Prestaties en efficiëntie van een zonne-installatie

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 27/11/07, 18:20

jean63 schreef:Voor je 2 circulatiesystemen + afvoersensoren begreep ik hoe het werkt.


Je hebt geluk dat ik begreep dat de mijne :D

jean63 schreef:Hoe maak je de "verbinding" tussen je grote tank en je ballon en/of je verwarmde vloer? dit is jouw plan uit het andere onderwerp en is nog niet aangesloten?


a) Ah, maar hij staat erop!! IK HEB GEEN ZONNEBALLON!! De bal is de reserve! De warmte wordt rechtstreeks afgenomen via ondergedompelde hydrostatische warmtewisselaars. Volgens Pitmix (en ik geloof het) zijn dit airconditioner- of ventilatorkachelgroepbatterijen.

Afmetingen circa: L*h*b = 3*1*0.3
Er zijn foto's over een onderwerp, maar ik weet niet welke :D

b) Nu is er een HOUT-tank zie het plan maar het heeft niets te maken met de zonne-energie behalve dat de ECS wordt voorverwarmd door de zonne-energie (maar de een werkt zonder de ander als je dat liever hebt)

c) Alles is nu aangesloten en functioneel, maar ik zal een verbetering aanbrengen voor de regeling.

jean63 schreef:Hoe ging de 1e eigenaar te werk met zijn tank?

Ben je van plan het water uit deze tank te gebruiken voor je vloerverwarming? het moet worden verhoogd tot 30°C mini, dus warm het op voordat je de pc aanzet ... welke temperatuur is het op dit moment?


Maar het is! Via wisselaars die ik hierboven noemde... denk je dat er 70 m3 nodig is voor warm water?

De temperatuur op 1 meter diepte is vanavond 28.1°C. Ik heb een sonde op het bureau. Bekijk het Deom-plan van dichterbij, het zal je een idee geven... vooral omdat de Solar-PC-wisselaar is getekend! :onheil:
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 28/11/07, 09:12

Cuicui schreef:Ik denk dat het zo is dat de gebruikers niet verbranden. Ik kom niet boven de 55°, de rest gaat naar het zwembad.


Benieuwd naar het verwarmen van het zwembadwater in de winter?

Ik ken iemand die precies het tegenovergestelde doet, hij gebruikt de t°C van het zwembad in de winter (binnen) om zijn installatie te verwarmen met aardwarmte... nieuwsgierig?!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 28/11/07, 09:21

Een zwembad is een energie-afgrond, zowel voor het verwarmen van het water als voor het drogen van de lucht (uiteraard met de klassieke methoden van de luchtontvochtiger) en voor het filteren van het water... maar inderdaad, als het binnen is, kan het gebruikt worden als een thermische buffer. En zelfs zonder recuperatiesysteem draagt ​​hij indirect bij aan de verwarming van het huis, aangezien hij meestal in de kelder wordt geïnstalleerd...

Een warmtepomp verandert niet veel in de totale balans. Alleen 100% door zonne-energie verwarmde zwembaden met minder energie-intensieve waterbehandeling kunnen als "aanvaardbaar" voor het milieu worden beschouwd.

Ik heb het niet eens over chloor (hoe meer er is, hoe gelukkiger zwembadeigenaren zijn)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 28/11/07, 12:14

jonule schreef:Benieuwd naar het verwarmen van het zwembadwater in de winter?

Het is een manier om overtollige calorieën in huis op te slaan, zelfs als het zwembad niet meer warm genoeg is om in te zwemmen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 28/11/07, 13:37

Christophe schreef:
Je hebt geluk dat ik begreep dat de mijne

Nou, ik het is het tegenovergestelde, het is dat van cuicui omdat het heel eenvoudig is 8) .

a) Ah, maar hij staat erop!! IK HEB GEEN ZONNEBALLON!! De bal is de reserve! De warmte wordt rechtstreeks afgenomen via ondergedompelde hydrostatische warmtewisselaars. Volgens Pitmix (en ik geloof het) zijn dit airconditioner- of ventilatorkachelgroepbatterijen.

Afmetingen circa: L*h*b = 3*1*0.3
Er zijn foto's over een onderwerp, maar ik weet niet welke

b) Nu is er een HOUT-tank zie het plan maar het heeft niets te maken met de zonne-energie behalve dat de ECS wordt voorverwarmd door de zonne-energie (maar de een werkt zonder de ander als je dat liever hebt)

c) Alles is nu aangesloten en functioneel, maar ik zal een verbetering aanbrengen voor de regeling.

jean63 schreef:
Hoe ging de 1e eigenaar te werk met zijn tank?

Ben je van plan het water uit deze tank te gebruiken voor je vloerverwarming? het moet worden verhoogd tot 30°C mini, dus warm het op voordat je de pc aanzet ... welke temperatuur is het op dit moment?


Maar het is! Via wisselaars die ik hierboven noemde... denk je dat er 70 m3 nodig is voor warm water?

De temperatuur op 1 meter diepte is vanavond 28.1°C. Ik heb een sonde op het bureau. Bekijk het Deom-plan van dichterbij, het zal je een idee geven... vooral omdat de Solar-PC-wisselaar is getekend!
_________________


Calmeuhh........de saaie man is terug!!! : Lol:

Ik begreep dat je sensoren een ballon niet opwarmen omdat het water dat terugkomt van de sensoren in de tank stroomt.

Je systeem is een beetje geavanceerd met overal kleppen van wat ik op een foto zag.

Ik had begrepen dat het zonnegedeelte op dit moment niet in bedrijf was, dat er werk was om het weer in gebruik te nemen en dat het in de tussentijd uw DEOM was die u voorzag van warm water voor het warm water EN de vloerverwarming.

Nu herinner ik me dat ik deze hydrostatische warmtewisselaars op een foto in de tank zag ondergedompeld.

Is hij trouwens helemaal gevuld en lekt hij niet?

Als je 28°C in de tank hebt (het is goed voor eind november, maar het zal in de winter dalen, neem ik aan), krijg je welke temperatuur aan de uitlaat van je wisselaar en met welk debiet het water in deze wisselaars circuleert (kleine Grundfos circulatiepomp? is het dezelfde regel als voor zonnecollectoren: als je netwerkwater 15°C bereikt, hoeveel komt er dan uit de wisselaar?)....

"Nu is er een HOUTEN bal zie het plan maar het heeft niets te maken met zonne-energie, behalve dat het SWW wordt voorverwarmd door zonne-energie (maar de een werkt zonder de ander als je dat liever hebt)".............


Ik ga het plan bekijken, want ik snap het niet: aan de ene kant zeg je dat de WOOD-tank (ECS) heeft niets met zonne-energie te maken en van een ander dat het tapwater wordt voorverwarmd door zonne-energie .....via de warmtewisselaars van de tank (ik heb het goed begrepen : Idee: ).

Mijn vraag was vrij DUIDELIJK als je goed kijkt:
hoe doe je het "knooppunt" tussen je grote tank en je bal en / of uw vloerverwarming? dit is jouw plan uit het andere onderwerp en is nog niet aangesloten?

La "knooppunt" : antwoord = ondergedompelde hydrostatische warmtewisselaars.

en / of : 1 reactie = zodra het water via de tank is opgewarmd het recupereert de warmte in de WOOD-tank om SWW te produceren in het warmwaternetwerk aan de kranen/u]...... klopt dat?

[u]antwoord 2
= ????.....we kunnen ook warm de vloerverwarming, maar de uitlaattemperatuur van de tankwisselaar is te laag voor de pc, dus je moet de warmte terugwinnen die wordt geproduceerd door de DEOM (of de olieketel, maar ik denk dat je deze "olie" niet gebruikt, toch? ).

In feite is de balfunctie is omgekeerd ? omdat de spoel meestal de warmteoverdrachtsvloeistof bevat die het water in de tank verwarmt.

Het is daar (ik weet niet of het de nieuwste versie is) =>
https://www.econologie.com/forums/schema-cha ... t4266.html
Als ik dit plan goed begrijp, zijn er 2 warmtewisselaars in de tank van de kelder, een voor SWW (EPS = sanitair voorverwarmd water), een andere voor de vloerverwarming ("reserve" circuit in de tank); de 2 gaan door de ballon die 2 wisselaars bevat.

En daar .... Ik begrijp de rest niet voor de verwarmde vloer, maar ik denk dat het vooral het warme water van de DEOM is dat het levert .... Ik heb je antwoord gevonden =>

jean63 schreef:
Hoe verwarm jij momenteel je huis? met de olieketel die de vloerverwarming voedt?

Nee, met de solar pad is het altijd rond de 30°C, dat is genoeg voor pc's...de stookolie was 3 weken gebruikt voor de SWW maar niet voor 2 dagen sinds de Deom erop was aangesloten. En sinds vandaag zijn het de pc's die zijn aangesloten op de Deom met zonne-supplement...nou het is een beetje ingewikkeld het is een gemengde werking: wanneer de deom circulatiepomp niet draait is het de zonnebuffer die opwarmt en wanneer de circulatiepomp draait is het de deom die de vloeren verwarmt en het andere deel van de stroom buffert in de zonnebuffer ....

Het lijkt een beetje ingewikkeld, maar het is eenvoudig als je het begrijpt. Je moet naar het diagram kijken...


Blijkbaar geen 30°C in de tank (in feite 28°C op 1m diepte voor "uitwisseling") dat is niet genoeg aangezien het de WOOD-tank is die de pc voedt!!?

OK, ik zie eigenlijk wat er aan de hand is, aan de andere kant, kun je heel heet water naar je vloer sturen als het uit de DEOM komt?

Je schema lijkt me erg ingewikkeld voor de voeding van de pc's.

Welnu, ik laat je werken en je installatie verfijnen....

Beeld
Dernière édition par jean63 de 28 / 11 / 07, 18: 23, 2 keer bewerkt.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 28/11/07, 17:05

:D Domme vragen bestaan ​​niet...soms zijn de antwoorden... :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 28/11/07, 18:27

In mijn "voorraadtank" van 25 m2 (een eenvoudig rond tuinzwembad) kan ik geen calorieën recupereren om het SWW (sanitair warm water) of de vloerverwarming voor te verwarmen. Maar het verwarmt het huis direct en je kunt er in baden als het water warm genoeg is :P
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 28/11/07, 18:31

Cuicui schreef:In mijn "voorraadtank" van 25 m2 (een eenvoudig rond tuinzwembad) kan ik geen calorieën recupereren om het SWW (sanitair warm water) of de vloerverwarming voor te verwarmen. Maar het verwarmt het huis direct en je kunt er in baden als het water warm genoeg is :P

Hi Cuicui,

Eenvoudiger kun je het niet vinden. Verhoogt dat de luchtvochtigheid in huis niet teveel?

Trouwens, ik herinner me dat je radiatoren hebt. Wat voer je ze? of zijn ze niet aangesloten en verwarm je jezelf met hout met een kachel of een open haard?
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 28/11/07, 19:19

jean63 schreef:Hi Cuicui,
Eenvoudiger kun je het niet vinden. Verhoogt dat de luchtvochtigheid in huis niet teveel? Trouwens, ik herinner me dat je radiatoren hebt. Wat voer je ze? of zijn ze niet aangesloten en verwarm je jezelf met hout met een kachel of een open haard?

hi Jean63
De zwembadafdekking is efficiënt en er is geen vocht in huis.
Onze 4 woonkamers: kantoor + keuken-woonkamer op de begane grond en slaapkamer + badkamer boven, worden verwarmd door een enkele houtkachel die wordt aangedreven door het hout dat ik uit onze sparrenplantage haal (gedomineerde bomen die verdrogen, of ontworteld of onthoofd worden door stormen).
Andere kamers voor incidenteel gebruik hebben elk hun eigen kachel.
De 6 recuperatieradiatoren zijn aangesloten op het circuit van de watersensoren en de grote open haard bij de ingang die de sensoren vervangt als er geen zon is. Ze worden zelden gebruikt om af en toe andere delen van het huis te verwarmen, aangezien de collectoren of de schoorsteen vooral worden gebruikt om SWW (sanitair warm water) te maken.
A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 24/12/07, 12:13

Christophe schreef:Beeld

Ik ben op zoek naar heel eenvoudige gratis software om een ​​diagram van mijn installatie te maken dat een beetje lijkt op de mooie tekening van Christophe hierboven (kleppen, terugslagkleppen, circulatiepompen, enz...)
Waar kunnen we die vinden? Ik kon niets vinden op het net.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 184-gasten