Iveco Ellisup, de elektrische bus met gemotoriseerde flessen

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Iveco Ellisup, de elektrische bus met gemotoriseerde flessen




par Christophe » 18/12/13, 14:44

Bonjour à tous

Een paar weken geleden presenteerde het Franse bedrijf Iveco Bus (voorheen Irisbus) zijn experimentele Ellisup-bus hier

Beeld

uitzicht

http://blogautomobile.fr/ivecobus-ellis ... z2nnBhdKBy

http://www.michelinchallengebibendum.co ... ne-ELLISUP

http://www.michelinchallengebibendum.co ... 13/ELLISUP


Voor deze conceptbus heeft Iveco samengewerkt met verschillende belangrijke partners, waaronder Michelin, EDF (Electricité de France), CEA (Atomic Energy Commission) en IFP (French Petroleum Institute).

Het idee was om de stadsbus herontwerpen, waardoor de 100% elektrisch. Het resultaat, een bus naar 8 wielen (die zijn gemotoriseerd 4) 3 deuren, een lage vloer, panoramische ramen en binnenverlichting waarvan de kleur past zich aan aan het buitenklimaat. De aandrijfeenheid bestaat uit 4 Michelin-wielmotoren aangedreven pat een lithiumbatterij, gecombineerd met ultracondensatoren, die 4 minuten betaalt aan beide einden van een lijn door een stroomafnemer die is verbonden met een zender snel laden (biberonnage).

U zult merken dat de wielen kleiner zijn en dat de drie deuren en de lage vloer sneller kunnen laden / lossen. Aan de andere kant zullen de stoelen zeker opnieuw moeten worden ontworpen. De wielmotoren maken het mogelijk om 20% meer passagierscapaciteit vrij te geven, volgens Iveco. En, zoals ik je al vaak heb verteld, laten de wielmotoren (als ze goed zijn gemaakt) het elektriciteitsverbruik van ongeveer een derde verminderen, in het stadsverkeer, wat het opladen versnelt.

Beeld

Voorlopig zijn er geen technische details over de prestaties van het voertuig, noch over de motor en het type batterij. Ze wachten op de homologatie om door de straten te gaan en de tests uit te voeren.

Een plaat die van dichtbij te volgen is en die laat zien waar we naar toe gaan (zoals ik in 2008 in mijn boek had voorspeld): elektrische bussen met flessen met motorrad.


Oprecht

Pierre Langlois, Ph.D., fysicus
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5190




par Remundo » 20/12/13, 15:43

Ja, het klinkt interessant.

Het zou leuk zijn om te weten waarom het ontwerp supercaps bevat ...

Misschien om stroompieken te absorberen bij regeneratief remmen ... en het lithiumpakket te redden ...

Is deze machine van plan een prototype te blijven? : Roll:

@+
0 x
Beeld
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 21/12/13, 10:10

supercaps op intelligente wijze gekoppeld aan batterijen, dit is de top voor een biberonnage-toepassing. supercaps zorgen voor supersnel laden en ontladen in batterijbuffers.
In wezen is het idee dat batterijen kleiner kunnen worden gemaakt en alleen de gemiddelde stroom kunnen "zien", maar niet de pieken tijdens het laden en ontladen.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5190




par Remundo » 21/12/13, 17:53

inderdaad ...

Het valt nog te bezien of de uitvoering van operaties goed is ...

En als een eenvoudig groot pakket Lithium geen betere prestaties / prijs zou zijn
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 22/12/13, 00:14

: Arrowu: Het concept is uitstekend, onze tevredenheid niet om een ​​Europese productlancering te zien (eindelijk) in de goede richting ... Het was tijd dat de Chionois al een paar stappen vooruit waren en duizenden bussen in gebruik met stations van robotaccu uitwisseling ... Ze hebben onlangs hun bereidheid aangekondigd om de Europese markt te betreden door productie-installaties in Oost-Europa te openen ...

Het Iveco-prototype is op verschillende manieren interessant:
- De kleine wielen vergroten het laadvolume en zijn een belangrijke trend die Michelin wil introduceren om het verbruik en de milieueffecten van banden te verminderen (terwijl het aantal banden toeneemt, is dat wel het geval ...).
- Wielmotoren besparen ruimte, massa en efficiëntie door transmissieverliezen te beperken.
- Supercondensatoren zijn de beste oplossing voor het opslaan van regeneratie-energie.
Herinner dat een capaciteit (of condensator) de energie opslaat in de vorm van elektronen, daarom zonder enige verandering in de materiële staat en een opslagefficiëntie dichtbij 100% die de batterijen die de energie in elektrochemische vorm omzetten nooit kunnen bereiken ( aanpassing van de structuur van de materialen, verwarming dus verliezen, mechanische slijtage, ...).
Bolloré was de eerste die dit begreep door Super Cap te integreren in deze voertuigen waarvan de batterijen de huidige pieken niet waarderen.

In mijn omgeving noemden sommige mensen het extreme hybridisatie ...
Ik kom nu terug op de term hybridisatie die op een zeer beledigende manier wordt gebruikt, met name door zijn leider, Toyota ...

Dat deze bus snel wordt bewezen, omdat er een felle concurrentie plaatsvindt.
Michelin bewijst al tien jaar zijn knowhow op het gebied van motorwielen en meer in het algemeen op het gebied van intelligente wielen die vering, remmen en sturen integreren. Dit is de belangrijkste troef waarop Iveco moet vertrouwen met de nieuwe snellaadstrategieën op "standaard" elektrische netwerken.
Ik hoop dat de Michelin-wielenmotoren dan kunnen worden verspreid in lichte voertuigen.
0 x

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 173-gasten