De zonne-installatie hout Tigger met thermische buffer

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

De zonne-installatie hout Tigger met thermische buffer




par Christophe » 15/04/08, 18:37

Hier is een vrij volledige presentatie van de zonnehuis + hout + klein elektrisch supplement van Teigetje met zelfgemaakte 1000L thermische pad.

Het begint hier: waarom kiezen voor zelfbouw zonne-energie?

Beeld
Groot diagram: https://www.econologie.com/photo/solaire ... e_18_1.gif

Beeld

Ik heb het opgedeeld in verschillende artikelen:

1) Renovatie en transformatie van een huis met 100% elektrische verwarming naar een huis met zonne- en houtverwarming in Lotharingen

https://www.econologie.com/pourquoi-choi ... -3773.html

2) De aankoop van het huis in 2004...allemaal elektrisch!

https://www.econologie.com/photo-d-une-m ... -3774.html

3) Interieurrenovatiewerken

https://www.econologie.com/maison-electr ... -3779.html

4) Installatie van zonnecollectoren in de zomer van 2006 en installatie van het zonnecircuit

https://www.econologie.com/photos-de-la- ... -3780.html

5) Foto's, plattegrond en uitleg van het zonnecircuit

https://www.econologie.com/photos-et-pla ... -3783.html

6) Fornuis met warmwaterbatterij (aanvulling voor pc)
https://www.econologie.com/poele-a-bois- ... -3788.html

7) Details en meer foto's
https://www.econologie.com/photos-et-det ... -3787.html

Enkele foto's:

Beeld

Beeld

Beeld
Dernière édition par Christophe de 15 / 12 / 10, 16: 04, 4 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 15/04/08, 22:53

Dag

Dank aan Tigrou voor deze geweldige installatie en dit zeer complete artikel

Toen ik enige tijd geleden zei dat zelfbouwers-installateurs hun weddenschap zouden winnen door het reële economische belang van gecombineerde zonne-energie aan te tonen, wat professionals en hun afschrikkende prijs nooit zullen lukken.

Ik vond bij de installatie van Tigrou enkele tips die ik zou willen toepassen op mijn toekomstige installatie:

1) De voorverwarmingstank op zonne-energie stroomopwaarts van de elektrische cumulus
We houden dus een echte warmwatercapaciteit op 60° (het volledige volume van de cumulus 200 of 300 l)
Dit is niet het geval op een zonneboiler alleen met een elektrisch punt, aangezien de weerstand zich op het tussenliggende niveau bevindt en alleen het water "boven" op 60° wordt gebracht
Wil je 300L SWW op 60°, dan moet je een zonneboiler van 500L kiezen en is de prijs niet meer hetzelfde!
Anderzijds zijn de warmwater- en verwarmingscircuits gescheiden
Ik denk, in mijn geval, om slechts één circuit te maken (hoge temperatuur) om de boiler te verwarmen met de houtketel bij afwezigheid van de zon (mijn verwarming wordt uitgevoerd door radiatoren en niet door pc, dus T° hoger )

2) De thermostatische klep om een ​​constante temperatuur in het circuit te houden, zelfs als de buffer op hoge temperatuur is (overtollige warmte van houtverwarming)
Zouden we er een foto van kunnen krijgen (ik weet niet hoe het eruit ziet) :|

3 ) Vaatwasser en wasmachine aangesloten op SWW
Waarom niet direct uit de ballon op 60° met wederom een ​​thermostatische mixer om de temperatuur te verlagen naar 50 of 40°C (meer zien voor de afwas?)

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
tigrou_838
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 573
Inschrijving: 20/10/04, 11:25
Plaats: Lorraine Luxemburgse grens

mijn installatie




par tigrou_838 » 16/04/08, 09:02

hallo lus.

voordat ik aan het werk begon, heb ik veel gezocht en de mogelijkheden die ik had uit mijn hoofd geleerd, vooral dankzij APPER en ECONOLOGY.

dus

voor uw punt 1. Ik moet de twee circuits volledig scheiden, omdat de verwarming op een zeer lage temperatuur staat, dit zal niet voldoende zijn geweest om het sanitaire water voldoende te verwarmen.

op dit moment staat de zonnecumulus in serie met de elektrische cumulus, binnenkort een kleine circulator die niet op de plattegrond staat, om het water in de twee cumulus te laten draaien wanneer het zonnewater boven het elektrische water is, min of meer boven 55 graden, totale capaciteit 400 liter warm water.

punt 2 en 3.
thermostatische klep om slechts 24 graden in de verwarmde vloer te sturen.
vaatwasser aangedreven door zonne-energie warm water op 60 graden.
wasmachine voorzien van warm water op zonne-energie van 35 graden via een thermostaatkraan.

bedankt christopher

tigrou
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 16/04/08, 09:17

lus schreef:Toen ik enige tijd geleden zei dat zelfbouwers-installateurs hun weddenschap zouden winnen door het reële economische belang van gecombineerde zonne-energie aan te tonen, wat professionals en hun afschrikkende prijs nooit zullen lukken.


Ze willen het niet doen omdat ze weten waar de subsidies vandaan komen... niet boos worden op degene die je ballen bedient...

Zoals ik dit weekend hardop tegen Tigrou zei: als iedereen huizen had zoals de onze, zouden de brandstofverkopers failliet gaan...

Hun belang is dus om dit soort huizen onbereikbaar te blijven maken... overfacturatie via een materiaalsubsidie ​​is volgens de Staat de manier die "het beste" werkt... overigens betreft dit alle materialen die EnR moeten zijn. Houtketel inbegrepen.

Teigetje had het er een beetje over in (nou ja, ik heb het een beetje op mijn eigen manier geherformuleerd, maar het idee is er) in zijn inleiding: https://www.econologie.com/pourquoi-choi ... -3773.html

De subsidieval...

Mijn warmwaterinstallatie in zelfbouw en in serie op de elektrische boiler kostte mij slechts 1200 euro exclusief subsidie. In werkelijkheid; zelfgemaakt werk wordt niet gesubsidieerd (en terecht: we zouden er geld mee verdienen).

Maar uiteindelijk zou het me, zelfs met de subsidies van de staat en de regio Lotharingen, nog steeds meer hebben gekost om een ​​beroep te doen op een professional.

Ik denk dat subsidies de neiging hebben om de prijs van zonne-installaties kunstmatig te verhogen, wat geen goede zaak is. Met andere woorden: de premie gaat niet naar duurzame ontwikkeling, maar naar de portemonnee van de installateur.


Voor de rest feliciteer ik Tigrou nog steeds met zijn strijdlust...en ik kondig u aan dat de presentatie van onze installatie in beraadslaging zit.

Er ontbreken alleen een paar financiële aspecten... Ik heb Tigger per e-mail gevraagd erover na te denken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
tigrou_838
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 573
Inschrijving: 20/10/04, 11:25
Plaats: Lorraine Luxemburgse grens

mijn installatie




par tigrou_838 » 16/04/08, 10:47

heil is alles. : Cheesy:

zelfs een kleine herformulering in de saus christophe, ik ben het volledig met hem eens.

Ik probeer bereikbaar te zijn en de verschillende vragen zo snel mogelijk te beantwoorden, zowel hier als op de app.

zonne-energie moet worden gedemocratiseerd.

ps: ik ga op zoek naar de facturen van mijn installatie. door het gedeelte loodgieterswerk en elektriciteit te scheiden dat ik tegelijkertijd deed.

tigrou
0 x
jc-Tergal
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 98
Inschrijving: 12/03/07, 00:53




par jc-Tergal » 16/04/08, 11:33

waar is de thermische pad van gemaakt? het is een grote plastic tank met alle isolatie eromheen??
0 x
Avatar de l'utilisateur
tigrou_838
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 573
Inschrijving: 20/10/04, 11:25
Plaats: Lorraine Luxemburgse grens

mijn installatie




par tigrou_838 » 16/04/08, 11:51

ja jc-tergal,
het is een plastic tank van 1000 liter met metalen versteviging, plus isolatie rondom.
kijk naar de foto's, je kunt de isolatie van de tank zien.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 16/04/08, 12:41

0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 16/04/08, 12:48

Hoi Tigger

Bedankt voor alle details
Voor mijn ECS-voorbereidingstank stroomopwaarts van mijn huidige 300L cumulus, denk ik dat ik de onderstaande apparatuur heb gekocht

Beeld

Interne coating van de tank in twee lagen geëmailleerde vitrificatie

CFK-vrije polyurethaan isolatie

Lange levensduur

Hoge opbrengst

magnesium anode

2 kW elektrische weerstand op aanvraag

Maximale werkdruk 8 bar.

Maximale werkdruk batterij: 18 bar bij 120°C - 16 bar bij 160°C - 15 bar bij 180°C

Type


K-162

Inhoud (l)


160

Breedte A (mm)


615

Lengte L (mm)


580

Hoogte H (mm)


1070

Hoog spoeloppervlak (m²)


0,58

Bodemspoeloppervlak (m²)


0,73

Nettogewicht (kg)


98

Uitgang sanitair warm water d1


¾''

Hoge spoelinlaat d2


1¼''

Thermostaat d3


½''

Verkeer d4


¾''

Uitlaat hoge spoel d5


1¼''

Lage spoelinlaat d6


1¼''

Thermostaat d7


½''

Lage spoeluitlaat d8


1¼''

Ingang sanitair koud water d9


¾''




Om de temperatuuruitwisseling te optimaliseren, wil ik de 2 spoelen gebruiken die beschikbaar zijn op deze ballon (aangezien deze hiermee is uitgerust)
Warmwaterinlaat van het verwarmingscircuit op de bovenste inlaat van de bovenste batterij en uitlaat op de onderste uitlaat van de onderste batterij
Sluit tussen de twee eenvoudig de bovenste serpentine-uitgang aan op de bovenste aankomst van de onderste serpentine
(ik weet niet of ik heel duidelijk was, maar ik kan schetsen)

Wat vind je van dit materiaal en mijn idee?

A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 16/04/08, 13:01

Looping, geen advertenties alstublieft... Ik heb je bericht gecorrigeerd

Wil je dan niet meer zo'n grote postzegel als de onze maken?
0 x

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 115-gasten