Elektrische en thermische auto: wiel goed evenwicht

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Elektrische en thermische auto: wiel goed evenwicht




par Christophe » 26/10/10, 09:43

Wat is de algehele balans van een elektrische auto vergeleken met een auto die is uitgerust met een warmtemotor? Zijn elektrische auto's zoveel schoner, zoals fabrikanten en journalisten beweren (die al een tijdje in analyse ontbreken...). Wat zijn de energetisch meest ongunstige fasen per type voortstuwing?

Hier zijn enkele antwoorden.

De cijfers moeten als een gemiddelde worden genomen. De prestaties van een raffinaderij die variëren afhankelijk van de leeftijd en de kwaliteit van de ruwe olie, net als die van een elektriciteitscentrale, het zou heel moeilijk zijn om een ​​inschatting te maken met uiterste precisie... of anders zou het op een van geval tot geval. .

Deze cijfers moeten daarom als trends worden beschouwd.

Beeld

Enkele uitleg en verduidelijkingen van de auteur:

Dirk Pitt schreef:het is een kleine tabel die ik had gemaakt door een bepaalde hoeveelheid informatie op het net te verzamelen en te controleren. niemand kan deze waarden vinden. elk getal is op zichzelf twijfelachtig, aangezien er geen enkele waarde is voor een enkele voorwaarde, maar de ordes van grootte zijn er.
de thermische motor kan bijvoorbeeld een rendement hebben van minder dan 15% tot meer dan 30%, afhankelijk van de technologie en vooral het gebruiksbereik.
Ik denk dat de waarden van deze tabel nogal optimistisch zijn voor thermisch en nogal pessimistisch voor elektrisch, maar het maakte me aan het lachen om dezelfde waarde tegen te komen en dan kunnen de controverses tussen de pro VE en de pro thermal worden gedoofd.

Persoonlijk zit het grote voordeel dat ik in de EV zie niet in de prestaties maar in het feit dat hij een andere bron van primaire energie kan gebruiken dan de olie in dit voorbeeld, omdat elektriciteit slechts een energievector is en geen primaire energie. bovendien en meer in het algemeen ben ik ervan overtuigd dat juist voor deze kwaliteiten van "veelzijdigheid" elektriciteit een energievector van de toekomst is. (het wordt al veel gebruikt)


Voor meer gedachten:
elektrisch-vervoer/elektrische-auto-fysieke-limieten-en-wereldwijde-beoordeling-t6294.html
nieuw-transport / auto-the-future-of-t6803.html
elektrisch-vervoer/de-voor-en-nadelen-van-de-elektrische-auto-t7004.html
nieuwe-transporten/balans-goed-aan-het-stuur-van-een-auto-h2-diesel-en-benzine-t6093.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
jlt22
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 414
Inschrijving: 04/04/09, 13:37
Plaats: Guingamp 69 jaar




par jlt22 » 26/10/10, 11:48

De mening van een hoogleraar economie over de elektrische auto:

http://www.lesechos.fr/entreprises-sect ... 646560.htm

Een vraag die bij me opkomt nu het weer kouder wordt:
wat is de verwarmingsmodus in een elektrische auto?

In een thermische auto recupereren we de calorieën die door de verbranding worden gegenereerd en die hoe dan ook buiten zouden worden afgewezen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 26/10/10, 13:12

oplossing 3:
1) grote trui en geen verwarming
2) elektrische weerstand: energetisch slecht maar licht
3) omkeerbare airconditioning: beter in termen van energie, maar zwaarder, en om het hele jaar door te blijven hangen, zelfs als de verwarming nutteloos is: het is heel goed mogelijk dat, alles bij elkaar genomen, eenvoudige weerstand de beste is

het zet je aan het denken over het belang van de 100% elektrische auto: ik geef de voorkeur aan een hybride met een kleine warmtemotor en een grote batterij: je kunt de warmtemotor gebruiken als je verwarming nodig hebt... in de zomer kun je proberen de 100 aan te zetten % elektriciteit zonder bang te zijn voor het einde van de elektrische autonomie... jammer dat de huidige hybrides te kleine batterijen hebben
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 26/10/10, 14:13

bij de meeste bestaande elektrische voertuigen (althans de oude generatie PSA en Renault) is de verwarming .... op benzine of diesel door een kleine, door Webasto gekatalyseerde boiler, zoals de verwarmingen van vrachtwagencabines.
en ja, je moet geen fundamentalist zijn (ik houd niet van fundamentalisten) en helemaal geen olie gebruiken.
de warmtepompoplossing is zeker beter.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 26/10/10, 14:15

Je bent de 4e vergeten die Citro in de winter gebruikt (denk ik).

4) De boosterbrander.

Er is een bekend merk dat deze "microketels" voor met name Scandinavische vrachtwagens verkoopt: webasto. Ik geloof dat het equivalente verbruik rond de 1 l/100 km ligt... Citro zal dit specificeren.

We hebben het keer op keer gezegd: het belang van de elektrische auto kan tweeledig zijn:
a) energiek: interessant als de leveringsbron 100% hernieuwbaar en duurzaam is
b) milieuvriendelijk: nullozingen op het niveau van het voertuig, beperkte sociaal-economische kosten van grote steden... het moet nog veralgemeniseerd worden in de stad. Maar voor de stad is het het individuele automodel dat moet worden beoordeeld en een elektrische fiets met aanhanger zou in veel gevallen voldoende zijn...

Daarom ben ik er niet zeker van dat hybriden in de stad de oplossing zijn: hun massa werkt niet in hun voordeel...

Maar we gaan de debatten over de vier bovengenoemde onderwerpen niet opnieuw voeren...
Dit onderwerp was gewoon een "domme zaak".
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 26/10/10, 14:27

ja, ik ben de beste oplossing vergeten! et en plus je la connais , j'en ai quelques un recupéré sur des vieux bus que j'ai utilisé comme chauffage d'apoint : ca marche aussi bien a l'essence , petrole , ou fioul : c'est leger pour une grosse kracht !
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 26/10/10, 15:44

Bij een elektrische auto is de verwarming ook elektrisch, uiteraard vermindert de autonomie maar in de winter verbruikt de warmte al minstens 20% meer. Om nog maar te zwijgen van de vervuiling vermenigvuldigd met 100 zolang de katalysator zijn temperatuur niet heeft bereikt.

Dus de verwarming is een vals debat om de elektriciteit te kleineren!
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 26/10/10, 16:55

Alain G schreef:Bij een elektrische auto is de verwarming ook elektrisch,


lees jij wat andere mensen schrijven?
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 26/10/10, 17:04

Alain G schreef:Bij een elektrische auto is de verwarming ook elektrisch, uiteraard vermindert de autonomie maar in de winter verbruikt de warmte al minstens 20% meer. Om nog maar te zwijgen van de vervuiling vermenigvuldigd met 100 zolang de katalysator zijn temperatuur niet heeft bereikt.

Dus de verwarming is een vals debat om de elektriciteit te kleineren!


Over het algemeen ben ik het met je eens, maar op dit punt helemaal niet... het is geen kwestie van denigreren, maar van begrijpen en uitleggen.

Hoe wil je een auto die in de kou rijdt (en die een echte ‘thermische emissiviteitsbrug’ is) meerdere uren verwarmen met een paar elektrische kWh? Vooral omdat de batterijen niet van kou houden...

Het is simpel: Citro verbruikt 1 liter/100 km (onder voorbehoud) alleen al voor verwarming, d.w.z. 10 kWh vergeleken met de batterijcapaciteit van 12 kWh...
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 26/10/10, 17:19

Christophe schreef:
Alain G schreef:Bij een elektrische auto is de verwarming ook elektrisch, uiteraard vermindert de autonomie maar in de winter verbruikt de warmte al minstens 20% meer. Om nog maar te zwijgen van de vervuiling vermenigvuldigd met 100 zolang de katalysator zijn temperatuur niet heeft bereikt.

Dus de verwarming is een vals debat om de elektriciteit te kleineren!


Over het algemeen ben ik het met je eens, maar op dit punt helemaal niet... het is geen kwestie van denigreren, maar van begrijpen en uitleggen.

Hoe wil je een auto die in de kou rijdt (en die een echte ‘thermische emissiviteitsbrug’ is) meerdere uren verwarmen met een paar elektrische kWh? Vooral omdat de batterijen niet van kou houden...

Het is simpel: Citro verbruikt 1 liter/100 km (onder voorbehoud) alleen al voor verwarming, d.w.z. 10 kWh vergeleken met de batterijcapaciteit van 12 kWh...




Met het risico dat ik in herhaling val: het batterijcompartiment is geïsoleerd en ook verwarmd, dus er is op dit niveau geen echt verlies, vooral omdat slechts een paar watt een acceptabele bedrijfstemperatuur kan handhaven. Bovendien hebben sommige batterijen minder last van dit fenomeen.

Het probleem zit hem in de gebruiksfrequentie van de auto, zo weinig gebruikt, er is sprake van overconsumptie door het opwarmen van de accu's maar als er bijvoorbeeld een mogelijkheid is tot aansluiting thuis en op het werk, zie ik geen enkel probleem.

Daarom raad ik de hybride met elektrische voorrang aan.
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 180-gasten