Technisch succesvol zonnekooktoestel?

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
moorteen
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 26/04/20, 11:00

Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par moorteen » 26/04/20, 11:19

Hallo iedereen

hoe krijg je de eenvoud van een conventionele oven dankzij een zonnekoker?

Ik heb niet de wens of de tijd (althans voorlopig) om dit project (Arduino, R Pi, etc.) te hacken, ik ben op zoek naar een technisch succesvolle commerciële zonnekoker:

- gelijkenis
- motorisering van de draai- / kantelassen.
- kooksonde
- het instellen van een kookprogramma
- instelling van een gewenst einde van de kooktijd
- controle van de locatie (GPS) en de tijd.
- slavernij aan lokale weersvoorspellingen.
- voorspelling van de beste uitvoering van het gewenste kookprogramma rekening houdend met dit lokale weer.
- uitvoering van het kookprogramma door regeling van de draai- / kantelassen, in het bijzonder om de in het programma uitgedrukte temperatuurcurve te bereiken / handhaven.
- besturing / besturing via webinterface of via app.

Het lijkt veel, maar dit alles is technisch mogelijk, is niet overdreven ingewikkeld, alle data staat online, alle automatiseringen zijn toegankelijk, bijvoorbeeld via Arduino etc ...

Bestaat zo'n product commercieel? Wie komt er het dichtst bij?

Bedankt
Goedendag,
Maarten Bowen
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par Christophe » 26/04/20, 12:11

Hallo en welkom hier!

Het is een mooie specificatie ... zelfs te complex ... alsof bepaalde criteria nutteloos zijn:

Geolocatie is nutteloos ... een zonnevolger schijnt op de helderheid, ongeacht de plaats ... aan de andere kant ja, het kan worden geregeld op een ingestelde temperatuur!

Er zal altijd een kok zijn om te bakken en voor te bereiden ... geen conventionele oven is 100% geautomatiseerd ...

Wat is uw budget?
0 x
moorteen
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 26/04/20, 11:00

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par moorteen » 26/04/20, 12:57

Bedankt voor het antwoord.
Ja, in principe is de GPS niet nodig, maar je moet hoe dan ook de tijd en de weersvoorspelling weten ... Daarna kan het gebruik van een GPS de PLC, wiens uitlijning enorm helpt anders zou kunnen worden misleid door minder gunstig weer.

Tot dusver heb ik zo'n product niet gevonden ... Bestaat dit product, zelfs zonder over budget te praten? Om zonnekokers uit de categorie plezier / vakantie te halen en betrouwbare producten te maken die de conventionele oven kunnen vervangen?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par Christophe » 26/04/20, 13:29

Daar ben je welkom voor!

Het gebruik van weersvoorspellingen lijkt onnodig en complex voor een eenvoudige bereiding ...

Het lijkt een beetje op willen barbecueën dat niet oplicht in de regen : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Bovendien is het onmogelijk om de zonnemaskers die cumuluswolken maken te voorspellen ... van een dag met mooi weer!

De enige zonnekokers die ik ken, hebben trackers 1 (lineaire oven) of 2 assen (parabolische oven). Anders is de Ulog-zonnekoker het gemakkelijkst te vervaardigen ...

De meeste hebben geen trackers, de gebruiker maakt de instellingen.

Kijk naar vergelijkbare onderwerpen onderaan de pagina en doe onderzoek forums
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par sicetaitsimple » 26/04/20, 13:59

Ik ga gelyncht worden maar jammer!

Een paar PV-panelen voor minder dan 100 € elk voor eigen verbruik en een gewone elektrische kachel zou dat niet werken?

Ik zeg dat het gewoon is dat het ook de wasmachine, de koelkast, enz. Kan draaien ... zelfs tijdens de uren en dagen dat we niet noodzakelijk de mogelijkheid / de wens hebben om in een oven te koken zonne-energie.

Geen hoofd, alsjeblieft! : Lol:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par Christophe » 26/04/20, 14:13

Het is niet verkeerd gezien de huidige prijs van het toilet ... maar je zult niet de smaak hebben van "thermisch" koken 
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par GuyGadebois » 26/04/20, 14:15

1 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par sicetaitsimple » 26/04/20, 14:26

Christophe schreef:Het is niet verkeerd gezien de huidige prijs van het toilet ... maar je zult niet de smaak hebben van "thermisch" koken 


Omdat een zonne-oven meer "thermisch" is. dan een elektrische oven, ik heb het over een kookstandpunt? Is dat zo...
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par ENERC » 26/04/20, 17:50


Het idee is redelijk goed. Door nadelen schoon te maken, is er pyrolyse? (zo niet, dan is het niet handig).

Hoe dan ook om een ​​homogene temperatuur te hebben zoals in een oven, het is complex.
ik ben het eens sicetaitsimple : om een ​​zonne-oven te laten werken heb je een perfect blauwe lucht nodig. Een kleine wolkensluier op hoogte zet directe straling om in diffuse straling en de concentratie van stralen werkt niet meer. Terwijl de PV de diffuse straling opvangt.

We kunnen een zonne-oven maken met gelijkstroom PV:
- maak een oven van vuurvaste stenen,
- zet binnen een verzet in Khantal,
- sluit de PV-uitgang aan op de directe weerstand
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par GuyGadebois » 26/04/20, 19:13

ENERC schreef:Het idee is redelijk goed. Door nadelen schoon te maken, is er pyrolyse? (zo niet, dan is het niet handig).

Hoe dan ook om een ​​homogene temperatuur te hebben zoals in een oven, het is complex.

Om het schoon te maken, komt de lade naar mijn mening los, anders kan de vorm van het object en de zonnestraling homogene warmte geven (op het eerste gezicht) maar ik denk dat Moerteen graag een echte zonne-oven zou willen hebben en niet een traditionele of doe-het-zelf elektrische oven met weerstand geleverd door panelen. We zullen zeggen dat het veel ecologischer is.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 186-gasten