Mijn (groot) thermische zonne-energie project

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 09/02/14, 12:20

Dag :D

Ik heb nog niet alles gelezen..., ik herinnerde me één ding:
De geverfde sensoren zijn de sensoren die het minst stijgen in maximale temperatuur.
Ze hebben een lager rendement, maar lijken passend gezien mijn dakhelling, een al te efficiënte sensor zal meer lijden als hij leeg is in de volle zomerzon.
Ze zijn ook het gemakkelijkst te repareren.

Anders dacht ik aan mijn zelflozend systeem, de 13 m drop. en de behoefte aan een grote aanzuigstroom baart me zorgen, evenals de doorgang van luchtbellen in het circuit.

Ik heb een pomp aangepast met een laag debiet maar voldoende druk om het circuit te vullen, en vervolgens een zonnecirculatiepomp die minder drukval heeft (grotere retour, gevulde sifon) en tot stilstand kan komen zonder het circuit te legen.
De afvoerklep moet voor de veiligheid veerretour zijn, hoeveel verbruikt zo'n klep?
De aftapkraan zou ook drukgestuurd kunnen zijn: overdruk = aftappen?

Beeld

Hier is het schema van het geheel, ik heb de toewijzing van de "storende" wisselaar aangepast :P

Beeld
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: My (groot) thermische zonne-energie project




par dede2002 » 14/06/17, 23:04

Bonjour à tous,

Ik graaf mijn onderwerp op, dat ik nooit heb begraven. sindsdien heb ik andere dingen gedaan, ik heb zelf al mijn ramen vervangen (50m2), en mijn stookolieverbruik is gestegen van 6000l. bij 5000l. per jaar.

Nu gaat het beginnen, ik zal binnenkort mijn panelen ontvangen. Ik heb twee installaties bezocht die werken, en ik heb er goed aan gedaan om te wachten omdat de panelen die mij in het begin werden geadviseerd nul bleken te zijn in automatisch leeglopen, vanwege de spoelen en de helling van de panelen daar sommige zijn bevroren en scheten gelaten, dus het zullen Rotex "ladder" -panelen zijn die blijkbaar goed afvloeien.

12V pompen zijn tandwielpompen met aparte motor.

De batterij is essentieel om de pomp te laten starten, maar dan is het de pv die de batterij voedt en oplaadt, het zal een eenvoudige gebruikte auto-accu zijn.

Wat betreft het maximale vermogen van de panelen, het is een beetje zoals voor auto's, we gebruiken het nooit omdat het in de zomer te warm is (vergeleken met mijn opslagcapaciteit) en tussen de seizoenen wanneer we back-upverwarming kunnen doen, is er minder stroom beschikbaar van de zon, dus het vermogen van de pompen hoeft niet het theoretische maximale vermogen te garanderen.

Ik heb mijn diagram aangepast en aanzienlijk vereenvoudigd. De accu's zullen worden gebruikt "Hoval-modules", het zijn roestvrijstalen vaten van 200 liter. liggend en bovenliggend, met rondom een ​​isolerende carrosserie. De wisselaars zijn geen spoelen maar een dubbele laag rond het vat, het lijkt erg effectief te zijn, en ik kan moduleren zoals ik wil en niet noodzakelijkerwijs al het water in het netwerk stoppen, zoals weergegeven in het diagram.

Het rechterdeel van het diagram is het huidige bestaande.

Er komen 2 groepen panelen om praktische redenen van plaatsing op het dak, maar ik denk dat in de zomer met één groep kan worden volstaan.

Terloops verbruiken de 16 bewoners van het huis 600 tot 700 l. van warm water (op 48°) per dag... (ik heb een meter bij de ingang van de boiler geplaatst)

A+ :)

zonne-olie diagram-4.jpeg
1 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: My (groot) thermische zonne-energie project




par Philippe Schutt » 16/06/17, 12:09

-De spoel heeft het voordeel dat hij de hoogte van het hete element vastlegt. Ballonnen met dubbele envelop worden over het hele oppervlak warm. Dus hoe werkt de gelaagdheid?
- hoe zal het circuit reageren met water in contact met lucht? Ben je niet bang voor snelle corrosie?
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: My (groot) thermische zonne-energie project




par dede2002 » 18/06/17, 09:09

welkom :) ,

Het is een stapel horizontale vaten verbonden door uiteinden van buizen, het is de bovenste die als eerste opwarmt. We zullen zien met gebruik, ik zal in de toekomst andere ballonnen kunnen toevoegen.

Wat betreft corrosie zullen we zien, maar een soortgelijke installatie draait al meer dan 10 jaar. De leidingen zijn in meerlagen, de wisselaars in roestvrij staal, is er een risico voor de panelen? Dit zijn panelen die a priori zijn voorzien, omdat het Rotex-systeem werkt met een beluchte watertank.

A+
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: My (groot) thermische zonne-energie project




par dede2002 » 02/07/17, 23:45

Terwijl ik op de panelen wacht, gok ik op pompen.

Met de hoogte van het water heeft het meer energie nodig dan met een systeem onder druk, daarom ben ik van plan de pomp van stroom te voorzien met fotovoltaïsche energie, anders loopt de COP het risico slecht te zijn als ik tussen de seizoenen zoveel mogelijk probeer te krijgen, en ook om te voorkomen dat ik meer toevoeg verbruik aan het net (en mijn meter).

Ik heb een test gedaan met 3 220v circulatiepompen in serie geschakeld, met een manometer, een teller en een wattmeter. Ik ben teleurgesteld over de verkregen cijfers, onder 0.5 bar kom ik uit op 19 l/min, wat overeenkomt met 15.5 W, bij een verbruik van 184 W, dus een rendement van 8.4%.
Ik kom uit op 1 bar en 5 l/min, 8W voor 174 W verbruik, catastrofale efficiëntie van 4.7%..., en onmogelijk om 1 bar te overschrijden met 3 circulatoren gegeven voor elk 4 m waterhoogte.

Mijn montage is zeker niet hydrodynamisch, ik zal iets anders moeten proberen.

Ik heb minimaal 1.5 bar en 10 l/min nodig om Dt 10° in de volle zon te bereiken met 5 panelen.

Moet een tandwielpomp beter presteren dan een centrifugaalpomp?

Ik heb een motordynamo gevonden die het zou kunnen, ik vraag me zelfs af of ik hem rechtstreeks op 2 12V-100W panelen kan aansluiten zonder batterij of regelaar?

Het verbruikt 3A onbelast onder 12V en 30A geblokkeerd (met 1.7Nm koppel).

Ik heb het geprobeerd met een kleine 6V-batterij, hij begint met 2.5V en 7A en loopt mooi op tot 5V en 3.2A.

Foto's van de proefopstelling...

P1350256_1.JPG


En de motor : Mrgreen:

P1350248_1.JPG
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: My (groot) thermische zonne-energie project




par Philippe Schutt » 10/08/17, 18:12

Ja, de gelaagdheid gebeurt met ballonnen in serie en ok als in roestvrij staal.

Het is raar jouw ding met de circulatiepompen, ik had ook gedacht dat de hoogten zouden oplopen.
Met 5l/min is de drukval van de assemblage niet in het geding.
Om het elektriciteitsverbruik te verminderen, raad ik aan om bij normaal gebruik een gesloten circuit te voorzien en het legen/vullen goed gescheiden te houden. Het lijkt mij dat het winstgevend zal zijn, gezien het verbruik van een circulator
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: My (groot) thermische zonne-energie project




par dede2002 » 21/10/17, 07:51

Hallo Philippe en iedereen,

het vordert beetje bij beetje, de panelen en de leidingen zitten er, alleen het beslag ontbreekt (voor het dak, in de kelder is er nog niets).

Voor de retourleiding vraag ik me af hoe snel het vallende water erin slaagt om alle lucht te verdrijven en een sifon te creëren, ik zou een automatische retourontluchtingsklep kunnen plaatsen, die opengaat wanneer de pomp stopt.
De pomp kan tijdens het aanzuigen harder draaien en daarna in vermogen afnemen.

A+, hier zijn enkele foto's van het dak.

P1350426_1.JPG
P1350426_1.JPG (355.8 KB) Betreden 8127 keer


P1350427_1.JPG
P1350427_1.JPG (278.22 KB) Betreden 8127 keer


P1350522_1.JPG
P1350522_1.JPG (329.44 KB) Betreden 8127 keer


P1350524_1.JPG
P1350524_1.JPG (353.88 KB) Betreden 8127 keer


P1350529_1.JPG
P1350529_1.JPG (424.54 KB) Betreden 8127 keer
1 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: My (groot) thermische zonne-energie project




par Philippe Schutt » 30/03/18, 11:52

Voor de prijs van tuinpompen hoeft u uzelf niets te ontnemen. Voor minder dan 100€ zijn er enkele die meer dan 4 repen geven. Zodra het circuit vol is, schakelt u over op een normale circulator.
Heb je de tegels geboord voor de framesteunen? Ik zou niet durven
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: My (groot) thermische zonne-energie project




par dede2002 » 30/03/18, 16:37

Ja, het lijkt een goed idee om twee pompen te gebruiken en het circuit zonder lucht te vullen. In dit geval is een ontluchtingsklep met automatische opening vereist, zodat het legen in alle gevallen automatisch gebeurt.

Ik denk dat ik de efficiëntie van de pompen in mijn berekeningen heb overschat, kijkend naar deze grafiek bijvoorbeeld, berekende ik een efficiëntie van 11% op 14 m en in het beste geval 16% rond 8 m... Mijn 400W PV zal niet genoeg zijn als ik het water bij atmosferische druk laat circuleren.
pomp50k.jpg
pump50k.jpg (73.99 KiB) 7313 keer bekeken


Ik vraag me af of ik er niet beter aan zou doen mezelf uit te rusten met een omvormer en 220V pompen, 24V is niet makkelijk te vinden.

Voor het boren van de tegels was ik ook terughoudend, maar de persoon die mij de panelen leverde heeft dit 20 jaar geleden thuis gedaan en het beweegt niet... Mijn dak is waterdicht en geventileerd onder de pannen dus een eventuele infiltratie baart mij niet al te veel zorgen, de draadstangen worden op de contraspanten boven de isolatie geschroefd en in de tegel gelijmd met sikaflex. We hebben de tegels verwijderd om te traceren, vervolgens geboord met een sjabloon, er zijn 56 draadstangen, het is erg stijf.

A+ :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: My (groot) thermische zonne-energie project




par Philippe Schutt » 30/03/18, 17:21

https://www.2ememain.be/bricolage-const ... 32117.html

anders maken ze bij DZ 24V kachels oa om aan te sluiten op de centrale verwarming. aan de andere kant zal het een kleine circulator zijn
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 144 gasten