewoonten moet veranderen,
omdat de toekomst mag niet sterven.
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 04/06/14, 11:17

jean.caissepas schreef:[Een actieradius van 1600 km voor 30 kg zou dit de ideale range-extender kunnen maken voor incidentele lange reizen (vakanties, skiën, enz.), Vooral als de warmtepomp kan worden verwijderd (om te voorkomen dat je hem elke dag moet dragen)
Waarschuwing: het is 30 kg aluminium (de "brandstof"), je moet het gewicht van de accessoires (structuur, pompen, koeling, ...), het benodigde water, ... optellen.
Naar mijn mening zouden we snel de 100 kg moeten bereiken.

Het is nog steeds erg interessant, maar minder gemakkelijk verwijderbaar te maken.

Het valt nog te bezien wat de verkoopprijs is ... en de kosten van de geleverde kWh.

PS
Overigens is de autonomie niet 1600 km, omdat het nodig is om elke 300 km te stoppen om de elektrolyt (op waterbasis, maar niet alleen ...) te vervangen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 06/06/14, 20:06

om waterstof te maken met aluminium verbruikt het alleen water: zuiver water is niet genoeg, je hebt bijtende soda nodig, om aluminiumoxide te vernietigen dat aluminium beschermt, maar bijtende soda niet wordt geconsumeerd, voeg gewoon water toe en laat het aluminiumhydroxide weglopen zonder de soda te verwijderen


daarom zou een aluminium auto vaak vollopen met water en weinig aluminium verbruiken ... en aluminiumhydroxide afgeven bij elk vol water

gezien de complexiteit van de fabricage van aluminium vind ik het niet erg interessant
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Betreft: Aluminium-Air brandstofcel van Phinergy-Alcoa




par moinsdewatt » 07/06/14, 13:50

Christophe schreef:[i] Hallo allemaal

Ik keer terug naar de Al-air brandstofcel (PAC) van Phinergy-Alcoa om antwoord te geven op twee van de drie vragen die ik in mijn laatste e-mail stelde.

Een of meer vertegenwoordigers van AVÉQ waren vanmorgen aanwezig op de persconferentie in Montreal en de antwoorden op hun vragen zijn te vinden in een zeer interessante post die hier op de AVÉQ-website is gepubliceerd.

http://www.aveq.ca/actualiteacutes/pres ... ergi-alcoa



ik lees
............ De vloeistof in de batterij, die een chemische reactie veroorzaakt die de AAPP bekrachtigt, bepaalt voornamelijk het gewicht van de batterij .......... ...
.......... Aangezien aluminium platen eroderen terwijl ze energie leveren en praktisch verdwijnen na hun levensduur, moeten ze worden vervangen ... ..

Het kan dus worden begrepen dat deze aluminiumplaten worden gebruikt als een soort vaste brandstof in plaats van vloeibare brandstof zoals benzine. Een brandstof gemaakt van een aluminium plaat is veilig, stoot geen broeikasgassen (broeikasgassen) uit en is gemaakt van volledig recyclebare materialen.


wat doen we met al deze chemicaliën waarvan gezegd wordt dat ze recyclebaar zijn?

:?

en dan is de vervaardiging van aluminium extreem elektrisch intensief.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Betreft: Aluminium-Air brandstofcel van Phinergy-Alcoa




par Dirk Pitt » 09/06/14, 14:35

moinsdewatt schreef:
en dan is de vervaardiging van aluminium extreem elektrisch intensief.


ongeveer 15000 kWh per ton aluminium met een grote gietpan.
of ongeveer 450kwh om de 30 kg te produceren die naar verluidt 1600 km zal opleveren.
dat is ongeveer 28 kWh per 100 km.
een Nissan-blad dat rechtstreeks met de fles wordt gevoed aan de nucleaire uitlaat, verbruikt ongeveer 23 kWu / 100 km.
Dus door deze 23kWh te gebruiken om aluminium te maken, moet je nog eens 20% meer toevoegen
dat betekent dat we met 20% prestatieverlies de toegenomen autonomie betalen. Ik heb het niet over de ongeveer 10T CO2 per T aluminium die wordt gegenereerd door de reactie van de koolstofanodes.

een range extender gebaseerd op een ietwat zuinige thermische benzinemotor zou volgens mij ongeveer even goed moeten presteren in kwh / kms en met minder CO2 / kms. het zou nodig zijn om te berekenen. (een beetje lui)
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 09/06/14, 14:51

de vervaardiging van aluminium verbruikt niet alleen energie: het gebeurt door elektrolyse gesmolten in een zout op basis van kryoliet (fluor) het verbruikt gevaarlijke chemicaliën en wordt niet gerecycled

zink is veel interessanter omdat het zink dat door een batterij wordt verbruikt, kan worden gerecycled door waterige en koude elektrolyse! veel eenvoudiger dan aluminium

we kunnen ons voorstellen dat we een elektrische batterij in 2 delen: alleen het minimum in de auto dat het zink verbruikt ... en de bazaar repareert die het zink produceert met een andere energie
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 09/06/14, 15:42

chatelot16 schreef:de vervaardiging van aluminium verbruikt niet alleen energie: het gebeurt door elektrolyse gesmolten in een zout op basis van kryoliet (fluor) het verbruikt gevaarlijke chemicaliën en wordt niet gerecycled


niet precies !:
kryoliet wordt niet verbruikt in de reactie; het verbruik van cryoliet is nul bij de vervaardiging van aluminium.
Het enige echte verbruik is dat van koolstof omgezet in CO2. (naast aluminiumoxide.)
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 09/06/14, 23:18

Enkele details van Pierre Langlois:

Bonjour à tous

U bent hard voor mij omdat er veel vragen zijn over deze aluminium-lucht “batterij” van Phinergy. Je moet geloven dat het onderwerp je interesseert.

Dit keer, beste correspondenten, is het de hoeveelheid water die nodig is voor 300 km waarover u vraagt, aangezien Phinergy vermeldt dat het nodig is om elke 300 km water bij te vullen.

Nou laten we gaan. De hele chemische reactie in een Al-lucht-brandstofcel is uiteindelijk (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium% ... ir_battery )

4Al + 3O2 + 6H2O → 4Al (OH) 3 + 2.71 V.

Dit betekent dat we 6 delen water nodig hebben voor 4 delen aluminium. Wanneer we het echter hebben over "deel" in een chemische reactie, is het een hoeveelheid die een bepaald aantal atomen omvat. In de terminologie van chemici is dit gestandaardiseerde "deel" de "mol" (in één mol van een bepaald atoom of molecuul zijn er 6,02214040 x 10exp23 atomen of moleculen). Omdat atomen en moleculen verschillende gewichten hebben, hebben mollen van verschillende atomen of moleculen verschillende gewichten. Een mol aluminium heeft een massa van 27 g en een mol water (H2O) heeft een massa van 18 g. 4 mol aluminium komt dus overeen met 108 g (4 x 27 g = 108 g), terwijl 6 mol water ook een massa hebben van 108 g (6 x 18 = 108 g).

Dit betekent dat om de chemische reactie al het aluminium te laten verbruiken, we hetzelfde gewicht aan water nodig hebben als dat van aluminium.

Ik heb echter eindelijk geleerd dat het gewicht van de 50 aluminium platen in de Phinergy-brandstofcel (PAC) 25 kg is. En als de platen na 1 km vervangen moeten worden, hebben we ongeveer 600% van het aluminium gebruikt, oftewel 80 kg. We hebben dus in principe 20 kg water nodig, dus 20 liter water voor 20 km. Per 1600 km betekent dat dus minimaal 300 liter water.

Maar er is natuurlijk meer nodig om ervoor te zorgen dat het water altijd vrij circuleert. Om conservatief te zijn, kunnen we de hoeveelheid water benaderen op 10 liter per 300 km.

Het aluminiumhydroxide bevindt zich in het water dat constant vanuit de tank in een gesloten circuit naar de warmtepomp moet worden gepompt. Dit product slaat in principe neer (lost niet op) en vormt een gel die van het water kan worden gescheiden, wat vermoedelijk in de Al-air Phinergy PAC moet gebeuren, waardoor het herstel wordt vergemakkelijkt.

Wil je dus 600 km rijden, dan moet het mogelijk zijn om een ​​bak met 10 liter water mee te nemen om na 300 km bij te tanken.

Oprecht

Pierre Langlois, Ph.D., fysicus
0 x

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 133-gasten