Zonnecentrale Noor: wauw!

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 31/10/15, 15:45

Wat dat betreft is (was) er hier in Europa geen sprake van omkoping op het gebied van kernenergie of steenkool :) :) :)

Geen grap: investeringen tellen bij zo'n industrieel project minder mee dan de winstgevendheid... het is slechts relatief!!

En een winstgevendheidsberekening is vrij eenvoudig

580 MW met een belasting van bijvoorbeeld 60% (inclusief onderhouds- en exploitatiekosten...), wat 350 MW 24/24 maakt... of over een jaar een geproduceerde energie van 350 * 24 * 365 = 3.1 TWh! Het is nog steeds het equivalent van 3000 bedrijfsuren van een kernreactor...

Wat is de prijs van elektriciteit in Marokko?

https://client.lydec.ma/site/fr/tranche ... -et-tarifs
(grappig, hoe meer je consumeert, hoe duurder het is... hier is het meestal het tegenovergestelde)

Laten we ongeveer 1 DH HT nemen, oftewel ongeveer 0.1€/kWh, dit ligt niet ver van de gemiddelde Franse prijs (0.13€/kWh alles inbegrepen) of 100 €/MWh

Dus 3.1 TWh = 3 MWh zal dus €100 per jaar opleveren... "een pollepel" rentabiliteit: 000 jaar (financieel rendement: 310% op het 000e jaar... dus het is al beter dan de banken!)... voor 000% schone en duurzame elektriciteit? 26 jaar is niet zo overdreven voor industriële projecten van deze omvang!

Voor een idee van vergelijking: het viaduct van Millau wordt over ruim 70 jaar afgeschreven! Het zou me niet verbazen als de Kanaaltunnel al meer dan 100 jaar niet meer bestaat...doe wat onderzoek in die richting...

Maar om terug te keren naar het energieveld: deze 26 jaar zijn het vergelijken van de winstgevendheid van een kerncentrale die niet duurzaam is, gevaarlijk kan zijn en een beperkte hulpbron verbruikt!!

De installatieprijs van een PWR 1GW-kernreactor bedraagt ​​ongeveer 2000 €/kW of 2 miljard/GW

Zo’n reactor levert ongeveer € 150 miljoen per jaar op. Winstgevendheid: 2000/150 = 13 jaar...Het is zeker beter...maar met de extra vervuiling en risico's...(laten we de inwoners van Fukushima vragen wat ze denken...)

We kunnen deze "ruwe" schatting natuurlijk verfijnen... maar we moeten vergelijken wat vergelijkbaar is: een duurzame, zonne-energie, onbeperkte kWh is iets anders dan een kWh van het atoom...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 31/10/15, 16:10

Verstandige berekening, maar toch duur! Vooral omdat de civieltechnische arbeid zich op het Marokkaanse niveau bevindt.

Wat de prijs van de KWh betreft, laten we niet vergeten dat deze de prijs van het transport en de belastingen omvat (een goede derde in België, afhankelijk van de regio)

Zelfs in België bedraagt ​​de KWh van fotovoltaïsche zonne-energie, afgeschreven over 25 jaar, tegen de huidige algemene publieksprijs ongeveer € 3500 gedeeld door 800 x 26 of 17 cent. In Marokko zou de industriële prijs rond de 5e of 6e moeten liggen.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Zonnecentrale Noor: wauw!




par izentrop » 01/11/15, 09:10

moinsdewatt schreef:
elephant schreef:Misschien heb ik de ene of de andere aflevering gemist:

Project voor een zonne-energiecentrale (in uitvoering) in Marokko:

http://positivr.fr/centrale-solaire-noor-maroc/

Chapeau!


8,2 miljard euro! !
Sensationeel zonder details, moeilijk om te weten waar het mee correspondeert http://www.h24info.ma/economie/maroc/lo ... 2016/37715
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660




par Exnihiloest » 01/11/15, 17:58

Christophe schreef:Ja, het vermogen 's nachts zal noodzakelijkerwijs lager zijn dan overdag... maar dat vormt geen probleem...

Nou ja, qua maatvoering, want we zullen ver verwijderd zijn van de theoretische productiecapaciteit overdag.
Stel dat we willen dat de productie 24 uur per dag uniform beschikbaar is, en dat we ons op de equinox bevinden. Dit zal gemiddeld slechts 24% van de dagelijkse productie vertegenwoordigen (als 66% overdag wordt geproduceerd, kan 100% overdag worden gebruikt en kan 33% van de 50% die overblijft en wordt opgeslagen, d.w.z. 66%, 's nachts worden gebruikt).

We kunnen ons voorstellen dat we overdag elektriciteit kunnen bufferen in andere systemen, zoals brandstofcellen. Zwitserland is hier momenteel erg in geïnteresseerd.

Ja. En als we een grote hoeveelheid water hebben, zijn er ook pompoplossingen (we halen water op, of eenvoudiger gezegd: op zee of in grote meren, we maken een gesloten gebied leeg dat normaal onder water staat). Alles wat thermisch is, is nooit erg efficiënt, behalve bij zeer hoge temperaturen, wat de efficiëntie van de Carnot-cyclus aanzienlijk verbetert, maar andere problemen met zich meebrengt.
Dernière édition par Exnihiloest de 01 / 11 / 15, 18: 20, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Zonnecentrale Noor: wauw!




par Exnihiloest » 01/11/15, 18:18

izentrop schreef:... Sensationeel zonder details, moeilijk om te weten waar het mee correspondeert http://www.h24info.ma/economie/maroc/lo ... 2016/37715

Precies, want we weten niet alleen niet of de geïnstalleerde vermogens de gemiddelde vermogens over een jaar zijn (de enige significante), of die van optimale omstandigheden ("300 MW" in fotovoltaïsche energie), is het 's middags zonder bewolking, overdag , gemiddeld over 24 uur...), en ook na wat er is gezegd, tussen wat er wordt geproduceerd en wat kan worden gedistribueerd, kan er een aanzienlijk verschil zijn als we opslaan.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 01/11/15, 18:26

Er is in ieder geval geen totaaloplossing, maar een set van oplossingen die elkaar aanvullen.

Als individuen en bedrijven bijvoorbeeld PV's installeren met een vermogen dat gelijk is aan dat van hun koel- of airconditioninginstallaties: hoe meer, hoe beter!
En bovendien staan ​​hun gebouwen in de schaduw van de panelen (een van mijn vrienden die kamers onder het dak heeft) vertelde me dat het duidelijk gevoelig was (installatie gerapporteerd)
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 01/11/15, 18:37

elephant schreef:
Wat de prijs van de KWh betreft, laten we niet vergeten dat deze de prijs van het transport en de belastingen omvat (een goede derde in België, afhankelijk van de regio)



Inderdaad!

In Frankrijk kost de geproduceerde kWh, die gemiddeld ongeveer 5 cent bedraagt, hetzelfde om te worden getransporteerd/op de markt gebracht. En nog steeds ongeveer evenveel verschillende belastingen.

Het stijgt dus, tegen een niet-professioneel tarief, tot ongeveer 15 cent!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660




par Exnihiloest » 03/11/15, 20:27

elephant schreef:...
En bovendien staan ​​hun gebouwen in de schaduw van de panelen (een van mijn vrienden die kamers onder het dak heeft) vertelde me dat het duidelijk gevoelig was (installatie gerapporteerd)

Ja, dat dacht ik ook. Er is een thermisch isolerend effect vanwege de dikte van de panelen, en ook, maar in mindere mate, vanwege het vrij lage rendement van de panelen, de "omleiding" naar elektriciteit van een deel van de thermische energie die normaal via het dak wordt ontvangen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 04/11/15, 00:08

In theorie is er sprake van energiebesparing, maar ik geef toe dat ik een beetje sceptisch ben.

Het zou nodig zijn een deel van de dakpanelen los te koppelen en vergelijkende metingen uit te voeren. Het is een interessante vraag. Als je gelijk hebt, zou de temperatuur onder het dak van de losgekoppelde panelen moeten stijgen.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660




par Exnihiloest » 04/11/15, 18:59

elephant schreef:... Als je gelijk hebt, zou de temperatuur onder het dak van de losgekoppelde panelen moeten stijgen.

Waarschijnlijk wel. Maar het zal nodig zijn om op de temperatuur het effect te meten van een variatie van ongeveer 15% (efficiëntie van een paneel? Ik heb het nieuws een tijdje niet gevolgd) van de ontvangen thermische energie. Geen katoen...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 187-gasten