Solar cookers: voorbeelden in zelfbouw

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79138
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Solar cookers: voorbeelden in zelfbouw




par Christophe » 04/05/11, 10:30

Hier zijn enkele voorbeelden van zonnekokers of ovens met of zonder zelfbouw (om wat ideeën te geven).

Foto's uit het boek: "Zonnekokers, zelfbouw en recepten" (ISBN 9782842212018)

Bewerken, gevolgd door 2 projecten op forums van zonnekokers:
a) DATS-fornuis
b) ULOG-fornuis


Beeld

Zelfs in noordelijke landen bieden zonnekokers de mogelijkheid om 100 tot 150 dagen per jaar te koken.

Hier is een complete inleiding tot de zonnegastronomie. Deze kooktechniek behoudt de smaak en vitamines van voedsel... en wat een voldoening om alleen zonne-energie te gebruiken om te koken, conserven te steriliseren of brood te bakken! Na een presentatie van de verschillende soorten fornuizen die tegenwoordig in Europa beschikbaar zijn, wordt u uitgenodigd om uw eigen houten zonnekoker te bouwen.

Gedetailleerde uitleg, schema's en foto's, zeer gemakkelijk vindbare materialen, smakelijke recepten... de vervaardiging en het gebruik van dit krachtige fornuis is een leuke ervaring binnen ieders bereik.


Pagina 1: theeketel op zonne-energie, "tetraëder" zonnekoker, model met 4 reflectoren, aluminiumfolie paraplukoker, "banaan" model (ik begreep niet alles), kurkmodel?

Beeld

Pagina 2: 2 modellen met recyclingmaterialen, kartonnen parabolische kookkoker, model met parabolische concentrator en forceerbuis, opvouwbaar "reis" model, kartonnen model (tot 80°C)

Beeld

Pagina 3: met Fresnel-optiek (geavanceerde zelfbouw), "cake box" kooktoestel, geschilderd model, 100% gerecycleerd Taz-model, Kookpot en geïmproviseerd gecanneleerd model

Beeld

De prijs voor directe recycling en eenvoud gaat naar het "taz"-model : Cheesy:

Het maken van een zonnekoker is echt snel gedaan! Als het 200 tot 300 kWh per jaar bespaart... waar wachten we nog op om dit allemaal een beetje te democratiseren?

ps: sorry voor de vervorming van de foto's, ik nam dit met een APN :D
Dernière édition par Christophe de 10 / 05 / 11, 18: 48, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79138
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976




par Christophe » 06/05/11, 14:08

Google-links zijn goed... maar een prestatie "real time" van A tot Z volgen en uitwisselen met de "klusjesman" is beter. Opvolging en uitvoering...

Ik begon met het maken van een kleine zonne-oven van het Ulog-type, 1e info hier:
https://www.econologie.com/forums/post201741.html#201741

Ik zal een speciaal onderwerp maken als de site geavanceerder is.

Bewerken: hier is een speciaal onderwerp ULOG zonne-oven
Dernière édition par Christophe de 10 / 05 / 11, 18: 24, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Mathew
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 05/05/11, 12:04
Plaats: Västerås, Zweden




par Mathew » 09/05/11, 23:06

Sta me toe om de volgende te posten.
Ik kwam in het I-model, de DATS (dubbelhoekig twaalfzijdig), een soort parabool.
Het is toegankelijk voor iedereen :D
Het model is: http://solarcooking.org/francais/DATS-fr.htm
De langste is nog steeds om te winkelen en te kopen wat er nodig is : Mrgreen:

Het beest:
Beeld
Beeld

1ère ervaring met een gesloten fles water:
Beeld

Het werkt als volgt:
Beeld
Beeld
Beeld
Het is het plastic dat smolt onder de kap!

2ème ervaring vandaag: kleinere hoeveelheid water, bruine fles (bier).

Beeld
Ik moest een biertje te offeren. Onder de zon vandaag, het was moeilijk : Wink:

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld


2 21 punt gigowatts! : Mrgreen:

Keer terug:
1 / gemakkelijk op te bouwen, goedkoop met karton en aluminiumfolie.
2 / No constante wind.
3 / No oriëntatie: Ik opgetuigd met stoelen, stenen ...

Conclusie:
1/ Zou beter werken met spiegels of imitatiespiegels dan aluminiumfolie
2 / dwingend maken een basis en een doorverwijzing naar de zon
3 / Hypermarkt. We moeten hoog genoeg temperatuur in een gebouw te klimmen met minder in hard ;-)
4 / Maak een systeem om de schotel thuis te houden.

Ik loop met mijn vrachtwagen (zie handtekening) en zou graag hetzelfde, opvouwbaar. Ik zal kijken op het! :D

Bewerken: hier is het onderwerp gewijd aan deze prestatie / ervaring https://www.econologie.com/forums/four-solai ... 10766.html
Dernière édition par Mathew de 10 / 05 / 11, 10: 45, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 10/05/11, 08:56

Die zou ik gebruiken als vervanger voor de houtskoolbarbecue.
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79138
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976




par Christophe » 10/05/11, 09:56

Nou ja, Sherkanner is "een beetje" het doel :)

Matthew schreef:Sta me toe om de volgende te posten. (..)


Super bedankt voor de foto's en feedback, heb je een worst of een spies geprobeerd (om Sherkanner te laten zien)? : Cheesy:

Gezien de rijkdom van uw getuigenis zou u een nieuw onderwerp moeten maken met de titel: "DATS zonne-oven, constructies en terugkeer" zoals het mijne met Ulog: https://www.econologie.com/forums/four-cuise ... 10753.html door de inhoud van dit bericht te kopiëren en te plakken.

Om de coating Ik raad u aan het voortbestaan ​​deken gespeld (een eitje op karton) te testen te verbeteren. Het komt terug naar 1.5 € / m² zo veel goedkoper dan aluminium folie!

Een opvouwbare versie zou de top (ik denk dat al) zijn.

Niet te vergeten de regen op te noemen!
0 x
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1687
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 112

constructie van een zonneparabool




par Oli 80 » 10/05/11, 18:21

Hallo, vorig jaar zag ik een vrij goed ingebeelde versie van een zonneparabool op een tentoonstelling, de man herstelde een oude parasol waarvan de stof gescheurd was, hij verwijderde hem omdat de structuur in perfecte staat was, kortom hij verving de gescheurde canvas met overlevingsdekens

hij heeft ook de buis gedemonteerd en het openings- en sluitmechanisme van de parasol, kortom, het was echt systeem D, ik sprak met de man op de ecologiesite, hij nam er nota van maar ik weet niet wat ermee is gebeurd sinds
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79138
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976




par Christophe » 10/05/11, 18:32

Aha nog een goed idee :) en is het goed gelukt? Hoeveel °C bij de brandpuntsafstand?

Er is ook de parapluversie met sluitsysteem: perfect om het systeem met weinig ruimte op te bergen!
0 x
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1687
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 112

parasol parabel




par Oli 80 » 12/05/11, 17:24

Hallo, na wat ik zag dat zijn doe-het-zelfparasol met elektrische deken leek te werken, zag ik dat hij water aan het koken was in een kleine steelpan, in feite als ik het me goed herinner was het het "paraplu" -systeem, ik weet het niet, hij had het niet over de maximale temperatuur

Ik denk dat de paraplu-versie net als de zonnekokers te koop is, maar het was van het D-systeem, goed gedaan, er is een foto (net onder de jongedame met het kleine buikje in de lucht : Mrgreen: ) in het eerste bericht van dit onderwerp zien we een pot die er ongeveer zo uitzag
0 x
chrisleblay
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 134
Inschrijving: 16/06/07, 01:35
x 4




par chrisleblay » 27/09/13, 01:15

Hier is een kleine eenvoudige zonne-oven geautomatiseerd op de oost-west rotatieas en handmatig voor de verticale as

Beeld

het systeem lijkt geen zonnevolger te hebben,
het lijkt te werken met een zonnecel die een kleine motor aandrijft (
waarschijnlijk 12 volt). De uitvinder zegt dat de motor start wanneer
minimaal 25% van het oppervlak van de zonnecel (van 8 volt) wordt blootgesteld en
wordt uitgeschakeld wanneer er niet genoeg zonlicht is om het van stroom te voorzien
(d.w.z. wanneer de schaduw de cel raakt).

De bereikte temperatuur is 126 graden Celsius.
het meeste voedsel is binnen 2-3 uur gaar.
90 graden rotatie in 3 uur.
Ongeveer 55cm bij 25cm diep.

De video om het te bouwen (in het Engels maar erg visueel): http://www.youtube.com/watch?v=gPFbcQ8i4PE
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 156-gasten