inter seizoensopslag thermische zonne-energie

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par lilian07 » 26/12/19, 10:25

Ik ben het met u eens "sicetaitsimple" deze simulatie is geen habitatsimulatie maar die van een verwarming voor een kas aan het begin van het ontwerp van een project (ik had het moeten aangeven).
Het is gewoon om een ​​eenvoudig geval te rechtvaardigen en aan te tonen en dat de in het begin berekende RSI wordt uitgevoerd op basis van solide gegevens en niet op geschatte referenties of ongegronde rantsoenen.

Om verder te gaan in het denken en kijken naar de gegevens, werkt dit opslagsysteem op de schaal van een habitat, het is een deugdzaamste dobbelsteen ter wereld, cyclisch en oneindig en verbetert in de loop van de tijd. het beweert ook de piek van de energiebehoefte te compenseren en deze behoefte met ongeveer 25% te verminderen.

In feite konden we ook aantonen dat wanneer we vandaag een water-waterwarmtepompverwarmingssysteem kiezen op verticaal boren of op horizontaal veld, we voor dezelfde investering dit soort boren (opslag en oplaadbaar) ondiep en waardoor de COPA-efficiëntie met ongeveer 1 (van 4; 5 tot 5; 6) kan worden verhoogd, in tegenstelling tot de warmtepompen op boorgaten die de prestaties neigen te verminderen door de calorieën in het medium uit te putten en enig ongemak op het grondwater te veroorzaken .

Dit break-evenpunt voor wonen wordt nog meer waar voor het collectief.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par Grelinette » 26/12/19, 11:13

sicetaitsimple schreef:In dit geval nee, want ongeacht een niet gepresenteerde kostenraming, kunnen we duidelijk zien dat deze "virtuele" installatie op zichzelf niet in staat zou zijn om te voorzien in de verwarmingsbehoeften van een "gemiddelde" woning in Bourg. St Maurice.

Mijn opmerking is misschien niet van toepassing, vooral omdat ik dit onderwerp begon te volgen, maar ik was te laat aan het volgen ...

Als ik het principe goed heb begrepen, en kort samengevat: het is een kwestie van het opslaan van de natuurlijke zonnewarmte die wordt geabsorbeerd door een materiaal tijdens een warme periode (zomer), om deze warmte te herstellen tijdens een koude periode (winter ).

De eenvoudige vraag is dus of er een is materiaal die de eigenschap heeft om deze warmte lang genoeg op te slaan.
Dan rijst de vraag van kosten van zo'n installatie, en ten slotte van geografische locatie waar dit type installatie interessant is.
(Naar mijn mening wachten we te veel op een universele oplossing die van toepassing is op alle regio's: het principe van puit-provençaals en gargoulette is niet noodzakelijkerwijs interessant in Stockholm).

Om de lijst met vergelijkbare onderwerpen te zien die door Econologie zijn opgeroepen, lijkt dit onderwerp van thermische opslag terug te komen:
thermal storage.jpg
thermal storage.jpg (41.46 KB) 4645 keer geraadpleegd


Het lijkt er ook op dat het debat verloren is gegaan in onverstandige oppositie: in de hypothese waar bepaalde materialen deze mogelijkheid hebben om warmte op te slaan zonder al te veel verdoemenis (zonder de bijgevoegde kwestie van isolatie te vergeten), lijkt het idee interessant , vooral voor regio's waar de temperatuurverschillen groot zijn.

Bovendien merken we op dat er steeds meer extreme extremen zijn (hittegolf in de zomer, extreme koude golven in de winter), en klimaatdeskundigen voorspellen zelfs grotere klimaatverschillen in de komende jaren. . We kunnen afleiden dat het idee van inter-seizoensgebonden thermische opslag steeds oordeelkundiger en bestudeerd zal worden ...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par sicetaitsimple » 26/12/19, 11:53

Grelinette schreef:De eenvoudige vraag is dus of er een is materiaal die de eigenschap heeft om deze warmte lang genoeg op te slaan.
Dan rijst de vraag van kosten van zo'n installatie, en ten slotte van geografische locatie waar dit type installatie interessant is.
(Naar mijn mening wachten we te veel op een universele oplossing die van toepassing is op alle regio's: het principe van puit-provençaals en gargoulette is niet noodzakelijkerwijs interessant in Stockholm).


Op het materiaal dat Lilian07 vermeldt, is het duidelijk, denk ik, een "droge" ondergrond (waarin geen beweging van lagen is).

Over kosten, geografische ligging en ook "behoefte" (maatvoering), perfect overeengekomen. Dat verklaart waarom ik enige twijfels heb over de algemene oorspronkelijke verklaring die ik me eraan herinner "Bij zelfbouw en met de daling van de kosten van thermische zonnepanelen en water-naar-water warmtepompen, betaalt de opslag buiten het seizoen zichzelf terug in minder dan 10 jaar.". Twijfel je aan deze generalisatie "verdwalen in onverstandige opposities "?.
Technisch gezien heb ik niets tegen het principe van thermische massaopslag, ik volgde nauwgezet de jaarverslagen van "Drake landing" aan het begin van de operatie tien jaar geleden, ik zie dat er nog steeds heeft weinig operaties van dezelfde stijl (tenminste "zichtbaar" op internet met publicatie van resultaten).
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par lilian07 » 26/12/19, 23:07

In feite zijn er veel en veel grotere, vaak in regio's met koudere klimaten en waar de energiekosten hoger zijn dan in Frankrijk of nieuwe technologische oplossingen.
DLSC is beroemd omdat de gemeenschap erin is geslaagd om in het 97e jaar 4% thermische zonnedekking te bereiken voor huisverwarming.
82 habitats die meer dan 150 kWh / m2 / jaar verbruiken omdat in Canada de klimatologische omstandigheden streng zijn (voorraadopbrengst ongeveer 45% na 3 jaar ...)
De bodemgesteldheid is idealiter rotsachtig droog .... nat ja maar zonder afspoeling in de bodem, wat zeldzaam is.
De afmetingen van de BTES zijn altijd belangrijk, want hoe groter de volumes, hoe groter de opbrengst, hoe langer het duurt voordat de warmte grote afstanden in de grond aflegt.

Vaak kennen de boormachines de opslagtechniek niet, noch de verwarmingstechnici .... het is een discipline met meerdere vaardigheden, bovendien beïnvloeden de bodemparameters de geometrie van het boren enorm, kortom het is niet gemakkelijk, vooral voor een habitat of we moeten de manier van boren opnieuw uitvinden.

Het idee van opslag in de grond voor elk type thermische energie moet serieus worden bestudeerd om bijvoorbeeld elk type fatale energie te benutten.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par sicetaitsimple » 27/12/19, 14:01

lilian07 schreef: 82 habitats die meer dan 150 kWh / m2 / jaar verbruiken omdat in Canada de klimatologische omstandigheden streng zijn (voorraadopbrengst ongeveer 45% na 3 jaar ...)


Er is een fout opgetreden. Volgens de balans over 10 jaar is het gemiddelde jaarlijkse verwarmingsverbruik ongeveer 2400 GJ, of 667 MWh. Voor 52 (en niet 82) woningen met een gemiddelde oppervlakte van 145m2. We zijn ongeveer 90 kWh / m2 / jaar, wat erg goed is voor een klimaat met ongeveer 5000 DJU.
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par lilian07 » 27/12/19, 14:59

Ja 52 Ik heb een typefout gemaakt ... aan de andere kant had ik bij het begin van het project de eerste 150 Kwh / m2 / jaar zien naderen.
Hoe dan ook, er zijn veel veranderingen in dit project om deze zonnedekking te bereiken, de ingenieurs hebben veel parameters gebruikt om de opbrengsten te verbeteren dankzij de simulatie elders.
Voor zover ik weet hebben ze de STTS-watervoorraad aangeraakt zodat er een betere gelaagdheid is, dan hebben ze de warmteafgevers aangeraakt (beheer van de verwarming en aanpassing van de emitters) en de aankomstlus van water.
Ze waren ook in staat om te werken aan de temperatuurregeling zien op de isolatie, maar ik ben niet zeker.
Het project moest uitmonden in een veel ambitieuzere DLSC 2, die deze keer winstgevender was omdat DLSC momenteel meer op een RSI van 40 jaar zit zonder de kosten van het onderhoud van de apparatuur en de gemaakte verbeteringen te kennen.
De meest winstgevende BTES worden geassocieerd met PAC's omdat er minder wordt geboord voor meer voorraad en de opbrengsten van voorraad / voorraad toenemen terwijl de opbrengst van thermische zonnepanelen enorm wordt verhoogd.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par sicetaitsimple » 28/12/19, 21:38

lilian07 schreef:Meest winstgevende BTES .....


Spreken over winstgevendheid is niet echt logisch voor dit soort projecten ... ik spreek liever over concurrentievermogen, over "genivelleerde energiekosten", in plaats van de kostprijs van de eenheid energie die op een periode van 20 tot 30 jaar, verenigbaar met de te verwachten duur van de hoofduitrusting. Dit maakt het mogelijk om de verschillende subsidies te negeren (we redeneren in kosten zonder ons zorgen te hoeven maken of een gemeenschap 30 of 40% in de pot heeft gestopt "met verzonken fondsen") en het maakt het mogelijk om de verkoopprijs te negeren.
Waren de fotovoltaïsche projecten in Frankrijk in de jaren 2007/2008, op € 600 / MWh over 20 jaar, winstgevend? Jazeker. Waren ze competitief? Zeker niet.
Pas op, ik bedoel niet te zeggen dat dit soort ietwat vernieuwende projecten niet zouden moeten worden geholpen door subsidies of preferentiële verkoopprijzen, maar bovenal mogen we niet spreken van "winstgevendheid".
Drake landing zal nooit terugbetalen wat het kost (volgens openbare gegevens). 3.400.000§ investering (exclusief onderzoek, ... bouw gewoon het systeem) voor ongeveer 45.000§ / jaar omzet (70§ / maand en per accommodatie). Omzet, geen EBITDA, er moeten enkele operationele / onderhoudskosten zijn ....
1 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par lilian07 » 19/01/20, 15:03

Ok voor de concurrentieterm, wanneer een opslag door boren wordt uitgevoerd waarvan de retourkosten lager zijn dan een warmtewisselaar door boren (PAC geothermisch water), is het systeem daarom concurrerend.
Aan de andere kant, omdat deze opslag niet de warmtebron is, is het noodzakelijk gekoppeld aan dit systeem van de thermische zonnepanelen als de gebruiker geen andere bronnen en een PAC heeft om altijd de minimumtemperatuur van de voorraad te kunnen benutten.
Dit maakt het een complex maar zeer duurzaam en ecologisch systeem, veel duurzamer en ecologischer dan enig ander verwarmingssysteem.
Het is ook noodzakelijk om isolatie + transmitter te bieden die presteert bij renovatie.
Anders is er geen uitsluiting voor het gebouw (oud, nieuw, collectief, residentieel, buurt, stad) behalve de bodemgesteldheid en de oppervlakte-voetafdruk van het bestand.
Het systeem is schaalbaar en de voorraad verbetert in de loop van de tijd. De huidige weersomstandigheden in de zomer geven de voorkeur aan dit type systeem, een formidabele temperatuurregelaar met een oneindige jaarcyclus zonder Co2-uitstoot.
Ten slotte werken de circulatiepompen op volle snelheid tijdens de maximale zonneschijn om de voorraad op te laden, de associatie met sommige PV is uitstekend.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par sicetaitsimple » 19/01/20, 17:40

lilian07 schreef:Dit maakt het een complex maar zeer duurzaam en ecologisch systeem, veel duurzamer en ecologischer dan enig ander verwarmingssysteem.

Ah, maar "zeer duurzaam en ecologisch" dat $ 3.400.000 aan investeringen kost en waarvoor gebruikers slechts $ 45000 / jaar bijdragen, is gemakkelijk te doen! U hoeft alleen maar uit te vinden wie het verschil betaalt!
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par lilian07 » 20/01/20, 13:32

wat een investering van $ 3.400.000 kost en waarvoor gebruikers slechts $ 45000 / jaar bijdragen


Nee, dit is een uniek geval in zijn soort en daarom geen algemeenheid die streefde naar een zonnedekking van 95%, terwijl de meeste BTES in Europa veel "winstgevender" zijn en altijd gekoppeld zijn aan een back-up type PAC.
Trouwens, dit is ook niet het geval dat ik uitleg. Het DLSC-prototype toonde aan dat een investering van 45 euro en 000 m44 panelen per inwoner mogelijk was om zonder fossiele energie het leefgebied te verwarmen (2%) dat 95 Mwh / jaar verbruikt in een land waar de temperatuur in de winter rond de -10 ° C ligt.

Vandaag overweegt de gemeenschap van experts een meer winstgevende DL 2.
45 S voor verwarming zo duurzaam als het gebouw is niet zo absurd. Een ketel, een geothermische warmtepomp t is erg duur en verbruikt veel meer in gebruik. De subsidies hebben het mogelijk gemaakt om het risico van ingenieurs te wegen op duurzame subsidies in hernieuwbare energiebronnen.

Deze investering is de meest deugdzame en duurzame die er is, geen vergelijking met zijn concurrent zei hernieuwbaar. Alles is lokale, oneindige cyclus voor warmtewisseling.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 128-gasten