Open source project voor geconcentreerde thermische zonne-energie (CSP)

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Habib_
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 30/10/21, 19:18
x 13

Re: Open source project voor geconcentreerde thermische zonne-energie (CSP)




par Habib_ » 02/11/21, 17:14

Bedankt Ahmed voor de deelname :)

ja absoluut, daarom zei ik bijvoorbeeld, want er is niets beslist

het kan roestvrij staal zijn

trouwens, ik denk dat er verschillende configuraties zullen zijn, in het begin een prototype dat dagelijks gebruik rechtvaardigt (soort POC), en er is geen probleem, wat het ook kost, uitdrukking die momenteel in zwang is : Lol: en dan werken aan andere configuraties van het prototype maar met goedkopere materialen, minder automatisering, .. zodat het toegankelijk wordt voor meer bescheiden huishoudens etc. (naar aanleiding van mijn telefooncentrale eerder, heb ik afgeleid dat de kosten iets omhoog gaan, omdat er zal moeten worden nagedacht over het beveiligen van het systeem anders krijgt het de CE-licentie niet voor verkoop. Gezien de wens in de basis is dat dit Zodra het prototype is gevalideerd door het team dat het zal ontwikkelen, zal het vervolgens vrij worden gekopieerd, open source, door jong en oud die het in kleine series willen reproduceren en verkopen in hun hoekjes, landen, via het net of in een winkel of andere ..)

dus ja absoluut, roestvrij staal is naar mijn mening het beste, alleen de prijs rechtvaardigt aluminium modellen, of zelfs voor de goedkoopste zelfklevende aluminium films op een staalplaat... en misschien d 'andere reflecterende materialen om naar te zoeken, ik heb nog niet gegraven

dan zijn er ook nog de buizen, verwarmingszone, in dubbele partitie (metalen buis in glazen buis), ook daar zal er gewerkt moeten worden aan configuraties van de duurste tot de goedkoopste door te spelen met de materialen etc.

trouwens, ik redeneer massaal, zeg ik tegen mezelf om het gebruik te generaliseren, het moet toegankelijk zijn en daarom verschillende modellen bedenken van de minst dure (en daarom een ​​beetje kwetsbaar, en zijn prestaties niet top, maar als het op een zeer zonnige plaats, zuidelijk land wordt gebruikt, zal het een zeker pluspunt opleveren) tot de duurste (en daarom gepantserd, geavanceerd automatisch instelbaar enz. en topprestaties, ook al is dit niet altijd waar in het noorden van Frankrijk, bijvoorbeeld gezien de minder zonneschijn gemengd met kou enz.)

Eindelijk, hier is het, vandaar de behoefte aan een werkgroep die deze verschillende vragen zal onderzoeken en antwoorden zal geven.

goed voor jou
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Open source project voor geconcentreerde thermische zonne-energie (CSP)




par Obamot » 03/11/21, 14:39

Zou hacken op basis van bestaand materiaal goedkoper zijn?

Ontwerp als voorbeeld, hier een standaard 'standaard' RVS goot, met in het midden een sensor getekend:

275BAFDC-0BCC-4F69-8D59-974A744F5E28.jpeg
275BAFDC-0BCC-4F69-8D59-974A744F5E28.jpeg (40.46 Kio) Consulté 3086 fois


Bron van het product (bestaat in 3 modellen): https://www.asturienne.fr/p/evacuation- ... p-A1956611

Omdat eerlijk gezegd een plastic folie nooit erg lang meegaat op metaal (als je het "duurzaam" wilt maken), moedig ik je aan om eerder duurzaamheidstests te doen, ik denk dat het kan loslaten door de hitte (gelijmd op een geverfd plaatstaal, misschien beter, zoals bij voertuigen, het kan in een mum van tijd meegaan... je moet de duur zien)
1 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14823
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4302

Re: Open source project voor geconcentreerde thermische zonne-energie (CSP)




par GuyGadeboisTheBack » 03/11/21, 15:25

Een zelfklevende reflecterende film op metaal gaat inderdaad niet lang mee. Op een kunststof goot ja, veel meer. Anders is er reflecterende mylar...
http://www.jardicom.fr/p/plantes-reflechissant
1 x
Habib_
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 30/10/21, 19:18
x 13

Re: Open source project voor geconcentreerde thermische zonne-energie (CSP)




par Habib_ » 03/11/21, 15:53

ja, bedankt voor je onderzoek en dit prachtige diagram, absoluut, als hacken mogelijk is, zullen we niet verlegen zijn : Wink:

anders de film (geen plastic) maar ik bedoel aluminiumfolie zoals de broodjes die we kennen voor bakken, koken, enz.

dat gezegd hebbende, ik had het over deze film/aluminiumplaat die op plaatmetaal is geplakt, alleen als we een goedkoop model willen aanbieden (zeer bescheiden gezinnen, ontwikkelingslanden, enz.), maar anders het prototype dat ik wil maken (nou ja, als ik wil heb een team geïnteresseerd, enz.) is degene met roestvrijstalen plaat en zoals ik in het vorige bericht zei, om de prijs te betalen om al een "mooi" operationeel prototype te zien dat zal dienen om de aarzelende later te overtuigen om het te adopteren meer enz. het zal inderdaad nodig zijn om zo efficiënt mogelijke en meest efficiënte componenten aan te schaffen: een reflector, de glazen buizen met tussenschot (eventueel te bestellen bij een onderaannemer), de turbine, de manometers, ... mechanisme dat de reflector zal doen afwijken om de zon de hele dag te volgen,..

hier blijf ik dit project ook bekend maken aan de rechterkant en aan de linkerkant plaats ik commentaren op verschillende facebookpagina's die rond het hernieuwbare navigeren (solarfirefrance, EnergiePartagee, coopawatt, ..) op twitter zag ik ook dat ADEME burgerprojecten aanmoedigt rond thermische warmte, ... Ik heb net het fablab van de stad van de wetenschap bezocht, de manager vertelde me dat het fablab tot uw beschikking staat voor werk zoals lasersnijden, 3D-printen, enz. aan de andere kant hebben ze geen plek in de open lucht om thuis aan het prototype te kunnen werken, aangezien het prototype de zon nodig heeft.. )

zo niet, ga ik een beetje terug, de diepte van de wens van dit project? is dat op de lange termijn elk huis moet uitrusten met een micro-elektrische centrale! op het dak of in de tuin, die dankzij geconcentreerde zonne-energie een deel (of het geheel) van haar elektriciteitsverbruik voorziet.
een blokschema van de betreffende microplant:

http://www.cspultralitesolar.com/techno ... lar-power/


maar daar zijn we nog heel ver weg : Lol:

tot snel
1 x
Habib_
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 30/10/21, 19:18
x 13

Re: Open source project voor geconcentreerde thermische zonne-energie (CSP)




par Habib_ » 03/11/21, 16:08

bedankt Guy voor het advies en het idee van de mylar, ik zag je bericht nadat ik mijn vorige bericht had gepost..

nee voorlopig is de filmoplossing niet degene die zal worden getest (misschien later om goedkope modellen te maken), althans voor het eerste prototype (als het het daglicht zal zien, want ik ben nog steeds op zoek naar het team en vooral een minimale interesse bij mensen, want ik doe het niet voor mij : Wink: ..) de reflector zal van roestvrij staalplaat zijn, aangezien het uiteindelijk een teamwerk is, is het het team dat dat allemaal zal beslissen..
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Open source project voor geconcentreerde thermische zonne-energie (CSP)




par Obamot » 03/11/21, 16:15

Zonder te ver te willen gaan (en ook niet helemaal te weten hoe je een “binnenlandse” CSP zou opzetten :schok: ) het meest redelijke/haalbare en financieel toegankelijke project voor:

— “een micro-energiecentrale op het dak of in de tuin van een huis”

Bestaat al, het heet "zonnepanelen, batterijen en energie-efficiëntie'.

En dit tenzij je een systeem vindt dat kant-en-klaar is geleverd door een industrieel, maar ik zie niet waar ik dat kan vinden. De reden is eenvoudig, voor slechts één huis gaan we meteen naar een complexe technische installatie, duur en minimaal onderhoud met een heel circuit van warmteoverdrachtsvloeistofleidingen, + boiler en dynamo, en gekwalificeerd personeel en duur om het te monteren, en het laten werken met sensoren op verschillende plaatsen en een hele elektronische puinhoop om het geheel te beheren zonder het te beschadigen (dus bye bye low-cost), en bovendien moet je de warmte kunnen opslaan, terwijl het veel makkelijker is op te halen met panelen en op te slaan in batterijen. Ja, we kunnen ook accu's opslaan met een CSP, maar dat zou niet veel zin hebben, dat is niet echt waarom we een CSP maken, er is veel verlies in dit geval (het is goed waarom we warmte liever opslaan).

Maar als u de technische, eenvoudige, economische en gemakkelijk te implementeren oplossing voor een CSP in een individuele thuistoepassing heeft, dan wordt u een multimiljardair en/of wordt uw concept bij u gekocht. : Mrgreen:
0 x
Habib_
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 30/10/21, 19:18
x 13

Re: Open source project voor geconcentreerde thermische zonne-energie (CSP)




par Habib_ » 03/11/21, 17:01

om deze reden beëindigde ik mijn bericht met "we zijn erg ver verwijderd van de centrale microfoon in kwestie" : Lol:

Ik begrijp alle vragen en complicaties die u noemde, het prototype zal een basisdemo zijn en daarom zal het in eenvoud worden gedaan, zelfs als de essentiële componenten aanwezig moeten zijn (in ieder geval de reflector, leidingen, turbine), ook al betekent dit dat achteraf geraffineerd.

wat ik vergat te vermelden, dat dit idee bij me opkwam na de laatste stijgingen van de prijs van fossiele brandstoffen en dat het uiteraard alleen maar zal stijgen of in ieder geval niet zal dalen.

bovendien, als deze CSP-technologie duurder blijkt te zijn dan fotovoltaïsche energie, zijn we het erover eens dat het nodig zal zijn om fotovoltaïsche energie te gebruiken, of niets (voor bescheiden huishoudens die er geen toegang toe hebben)

in ieder geval is er nog niets gedaan, juist omdat het eerst nodig zal zijn om het nut ervan te rechtvaardigen, vandaar mijn "advertentie" aan de rechterkant en aan de linkerkant om positieve en negatieve feedback te krijgen, en of het me net zo interesseert als ik me voorstel mensen.

anders ben ik niet van plan miljardair of iets dergelijks te worden : Lol: zoals ik in het begin al zei, lanceer ik het idee van een opensource doe-het-zelf-project als onderdeel van een collectief werk.. met andere woorden, als ik geen gemotiveerd team vind, ga ik niet verder dan dat..
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Open source project voor geconcentreerde thermische zonne-energie (CSP)




par Obamot » 03/11/21, 17:53

Hoeveel woning(en) zijn er in dit project?

"Geen gemeenschap” / “Hub” wat betekent het? Het lijkt erop dat het voor een woonwijk is?

44989D85-79A9-4155-8F08-D323F3682334.jpeg
44989D85-79A9-4155-8F08-D323F3682334.jpeg (32.56 Kio) Consulté 3032 fois
1 x
Habib_
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 30/10/21, 19:18
x 13

Re: Open source project voor geconcentreerde thermische zonne-energie (CSP)




par Habib_ » 03/11/21, 18:36

sorry Obamot, ik misleid je onbedoeld!

trouwens, door de bovenstaande link te sturen, dacht ik dat je naar het schematische diagram zou kijken dat bovenaan de pagina van de betreffende site verschijnt (waar ik niet eens in detail naar heb gekeken naar de andere diagrammen van dezelfde site.. en dus het diagram dat je zojuist hebt weergegeven..)

dus ik wilde alleen deze afbeelding sturen (die bovendien op andere sites te vinden is, het schematiseert een csp-plant)
dat is hier:
https://www.ecomena.org/wp-content/uplo ... hs-CSP.jpg

je kunt dus de link negeren die ik eerder stuurde want inderdaad, ik richt me alleen op het eerste diagram dat erin staat en niet op de rest.. en het spijt me zelfs te spreken van centrale micro csp etc.

nogmaals sorry en bedankt voor je betrokkenheid
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Open source project voor geconcentreerde thermische zonne-energie (CSP)




par Obamot » 04/11/21, 12:08

Geen zorgen !
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 97-gasten