Hulp bij de keuze van het glas voor thermische lucht panel

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
owen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 03/06/08, 08:16
Plaats: België

Hulp bij de keuze van het glas voor thermische lucht panel




par owen » 23/03/09, 22:10

Hallo,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een thermisch zonnepaneel met blikjes bier, cola, frisdrank. ( www.cansolair.com )

Ik ben bezig met het boren van blikken.

Ik denk echter aan het type plexy, polycarbonaat of glastegel om de doos te bedekken ??

Kunt u mij adviseren?

merci
Dernière édition par owen de 25 / 03 / 09, 08: 35, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 23/03/09, 22:18

Blijkbaar is op de site die u linkt, het "glas" Lexan (polycarbonaat).
Misschien is er een reden?

Mijn mening over:
- plexi, te fragiel en het lijkt mij dat het in de loop van de tijd zijn transparantie verliest
- het glas, te zwaar


Het is grappig dit ding, het is als een kleine toegevoegde Trombe-muur, maar zonder inertie, toch?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 24/03/09, 10:10

Ja leuk dit ding, ik begrijp niet hoe de blikjes aan elkaar "geplakt" worden maar in principe geven onze Québecse vrienden ons een uitleg in het Frans:
http://www.dispaq.com/CHAUFFAGE_SOLAIRE.htm
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 24/03/09, 10:34

Houthakker schreef:Misschien is er een reden?

Mijn mening over:
- plexi, te fragiel en het lijkt mij dat het in de loop van de tijd zijn transparantie verliest
- het glas, te zwaar


Ik zou toevoegen (pc tegen glas):

- werkgemak (en beweging) van de pc vergeleken met glas (vooral voor grote oppervlakken)
- prijs
- mogelijke krommingen, tot op zekere hoogte, met de pc (onmogelijk in glas)

Anders vond ik tijdens de renovatie van onze kas PVC-platen die eruit zagen als 2 druppels water voor de "klassieke" honingraatplaten van polycarbonaat.

Ze zeggen dat het zowel UV als pc kan bevatten en dat de prijs van PVC wordt gedeeld door 2 / pc. Ik twijfel nog steeds ... want zelfs de PC-platen hebben een speciale UV-behandelde kant om "beter te verouderen" ...

Ik denk dat ik ook kleine plexiglasplaten zag, maar te duur ...
0 x
owen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 03/06/08, 08:16
Plaats: België




par owen » 24/03/09, 13:28

Ik heb een kolomgrootte gepland van 20 kan in lengte op 20 kan in breedte. Wetende dat de grootte van een blik 6,5 cm x 11,5 cm is, maakt het me tot het oppervlak van het blik
130 cm breed op 230 hoog.

Dus mijn paneel met het frame zal 250 hoog en 140 breed zijn.

of vind ik een glas of pc van deze grootte?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 24/03/09, 13:42

250 is geen probleem: de pc-panelen zijn 2, 3 ... tot 6 m lang!

Anderzijds is de breedte meestal 0.98m of 1.05m.

Bovendien is polycarbonaat over het algemeen dubbelwandig en zoekt u de minst mogelijke straling, dit is niet de ideale oplossing ... Het voordeel is dat het (een beetje) isoleert.

Omdat u het meest transparante oppervlak nodig hebt, kunt u in dit geval op plexiglas gaan:

http://www.leboutte.be/catalogue_FR_Toi ... glass.html

Blijkbaar is het goedkoper dan ik dacht, maar het is nog steeds zout ... (de prijs is per m² niet per bord eh!)

ps: Bucheron, blijkbaar heeft het plexiglas na verloop van tijd een uitstekende weerstand om naar buiten te kijken http://fr.wikipedia.org/wiki/PMMA

# uitstekende weerstand tegen weersinvloeden;
# uitstekende weerstand tegen ultraviolette stralen, tegen corrosie;


Misschien verwar je met transparant PVC (onbehandeld)?

Door nadelen volgens deze pagina http://fr.wikipedia.org/wiki/Polycarbonate

Zijn gevoeligheid voor chemische middelen en ultraviolette stralen beperkt echter het gebruik ervan. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan langdurig contact met water, vooral bij temperaturen boven 60 ° C. Er bestaat een risico op sterke hydrolyse.


Plexiglas zou daarom geschikter zijn in het geval van een enkelwandige zonnecollector! Zo vreemd dat de industriëlen Lexan (PC) gebruiken, zeker een geschiedenis van kosten ... en kunnen we met een anti-UV-behandeling tot dezelfde prestaties komen?
0 x
owen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 03/06/08, 08:16
Plaats: België




par owen » 24/03/09, 22:41

Ik heb de volgende site gebruikt om mijn werk te doen.

http://www.freeweb.hu/napenergia/gyak/szp/sztgyi_en.htm

Ze gebruiken polycarbonaat.

op de Engelse video van de site cansolair.com in google, de ontwerper uditlise van polycarbonaat.

Ik heb duidelijk veel video's bekeken op YouTube of Google Video met de sleutelwoorden can solar of solar heater

Het is glas of polycarbonaat.

Nu de vraag die ik mezelf stel, zou plexyglas niet vertaald in het Engels worden beschouwd als polycarbonaat?
Dernière édition par owen de 24 / 03 / 09, 22: 47, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 24/03/09, 22:47

owen schreef:Nu de vraag die ik mezelf stel, zou plexyglas niet vertaald in het Engels worden beschouwd als polycarbonaat?


Au ... nou ik hoop het niet ... maar PC is misschien een generieke term in het Amerikaans om transparant plastic te zeggen?

Maar goed na deze uitleg van de vertaling: https://www.econologie.com/forums/post121091.html#121091
niets verbaast me meer ... : Mrgreen: : Mrgreen:

Volgens wiki is het in ieder geval duidelijk dat plexiglas beter is voor het maken van een zonnepaneel dan de pc: het is transparanter (meer dan glas!), Minder gevoelig voor UV en luchtvervuiling ... maar het is is ook "een beetje" duurder ...
0 x
owen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 03/06/08, 08:16
Plaats: België




par owen » 25/03/09, 08:41

Op de plexyglass verkoopsite zijn dit dimensies die niet bij mij passen omdat de maat die ik wil gebruiken niet is inbegrepen.

1) Mijn donatievraag voor plexiglas, hoe word ik lid van 2 om er maar één te maken?

2) Hoe de condensatie in de doos beheren? Ik ben bang dat er na verloop van tijd waterdruppeltjes zullen verschijnen.

3) Ik woon in België in de regio Charleroi. Kent u een winkel die plexi-platen verkoopt?

merci
0 x
owen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 03/06/08, 08:16
Plaats: België




par owen » 26/03/09, 07:52

heeft iemand een antwoord om met 2 plexy-platen mee te doen om er maar één te maken?

Wat zijn de manieren om 2-platen te verbinden?

merci
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 198-gasten