Mijn (groot) thermische zonne-energie project

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 16/01/14, 08:30

Dit is de optelling van de warmwaterbehoefte en circuitverliezen, volgens de cijfers in het Simsol-rapport.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 16/01/14, 20:54

ja, dat had ik gezien, ik dacht dat het een speciale betekenis had...
Dus in de koude maanden gebruik je niet alle zonne-kWh, of is het het verlies door de helling van de panelen?
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 17/01/14, 00:45

inbegrepen...

Ik weet niet waarom ik ze niet allemaal zou gebruiken, er zijn veel parameters in de Simsol-berekening.

Ik denk aan het feit dat de wisselaar minder vermogen doorgeeft als er minder temperatuurverschil is, aan het einde van het opladen van de ballonnen.

Er is ongeveer 30% verschil tussen de beschikbare en gebruikte energie.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 17/01/14, 15:01

Hier is een tabel met 4 simulaties op dezelfde basis.

Met 60° of 80°, en 4kW/K of 20 kW/K voor de wisselaars.
Het is te zien dat door de temperatuur te verhogen de productie in de zomer wordt verhoogd en door het vermogen van de wisselaar te vergroten, de productie in de winter wordt verhoogd.

Beeld

A+

:D
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 18/01/14, 08:35

En door de delta terug te brengen tot 10° of minder, grijpt hij in de winter ook een paar kWh?

Achteraf lijkt het mij dat de vacuümbuispanelen het mogelijk maken om in de winter warmer water te hebben, ook al betekent dit dat de stroom wordt verminderd. Mits ze sneeuwvrij en ontdooid zijn. Ik geloof dat Christophe een dossier over dit onderwerp online had gezet.
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 18/01/14, 09:22

welkom
Uit ervaring in de regio Parijs heb ik gemerkt dat het mogelijk is, als het weer goed is, om de zonneboiler van begin maart tot eind oktober zonder extra energie te gebruiken. Mijn installatie zou kunnen overeenkomen met het bord, laag vermogen, hoge temperatuur.
Buiten deze periodes zijn de zonnehoek en de zonneschijnduur te laag.
Om de prestaties te optimaliseren, moeten de circulatiepomp(en) automatisch in debiet worden geregeld.
Om dit gebrek aan vermogen in de winter te verhelpen, zouden inderdaad meer sensoren nodig zijn. Nutteloos in mijn geval, omdat ik de ad'hoc-installatie niet heb, maar nuttig in de jouwe omdat je de overtollige warmte in de verwarmingstanks kunt opslaan om de autonomie van het SWW te vergroten bij slecht weer in de zomer of 's nachts.
Gezien je project denk ik dat het het beste is om zoveel mogelijk stroom te leveren, de temperatuur zal volgen.
Vacuümsensoren hebben het vermogen om zeer snel op te warmen bij het minste zonnestraaltje, maar hebben geen traagheid bij een korte bewolkingsperiode. Om verliezen te voorkomen is een zeer efficiënte en snelle DT°-regelaar nodig. Persoonlijk heb ik ook een lichtsensor geïnstalleerd. Ze zijn kwetsbaar.
Platte collectoren gaan naar mijn idee langer mee en verouderen beter, hebben meer traagheid en worden minder sterk warm, dus minder belastend.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 19/01/14, 08:05

Hallo aan jullie beiden,

De thermostaat is (standaard) ingesteld op 7° - 2°, ik heb geprobeerd 4° - 2° het verschil is minimaal.

Van wat een paneelverkoper me vertelde, zouden buiscollectoren zich niet lenen voor zelfafvoer, de inlaat en uitlaat bevinden zich bovenaan.

En sneeuwruimen op mijn dak zou nogal kamikaze zijn, gezien de hoogte en de moeilijkheid om er toegang toe te krijgen.

Ik denk er eigenlijk aan om zoveel mogelijk panelen op het dak te plaatsen, boven het schoorsteentje dat als schacht zal dienen en dat direct naast de ballonnen uitkomt.

Lager zou ik het kanaal langs de gevel moeten laten lopen, blootgesteld aan vorst en veel langer, of het idee van zelflozend moeten laten varen, maar daar zou ik in de zomer een serieus probleem van oververhitting hebben.

In het Simsol-rapport vond ik de zonnestralingswaarden van de panelen beduidend hoger dan de horizontale zonnestralingswaarde. Ik ga dat in de tabel opnemen om te vergelijken.

A+ :D
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 19/01/14, 12:25

dede2002 schreef:of laat het idee van zelflozend varen, maar dan zou ik in de zomer een serieus probleem hebben met oververhitting.

A+ :D


hi dede2002
Ja de verkoper heeft gelijk. Ik denk ook dat het probleem met zelflozende, met vacuümbuiscollectoren, de oververhitting van de collectoren is.
Trouwens, ik dacht dat je bij een onderbreking van de regeling van het sanitair warm water op 60°C zou overschakelen naar de CV-ballonnen zonder de sensoren leeg te laten lopen?
Bestaat er geen risico op oververhitting van de vlakke collectoren bij lediging midden op een zonnige dag?
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 19/01/14, 16:20

Ik denk dat het de vloeistof is die gevoelig is voor oververhitting, niet de sensor zelf als die maar gevuld is met lucht...?
De temperatuur zou rond de 200° moeten stabiliseren.

Dat is wat ik hierover lees forum en elders.

Ja ik denk erover om over te schakelen naar de buffer zodra het tapwater op 60° staat, maar in de zomer wordt alles snel warm.
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 19/01/14, 17:42

200°C is nog steeds niet erg, ik ben bang voor voortijdige slijtage van de afdichtingen.
Zijn er volgens uw verkoper contra-indicaties?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 150-gasten