Water destilleren met zonne-energie

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Water destilleren met zonne-energie




par Forhorse » 29/05/19, 20:22

Bonjour à tous,

Gewoon om een ​​idee te delen dat ik vandaag had om meningen en eventueel ideeën te vragen als het haalbaar blijkt te zijn.
Voor de context: ik werk aan het onderhoud van machines, waarvan sommige een beetje stoom nodig hebben voor desinfectiedoeleinden. Een kleine ketel van ongeveer 50 cl zorgt voor deze stoom die om de 10 tot 15 minuten wordt verbruikt in de vorm van een straal van enkele seconden.
Het probleem is dat sommige van deze machines zijn geïnstalleerd in gebieden waar het water hard of zeer hard is en zelfs wanneer ze door een ontharder worden gevoerd, blijven de mineralen die in het water aanwezig zijn uiteindelijk de kleppen/kleppen/kleppen van de ketel blokkeren, waardoor ze kapot gaan , waardoor de desinfectie van het deel van de machine dat moet worden gedesinfecteerd in het gedrang komt.
Het gebruik van commercieel gedestilleerd water is een oplossing, maar het lijkt erop dat als we de kosten vergelijken met die van het reguliere onderhoud van de ketels, dit laatste voordeliger is.

Ik dacht toen dat het misschien mogelijk zou zijn om zonne-energie te gebruiken om het water te destilleren dat nodig is om deze stoomgenerator te laten werken. Het doel is een betrouwbare werking zonder regelmatig onderhoud en zonder overmatig energieverbruik buiten de zon.
Ik heb niet het exacte verbruik, maar het moet tussen de 5 en 10 liter per dag lopen, dus misschien is het speelbaar op zonne-energie, en zelfs als het maar 6 maanden van het jaar is, is het al goed. Het punt is dat enkele honderden van deze machines in gebruik zijn, dus de oplossing moet in veel exemplaren kunnen worden gerepliceerd zonder al te gasfabriek te zijn en natuurlijk moet de investering in apparatuur/installatie in een paar jaar worden terugverdiend.
Maar goed, voordat u nadenkt over grootschalige inzet en winstgevendheid, moet u zich al verdiepen in de haalbaarheid en de beschikbare technische oplossingen.
Als je daar langskomt, heb je een mening of ideeën, neem ik aan.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Water destilleren met zonne-energie




par Ahmed » 29/05/19, 20:48

Het moet gemakkelijk zijn om condenswater op te vangen in een apparaat vergelijkbaar met een minikas: een eenvoudig schuin raam zorgt ervoor dat de druppels in een goot terechtkomen die het condensaat naar de opslagcontainer zal leiden...
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
jean.caissepas
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 01/12/09, 00:20
Plaats: R.alpes
x 423

Re: Water destilleren met zonne-energie




par jean.caissepas » 30/05/19, 09:28

Dual-flow CMV's condenseren ook water uit de lucht en sturen het vaak door de afvoer. Aan de andere kant varieert de productie afhankelijk van het seizoen.

Anders moet je aan een satellietantenne sleutelen om een ​​zonneconcentrator te maken. De geproduceerde stoom kan worden gekoeld door een pijp die door de aarde loopt.
0 x
Verleden gewoonten moet veranderen,
omdat de toekomst mag niet sterven.
Avatar de l'utilisateur
Peter
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 363
Inschrijving: 25/10/23, 13:51
x 20

Re: Water destilleren met zonne-energie




par Peter » 29/10/23, 19:17

Momenteel zie ik het aantal bacteriën in stromend water (maximaal)
en de tonnen antibacteriële additieven die aan de bron zijn toegevoegd,
hittegolven...
Distilleren met zonne-energie zal een dubbel gezondheids- en ecologisch voordeel opleveren.
0 x

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 275-gasten