Zonneboiler pretentieloze

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Zonneboiler pretentieloze




par Forhorse » 17/06/11, 11:30

Bonjour à tous,

Om de lay-out van mijn stal op te volgen (https://www.econologie.com/forums/mon-ecurie-projet-de-renovation-econologique-t8678.html) en zoals beloofd in het onderwerp over zonne-energie, is hier mijn bescheiden bijdrage met betrekking tot een klein zonneboilerproject op basis van PE-irrigatieleidingen.

Hier, daarom, in de vorm van een fotoreportage, de hoofdlijnen van het project.
Omdat ik een grote lengte slang beschikbaar had (PE diam 16 irrigatieslang waarvan ik het geluk had dat ik het kon herstellen) begon ik met sleutelen aan een steun voor de toekomstige zonnecollector.
Een eenvoudig houten kruis leek mij voldoende voor mijn project.
Dus heb ik twee halve spanten van 4m geassembleerd met gezet hout versterkt door omkaderende vierkanten.
Beeld

Het enige dat overblijft is "meer dan" het opwikkelen van de pijp tot een grote cake. De buis wordt elke 3/4 slag vastgemaakt met behulp van een elektrische kabelbrug en de spoelen worden met draad aan elkaar vastgemaakt. Het resultaat is niet erg goed, maar voor een eerste poging zou het goed moeten zijn.
Beeld

De set wordt geplaatst zoals op het dak
Beeld
Ik wikkelde daar ongeveer 225m buis, die een sensor vormt van een netto oppervlak van 4.1m²
De capaciteit is ongeveer 45l, en in statische toestand, door een prachtige zon zonder wolk en zonder wind, duurt het ongeveer 1 uur om deze hoeveelheid water te verhogen tot een temperatuur van ongeveer 45-50 ° C

De sensor is verbonden met een elektrische cumulus van 200l dat is het meest klassiek. en circulatie wordt verzekerd door een circulatiepomp voor centrale verwarming.
Het sanitair is uiterst eenvoudig omdat ik niet eens een veiligheidsgroep had. Het is de suppressor tank die ook zal fungeren als een expansievat indien nodig (maar dat zou me verbazen)

Kleine weergave van mijn "waterstation"
Beeld

Details van het vertrek naar de sensor
Beeld
Koud water wordt uit de bodem van de tank getrokken en door de circulator naar de zonnecollector gestuurd.
De retour vindt plaats op de bovenkant van de tank, aan de zijkant van de warmwateruitlaat.
Beeld

Dus dat is mijn installatie.
Voor systeemprestaties zullen we nog even moeten wachten. Sinds ik de installatie heb voltooid, hebben we niet veel zon gehad (de lucht is bijna constant bedekt ... maar zonder een druppel regen, het soort typische weer om van streek te raken)

Ik moet ook een differentiaalthermostaat installeren, of een zonnemeter die ik nog niet weet, omdat de installatie momenteel op een programmeur werkt

Als dit eerste prototype correct werkt (ik denk dat het 2 dagen van felle zon nodig heeft om 200l water aan 40-45 ° C te leveren) dan zou ik de sensor verbeteren, waarschijnlijk door een geïsoleerde doos voor de pijpplaat te maken (wat ik beter zou doen) met een glas erboven.
Dernière édition par Forhorse de 17 / 06 / 11, 19: 09, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 17/06/11, 12:00

Overweegt om het achter een glazen dak te plaatsen, beschermd tegen de wind, om warmteverliezen door de wind te beperken
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 17/06/11, 14:13

Interessant en nuttig.

Enkele gezond verstand opmerkingen.

Afhankelijk van de sterkte van de zon, is het noodzakelijk om de circulatiesnelheid te regelen om een ​​minimale T te houden (30 ° C?) En de circulator heeft over het algemeen deze capaciteit niet, behalve een paar seconden gepulseerd door de T met de microprocessor of logisch circuit elementair en thyristor, geven pulsen van een paar seconden met duty cycle vastgelegd door de uitgang T. De paar seconden moeten langer zijn dan de opstarttijd van de pomp.
Op APPER zijn er andere oplossingen.
Anders kan het te snel zijn en zelfs het reeds hete water afkoelen.
De T van het water dat eruit komt, is een echte eenvoudige solarimeter die de essentie meet.
Dit lijkt mij als natuurkundige cruciaal.

Vergelijk tussen bruine cleir-pijp en zeer zwarte pijp die meer absorbeert ???

Breng een transparante plastic film aan om de winst in T te zien, vooral belangrijk bij wind, verlies door convectie.
Simplistisch plastic zal bijna net zo effectief zijn als glas.

Een noppenfolie die wordt verkocht voor een goedkope kas kan in de winter effectief zijn als dubbele beglazing (zie kas over econologie).

Dus veel bruikbare tests indien mogelijk door de T op te nemen als functie van de tijd !!
.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 17/06/11, 16:08

Quelques idées:
Gezien de 45-liters van de buis die een bepaalde tijd nodig hebben om op te warmen, zelfs met de 4KW van de zon heel goed vooraan, de eenvoudigste is een basisthermostaat met meting van T-, 1- of 2-meters vóór de uitgang van de buis in de zon, en die stopt zodra het water dat eruit komt te koud is. 1 of 2-meters of meer die moeten worden aangepast, komen overeen met de stoptijd van de circulator om de uitstroom van te koud water te voorkomen.
Het zal vanzelf werken zonder ooit koud of te heet water te verlaten, als de tussenleidingen geïsoleerd zijn.


Bij zonnig weer kan het nuttig zijn om koud water voor te verwarmen tot 25 tot 30 ° C met de sensor voordat deze de elektrische stapelruimte binnentreedt om veel te besparen met een lage T-buffertank die is voorverwarmd bij aankomst van koud water (of circulatie van water op de bodem van de tank) ???
Het is een heel andere montage maar zuinig in elektriciteit, gezien de langere werking bij bewolkt weer.
Een 3-kanaalklep kan toelaten om tussen de twee mogelijkheden te kiezen ??????
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 17/06/11, 18:22

Zoals hierboven gezegd, zou het nodig zijn om de opname te optimaliseren:
- schilder de pijp zwart
- omhul de buis in een luchtdicht frame en aan de onderkant geïsoleerd met een venster.
- plaats een reflecterend oppervlak onder de buis om de onderkant van de buis te verwarmen, aangezien u geen platte sensor gebruikt

Het glas beschermt tegen wind en regen en zorgt voor een broeikaseffect en de resulterende thermische vluchteling.

Ik laat het aan anderen over om advies te geven over het reguleren en overbrengen van calorieën naar de bal.

Gefeliciteerd met je initiatief en je prestatie. 8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359




par Forhorse » 17/06/11, 19:04

Wat betreft de kleur van de pijp (ik had geen keus, het is herstel ...) Ik weet niet zeker of zwart essentieel is.
Wat echt belangrijk is, is de kleur in het infraroodbereik (en niet in het zichtbare bereik)
De bruine pijp heeft echter een mat uiterlijk en ik denk dat deze in het infraroodbereik bijna zwart is en zelfs zwarter kan zijn dan de zwarte pijp die een glanzende uitstraling heeft.

Hoe dan ook, op dit moment denk ik niet dat dit het belangrijkste is.
Aan de andere kant, zoals jullie allemaal erop wijzen dat beglazing hierboven zeker de prestaties veel meer zal verbeteren, ben ik me hiervan bewust. Maar er is nog een probleem: de prijs!
Als ik voor dit doel de kans krijg om de beglazing te herstellen, zou ik het doen, maar ik zal geen glas of plexi speciaal voor dit project kopen, omdat het uiteindelijk bijna net zo duur zou zijn als het kopen van een echte zonnecollector .

Wat betreft de verordening zou ik waarschijnlijk het principe van dedé toepassen, maar ik moet nog steeds sondes kopen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 17/06/11, 19:07

Of een eenvoudig houten frame omgeven door transparant plastic, het zou hetzelfde effect moeten hebben zonder de prijs.
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359




par Forhorse » 17/06/11, 19:15

sherkanner schreef:Of een eenvoudig houten frame omgeven door transparant plastic, het zou hetzelfde effect moeten hebben zonder de prijs.


Ja, soort plastic broeikasgassen ... waarom niet!
De sensor zelf is immers niet erg geoptimaliseerd (plastic sensor) dus waarom niet in dezelfde geest blijven.
U hoeft niet te zoeken naar extreme prestaties, maar gewoon iets eenvoudigs te verbeteren.
Ik zal binnenkort zien wat haalbaar is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 17/06/11, 19:19

Mat zwart absorbeert straling beter omdat het een breder spectrum absorbeert dan bruin of rood ... :?

Als je de slang schildert met een spray van zwarte matte verf (bijvoorbeeld barbecue, die bestand is tegen hoge temperaturen), kun je je slang ook in rookzwart (verbrande kurk, houtskool ... ).

15% van de thermische winst is breed denkbaar. : Arrowl:
0 x
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 17/06/11, 19:20

Dan kun je ook de buis isoleren die naar beneden gaat met wat er onder je voet valt. Hennep, stro, iets gewikkeld in een oud laken en afgeplakt, wat dan ook. Je moet gewoon voorkomen dat je isolatie wordt opgegeten door je paarden.
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 139-gasten