Een zonne thuisbasis van bijna autonome thermische buffer

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Een zonnewoning met bijna autonome thermische buffer




par sicetaitsimple » 18/12/17, 21:07

nico239 schreef:
En we waren heel erg verrast dat we zonder problemen 150 m2 op één niveau konden verwarmen met een kleine Ilam 7 kW gietijzeren kachel (deze was op zijn plaats toen we hem kochten)



Ik ben ook erg verrast! Niet zozeer door het benodigde vermogen, maar door het feit dat je 150m2 weet te verwarmen met een kachel die volgens de foto in een hoek van het huis staat.

Aan de andere kant van de diagonaal moet het nog schiften, toch? Een kleine elektrische back-up in weeskamers, zoals thuis?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een zonnewoning met bijna autonome thermische buffer




par Adrien (voormalig nico239) » 19/12/17, 00:08

sicetaitsimple schreef:
nico239 schreef:
En we waren heel erg verrast dat we zonder problemen 150 m2 op één niveau konden verwarmen met een kleine Ilam 7 kW gietijzeren kachel (deze was op zijn plaats toen we hem kochten)



Ik ben ook erg verrast! Niet zozeer door het benodigde vermogen, maar door het feit dat je 150m2 weet te verwarmen met een kachel die volgens de foto in een hoek van het huis staat.



Ik weet dat wij ook
September 2006 woning van 11 x 15.7, 3 kamers, zuid/noord gelegen, dikke gordijnen voor alle ramen en parketvloer in de slaapkamer, werkkamer en eetkamer op tegelvloer plus dik tapijt op de parketvloer in de werkkamer en de slaapkamer en op de tegelvloer in de woonkamer.

Beeld

Op dit moment gaan natuurlijk alle deuren open
- buiten -6
- zuid en noord hoofdkamer (woonkamer, eetkamer, keuken) spinnende kachel, d.w.z. 50% van zijn vermogen: 20.7
- slaapkamer zuid (thermometer in het midden van de kamer) 17.9
- kantoor noord (thermometer “aan de andere kant van de diagonaal) 17


sicetaitsimple schreef:Aan de andere kant van de diagonaal moet het nog schiften, toch? Een kleine elektrische back-up in weeskamers, zoals thuis?


Aan het einde van de diagonaal is hij in het kantoor (de kleine elektrische radiator - normaal - is er altijd om te helpen maar wordt niet gebruikt).
Voorlopig nee: met parket, zware gordijnen en dikke tapijten is het prima behaaglijk.

In de slaapkamer hebben we de radiator waar we last van hadden helemaal weggehaald (de airedou is 1.20 lang... pfff)


Eerlijk gezegd lijkt het er niet op dat de bouwer een bepaalde techniek heeft gebruikt voor de isolatie (a priori placo/glaswol/placo... Ik weet niet wat er tussen de buitenplaco en de gevel zit, strikt genomen... Ik heb nog nooit daar in deze richting geboord)
We hebben niet de eerste documenten van de bouw van een huis dat eerder een tweede woning zou zijn voor een zomerverblijf.

Dit alles om te zeggen dat een goede oriëntatie, een goede isolatie, een goede interieurindeling en waarschijnlijk ook een goede kachel misschien wel even effectief maar vooral veel zuiniger zijn dan een stortvloed aan dure alternatieve oplossingen...

Dit weerhoudt mij er niet van om deze alternatieve oplossingen te bewonderen....
1 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Een zonnewoning met bijna autonome thermische buffer




par Gaston » 19/12/17, 09:16

Ja... isolatie is de meest effectieve techniek.

Helaas is het vaak ook degene die het moeilijkst te implementeren is als het niet tijdens de bouw is uitgevoerd. :?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Een zonnewoning met bijna autonome thermische buffer




par Ahmed » 19/12/17, 19:17

Dit idee van een cilinder gevuld met water om traagheid te bieden, is in principe erg interessant en vermijdt de huidige neiging, die te wijdverspreid is, om een ​​simpele luchtbel te vormen.
Vanuit praktisch oogpunt is deze stalen behuizing in principe zeer economisch, aangezien het vormen van stalen platen tot ronde vormen een zeer eenvoudige technische handeling is en in alle opzichten de meest logische om een ​​volume te verkrijgen; vervolgens de platen eenvoudig lassen om de gewenste cilinder te verkrijgen. Wat het proces vanuit het oogpunt van kosten opvalt, is alleen de ongebruikelijke kant ervan en het meevallereffect dat het daardoor genereert. Daarom denk ik dat we niet moeten stoppen bij deze indirecte observatie.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187

Re: Een zonnewoning met bijna autonome thermische buffer




par Remundo » 20/12/17, 09:26

wij, de Auvergnats van de bergen, ontwikkelen al eeuwen geavanceerde technologie...
* huizen verzonken in de aarde, op de heuvel,
* op het zuiden gelegen, met niet al te grote raampartijen
* stenen muur van meer dan 1 meter breed
* dikke rieten daken
* houtverwarming

: Lol:
0 x
Beeld
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Een zonnewoning met bijna autonome thermische buffer




par Ahmed » 20/12/17, 16:33

Natuurlijk, maar de bergen zijn moeilijk te verplaatsen... aan de andere kant is het nodig om de technieken bij te werken.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een zonnewoning met bijna autonome thermische buffer




par Adrien (voormalig nico239) » 20/12/17, 19:58

Remundo schreef:wij, de Auvergnats van de bergen, ontwikkelen al eeuwen geavanceerde technologie...
* huizen verzonken in de aarde, op de heuvel,
* op het zuiden gelegen, met niet al te grote raampartijen
* stenen muur van meer dan 1 meter breed
* dikke rieten daken
* houtverwarming

: Lol:


Wauw, we zitten midden in de folklore... Beeld

We hadden een huis met stenen muren van 1 meter hoog en bovendien een beetje begraven.... en glaswol op het dak... en toch... met een GROTE Cantou godin (twee keer zo groot als het huidige kleine ding dat we hebben ) ... het was een koelkast ...

Ah het was mooi en typisch daarvoor ja Beeld

Maar voor de rest... Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187

Re: Een zonnewoning met bijna autonome thermische buffer




par Remundo » 20/12/17, 21:37

het is geen koelkast, hij regelt het hele jaar door gemiddeld rond de 15°C met weinig verwarming. In de zomer blijft het lekker koel en is het er super gezellig.

nadeel was te kleine openingen, zo donker van binnen, "ommuurd" gevoel.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een zonnewoning met bijna autonome thermische buffer




par Adrien (voormalig nico239) » 20/12/17, 22:11

Remundo schreef:het is geen koelkast, hij regelt het hele jaar door gemiddeld rond de 15°C met weinig verwarming. In de zomer blijft het lekker koel en is het er super gezellig.

nadeel was te kleine openingen, zo donker van binnen, "ommuurd" gevoel.


Ah nee, geen 15... en dat kan ik je vertellen want ik ben langzamerhand gestopt met opwarmen (toen ik alleen was).

We dalen tot ongeveer 6... Beeld

Eerlijk gezegd is het heel goed gedaan, je moet alleen de juiste kleding vinden...

Het ergste is dat ik een vest van schapenvacht heb laten maken... (het super baba ding - maar heel erg warm - met lange haren) dat ik in het begin steeds minder aandeed zodat de kou er zonder problemen aan went. .. net zoveel als de 18 of 20' wat dat betreft Beeld

En je hebt gelijk, de erkers zijn nog mooier dan de mazen in de wet (die hadden we)... en zeer geschikt voor de winter omdat de laagstaande zon ver op de banken doordringt wanneer je die nodig hebt en in de zomer bijna niet meer binnenkomt wanneer het hoog is en je zonder kunt.

Eerlijk gezegd weten we niet precies wat het "samenstellen van de componenten" is dat het behoud van warmte of koelte mogelijk maakt, maar het enige wat we kunnen zeggen is dat het mogelijk is en dat het voor een keer verdomd zuinig blijkt te zijn.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 164-gasten