Overproductie voor zwembaden ... Welke montage?

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par epfyffer » 10/04/20, 10:18

dus ik begreep je tekening verkeerd... Wat zijn de driehoeken / zwarte lijnen? Hoe kun je beide circuits aan? Gewoon door de circulator van elk circuit wel of niet te activeren?
0 x
_________________________
http://www.pouleto.ch/solaire
Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par Philippe Schutt » 10/04/20, 11:25

het zijn terugslagkleppen. passieve elementen dus heel eenvoudig en goedkoop. ze dienen om ervoor te zorgen dat wanneer een pomp draait, deze geen water uit het andere circuit haalt.
ja, alleen door de circulatiepompen aan te zetten of niet. ook hier weer objectieve eenvoud, afwezigheid van complexe mechanische onderdelen.

Als je driewegkleppen wilt plaatsen, is er uiteindelijk al maar één voldoende, je moet de pomp bij de panelen plaatsen en dan stuurt de klep het warme water naar de ballon of naar de wisselaar. En ik heb altijd de neiging om de actieve elementen op de retouren te plaatsen om te hoge temperatuurstijgingen te voorkomen.
0 x
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par epfyffer » 10/04/20, 13:41

O ideaal! Ik had nog een pictogram met een ronde kop voor de terugslagklep... Ik zie het principe, ik vind het leuk, simpel (2 T-stukken, 2 anti-retourkleppen, 1 pomp)... Ik wil v3v niet echt gebruiken nee ...

dank u
0 x
_________________________

http://www.pouleto.ch/solaire

Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par Philippe Schutt » 10/04/20, 20:15

oh ja een bal in een trechter. mijn tekening is die van een diode, het equivalent in elektronica. Ik weet niet of er gestandaardiseerde tekeningen in leidingen zijn
0 x
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par epfyffer » 12/05/20, 13:03

Bonjour à tous,

Hier heb ik afgelopen weekend de montage mogen doen.

De eerste testdagen zijn naar tevredenheid verlopen, dit moet ik nog automatiseren via mijn zonneregelaar... Momenteel koppel ik de pompen handmatig aan en los.

Bij zonnig weer loopt de temperatuur heel snel op (ik ging van 18°C ​​(vullend) naar 26°C in twee dagen, waarvan één een beetje bewolkt)!

Maar het werkingsprincipe met de 2 terugslagkleppen doet zijn werk.....

Ik merkte dat de wisselaar het zonnecircuit erg afkoelt, ik denk dat mijn pomp het water te snel laat circuleren in het laatste circuit. In de volle zon komt de temperatuur bij de zonnecollector maar moeilijk boven de 60°C uit. Let op, het was toen het water 18 ° C was, ik denk dat hoe warmer het wordt, hoe langer de temperatuur. naar de sensor zal ook stijgen. Ik zal in ieder geval niet meer oververhitten met mijn sensoren.

Dus nogmaals bedankt voor je hulp en je advies, ik ben blij dat mijn zwembad nu wordt verwarmd door mijn zonne-installatie, het is de beste.
0 x
_________________________

http://www.pouleto.ch/solaire

Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par epfyffer » 12/05/20, 13:06

20200508_192733.jpg


20200508_192741.jpg
0 x
_________________________

http://www.pouleto.ch/solaire

Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par epfyffer » 12/05/20, 13:07

oeps sorry de afbeeldingen staan ​​op 90° maar niet op mijn telefoon of wanneer ik erop klik om ze in volledig scherm te openen...? oké...draai je hoofd : Cheesy:
0 x
_________________________

http://www.pouleto.ch/solaire

Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par epfyffer » 15/05/20, 09:17

Hallo,

Gisteren waren de eerste zonnestralen en heb ik wat testen kunnen doen, vooral op de locatie van mijn zwembadtemperatuursensor... Ik zoek een plek om hem te plaatsen. Ik heb de sonde getest bij de uitgang van het zwembad, geplaatst in de wateraanzuigbuis voor het filter. Ik plaatste het in een PVC-buis (een T waarin ik de sonde stopte) net bij de ingang van mijn technische ruimte (1m van het zwembad).


Vanmorgen, na een koele nacht (10°C toen ik wakker werd), startte de pomp automatisch weer om 07 uur... en toen ging mijn temperatuur ineens van 30°C naar 11°C!! Ik denk dat het komt omdat de sonde meer de omgevingstemperatuur heeft gemeten dan het water in het zwembad, inderdaad zonder circulatie gaat het water in de PVC-buis naar omgevingstemperatuur en wanneer de circulatie weer op gang komt, wordt de PVC-buis gevuld met water uit het zwembad dat was echt bij 15°c. Niet geweldig om te proberen een "stabiele" temperatuurindicatie te krijgen. Gisteravond was het koel, maar tijdens hoge hitte zou ik het tegenovergestelde effect hebben, dus naar mijn mening niet geweldig.

2020-05-15_08h57_01.png
2020-05-15_08h57_01.png (19.95 KB) 4371 keer bekeken



Ook merkte ik gisteren vreemd gedrag op wanneer mijn zonnecircuit wordt ingeschakeld. Met de temperatuursensor geplaatst waar hij is (vóór de pomp en het filter, bij de uitlaat van het zwembad), zodra het zonnecircuit wordt geactiveerd, win ik onmiddellijk 3°C !! En ik raak ze kwijt zodra het circuit wordt onderbroken... Alsof mijn sonde rechtstreeks de door de wisselaar gewonnen warmte meet. Omdat de sonde echter op het verste punt van de wisselaar in mijn circuit is geplaatst, heb ik moeite om te begrijpen hoe water dat door een wisselaar gaat, vervolgens door 15 m3 water en vervolgens door de aanzuigbuis, onmiddellijk 3°C kan variëren. Idem waarom verlies ik direct 3° als het zonnecircuit wordt onderbroken? ... Alsof mijn pulserende water in het zwembad (dus een beetje warmer) rond het oppervlak cirkelde en onmiddellijk in de sonde werd gezogen. Lijkt dat een mogelijk gedrag voor jou?
Hier is de grafiek:

2020-05-15_09h13_00.png
2020-05-15_09h13_00.png (65.38 KB) 4371 keer bekeken




Kortom, ik zie dat de gekozen plaats ongepast lijkt.

Ik ben dus nog steeds op zoek naar de beste locatie om mijn zwembadtemperatuursensor te plaatsen...

Moet ik de sensor buiten de voering lijmen en vervolgens het buitenste deel met isolatie beschermen om variaties als gevolg van de zon die de sensor zou kunnen raken te voorkomen? Of dat ik de sonde onder de liner aan de rand van het zwembad schuif? Of heb je een andere suggestie?

Dank u en A +
0 x
_________________________

http://www.pouleto.ch/solaire

Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par Philippe Schutt » 21/05/20, 18:57

epfyffer schreef:Ik heb gemerkt dat de wisselaar het zonnecircuit erg afkoelt, ik denk dat mijn pomp het water te snel laat circuleren in het laatste circuit. In de volle zon komt de temperatuur bij de zonnecollector maar moeilijk boven de 60°C uit. Let wel, dit was toen het water 18°C ​​was, ik denk dat hoe warmer het wordt hoe langer de temperatuur. naar de sensor zal ook stijgen. Ik zal in ieder geval niet meer oververhitten met mijn sensoren.

Ik veronderstel dat het feit dat de sensoren op relatief lage T° blijven er niet toe doet, of?
Wat is het doel/het doel van deze sonde?
0 x
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par epfyffer » 27/05/20, 11:41

Hallo Philippe,

Dus ik heb iets nieuws... niet voor het probleem dat u noemt, maar voor het andere, dat van de variatie van 3/4 graden elke keer dat het circuit "zwembad" wordt ingeschakeld/uitgeschakeld. Ik gebruikte aanvankelijk 2 elektrische draden die in een msi-draadtoorts zaten toen ik de warmtepomp een paar jaar geleden verplaatste, om het regelsysteem (in mijn stookruimte) en de warmtepomp (in een kamer naast de kelder) aan te sluiten. , en ik heb 4 draden van deze zaklamp gebruikt voor mijn nieuwe montage: 2 om de zonnecirculator aan te sluiten op 220v (geleverd door de zonneregelaar uit mijn kelder) en 2 voor de blauwe sonde die het probleem veroorzaakt. En ik denk dat het gebruik van kabels van dezelfde zaklamp het elektrische signaal van de sonde stoorde. Daar heb ik een andere draad gebruikt die niet op 220v loopt en de temperatuur stabiel is bij het inschakelen/afsnijden van zonnecirculatie.

Voor uw andere vraag, het idee van de temperatuursensor is om de verwarming op 30°C in de zomer te blokkeren om een ​​oververhit zwembad te voorkomen... Ik heb mijn zwembad aangegeven als een 2e tank en de regeling verwarmt het zwembad zodra mijn SWW op 65°C staat (rond de middag).
0 x
_________________________

http://www.pouleto.ch/solaire

Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 147-gasten