Technisch succesvol zonnekooktoestel?

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par sicetaitsimple » 26/04/20, 19:29

GuyGadebois schreef: maar ik denk dat Moerteen graag een echte zonne-oven zou willen hebben en geen traditionele of doe-het-zelf elektrische oven met weerstand aangedreven door panelen. We zullen zeggen dat het veel ecologischer is.


Veel ecologischer? Een gadget dat op onze breedtegraden hooguit honderd uur per jaar dienst doet?
Als onze vriend zich wil uitleven met een "echte" zonneoven, heb ik daar geen probleem mee. Maar laten we het niet hebben over "veel ecologischer".
1 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par GuyGadebois » 26/04/20, 20:13

sicetaitsimple schreef:Veel ecologischer? Een gadget dat op onze breedtegraden hooguit honderd uur per jaar dienst doet?
Als onze vriend zich wil uitleven met een "echte" zonneoven, heb ik daar geen probleem mee. Maar laten we het niet hebben over "veel ecologischer".

Laten we eens kijken, Chou, de koolstofvoetafdruk, de grondstoffen, de energie en het water die zijn uitgegeven om "een paar PV-panelen voor minder dan € 100 elk voor eigen verbruik en een gewone elektrische kachel *" en een zonne-oven gemaakt van een paar stukjes vel, "we" zullen beseffen dat deze oven goed, sorry, veel ecologischer is dan je doe-het-zelf.

* Ik veronderstel dat we de oven rechtstreeks via de zonnepanelen zullen voeden, zonder door de gelijkrichter / omvormerkast en andere te gaan. Juist? En het zal gemakkelijk mee te nemen zijn op vakantie, picknick of naar vrienden ... : Roll:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par sicetaitsimple » 26/04/20, 20:58

GuyGadebois schreef:
sicetaitsimple schreef:Veel ecologischer? Een gadget dat op onze breedtegraden hooguit honderd uur per jaar dienst doet?
Als onze vriend zich wil uitleven met een "echte" zonneoven, heb ik daar geen probleem mee. Maar laten we het niet hebben over "veel ecologischer".

Laten we eens kijken, Chou, de koolstofvoetafdruk, de grondstoffen, de energie en het water die zijn uitgegeven om "een paar PV-panelen voor minder dan € 100 elk voor eigen verbruik en een gewone elektrische kachel *" en een zonne-oven gemaakt van een paar stukjes vel, "we" zullen beseffen dat deze oven goed, sorry, veel ecologischer is dan je doe-het-zelf.

* Ik veronderstel dat we de oven rechtstreeks via de zonnepanelen zullen voeden, zonder door de gelijkrichter / omvormerkast en andere te gaan. Juist? En het zal gemakkelijk mee te nemen zijn op vakantie, picknick of naar vrienden ... : Roll:


In feite heb ik al gezegd, het is op onze breedtegraden een gadget, zelfs meer met de voorgestelde specificaties (internetverbindingen, ...).
Maar het kan me niet schelen ... Onze vriend geeft zijn geld uit zoals hij wil, als hij het object vindt dat hem gelukkig zal maken.
Maar goed, niet de 'ecologische' kant in argument ...
Bereken hier de jaarlijkse energie die is teruggewonnen voor het koken in het ding waarvan u de foto hebt geplaatst ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par GuyGadebois » 26/04/20, 21:20

sicetaitsimple schreef:Bereken hier de jaarlijkse energie die is teruggewonnen voor het koken in het ding waarvan u de foto hebt geplaatst ...

Wat nu ? Bereken eerst de carbon footprint van je doe-het-zelf en dan kunnen we praten. Wat betreft het nut van wat je "gadget" noemt, hoe zit het met barbecue, pizza / broodoven en andere plancha die we 10 keer per jaar gebruiken en die ons ondanks alles gelukkig maken. Waar is de leuke kant van het aandrijven van een traditionele oven met zonnepanelen? Nog dommer als oplossing, je sterft. Je vermoedde het een beetje toen je schreef: "Ik word gelyncht, maar jammer!". : Mrgreen:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par sicetaitsimple » 26/04/20, 22:09

GuyGadebois schreef:
sicetaitsimple schreef:Bereken hier de jaarlijkse energie die is teruggewonnen voor het koken in het ding waarvan u de foto hebt geplaatst ...

En wat nog meer? Bereken eerst de COXNUMX-voetafdruk van je DIY en dan kunnen we praten.

Geen gesleuteld, alleen een elektrische kachel aangesloten op een binnennetwerk min of meer geleverd door PV, afhankelijk van de zon, het seizoen, ... met een eventuele aanvulling van het netwerk
Ah, de COXNUMX-voetafdruk van PV zou niet goed zijn?
Het zou voor jou interessant zijn om je te ontwikkelen, want het lijkt mij niet de dominante trend hierin forum. Het kan anderen interesseren dan ik.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par Christophe » 26/04/20, 22:32

sicetaitsimple schreef:
Christophe schreef:Het is niet verkeerd gezien de huidige prijs van het toilet ... maar je zult niet de smaak hebben van "thermisch" koken 


Omdat een zonne-oven meer "thermisch" is. dan een elektrische oven, ik heb het over een kookstandpunt? Is dat zo...


Uh ja ... : Cheesy:

Wacht, ik zal je laten zien:

0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par sicetaitsimple » 26/04/20, 22:41

Christophe schreef:Wacht, ik zal je laten zien:


Het lijkt niet echt op die van Guygadebois .....
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par GuyGadebois » 26/04/20, 23:51

sicetaitsimple schreef:Ah, de COXNUMX-voetafdruk van PV zou niet goed zijn?
Het zou voor jou interessant zijn om je te ontwikkelen, want het lijkt mij niet de dominante trend hierin forum. Het kan anderen interesseren dan ik.

Ik zei niet dat het niet "goed" was (nou ja, dat betekent alles en dat betekent niets), ik vroeg je om die van je DIY te berekenen, om het eventueel te kunnen vergelijken met de zonne-oven gerealiseerd in "vier uiteinden van plaat". Het is niet hetzelfde ... en het is duidelijk! U kunt zich onthouden. : Mrgreen:
Christophe schreef:Wacht, ik zal je laten zien ...

Moeilijk om mee te picknicken.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 648
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 232

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par n.Chr. 44 » 27/04/20, 06:00

Hallo,

sicetaitsimple schreef:... als onze vriend plezier wil hebben ...


Ik weet niet zeker of hij je vriend wordt en dat hij het leuk zal vinden om je uitwisselingen te lezen.

Welkom bij moarteen econology!
0 x
moorteen
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 26/04/20, 11:00

Re: Technisch succesvol zonnekooktoestel?




par moorteen » 27/04/20, 14:59

Bedankt voor al deze bijdragen! De controverses schokken me niet: als het zo'n eenvoudig onderwerp was, zou alles al opgelost zijn en zou onze samenleving al aan het werk zijn ...

Ja inderdaad, ik probeer eenvoud van energiebron te combineren met techniciteit om een ​​eindproduct te verkrijgen dat zou verleiden in onze westerse wereld gewend aan eenvoud en comfort. We praten over energietransitie en dan zeggen we dat het onmogelijk is gezien onze behoeften. Ik merk gewoon dat het starten van een oven van 2.5 kW terwijl de zon buiten schijnt, en dat de oven in de zomer bij warm weer een toch al verstikkende barak zal verwarmen, het is absurd. Daarna was het de afgelopen 5 weken heel erg mooi in het noorden / noordoosten van Frankrijk ...

PV = 20% van het rendement, zonder het energieverbruik te tellen om de platen te vervaardigen. Dat gezegd hebbende, ik heb al een contract voor 100% hernieuwbare elektriciteit (geen nucleair), dus het installeren van platen is niet noodzakelijk een prioriteit. Dit sluit aan bij het belangrijkste argument van mijn partner, die ook @sicetaitsisimple meldt: wat goed? Nogmaals, ik merk op dat de energietransitie die nodig is om de aangekondigde klimaatcatastrofe te voorkomen / verminderen, momenteel niet compatibel is met onze manier van leven.

In feite is er één manier om terug te keren naar low-tech, vandaar de zonne-oven. Dan lijkt het toevoegen van technische verfijning tegen lagere kosten / energie + milieu-impact, zodat mensen het gebruiken en het volledig wordt gebruikt, een noodzakelijke stap naar brede acceptatie.

Persoonlijk droom ik van een taakstraf waarbij we tijd op een schotelantenne kunnen reserveren om een ​​kookprogramma uit te voeren ... vandaar enkele van de beperkingen van de genoemde projecten.


GuyGadebois schreef:https://positivr.fr/four-solaire-gosun-solar-stove-290-degres/


ja ik zag dit model, niet slecht, vooral de vacuümisolatie. maar: handmatige instellingen, door automatisering. Wanneer u een conventionele oven gebruikt, besteedt u uw tijd niet aan het aanpassen ervan.

Christophe schreef:De enige zonnekokers die ik ken, hebben 1 trackers (lineaire oven) of 2 assen (parabolische oven).

Heeft u referenties

Over het algemeen heb ik gezien forums Arduino / R Pi 'automatisme' hack dat sommigen de taak hadden aangepakt ... Hoe komt het dat er geen eindproduct op de markt wordt gebracht ??
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 143-gasten