Thermische zonne-energie Project voor de carwash

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
marin75
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 11/07/17, 08:59

Thermische zonne-energie Project voor de carwash




par marin75 » 11/07/17, 09:17

Bonjour à tous,
Momenteel voer ik een haalbaarheidsstudie uit naar de installatie van thermische sensoren op de daken van verschillende wasstraten in Frankrijk voor de blauwe olifantengroep.
Ik loop echter tegen verschillende problemen aan doordat het stationsverbruik afwijkt van het "klassieke" verbruik, en het mij aan kennis ontbreekt (wat moeilijk te vinden is op internet!!). Laat het me uitleggen :
Neem het voorbeeld van een station bij zonsopgang. Hij verbruikt gemiddeld 42 kWh/jaar aan gas (met het ENGIE-conversiesysteem). Het dak van het station is 000m^90 (2x18) en is horizontaal (met de mogelijkheid om de rij panelen op het zuiden over de gehele lengte te kantelen). De huidige ketel werkt op gas.
Na verschillende diepgaande onderzoeken ben ik een studie begonnen met de kenmerken van verschillende panelen, maar ik kan mijn boiler niet dimensioneren, die aan zeer specifieke criteria moet voldoen. Het station heeft gemiddeld 2600L warm water per dag nodig en de verwarming van het water moet snel zijn om te zorgen voor een regelmatige en spontane toevoer tijdens zware dagen. Welke waterkoker zou geschikt zijn? Moeten we beginnen met het dimensioneren van de boiler of het oppervlak van de collectoren?
Ik was mijn studie ook begonnen met het maximaliseren van het aantal mogelijke panelen om de gehele lengte van het dak te vullen, maar besefte dat de opbrengst niet toenam als we een bepaald aantal in serie gemonteerde panelen overschreden. Is het rendabel om het oppervlak van het dak te maximaliseren wetende dat de energievraag erg hoog is? zo ja, hebben we dan één boiler per batterij sensoren nodig of kunnen we alles in één centraliseren?
Alsjeblieft, ik ben momenteel een beetje in de war en zou echt hulp nodig hebben om me te begeleiden in mijn studie!
Hartelijk dank aan iedereen die de moeite wil nemen mij te antwoorden,
marinier
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6458
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1610

Re: Solar thermal project voor car wash




par Macro » 11/07/17, 10:14

Het station verbruikt 2600 liter water per dag ... Maar het verwarmt niet al deze hoeveelheid .... De polijstspoelingen ... Wordt gemaakt met koud water ...

Wat voor type ketel is het, verwarmt het een buffervat of verwarmt het direct naar behoefte zoals een klassieke warmwaterketel van Karcher?

Voor mij is het noodzakelijk om de dagelijkse hoeveelheid verbruikt warm water te evalueren (gemiddeld aantal wascycli x tijd x stroomsnelheid) grootte van de warmtewisselaar voor deze hoeveelheid installeer het maximale aantal zonnecollectoren dat het oppervlak van het dak toelaat, dan de ketel (als het verwarming op aanvraag is) zal minder stroom nodig hebben om het water te verwarmen....op zonnige dagen...Het ecologische probleem kan aanzienlijk zijn, maar de economische rentabiliteit van de installatie zal gebaseerd zijn op een afschrijving van zeer lange duur. ..
1 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
marin75
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 11/07/17, 08:59

Re: Solar thermal project voor car wash




par marin75 » 11/07/17, 10:36

Bedankt voor deze snelle reactie,
Dus gemiddeld heeft een wasbeurt van 10/15 min 20L HEET water nodig. Het station heeft 4 sporen, als deze 5/6 uur op volle snelheid draaien (meestal is dit niet het geval maar het station rijdt zo'n 10 uur per dag). We geven vrij gemakkelijk een gemiddelde vrij en we halen snel de 2500L HEET water die we dagelijks nodig hebben.
Om preciezer te zijn, hier is een eerste versie die ik heb geprobeerd te publiceren met behulp van de TechSol-software.
Ik had graag willen weten of deze "voorstudie" al realistisch lijkt (alvorens in te gaan op de economische aspecten). Zoals eerder gezegd, vraag ik me af of het mogelijk is om de werking, in dit voorbeeld, van mijn 8 thermische sensoren te optimaliseren als ze in serie staan, en dan over de dimensionering van het opslagsysteem (tank) dat naar mijn mening hierin ondermaats is geval.
Ik maak van de gelegenheid gebruik om nog 2 andere vragen te stellen: Is het mogelijk om een ​​schatting te maken van de opwarmtijd van een ballon (neem het voorbeeld van een 1000L met het optimale aantal bijbehorende panelen) met het idee om snel aan behoeften te voldoen en om de waterverwarming meerdere keren per dag te vernieuwen?
Is het dan bij dit type installatie verstandig om de bestaande tank te vervangen door een zonneboiler met een back-up, bijvoorbeeld elektrisch, er direct in (zonnewisselaar onderin de tank en elektrische in water bijvoorbeeld) om de plaats van de technische ruimte te optimaliseren?
Merci !!

PS: het eerste scherm komt overeen met viessman 30 buissensoren die niet in de TECHSOL-database stonden, dus ik moest 24 buizen kiezen in de software.
toebehoren
2017-07-11 screenshot op 10.30.00.png
Benadering2
Met TechSol.png
benadering
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6458
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1610

Re: Solar thermal project voor car wash




par Macro » 11/07/17, 11:23

Is de studie gemaakt voor de creatie van een nieuw station of de optimalisatie van een bestaand station? omdat het alles aan het ontwerp verandert...

Voor mij zal het in ieder geval extra energie vergen (elektriciteit, gas of stookolie) of anders een fenomenale dimensionering van de installatie voor een periode van beperkt gebruik... Het onregelmatige karakter van het verbruik lijkt me een grote moeilijkheid voor de studie....

Naar mijn bescheiden mening zou de zonne-energie in het geval van dit soort installaties meer een middel moeten zijn om het water voor te verwarmen met vervolgens een laatste verwarming door de klassieke ketel die, afhankelijk van het geval, min of meer zal verwarmen...

Na de berekeningen ... kan ik u geen beter antwoord geven dan de documentatie van de leveranciers van dit soort materiaal ...

Ongetwijfeld zult u hier mensen vinden die competenter zijn dan ik...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Solar thermal project voor car wash




par chatelot16 » 11/07/17, 13:06

het zou absurd zijn om een ​​enorm zonnecollectoroppervlak te bouwen om de totale energie te produceren die op een bepaalde dag nodig is ... deze enorme collectoren zouden niet elke dag winstgevend zijn, en vaak zelfs nutteloos

het is noodzakelijk om een ​​vrij laag collectorvermogen te kiezen, dat maximaal winstgevend zal zijn, want zelfs op dagen dat het station niet erg druk is, zal alle zonnewarmte nuttig zijn... en de rest zal worden verwarmd door de gebruikelijke middelen

het is noodzakelijk om modulair te bouwen: begin met een laag zonnevermogen, meet en registreer, en verhoog het paneeloppervlak als de metingen aangeven dat het nuttig is... maak vooral geen eerste installatie met een onrendabel oppervlak dat is te groot, maakt het idee van zonneverwarming belachelijk

voor een netwerk als blue elephant is het beter om zonnepanelen te verdelen over een groot aantal stations waar ze 100% nuttig zullen zijn dan teveel op een enkel station waar ze niet vaak 100% gebruikt zullen worden
1 x
marin75
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 11/07/17, 08:59

Re: Solar thermal project voor car wash




par marin75 » 11/07/17, 14:36

Je tips staan ​​genoteerd!
De studie is gedaan op een reeds bestaand station, het idee was om 1 rij panelen op het dak op het zuiden te plaatsen met een optimale hellingshoek van (tussen 35 en 45/50 moet ik nog bepalen).
Dan wat betreft overdimensionering ben ik het in grote lijnen met je eens, bij zo'n verbruik had ik geen rekening gehouden met daluren in de zomerdagen of een hele grote installatie zou achterhaald zijn.
Ik maak van de gelegenheid gebruik om u mijn laatste vraag te stellen: is het in 2017 voordeliger om te investeren in vacuümbuiscollectoren of glazen oppervlakken? Heeft u advies voor een installatie als deze? Ik heb nog geen contact opgenomen met een leverancier om een ​​prijsklasse te krijgen, maar ik heb de coëfficiënten van de 2 soorten panelen gezien door op te merken dat de buisvormige panelen efficiënter zijn, maar rechtvaardigen ze een bijna dubbele prijs gezien hun prestaties (prestaties ook verdubbeld )?
Merci à tous!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6458
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1610

Re: Solar thermal project voor car wash




par Macro » 11/07/17, 14:53

Gezien de "onbeheerde vrije toegang" aard van de installatie... Persoonlijk zou ik kiezen voor de minst begeerde en minst kwetsbare panelen... En ik zou wat ruimte overhouden voor een fotovoltaïsch oppervlak dat de pompcirculatie van het koelmiddel zou aandrijven ... Op die manier zou het alleen draaien wanneer het nodig was ... waardoor de sensoren en automatismen die moesten worden geïmplementeerd, werden beperkt ...
1 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 129-gasten