Kies zonnecollectoren: plannen of vacuümbuizen?

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 17/03/08, 14:18

Christophe schreef:http://www.ese-solar.com/ese/produits/prod_absorbeurs.php
?

Ik vind de ESE-technologie uitstekend. Ik was van plan buisdempers + koperen vinnen te maken, maar ik stuitte op het probleem van het solderen (tinsolderen is duur).
Beeld
Daarom vond ik ultrasoon lassen interessant.
Ter informatie vergelijk ik het met de Giordano-techniek die anders is (koperen buis + aluminium vinnen).
Mijn huidige absorbers zijn Martell-Catala (fijne koperen buizen gevangen in een weefsel van koperdraden).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 17/03/08, 14:45

Uw foto is een test in uitvoering? Wilt u uw zonnecollector vergroten?

Ik weet niet zeker of het koperen absorbergedeelte logisch is:

a) het kost een fortuin bij de huidige koperprijs
b) het wordt behoorlijk zwaar!
c) thermisch is het zeker niet ideaal

Voor onze sensoren zullen we er over een paar weken aan werken, dus ik kan je meer vertellen... voorlopig heb ik ze nog nooit "aangeraakt" hier is een "close" foto:

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 17/03/08, 17:53

Christophe schreef:Uw foto is een test in uitvoering? Wilt u uw zonnecollector vergroten?

Ik ben bezig met het renoveren van het ouderlijk huis in de Elzas, 140 km van mijn huis. Mijn vader had een zonneboiler geplaatst (6 m2 glycolcollectoren). Ook zou ik graag een zonnedak willen plaatsen dat op gewoon water loopt en kan worden aangesloten op de centrale verwarming (gasboiler) om het huis vorstvrij te houden. Ik wil mijn installatie in de Vogezen niet ontmantelen om ze naar de Elzas te brengen. De foto is een snelle doe-test.
Gelukkig heb ik een hele oude voorraad plaatkoper.
Zo niet, welk materiaal ziet u dan voor een absorber?
0 x
povrich
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 02/03/08, 12:45
Plaats: toulon

mijn scheikunde vraag




par povrich » 17/03/08, 20:23

Hallo,
Het is deze verdomde CO2 die me zorgen baart, vooral voor jonge mensen, omdat ik de ramp niet zal zien.
Ik vraag me af of we geen methaan of methanol zouden kunnen maken uit CO2 en H2 dat we zouden maken uit zonne- en windenergie, wat een manier zou zijn om H2 op te slaan. Dus CO2 + H2 ---> CH4 is het mogelijk, eenvoudig en goedkoop. Dit zou ook interessant zijn omdat ik geloof dat CH4 erg energetisch is, dus voor een bepaalde hoeveelheid energie zouden we minder CO2 produceren, dat kan worden gerecycled. Als het gemakkelijk te herstellen is op de auto's, voor de elektriciteitscentrales geen probleem, we weten hoe we het moeten herstellen.
Aangezien Capt Malo... hier ook naar toe komt forum, zal hij waarschijnlijk een antwoord hebben.
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 17/03/08, 23:44

:pijl: Koper is een ideaal materiaal voor het maken van sensoren...

Het is belangrijk om het zo goed mogelijk zwart te maken op een zo dun mogelijke, stabiele en perfect matte laag.

De verbinding tussen absorber en overdrachtsleiding is ook erg belangrijk.
Zoals hierboven vermeld, vermindert tinsoldeer de prestaties. Het verdient de voorkeur om deze las te maken zonder toevoegmateriaal.
Ultrasoon lassen maakt dit mogelijk...

De opbrengsten zijn dan beter dan bij sensoren met absorbers van een andere aard dan de overdrachtsbuizen, vooral als de absorbers niet aan de buizen zijn bevestigd (bijvoorbeeld geklemd of gekrompen).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 18/03/08, 08:12

Uh en Citro thermische inertie?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 18/03/08, 09:45

Christophe schreef:Uh en thermische inertie

Peux-tu préciser?
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 18/03/08, 11:52

Cuicui schreef:
Christophe schreef:Uh en thermische inertie

Peux-tu préciser?


Met de kopermassa op je foto, zal het enige tijd duren voordat je "absorber" zijn calorieën naar de buis heeft overgebracht...

Normaal gesproken absorberende materialen hebben een zeer geringe dikte (minder dan 5 / 10e mm). :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 18/03/08, 12:52

Citro schreef:
Cuicui schreef:
Christophe schreef:Uh en thermische inertie

Peux-tu préciser?

Met de kopermassa die op uw foto wordt getoond, zal het enige tijd duren voordat uw "absorber" zijn calorieën naar de buis heeft overgebracht... Normaal gesproken hebben absorbers een zeer geringe dikte (minder dan 5/10 mm). :?

Ik doe met wat ik heb (ik heb geen walserij om mijn koperplaat te verdunnen). Gezien de goede thermische geleidbaarheid van koper, maak ik me geen zorgen over de overdracht van warmte naar de buis.
Mijn probleem is een manier te vinden om te zorgen voor een goed contact tussen de plaat en de buis. Ideaal zou zijn om te lassen, door de lamellen op de plaat te knippen (Giordano-techniek) of door de plaat met 2 lamellen tegen de buis aan te spannen.
In warme landen zou men goedkope sensoren kunnen maken met gerecycled materiaal (schrootmetalen buis en vinnen gemaakt van blikjes).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 18/03/08, 17:39

Cuicui schreef:In warme landen zou men goedkope sensoren kunnen maken met gerecycled materiaal (schrootmetalen buis en vinnen gemaakt van blikjes).

Nog een idee voor rustieke absorbers: lege blikken in de lengte uitsnijden als cilindrische spiegel, ze op een stalen buis rijgen die als absorbers dient. Voordeel: geen solderen, warmteconcentratie voor hogere temperaturen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 106-gasten