Kies zonnecollectoren: plannen of vacuümbuizen?

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
gfgh31
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 25/09/13, 11:20




par gfgh31 » 25/09/13, 11:44

salut a tous
Heeft iemand 5 jaar na de start van de functie meer beslissende resultaten?
Ik wil u op geen enkele manier verwijten maken en u bedanken en feliciteren met uw forum dus voor eens en voor altijd platte of buisvormige sensor?
(volgens je testen natuurlijk)
misschien is het antwoord mij ontgaan, in welk geval mijn excuses natuurlijk
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 25/09/13, 14:12

We kunnen niet categorisch antwoorden. :?
U moet kiezen op basis van het gebruik dat u ervan zult maken.

In mijn geval wilde ik buisvormige verzamelaars, voor prestaties. Ik heb uiteindelijk gekozen voor platte collectoren voor een kwestie van esthetische integratie.

Mijn sensoren zijn op een dak zichtbaar vanaf de straatkant en ik was tegelijkertijd fotovoltaïsche sensoren aan het installeren.
Ik vond een fabrikant die universele modules aanbood.

Ik heb mijn thermische sensoren in het midden van mijn PV-sensoren kunnen integreren.
De esthetische weergave is uitstekend, het zou betreurenswaardig zijn geweest met buisvormige sensoren.
Beeld
Straks 4 jaar en meer dan 15 MWh warm water geproduceerd (jawel, 15 MegaWatt.uur) oftewel bijna 4000kWh per jaar.
Toegegeven, dit is slechts een besparing van € 400 per jaar in vergelijking met een elektrische boiler, maar in 2 jaar zal het economisch zijn afgeschreven.

Voor mij is de grootste voldoening om meer dan 3 maanden per jaar niet meer de geringste m6 gas te verbruiken (om bij te vullen als de zon ontbreekt).
Vroeger moest ik de ketel met zijn waakvlam 365 dagen per jaar noodgedwongen laten staan, vandaag zet ik de ketel uit van april tot oktober en start hem pas weer op voor het stookseizoen. Het voltooit dan de zonneboiler INDIEN NODIG IS.
: Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 26/09/13, 00:12

Ik vind dat platte collectoren met een groter oppervlak dezelfde service bieden als efficiëntere maar kwetsbaardere buiscollectoren.
Jouw foto: Google Earth of drone?
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 26/09/13, 00:33

: Lol: Je zou geen bril nodig hebben...
De foto is van Google, en ik heb niets gedaan om het te verbergen... :P

Als ik al die tegels rond de panelen zie die nutteloos zijn...
0 x
van
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 04/06/13, 15:27

zonnepanelen




par van » 08/10/13, 14:15

Ik ben niet overtuigd van zonne-energie hoewel alle sites waar ik informatie krijg zonne-energie 100% ondersteunen!
Op deze site bijvoorbeeld: http://www.climamaison.com/demontrons-les-economies-par-l-exemple.htm wij geven een terugverdientijd van 6 jaar! Maar na 6 jaar zijn de platte of buiscollectoren verstopt en hoe zit het met het rendement?
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 08/10/13, 15:15

Vies. :?
Afhankelijk van de plaats waar de sensoren geplaatst zijn, kunnen ze inderdaad verstopt raken (voertuigvervuiling, nabijheid van bomen, fabrieksschoorstenen, stormregen, lateriet, pollen, vogelpoep, enz.), maar dit is niet onomkeerbaar en heeft weinig impact op prestaties.

We hebben het over thermische sensoren die water verwarmen. Het rendement is uitzonderlijk want in principe meer dan 80%.
Dat is ruim 1400Watt/m².
Gisteren weer (we zijn begin oktober) heeft mijn zonneboiler geoogst 26kWh energie thermisch in zijn ballon van 300L.
Ook al is Bordeaux niet de poolcirkel, dat zegt veel over de voordelen van een zonneboiler...
: Mrgreen:

Mijn gasboiler, die bij afwezigheid van zonlicht voor back-up zorgt, is sinds mei uitgevallen. sinds ik met deze apparatuur ben uitgerust (al 3 jaar oud), voorziet de zon meer dan 100 maanden in 6% van mijn warmwaterbehoefte en de rest van het jaar in 80%.

Mijn platte collectoren worden in het midden van de fotovoltaïsche collectoren geplaatst (zie afbeelding hierboven). Meestal maak ik ze meerdere keren per jaar schoon (een sproeier en een grote ruitenwisserwisser), ik heb het dit jaar nog niet gedaan, maar de productie laat geen significante daling zien...

Als de investering niet hoger is dan € 3500 en als de apparatuur ontworpen is om lang mee te gaan en volgens de regels van de kunst wordt gemonteerd, moet u niet aarzelen.

Ondanks een betreurenswaardige montage, geeft mijn zonneboiler (Schuco) betaald 3300€ mij volledige voldoening.
0 x
Isma10
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 19/08/14, 10:20

Berekening van het rendement van een watersensor




par Isma10 » 19/08/14, 10:22

Hallo,

Ik vind het moeilijk om een ​​oefening in hernieuwbare energie te doen. Ik weet niet waar ik het mis heb in de berekeningen, maar het resultaat dat ik vind is inconsistent.

Ik zal beginnen met de oefening uit te leggen:

oefening:

"
Bereken de efficiëntie van een watersensor die werkt onder de volgende omstandigheden:
- h =20 Wm-2.°C-1
- L = 2m; l=1m
- Absorber: 1 mm dikke staalplaat, buizen met een diameter van 15/21 mm, afstand buis/buis = 10 cm.
- Absorptiefactor = 0,9 over het hele spectrum
- Waterdebiet = 0,0035 kg.s-1, inlaattemperatuur = 32°C
- Uitwisselingscoëfficiënt vloeistof/buis = 1500 Wm-2.°C-1
- Meteorologische omstandigheden: Ta = 35°C, HRa = 40%, V = 2m.s-1, G* = 750W.m-2
- Glas: tau(ci) = 0; alfa(ci) = 0,88; tau(cs)=0,85; alpha(cs) = 0,08 3cm verwijderd van de absorber

Herhaal de berekening met een beglaasde sensor met een selectieve absorber: tau(ps) = 0,9; tau(pi) = 0,1.

Details van de berekeningen en de tussentijdse numerieke resultaten (waarden van alle overdrachtscoëfficiënten en thermische weerstanden) zullen worden gegeven. "

oplossing:

De formule die ik heb gebruikt is:

r = B-(K x (Tm-Tekst)) / G

waarbij: r staat voor het rendement in %.

B is de optische factor (%), deze varieert tussen 50% en 80%, afhankelijk van de aard van de sensor zelf. De optische factor komt overeen met de maximale opbrengst, dwz wanneer Tm-Text=0. In dit geval is B=alpha(ps)*tau(cs)=0.9*0.85 (alpha(ps) is de absorptiefactor)

K is de verliescoëfficiënt in W/m².K, deze is gelijk aan h=20 W/m².K
Tm is de gemiddelde waarde van de temperaturen van de vloeistof aan de inlaat van de sensor in graden Celsius, dit is gelijk aan 32°C.

G is de zonnestraling in W/m², G*=750 W/m².

dus het resultaat is:
r=0.9*0.85 - (20*(32-35)/750) = 0.845 = 84.5%

Ik wacht dan op uw commentaar voor de verschillende berekeningen en om te weten of wat ik heb gedaan juist is of niet, want ik zeg tegen mezelf waarom ik meer gegevens in de verklaring heb als ik ze niet gebruik. Dus ik zei tegen mezelf dat het beter zou zijn om wat meningen te hebben over de gebruikte formule en of ik mezelf ertoe heb aangezet het probleem op te lossen om de opbrengst te berekenen, aangezien de 2e vraag ik niet kon doen omdat ik dat niet doe weten hoe het moet.

Bij voorbaat dank.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Zonnecollectoren kiezen: plannen of vacuümbuizen?




par Christophe » 12/03/16, 18:08

Ik dien een diagram in dat het geometrische belang van zonnecollectoren met vacuümbuizen verklaart:

opbrengst-zonnecollector-volgens-oriëntatie-pic426.jpg
opbrengst-solar-captor-in-functie-van-oriëntatie-pic426.jpg (24.62 KiB) 10575 keer geraadpleegd


vacuüm-buis-zonnecollector-pic425.jpg
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 125-gasten